Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Wat een gedoe. Vroeger ging dat zonder problemen. Of is er iets veranderd qua sporen?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Met de tijden die in de dienstregeling staan heb je opties. Dan kun je zelfs nog een ererondje rond Keulen rijden.JordiBrabant schreef: ↑wo 22 nov 2023, 16:39
Venlo-Köln Hbf.-Koblenz is creatief met de tijd die ervoor staat als ze op het Hbf. willen keren. Rechtsrheinisch zouden ze kunnen rijden, maar duurt langer, of vanaf Ehrenfeld direct naar Köln-Süd.
Ze geven 1:45 aan. Dat is zo'n beetje de snelheid van de Rechtsrheinische RB. De ICE doet het in een uur.
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Naar Basel idd zo lang, maar naar München willen ze van Köln Hbf. In 45 minuten in Koblenz zijn. Dat lukt zelfs de DB planmatig niet, vanaf Köln Süd misschien net.MaartenD schreef: ↑do 23 nov 2023, 09:07Met de tijden die in de dienstregeling staan heb je opties. Dan kun je zelfs nog een ererondje rond Keulen rijden.JordiBrabant schreef: ↑wo 22 nov 2023, 16:39
Venlo-Köln Hbf.-Koblenz is creatief met de tijd die ervoor staat als ze op het Hbf. willen keren. Rechtsrheinisch zouden ze kunnen rijden, maar duurt langer, of vanaf Ehrenfeld direct naar Köln-Süd.
Ze geven 1:45 aan. Dat is zo'n beetje de snelheid van de Rechtsrheinische RB. De ICE doet het in een uur.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
De dienstregeling is indicatief, aldus de ACM. Waarom is het het dan waard om over minuten-nauwkeurigheden te discussiëren?
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Omdat het forum toch ook zijn Daseinsberechtigung moet hebben?
Als we hier niet over (grove) drgl fouten kunnen hebben die ProRail en DB Netz uiteindelijk moeten oplossen, waar dan wel?
Ik vind het al verademend dat niemand is gaan kijken met welke paden deze aanvragen allemaal conflicteren.
Als we hier niet over (grove) drgl fouten kunnen hebben die ProRail en DB Netz uiteindelijk moeten oplossen, waar dan wel?
Ik vind het al verademend dat niemand is gaan kijken met welke paden deze aanvragen allemaal conflicteren.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Rheine - Osnabrück duurde 6 minuten langer (via de Stahlwerkskurve naar boven) en dan werd er nog eens een kwartier gekeerd. Is dat meer of minder problemen dan nu?
Waarschijnlijk is er in 30 jaar tijd ook wat meer treinverkeer gekomen dus de vraag is of je zoveel ruimte hebt om een kwartier langs het perron te staan.
Waarschijnlijk is er in 30 jaar tijd ook wat meer treinverkeer gekomen dus de vraag is of je zoveel ruimte hebt om een kwartier langs het perron te staan.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Daar is die dienstregelingsschets helemaal niet voor, ACM moet bepalen of er binnen Nederland een reden is om geen open access-vergunning te verlenen. De dienstregeling in het buitenland die in dat document staat toont alleen de grove verwachtte reistijden.JordiBrabant schreef: ↑do 23 nov 2023, 11:31 Omdat het forum toch ook zijn Daseinsberechtigung moet hebben?
Als we hier niet over (grove) drgl fouten kunnen hebben die ProRail en DB Netz uiteindelijk moeten oplossen, waar dan wel?
Ik vind het al verademend dat niemand is gaan kijken met welke paden deze aanvragen allemaal conflicteren.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Wordt druk op het spoor
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het was toch al druk? Of heb ik iets gemist?
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ah, sarcasmemeter kapoet.
Zal 'm eens nakijken
Zal 'm eens nakijken
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ontract-af
Staatssecretaris Heijnen heeft dit najaar met de Tweede Kamer gesproken over de nieuwe concessie met NS en de Tweede Kamer heeft daarbij verschillende moties aangenomen. Daarom zijn er in de definitieve concessie een aantal wijzigingen ten opzichte van de voorlopige concessie die in augustus aan de Tweede Kamer is gestuurd.
Zo zijn in de nieuwe concessie afspraken aangepast over de minimale bediening van stations. De huidige dienstregeling wordt het uitgangspunt en er wordt vastgelegd dat vroege (voor 6:00 uur) en late (na 00:00 uur) treinen ook blijven rijden. De verdere uitbreiding van het nachtnet is op dit moment financieel niet haalbaar.
