Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat zou alleen een probleem zijn bij de 2000, van wie de theoretische spitsritten nu tegelijkertijd met de 5600 gepland aankomen/vertrekken in Utrecht van/naar Amersfoort. Dat is echter vrij makkelijk op te lossen, door de extra IC van/naar Zwolle te koppelen aan de 2800 en de 2000 voortaan standaard te kortwieken tot Den Haag - Utrecht.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Zo te zien niet:
- Spoiler: show
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Kijk, dat past mooi. Dat de 2000 dan ingekort moet worden tot Utrecht hoeft ook niet per se een probleem te zijn, aangezien je al een extra IC toevoegt met de 3e/4e IC Zwolle-Utrecht, dus het aantal IC's op Amersfoort-Utrecht blijft gelijk en de reizigers in de huidige IC Zwolle-Utrecht worden dan natuurlijk ook verspreid over 4 i.p.v. 2 intercity's, waardoor de druk op die IC ook al verlicht wordt. Wellicht zou je wel moeten/kunnen kijken of de 600 dan in Utrecht nog een (korte) cross-platform overstap op de 2000 kunt aanbieden.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Je gaat alleen twee keer door een goederenpad heen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
1 minuut voor de stoptrein in Amersfoort lijkt me ook vrij krap, de opvolging op Overvecht van de 5600 op de achteropkomende IC ook. 8 minuten keren op Utrecht met deze trein klinkt ook nog niet gelijk als een succesverhaal, de huidige 5600 is al regelmatig te laat en zal dat met een inhaling in Putten zeker niet minder worden.
-
- Berichten: 790
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Op Overvecht kan deze opvolging gewoon, toen de 2000 nog doorreed naar Amersfoort vertrokken de 2000 en 5600 gelijktijdig uit Utrecht C. en kwamen daar ook te gelijkertijd aan.
Jouw opmerking over de korte opvolging op Amersfoort begrijp ik niet.
Jouw opmerking over de korte opvolging op Amersfoort begrijp ik niet.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Ik neem aan dat dat gaat over de halteringstijd van 1 minuut die Z2N voor de 5600 heeft gepland.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Een aankomst van extra die IC om .41 op Amersfoort Centraal is ook een uitdaging. Da's een opvolging van 0 minuten op de IC naar Schiphol (op 7), 1 minuut op die naar Den Haag (op 6) en op 5 staat de IC uit Amsterdam dan al te keren en op spoor 4 heb je een conflict met de om .39 vertrekkende stoptrein richting Barneveld.
Zou je op zich op kunnen lossen door de IC uit Amsterdam op 4a te laten keren, maar dan staat die weer idioot ver van de trappen terwijl ze dat op spoor 5 nu juist zo mooi verbeterd hebben.
Zou je op zich op kunnen lossen door de IC uit Amsterdam op 4a te laten keren, maar dan staat die weer idioot ver van de trappen terwijl ze dat op spoor 5 nu juist zo mooi verbeterd hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Amersfoort gaat nog verbouwd worden waarbij er de nodige 1:12 en 1:15 wissels komen te liggen, mogelijk dat de rijtijd hierdoor wat omlaag kan en een opvolging die nu krap is dan beter gaat. Maar kan deze discussie niet beter in het ideeënforum gehouden worden? Want het heeft weinig meer te maken met de concessie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
De oostkant van Amersfoort is echter al verbouwd, het is de westkant die komend jaar verbouwd wordt. Bij binnenkomst uit Zwolle heb je dus geen voordelen t.o.v. de huidige situatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Maar een verplaatste station Putten met zijsporen kost toch geen 100 miljoen euro?SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:19Voor Amersfoort-Zwolle zal je daar inderdaad wel een infra-aanpassing voor nodig hebben. Ik denk dat één aanpassing mogelijk al genoeg zou kunnen zijn, namelijk door station Putten te verplaatsen naar de andere zijde van de overweg en dan aan de al aanwezige zijsporen aan te leggen. Intercity's kunnen dan de sprinter inhalen terwijl deze op zo'n lichtelijk verplaatst station Putten staan. Dit zorgt wel voor een iets langere reistijd voor die sprinter, maar je zou dat deels kunnen ondervangen door 2 van die 4 IC's dan in Harderwijk te laten stoppen (de 2 die in Putten de sprinter passeren), zodat de sprinterreizigers vanaf Harderwijk en noordelijker dan op de intercity kunnen overstappen. Alleen Ermelo zou dan nog het nadeel van een iets langere reistijd ervaren, terwijl Harderwijk en de noordelijkere sprinterstation er dan zelfs op vooruit kunnen gaan. Ook kan dit de drukte in de sprinter doen verlichten (ook een ander groot probleem in de spits)VIRM schreef: ↑za 23 dec 2023, 18:10 Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk.
Ik dacht dat het met deze relatief kleine aanpassing al inpasbaar zou moeten zijn.
Een extra lange reistijd hoeft niet persé een probleem te zijn: kijk maar naar de 7400 die in Wormerveer wordt ingehaald door de 800.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Kleine context: die 1 minuut schetste ik alleen vanwege afronding als zodanig, de eigenlijke rijtijd van Schothorst naar Amersfoort Centraal is namelijk geen 240 seconden maar eerder 210. Samen met de verbouwing van Amersfoort aan de westzijde kom je dan in de praktijk op twee minuten halteertijd (genoeg voor die stop inclusief personeelswissel), maar met afronding naar boven voor aankomsttijd en naar beneden voor vertrektijd staat dan dan als 1 minuut in mijn schets.Dionysusnu schreef: ↑za 23 dec 2023, 22:50 Ik neem aan dat dat gaat over de halteringstijd van 1 minuut die Z2N voor de 5600 heeft gepland.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Waar beweer ik dat dan? Ik zeg juist dat het een relatief goedkope oplossing is om dat voor elkaar te krijgen en dat de nadelen zeer beperkt zijn.VIRM schreef: ↑di 26 dec 2023, 19:04Maar een verplaatste station Putten met zijsporen kost toch geen 100 miljoen euro?SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 20:19Voor Amersfoort-Zwolle zal je daar inderdaad wel een infra-aanpassing voor nodig hebben. Ik denk dat één aanpassing mogelijk al genoeg zou kunnen zijn, namelijk door station Putten te verplaatsen naar de andere zijde van de overweg en dan aan de al aanwezige zijsporen aan te leggen. Intercity's kunnen dan de sprinter inhalen terwijl deze op zo'n lichtelijk verplaatst station Putten staan. Dit zorgt wel voor een iets langere reistijd voor die sprinter, maar je zou dat deels kunnen ondervangen door 2 van die 4 IC's dan in Harderwijk te laten stoppen (de 2 die in Putten de sprinter passeren), zodat de sprinterreizigers vanaf Harderwijk en noordelijker dan op de intercity kunnen overstappen. Alleen Ermelo zou dan nog het nadeel van een iets langere reistijd ervaren, terwijl Harderwijk en de noordelijkere sprinterstation er dan zelfs op vooruit kunnen gaan. Ook kan dit de drukte in de sprinter doen verlichten (ook een ander groot probleem in de spits)VIRM schreef: ↑za 23 dec 2023, 18:10 Vanuit Lelystad kun je dit denk ik makkelijk doen door de 2400 door te trekken. Maar hoe doe je dat vanuit Amersfoort, waar de 5600 ergens in de weg gaat zitten als ik het goed zie? Tenzij je een extra IC ietwat weet te vertragen door bijvoorbeeld extra te stoppen in Harderwijk.
Ik dacht dat het met deze relatief kleine aanpassing al inpasbaar zou moeten zijn.
Een extra lange reistijd hoeft niet persé een probleem te zijn: kijk maar naar de 7400 die in Wormerveer wordt ingehaald door de 800.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Er zal grond onteigend moeten worden aan beide kanten van het spoor voor de perrons, waarschijnlijk ook nog een gebouw gesloopt moeten worden. Het nieuwe station moet een nieuwe toegankelijke ingang krijgen (het huidige station gebruikt de overweg voor toegankelijke toegang), de voorzieningen zoals het parkeerterrein moet worden verplaatst, de huurder van het huidige stationsgebouw krijgt waarschijnlijk een schadevergoeding. Infrastructureel zal de overweg zal waarschijnlijk ook door een tunnel vervangen moeten worden en de vier wissels door snellere exemplaren vervangen moeten worden.
Volgens mij is dit allemaal nog niet eens begroot bij vier intercity's tussen Zwolle en Groningen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Het stationsgebouw staat leeg en de grond aan de noordzijde van het station is vanwege de kleine perceelsgrootte nauwelijks bruikbaar voor de landbouw. Vandaar dat de grondeigenaar er een zonnepark op wilde aanleggen, maar dat is afgewezen.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Aan de oostkant van het spoor, ten noorden van de overweg, zit toch een veevoeder bedrijf? Daar heb je dan geen ruimte, vooralsnog.
.Klinkt makkelijk ' ff een perron opnieuw aanleggen' maar als je daar plannen voor gaat maken zal het hele gebied gaan schuiven door de wensenlijstjes van belanghebbenden, de eisen van deze tijd bij nieuwbouw én een toekomstbestendig ontwerp. Dat is een 10 jaren plan joh.
.Klinkt makkelijk ' ff een perron opnieuw aanleggen' maar als je daar plannen voor gaat maken zal het hele gebied gaan schuiven door de wensenlijstjes van belanghebbenden, de eisen van deze tijd bij nieuwbouw én een toekomstbestendig ontwerp. Dat is een 10 jaren plan joh.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dat mag het ook best zijn. De concessie loopt toch tot 2033, en heeft ook meerdere toekomstbeelden in fases.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Klopt. Ik wilde alleen even een paar dingen aanvullen.Durashift schreef: ↑wo 27 dec 2023, 23:57 Aan de oostkant van het spoor, ten noorden van de overweg, zit toch een veevoeder bedrijf? Daar heb je dan geen ruimte, vooralsnog.
.Klinkt makkelijk ' ff een perron opnieuw aanleggen' maar als je daar plannen voor gaat maken zal het hele gebied gaan schuiven door de wensenlijstjes van belanghebbenden, de eisen van deze tijd bij nieuwbouw én een toekomstbestendig ontwerp. Dat is een 10 jaren plan joh.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Corendon wil met eigen treinen gaan rijden naar Brussel en Düsseldorf
Vliegvakantiebedrijf Corendon wil met treinen gaan rijden op een aantal trajecten. In eerste instantie kijkt het bedrijf naar een verbinding met Brussel, maar daarna is ook het Duitse Düsseldorf een optie.
Dat bevestigt Corendon na berichtgeving in de Telegraaf.
Plannen
Voorlopig zijn het allemaal nog plannen, maar topman Atilay Uslu laat aan de krant weten een eigen trein, in de kleuren van Corendon, al voor zich te zien.
Het is niet de bedoeling om een reguliere dienstregeling te gaan rijden waarbij iedereen in kan stappen. De treinreizen moeten in pakket worden aangeboden aan klanten, die vervolgens hun reis met het vliegtuig voortzetten.
Bron en meer: RTL Nieuws
Is het niet veel makkelijker om KLM na te apen: gewoon stoelen inkopen bij Eurostar? voor het traject Brussel - Schiphol
Vliegvakantiebedrijf Corendon wil met treinen gaan rijden op een aantal trajecten. In eerste instantie kijkt het bedrijf naar een verbinding met Brussel, maar daarna is ook het Duitse Düsseldorf een optie.
Dat bevestigt Corendon na berichtgeving in de Telegraaf.
Plannen
Voorlopig zijn het allemaal nog plannen, maar topman Atilay Uslu laat aan de krant weten een eigen trein, in de kleuren van Corendon, al voor zich te zien.
Het is niet de bedoeling om een reguliere dienstregeling te gaan rijden waarbij iedereen in kan stappen. De treinreizen moeten in pakket worden aangeboden aan klanten, die vervolgens hun reis met het vliegtuig voortzetten.
Bron en meer: RTL Nieuws
Is het niet veel makkelijker om KLM na te apen: gewoon stoelen inkopen bij Eurostar? voor het traject Brussel - Schiphol
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 350
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Hoe duurzaam ben je bezig als bedrijf je alleen voor je aanreis voor de vliegreis een trein gaat aanbieden. Je kunt je dan beter richten op bestemmingen dichtbij Nederland, want het spoor rondom Schiphol zit al zo goed als vol. Tenzij ze zoals Arriva nachttreinen gaan aanbieden.
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Erg duurzaam, want je kunt korte vluchtjes naar Brussel en Düsseldorf schrappen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Corendon doet niet aan korte vluchtjes, die doen aan vakantiereizen.
Ze willen dus Belgen en Duitsers naar Schiphol halen en/of vluchten van Schiphol naar Zaventem of Düsseldorf verplaatsen (vanwege capaciteitsproblemen op Schiphol).
Erg efficiënt zal dat niet zijn, want ik denk dat die treinen dan vaak stil staan. Dan kun je beter nog een regelmatige dienst gaan rijden en daar gereserveerde plaatsen op verkopen voor je eigen reizigers.
Koop een paar Coradia Streams, die hebben toelating voor België en zullen ze voor Duitsland ook krijgen en je kunt ze in onderhoud geven bij NS.
Maar ja, waarom maak je dan niet een deal met NS.
Ze willen dus Belgen en Duitsers naar Schiphol halen en/of vluchten van Schiphol naar Zaventem of Düsseldorf verplaatsen (vanwege capaciteitsproblemen op Schiphol).
Erg efficiënt zal dat niet zijn, want ik denk dat die treinen dan vaak stil staan. Dan kun je beter nog een regelmatige dienst gaan rijden en daar gereserveerde plaatsen op verkopen voor je eigen reizigers.
Koop een paar Coradia Streams, die hebben toelating voor België en zullen ze voor Duitsland ook krijgen en je kunt ze in onderhoud geven bij NS.
Maar ja, waarom maak je dan niet een deal met NS.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Die treinen puur voor luchtreizigers gebruiken lijkt me nogal onrendabel. Afgezien van het feit of er rijpaden zijn.
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
Dit klinkt meer als een proefballonnetje dan iets wat ook echt gaat gebeuren....
zij/haar/hen/hun
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten