Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

Het is denk ik makkelijk gezegd door een bedrijf dat geen echte ervaring met treinen heeft. Open acces treinverkeer is in Europa echt best wel heel lastig te exploiteren. Kan eigenlijk alleen als je geen toegangsrestricties hebt en lagere prijzen rekent dan de reguliere vervoerder. In Duitsland rijdt er wat rond, maar dat is niet bijster succesvol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MaartenD »

Qua prijzen is het simpel: een trein kost geld en hoe meer reizigers je vervoert, hoe goedkoper per reiziger. Dat kun je op de open markt doen met vroegboekkortingen die goedkoper dan de gemiddelde prijs zijn, maar uiteindelijk moeten er dan ook reizigers zijn die meer betalen.
Als je een trein met zekerheid gevuld krijgt dan weet je wat je dat kost.

Alleen ben ik ook niet overtuigd van het businessmodel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Suus »

Als er een vervoerder is die nog een trein heeft staan voor een dag (TCS/GoVolta met een vloot ICR?) is dat natuurlijk nog beter dan stilstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Bij snel besluit rijdt nachttrein al in 2025
Als de gemeenteraad donderdag een positief besluit neemt, kan al volgend jaar in het weekend een nachttrein van en naar Amsterdam rijden. Een motie van vier progressieve partijen stelt dat voor.

Al eerder besloot de gemeenteraad de mogelijkheden te onderzoeken van aansluiting van Almere op het nachtnet van NS. Inmiddels is Lelystad aangehaakt bij het plan en werd duidelijk dat de kosten op een kleine ton komen.

Bij een snelle besluitvorming kan volgens de initiatiefnemers de trein in 2025 in de dienstregeling worden opgenomen. Dan rijdt in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag één trein naar Amsterdam en terug.

Bron en meer: Omroep Almere
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zit net te lezen in de verleende concessie en lees daar het volgende:
Concessie voor het Hoofdrailnet 2025-2033, Artikel 4 lid 3 schreef:NS en de Concessieverlener onderschrijven de ambitie om de verbinding, als bedoeld in het tweede lid, op den duur in te richten als een drielandentrein, waarbinnen een koppeling geldt tussen de huidige verbinding Maastricht – Luik en de verbinding Maastricht – Aken uit de regionale concessie Limburg. De verbinding, bedoeld in het tweede lid, zal op een tijdig met NS afgestemd moment worden gedecentraliseerd. Dit moment zal zijn op één van de volgende momenten:
  1. bij een wijziging van de Concessie ten gevolge van de midterm review, bedoeld in artikel 58;
  2. bij aanvang van de nieuwe Concessie verleend door de Provincie Limburg; of
  3. na afloop van deze Concessie.
Oftewel: de drielandentrein Aachen-Maastricht-Liège kan (hoogstwaarschijnlijk) niet eerder vormgegeven worden dan de midterm-review in 2029.
Het lijkt me toch dat Arriva of de provincie Limburg daar bezwaar tegen gaat aantekenen, aangezien deze bepaling een eerder verleende concessie ondermijnt.
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

DIe grensoverschrijdende verbindingen zijn een beetje apart qua concessies, zo valt de stoptrein Roosendaal - Antwerpen ook onder de NS concessie terwijl daar de NMBS rijdt.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Maar NS International is wel verantwoordelijk voor alles tussen Roosendaal/Maastricht en de Belgische Grens.

Wat wel kan en mag (en wat nu ook gebeurt) is dat NS International zelf de verbinding uitbesteed aan een andere vervoerder, zolang die maar voldoet aan de minimaal gestelde eisen uit de HRN Concessie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5951
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

En ook de derde poging van NS/IenW om een economisch evenwichtstoets uit te laten voeren is niet-ontvankelijk verklaart door de ACM omdat ten tijde van de melding voor opentoegangsdiensten er nog geen concessie was:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/beslu ... eldingen-1
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 185 gasten