Een derde en vierde intercity per uur tussen Groningen en Zwolle laten rijden, is op dit moment financieel niet mogelijk. Wel zal worden gekeken of er extra treinen na 2029 kunnen gaan rijden. Voor de exploitatie van deze extra treinen is maximaal 10 miljoen euro per jaar nodig en meer dan 100 miljoen euro voor de aanpassingen van de infrastructuur om ervoor te zorgen dat er genoeg ruimte is voor de treinen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Toch ook interessant dat de EC bezwaar had dat de concessie een jaar van te voren getekend is. Je zou toch in het kader van rechtszekerheid toch ook willen dat partijen een rechtszaak kunnen aanspannen voor de concessiestart, dat de concessiehouder tijd heeft voor implementeren van nieuwe afspraken en zodat open-accesaanvragen beter beoordeeld kunnen worden. Sterker nog: Eigenlijk zou je dat meer dan een jaar van te voren willen doen.
Dan vind ik rechtszaken van FMN en Allrail toch een stuk kansrijker.
Dan vind ik rechtszaken van FMN en Allrail toch een stuk kansrijker.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Waarom kost het inpassen van die extra treinen naar Groningen honderd miljoen euro aan infrastructurele aanpassingen? Wat izjn ze dan van plan?
Ik ben vóór frequentieverhogingen. Maar tot die tijd kun je reizigers toch tegemoet komen door langere treinen in te zetten (inclusief het bijplaatsen en aftrappen op Zwolle achterwege laten) en/of dubbeldeksmaterieel inzetten?
Ik ben vóór frequentieverhogingen. Maar tot die tijd kun je reizigers toch tegemoet komen door langere treinen in te zetten (inclusief het bijplaatsen en aftrappen op Zwolle achterwege laten) en/of dubbeldeksmaterieel inzetten?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zo'n motie is natuurlijk makkelijk scoren voor oppositiepartijen, maar in werkelijkheid neemt zo'n extra trein veel meer tijd in beslag. Als een extra perron bij Meppel bijvoorbeeld noodzakelijk wordt voor die trein dan loopt het bedrag al snel op. Verder zijn zaken als tractieenergievoorziening, geluid, baanstabiliteit en overwegveiligheid standaard onderdelen bij een studie naar een frequentieverhoging en als daar maatregelen nodig zijn dan kan het ook snel oplopen.
Overigens betwijfel ik of de intercity's echt zo druk zijn dat men dit niet aankan met 12 bakken. Er zal ongetwijfeld af en toe een trein tussen zitten die wat krap gepland is maar dat speelt in het hele land, ik zie niet waarom Groningen hier een uitzonderingspositie voor moet krijgen in de concessie.
Overigens betwijfel ik of de intercity's echt zo druk zijn dat men dit niet aankan met 12 bakken. Er zal ongetwijfeld af en toe een trein tussen zitten die wat krap gepland is maar dat speelt in het hele land, ik zie niet waarom Groningen hier een uitzonderingspositie voor moet krijgen in de concessie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Inderdaad. Is het ook niet dat de treinen vooral 'vol' zitten ten zuiden van Zwolle (Amersfoort-Zwolle en Schiphol-Zwolle) en minder ten noorden van Zwolle (Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen)?
Ik kan me dan voorstellen dat het wellicht beter is om een tussenstap te maken door Amersfoort-Zwolle en Schiphol-Zwolle al naar een kwartiersdienst te brengen en dan wellicht in Zwolle met een halve knoop te werken, waarbij bijv. het ene kwartier een Intercity Schiphol-Groningen verknoopt ligt met een zonetrein Amersfoort-Leeuwarden (stopper ten noorden van Zwolle) en het andere kwartier een intercity Schiphol-Leeuwarden met een zonetrein Amersfoort-Groningen (stopper ten noorden van Zwolle). Op die manier verlicht je de druk op de treinen ook al en heb je voor Groningen (en dan ook Leeuwarden) ook al 4 reismogelijkheden over Zwolle heen per uur. Wellicht in Groningen en Leeuwarden zelf nog vlak achter elkaar vertrekkend, maar dat is nog altijd beter dan het huidige aanbod (bijkomend voordeel: je bent Hoogeveen ook blij, haha).
Ik kan me dan voorstellen dat het wellicht beter is om een tussenstap te maken door Amersfoort-Zwolle en Schiphol-Zwolle al naar een kwartiersdienst te brengen en dan wellicht in Zwolle met een halve knoop te werken, waarbij bijv. het ene kwartier een Intercity Schiphol-Groningen verknoopt ligt met een zonetrein Amersfoort-Leeuwarden (stopper ten noorden van Zwolle) en het andere kwartier een intercity Schiphol-Leeuwarden met een zonetrein Amersfoort-Groningen (stopper ten noorden van Zwolle). Op die manier verlicht je de druk op de treinen ook al en heb je voor Groningen (en dan ook Leeuwarden) ook al 4 reismogelijkheden over Zwolle heen per uur. Wellicht in Groningen en Leeuwarden zelf nog vlak achter elkaar vertrekkend, maar dat is nog altijd beter dan het huidige aanbod (bijkomend voordeel: je bent Hoogeveen ook blij, haha).
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Tussen Utrecht en Zwolle ligt de 5600 precies tussen de intercity’s in: vertrek in Zwolle is 3 minuten na de IC naar Utrecht en aankomst in Utrecht is op hetzelfde tijdstip. Extra intercity’s tussen Zwolle en Amersfoort (- Utrecht) zit er dus nu nog niet in. Ik speel al langer met het idee om de 5600 in te korten tot Harderwijk en dan bijvoorbeeld de 2800 doortrekken vanaf Utrecht via Amersfoort, Harderwijk en alle tussengelegen stations naar Zwolle. Heb dit idee alleen nog niet uitgewerkt dus of het past weet ik niet.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Waarbij de 2400 vanaf 2025 eens per uur vervangen gaat worden door de 9500 naar Brussel, dus dat verkoopt als zoete broodjes in Groningen Alleen krijg je dan weer gezeik als na voltooiing van de Zuidasdok de doorkoppeling verdwijnt.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik heb het idee dat de 2400 doortrekken van Lelystad naar Groningen het makkelijkst is. Maar dat vanaf Zwolle de IC's naar Utrecht drukker zijn dan de IC's richting Amsterdam...rooddolfijn schreef: ↑za 23 dec 2023, 18:14 Tussen Utrecht en Zwolle ligt de 5600 precies tussen de intercity’s in: vertrek in Zwolle is 3 minuten na de IC naar Utrecht en aankomst in Utrecht is op hetzelfde tijdstip. Extra intercity’s tussen Zwolle en Amersfoort (- Utrecht) zit er dus nu nog niet in. Ik speel al langer met het idee om de 5600 in te korten tot Harderwijk en dan bijvoorbeeld de 2800 doortrekken vanaf Utrecht via Amersfoort, Harderwijk en alle tussengelegen stations naar Zwolle. Heb dit idee alleen nog niet uitgewerkt dus of het past weet ik niet.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Voor Amersfoort-Zwolle zal je daar inderdaad wel een infra-aanpassing voor nodig hebben. Ik denk dat één aanpassing mogelijk al genoeg zou kunnen zijn, namelijk door station Putten te verplaatsen naar de andere zijde van de overweg en dan aan de al aanwezige zijsporen aan te leggen. Intercity's kunnen dan de sprinter inhalen terwijl deze op zo'n lichtelijk verplaatst station Putten staan. Dit zorgt wel voor een iets langere reistijd voor die sprinter, maar je zou dat deels kunnen ondervangen door 2 van die 4 IC's dan in Harderwijk te laten stoppen (de 2 die in Putten de sprinter passeren), zodat de sprinterreizigers vanaf Harderwijk en noordelijker dan op de intercity kunnen overstappen. Alleen Ermelo zou dan nog het nadeel van een iets langere reistijd ervaren, terwijl Harderwijk en de noordelijkere sprinterstation er dan zelfs op vooruit kunnen gaan. Ook kan dit de drukte in de sprinter doen verlichten (ook een ander groot probleem in de spits)VIRM schreef: ↑za 23 dec 2023, 18:10 Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk.
Ik dacht dat het met deze relatief kleine aanpassing al inpasbaar zou moeten zijn.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dan zou je ook een tweede aanpassing moeten doen, helaas. Je verliest door het wachten op inhalen van de extra IC namelijk genoeg tijd om de bestaande IC aan het einde weer in de weg te zitten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten