Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door JothamvW »

Is inderdaad vooral industriegebied. De overweg bij de Rottumerweg lijkt me een stuk geschikter voor een eventueel "Heerenveen-Zuid". en zelfs dat is nog steeds op minder dan 20 minuten lopen van het Thialfterrein.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door iamthedutchdude »

Dat lijkt qua omliggende bebouwing inderdaad een geschiktere locatie, al betekent de looptijd van 20 minuten naar Thialf dat je nog steeds een pendelbus nodig hebt om de route met het OV aantrekkelijk te maken. Mensen willen tegenwoordig "voor de deur" uit het OV kunnen stappen, anders pakken ze de auto.

Wat dat betreft lijkt mij (met als voorwaarde een tunneltje/bruggetje onder of over het water naar Thialf) een station ter hoogte van de rotonde De Zanden/Leeuwetand misschien nog wel iets geschikter. Het eventuele trekken van bezoekers van/naar Thialf (en daarmee het uitsparen van een pendelbus Thialf <-> station) lijkt me namelijk wel een randvoorwaarde om dat station uit te laten kunnen.

Al denk ik niet dat het voor Heerenveen überhaupt uitkan om een tweede station te openen...
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

Een veel praktischere oplossing is de herontwikkeling van het gebied rond Thialf: Heerenveen is een van de weinige gemeentes in Friesland waar het CBS groei verwacht in de komende jaren (CBS), en rond Thialf kan met een beetje goede wil een prima herontwikkeling plaatsvinden om meer woonruimte te creëren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door jossevb »

Bij een eventueel nieuwe Heerenveen Zuid lijkt het mij ook goed om rekening te houden dat daar ook een station van de Lelylijn kan komen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Z2N »

De meest logische routeringen van de Lelylijn verlopen parallel aan de A7, via Lemmer en Joure. Dan zou je eerder een nieuw station aan de noordkant krijgen van Heerenveen, of zou het bestaande station een kilometer opgeschoven moeten worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Z2N schreef: ma 02 jan 2023, 16:23 Een veel praktischere oplossing is de herontwikkeling van het gebied rond Thialf: Heerenveen is een van de weinige gemeentes in Friesland waar het CBS groei verwacht in de komende jaren (CBS), en rond Thialf kan met een beetje goede wil een prima herontwikkeling plaatsvinden om meer woonruimte te creëren.
Niet dat het NS is, maar heeft een stadsdienst in Heerenveen nut? Het spoor snijdt nu de stad doormidden.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door nvdw »

iamthedutchdude schreef: ma 02 jan 2023, 15:49 Mensen willen tegenwoordig "voor de deur" uit het OV kunnen stappen, anders pakken ze de auto.
Het is al een aardig tijdje geleden (Shimizu, de Keizer van de 500 meter, schaatste nog) maar toen het gezin vdw per auto naar Heer-en-veen toog voor de WK sprint, moesten we op minstens 20 minuten lopen parkeren. Afgaande op Google Maps heb ik niet het idee dat Thialf de auto’s van zijn bezoekers nu wel allemaal op eigen terrein kwijt kan.

Belangrijk is vooral dat de verbinding deugt; dat de intercity er stopt zodat je je niet in het zicht van de haven nog in een sprinter moet persen, bijvoorbeeld.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Volgens de wiki werd het station in 2015 voor het laatst gebruikt. Ik zie echter op streetview dat de entrees van het station in 2017 nog aangepast zijn. Voorheen waren er geen fatsoenlijk voetpad dat aansloot op het station, dat is in 2017 alsnog aangelegd waardoor het argument dat het station onveilig is bij veel reizigers niet meer van toepassing is.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

https://dvhn.nl/groningen/Treinen-tusse ... 79040.html
https://www.acm.nl/system/files/documen ... voeren.pdf

Het lijkt erop dat Arriva een maas in de wet gevonden heeft. Doordat de inhoud van de nieuwe concessie nog niet definitief is vastgesteld kan de ACM geen economische evenwichtstoets uitvoeren, maar men kan de aanvraag ook niet schorsen tot de inhoud van de concessie wel vastgesteld is. Dus nu lijkt het er op dat Arriva in 2025 treinpaden mag gaan aanvragen onder de noemer van open toegang...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af hoe winstgevend dit plan is. Ik vind de uitbreidingen naar Groningen wel mooi, maar die 4x/uur naar Leeuwarden?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door WSM »

Het gaat niet om winstgevendheid.

Het gaat om het zagen aan de stoelpoten van NS.

Dat is een investering.

Briljante timing van Arriva trouwens, dit voornemen vlak voor de nieuwe concessie lanceren en de medling dan anderhalve week voor de kerstvakantie indienen :D.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

Kijk dat is goed nieuws zo vlak voor het weekend :trein:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door MetroRET »

:N :N
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

CamilleKreemers schreef: vr 03 mar 2023, 18:58 Ik vraag me af hoe winstgevend dit plan is. Ik vind de uitbreidingen naar Groningen wel mooi, maar die 4x/uur naar Leeuwarden?
Het is maar de vraag of dat überhaupt gaat gebeuren. Als je naar het tijdwegdiagram van Zwolle - Leeuwarden kijkt is daar helemaal geen ruimte voor een kwartierdienst met de huidige brugtijden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Waar kan men die tijdwegdiagram inzien dan?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Daarvoor moet je tegenwoordig inloggen bij ProRail. Maar de bedientijden van de bruggen zijn wel terug te vinden.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door nielsie600 »

Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Wubbo »

Goh. Precies de klachten die ik hier regelmatig lees over de NS-treinen naar het noorden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Selectieve verontwaardiging zou ik dat noemen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
De NS doet dat snoepen toch ook al? Lees regelmatig een ICM3 in de spits.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door htm_tram »

nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
Klinkt als de gemiddelde NS trein waar je over spreekt? Weinig sociale controle want 99 van de 100x keer zit de vertrek assistent met het salaris van een HC in de achtercabine. Bijna altijd een los stelletje en een schone NS trein van binnen en buiten is ook al jaren geleden...
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

WSM schreef: vr 03 mar 2023, 19:17 Het gaat niet om winstgevendheid.

Het gaat om het zagen aan de stoelpoten van NS.

Dat is een investering.

Briljante timing van Arriva trouwens, dit voornemen vlak voor de nieuwe concessie lanceren en de medling dan anderhalve week voor de kerstvakantie indienen :D.
Leuk en aardig om aan de stoelpoten van NS te gaan zagen, maar als de winstmarges nu al flinterdun zijn (zoals de streekvervoerders aangeven bij de CAO-onderhandelingen), dan zijn verlieslatende treinen rijden geen goede zet.


CamilleKreemers schreef: za 04 mar 2023, 18:39
nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
De NS doet dat snoepen toch ook al? Lees regelmatig een ICM3 in de spits.
In hoeverre klopt dat nog? Per ingang van de huidige dienstregelingen zijn best wat treinen in de 500/600/700/1800 verlengd, en er wordt steeds meer DDZ ingezet.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Daniel »

VIRM schreef: zo 05 mar 2023, 09:43In hoeverre klopt dat nog? Per ingang van de huidige dienstregelingen zijn best wat treinen in de 500/600/700/1800 verlengd, en er wordt steeds meer DDZ ingezet.
Losse ICMmetjes in de spits komen nog altijd voor, misschien niet naar het noorden maar sowieso van/naar het oosten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door nielsie600 »

htm_tram schreef: zo 05 mar 2023, 02:47 Klinkt als de gemiddelde NS trein waar je over spreekt? Weinig sociale controle want 99 van de 100x keer zit de vertrek assistent met het salaris van een HC in de achtercabine. Bijna altijd een los stelletje en een schone NS trein van binnen en buiten is ook al jaren geleden...
Ik zou eens een Arriva treintje pakken om een uur of 10 s avonds richting het Oosten van Groningen in het weekend. Niet voor niets zijn er eens ratten gesignaleerd in een trein van Arriva en meermaals beleefd dat er dronken dropjes inzaten die mensen lastig vielen. Maarja bij Arriva is er op de Mcn na echt niemand waar je heen kan of je uberhaupt kan helpen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door waldo79 »

Dronken dropje?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten