Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Meltrain »

Laat de Europese Commissie eerst eens naar België en Frankrijk kijken.....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

De Europese commissie behandeld alle landen gelijk. België ligt ook op de korrel. Op papier is Frankrijk al verder dan Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daniel »

Dat de IC Berlijn in de middagspits tot de concessie behoort is wel apart. Dat is volgens zeggen voor de binnenlandse functie in de spits tussen Amsterdam en Amersfoort (waar hij immers in een binnenlands pad rijdt).
Echter rijdt er juist op dat traject in de middagspits een voortrein voor de binnenlandse reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Kan dat komen omdat de Berlijntrein pas de eerste rit naar Amsterdam na de ochtendspits heeft?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Reiziger Delft »

reisthijs schreef: di 04 okt 2022, 16:46De internationale hogesnelheidslijnen vallen straks dus niet meer onder de hoofdrailnetconcessie, en daar zijn ze bij NS niet zo blij mee:
NS: 'Grote zorgen over weggeven bestemmingen Berlijn, Londen en Parijs aan de markt'
NS presteert inderdaad fantastisch met de ICE naar Frankfurt. :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Die stellen zijn Duits, en worden bovendien in 2024 vervangen. ;)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Maar het wordt wel vereenzelvigd met NS (International).
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Volgens mij is dat meer de schuld van DB dan NS. In het Ruhrgebied rijdt er amper een IC op tijd.
Blijft natuurlijk de vraag: wie zou die verbinding overnemen? Privatisering van hogesnelheidslijnen komt nou niet echt op gang in Duitsland. Alleen Flixtrain rijd wat intercities.
Ik heb geen onderschrift
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bart »

Er hoeft geen sprake van overnemen te zijn, want NS mag de bestaande verbinding gewoon blijven aanbieden. Alleen mogen er ook andere aanbieders op hetzelfde traject treinen gaan rijden.

NS heeft dit denk ik volledig aan zichzelf te danken door het buitenlandbeleid tijdens de laatste concessie - niet meer dan terecht dat dit nu wordt 'afgestraft':
- De beneluxtrein blijft in de concessie omdat die ook een binnenlandse functie vervult. NS zorgt er inderdaad helemaal zelf voor dat de andere treinen geen binnenlandse functie hebben, met ingewikkelde toeslagen en om de week een omleiding via Venlo waar je niet mag uitstappen (ICE), geen geldigheid van ov-chipkaart en abonnementen (Thalys, Nightjet, Eurostar richting Amsterdam). En natuurlijk het verzaken om de vroeger bestaande doorkoppelingen zoals Den Haag - Keulen te realiseren. Of wat voor andere uitbreiding dan ook (Aken, Brabant-België, noem maar op).
- In de praktijk blundert NS te vaak met internationale treinen. Verleden: Fyra. Heden: de ICE-zomer. Toekomst: een Beneluxtrein met minder zitplaatsen dan de bestaande stammen. Er is haast geen prikkel om niet te blunderen.
- De prijsstelling internationaal is extreem hoog, vooral bij Thalys en Eurostar, maar ook bij de Beneluxtrein. Daar zie je duidelijk de monopolies aan af.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Ik zie ook wel dat NS op het vlak van internationale verbindingen beter kan presteren, maar deze actie komt in de praktijk neer op het monopolie op de dienst naar Frankfurt, Parijs, Londen aan een buitenlandse monopolist overhandigen. Eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zo'n trek in. En een tussenweg bestaat in de praktijk niet, want om een alternatief te kunnen bieden moet eerst veel geïnvesteerd worden en er zijn praktisch geen partijen behalve de bestaande vervoerders die dat kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Suus, komt het niet in de praktijk neer op dat de status quo op verbindingen naar Frankfurt, Parijs en Londen wordt gehandhaafd?`
Bart schreef: di 04 okt 2022, 23:44 Er hoeft geen sprake van overnemen te zijn, want NS mag de bestaande verbinding gewoon blijven aanbieden. Alleen mogen er ook andere aanbieders op hetzelfde traject treinen gaan rijden.

NS heeft dit denk ik volledig aan zichzelf te danken door het buitenlandbeleid tijdens de laatste concessie - niet meer dan terecht dat dit nu wordt 'afgestraft':
- De beneluxtrein blijft in de concessie omdat die ook een binnenlandse functie vervult. NS zorgt er inderdaad helemaal zelf voor dat de andere treinen geen binnenlandse functie hebben, met ingewikkelde toeslagen en om de week een omleiding via Venlo waar je niet mag uitstappen (ICE), geen geldigheid van ov-chipkaart en abonnementen (Thalys, Nightjet, Eurostar richting Amsterdam). En natuurlijk het verzaken om de vroeger bestaande doorkoppelingen zoals Den Haag - Keulen te realiseren. Of wat voor andere uitbreiding dan ook (Aken, Brabant-België, noem maar op).
- In de praktijk blundert NS te vaak met internationale treinen. Verleden: Fyra. Heden: de ICE-zomer. Toekomst: een Beneluxtrein met minder zitplaatsen dan de bestaande stammen. Er is haast geen prikkel om niet te blunderen.
- De prijsstelling internationaal is extreem hoog, vooral bij Thalys en Eurostar, maar ook bij de Beneluxtrein. Daar zie je duidelijk de monopolies aan af.
Is het zo erg dat Thalys en eurostar geen binnenlandse functie hebben? En wat betreft ICE: gelet op afgelopen zomer mag ik hopen dat ze zitplaatsreserveringen verplicht stellen.
Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Qua treinen verwacht ik een status quo, maar waarom zou SNCF of DB zich nog verplicht voelen samen te werken met NS, waar ook nog het Locov zich tegen het aanbod bemoeit?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Voor de ticketverkoop?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

Wat dacht je van personeel? Zonder samenwerking met NS moet een SNCF of DB zelf voor Nederlandstalige machinisten zorgen.

Als die treinen niet onder de concessie hoofdrailnet vallen en geen binnenlandse functie hebben heeft het Locov daar toch niets over te zeggen?
VIRM schreef: wo 05 okt 2022, 07:58 Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?
Nee hoor, dan heb je er juist meer. Een losse ICNG8 heeft wel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bart »

VIRM schreef: wo 05 okt 2022, 07:58 Is het zo erg dat Thalys en eurostar geen binnenlandse functie hebben? En wat betreft ICE: gelet op afgelopen zomer mag ik hopen dat ze zitplaatsreserveringen verplicht stellen.
Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?
Dat je op de verbinding tussen de grootste twee steden van het land treinen uitsluit voor binnenlands gebruik? Ja, dat vind ik een gekke keuze. Maar het gaat me er meer om dat dat beleid van NS eraan heeft bijgedragen dat deze verbindingen nu niet meer in de concessie zitten.
Eén ICNG heeft minder capaciteit dan één beneluxstam. En twee ICNGs hebben natuurlijk minder capaciteit dan twee beneluxstammen, maar hoe vaak zie je twee stammen gekoppeld rijden?
Suus schreef: wo 05 okt 2022, 07:02 Ik zie ook wel dat NS op het vlak van internationale verbindingen beter kan presteren, maar deze actie komt in de praktijk neer op het monopolie op de dienst naar Frankfurt, Parijs, Londen aan een buitenlandse monopolist overhandigen. Eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zo'n trek in. En een tussenweg bestaat in de praktijk niet, want om een alternatief te kunnen bieden moet eerst veel geïnvesteerd worden en er zijn praktisch geen partijen behalve de bestaande vervoerders die dat kunnen.
Londen is een geval apart, maar voor de andere verbindingen lijkt het me niet ondenkbaar dat bv. Renfe, Trenitalia, Flixtrain, Regiojet erin zouden kunnen springen. Trenitalia heeft al laten zien te kunnen concurreren op internationaal hogesnelheidsverkeer. Naar Parijs en Frankfurt zijn er ook mogelijkheden om de hogesnelheidslijnen te vermijden, wat de instap voor een low-cost party ook makkelijker kan maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door reisthijs »

Bart schreef: wo 05 okt 2022, 09:40Eén ICNG heeft minder capaciteit dan één beneluxstam. En twee ICNGs hebben natuurlijk minder capaciteit dan twee beneluxstammen, maar hoe vaak zie je twee stammen gekoppeld rijden?
En hoe vaak zie je twee treinstellen gekoppeld rijden? Twee ICNG's hebben natuurlijk meer capaciteit dan één beneluxstam! :Y
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bart »

Mijn voorspelling is dat 1 beneluxstam wordt vervangen door 1 ICNG en niet door 2 ICNGs. Maar dat is uiteindelijk speculatie, en als NS daadwerkelijk 2 ICNGs gaat inzetten dan betekent dat natuurlijk een mooie capaciteitstoename.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

20 stellen voor 7 omlopen lijkt me solo wat veel.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Met de integratie in de binnenlandse dienst, en zeker de doorkoppelling te Shl, is ICNG8 zeer waarschijnlijk te weinig capaciteit in de spits.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door April064 »

Ik denk ook dat een enkele ICNG op de 1100 niet genoeg gaat zijn op sommige tijdstippen.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

De bedoeling is sowieso dat vanaf ~2024/25 er een extra treinserie gaat rijden tussen Rotterdam en Breda, met Belgisch materieel. Bovendien is er genoeg materieel om de hele serie Lelystad-Amsterdam-Brussel met twee stellen te rijden, waarbij op rustige momenten met een enkel stel gereden kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Is er trouwens niet een officiële verplichting voor de ov-chipkaart op binnenlandse OV trajecten? Hoe zit dat met de Thalys en de Eurostar? Hebben die een speciale uitzondering?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door ArrivaBas »

Het is formeel verboden om de Thalys en Eurostar te gebruiken voor binnenlandse reizen. Daarnaast is het voor alle denkbare reizen op deze treinen verplicht om een zitplaats te reserveren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Meltrain »

Z2N schreef: wo 05 okt 2022, 11:52 De bedoeling is sowieso dat vanaf ~2024/25 er een extra treinserie gaat rijden tussen Rotterdam en Breda, met Belgisch materieel.
Bijzonder. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten