Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: do 15 dec 2022, 22:37 Mag de NS zich wel terugtrekken, of is men vanuit de concessie verplicht om deze treindiensten aan te bieden en mag alleen de overheid besluiten de treindiensten uit de concessie te halen?
NS kan het natuurlijk niet zelf uit de concessie halen. Echter: NS heeft alleen een plicht dat stations een X-aantal keer (afhankelijk van station en moment van de dag) bediend worden. Niet dat die bediening door hun zelf gedaan wordt. NS kan dus die bediening prima aan een andere vervoerder over laten als ze willen, alleen blijft NS wel verantwoordelijk dat die vervoerder dat dan ook wel doet.

Deze situatie is er bijv. al voor stations Almelo De Riet, Borne en Enschede Kennispark. NS rijdt daar buiten de spits niet, maar voldoet keurig aan de bedieningsplicht omdat Blauwnet daar dan nog rijdt (al was NS daar ook verplicht Blauwnet te gedogen op het HRN). NS hoeft daar ook niet bang te zijn dat Blauwnet niet voldoende treinen biedt buiten de spits, omdat hun regionale concessie al minimaal 2x per uur een trein eist.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

NS werken met onderaannemers? Gaan de vakbonden daar dan niet iets van vinden?
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door VIRM »

Los van dat het ministerie en NS het eens moeten worden, lijkt mij dit alleen het belang van Arriva dienen.
Eventueel personeel die de ritten uitvoert valt onder een slechtere CAO, dus lijkt mij niet dat de vakbonden hier zomaar akkoord mee zullen gaan. Arriva kan op die manier dat zij het beter en goedkoper kunnen dan NS, en daarmee verder aan de stoelpoten van NS zagen.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Halteertijden van Arriva zijn 6 seconden korter dus reis wordt een halve minuut sneller :D
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door teun »

Scheelt toch die eenmansbediening. :Y
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Kunnen we niet meteen naar zelfrijdende treinen :X
Ik heb geen onderschrift
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IC140 »

Bemined schreef:Halteertijden van Arriva zijn 6 seconden korter dus reis wordt een halve minuut sneller :D
12 seconde korter. En minder rijtijdspeling omdat eenmensbediening tot minder spreiding in de uitvoering leidt. Dat NS dat zelf nog niet massaal toepast mag een gotspe heten.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Heeft dat niet vooral te maken met boze vakbonden?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Vinny »

sirvinniei schreef: vr 16 dec 2022, 14:02 Kunnen we niet meteen naar zelfrijdende treinen :X
Je kunt er natuurlijk wel flauw over doen, maar autonoom rijdende railgebonden voertuigen bestaan al heel lang. Volledig zonder personeel rijden lijkt me een utopie voor het Nederlandse spoor want ik denk wel dat de 'veiligheidsperfectionsiten' zoiets wel weer gaan tegenhouden. Volledig afgesloten infrastructuur gaat bijvoorbeeld niet mogelijk zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

De vakbonden zitten er meer achter.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Vinny schreef: vr 16 dec 2022, 20:54
sirvinniei schreef: vr 16 dec 2022, 14:02 Kunnen we niet meteen naar zelfrijdende treinen :X
Je kunt er natuurlijk wel flauw over doen, maar autonoom rijdende railgebonden voertuigen bestaan al heel lang. Volledig zonder personeel rijden lijkt me een utopie voor het Nederlandse spoor want ik denk wel dat de 'veiligheidsperfectionsiten' zoiets wel weer gaan tegenhouden. Volledig afgesloten infrastructuur gaat bijvoorbeeld niet mogelijk zijn.
Ertms zou het in principe mogelijk moeten maken om autonoom te rijden. Zou alleen het sluiten van de deuren wel via camera's blijven doen in plaats van sensoren, maar daar hoeft er niemand voor op de trein te zitten.

https://www.treinreiziger.nl/rechter-gu ... -doorgaan/
In dit artikel lees ik trouwens dat de FMN alleen de onrendabele lijnen aanbesteed zou willen.
Is dat niet in het algemene voordeel van de NS? Als het onderhands gegunde HRN alleen maar uit rendabele lijnen bestaat?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Hoeveel beter kan de NS samenwerken met regionale provincies om frequenties te verbeteren, danwel abbonementen tussen bus/trein? Hier wil NS niet aan.

Daarnaast wordt personeel lukraak door het hele land gestuurd, maar stel dat personeel minder ver van huis komt, kan de bijsturing dan ook verbeteren? Nu ligt een heel land plat als vakbonden staken in Utrecht.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mikos »

Zo, heeft de aanhoudende flauwekul in dit topic onderhand eindelijk zijn einde bereikt? :') Of gaan we eindeloos door met NS-bashen?

Kom eerst maar eens met bronnen voor de vele onderbuikfantasieën en -argumenten die hier voorbij komen. Gaan we daarna weer op een volwassen manier met elkaar praten. :') Onderbouwd met feiten en argumenten. Dat kan dit topic onderhand wel gebruiken...

In ander nieuws: NS gaat de 7500 doortrekken naar Amersfoort.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Het is toch een feit dat de NS nauwelijks bus/trein abbo's aanbiedt?

Dat artikel over het doortrekken van de 7500 is 12 jaar oud, ik denk dat deze plannen onderhand al 'opgegeven' zijn.
Ik heb geen onderschrift
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door cassie127 »

Ik heb althans al wel weer nieuwe geruchten/vermoedens hierover gehoord rondom de nieuwe concessie van de Valleilijn
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Bemined »

Mikos schreef: za 17 dec 2022, 00:46 Zo, heeft de aanhoudende flauwekul in dit topic onderhand eindelijk zijn einde bereikt? :') Of gaan we eindeloos door met NS-bashen?
Volgens mij reageer je in het verkeerde onderwerp, ik zie hier helemaal geen massaal NS-'bashen'. Om je eigen woorden te gebruiken, reageer eens volwassen en ga in op specifieke reacties die volgens jou verdere onderbouwing nodig hebben i.p.v. dit soort generieke aanvallen terwijl de meeste reacties hier gewoon inhoudelijk waren en helemaal niet anti-NS.
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door IIVQ »

CamilleKreemers schreef: do 15 dec 2022, 23:06 Ik verwacht van niet, echter heb ik in Nederland nog geen onderaannemers gezien in een concessie. Wellicht kan op die manier Arriva deze diensten gaan aanbieden?
Almelo-Mariënberg is een tijd door concessiehouder Connexxion beheerd, die de treinen liet rijden door Syntus.

En technisch bijvoorbeeld Thalys dat tot voor kort "niet zelf reedt" maar op het veiligheidsattest van NSI, maar dat is geen echte onderaannemerij.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door CamilleKreemers »

Ik wist dat niet van Syntus rijdend voor CXX. Wel ben ik heel benieuwd naar de gevolgen van deze aanvraag van Arriva. Ik voorzie veel problemen, maar zal er niet teveel op ingaan, anders wordt Mikos boos.

In ander nieuws, waarom gaat de NS de 7500 doortrekken naar Amersfoort? En via welke route?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door dennistd »

Heb je al op dat linkje geklikt in het bericht van Mikos? :roll:
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lange_Dre »

CamilleKreemers schreef: ma 19 dec 2022, 00:48 Ik wist dat niet van Syntus rijdend voor CXX. Wel ben ik heel benieuwd naar de gevolgen van deze aanvraag van Arriva. Ik voorzie veel problemen, maar zal er niet teveel op ingaan, anders wordt Mikos boos.
Ik ben wel benieuwd of en hoeveel speelruimte Arriva gaat krijgen. De situatie is anders als met die nacht treintjes naar Schiphol. NS bood die lijnen nog niet aan, wat Arriva nu wil is op twee lijnen met de playmobil treintjes rijden, terwijl die twee lijnen volledig tot het hoofdrailnet behoren. NS houd zich op die twee lijnen gewoon aan de eisen van de concessie verlener, volgens die eisen moet er twee keer per uur een sprinter rijden, exact wat de NS doet. Overigens zitten die sprinters over het algemeen lang niet helemaal vol. Al zou er tijdens de spits wel reizigers ruimte zijn voor een 3de sprinter tussen Groningen en Zwolle. Terug naar de wens van Arriva, laat ze eerst maar de valeilijn overnemen. Arriva loopt al jaren te roepen dat ze van de oude verlies lijnen van NS een succes lijn hebben gemaakt (dat de regionale overheid echt flink heeft geïnvesteerd om het OV beter te maken en het dus niet direct door Arriva komt laat Arriva natuurlijk achterwegen). Het verbaast mij nog steeds dat Arriva niet heeft ingeschreven op de valeilijn, bij uitstek een lijn die Arriva volgens hun hosanna (volgens Arriva zelf) succes verhaal een goede lijn voor Arriva zou zijn.. terug naar Groningen/Leeuwarden - Zwolle, ik ben benieuwd of ze dus speelruimte krijgen en zo ja hoeveel.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Lijn 45 »

Laat ze eerst maar eens beginnen met Zp-Apd-Amf, zoals ze eerder hebben aangekondigd. De toestemming daarvoor hebben ze al.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door sirvinniei »

Alsof SLTs nou zulke geweldige treinen zijn :')
Ze zijn beter dan de SGMs, maar daarmee is alles ook wel gezegd.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door SuperGhost »

Lijn 45 schreef: ma 19 dec 2022, 12:01 Laat ze eerst maar eens beginnen met Zp-Apd-Amf, zoals ze eerder hebben aangekondigd. De toestemming daarvoor hebben ze al.
Eens. En daar is het ook niet dat Arriva een dienst van NS probeert over te nemen, maar is het vooral van belang voor haar al bestaande eigen reizigers op haar eigen concessie. Dat soort uitbreidingen zijn heel anders.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Bericht door Mikos »

:mrgreen: Je klinkt bijna geloofwaardig. :mrgreen:
CamilleKreemers schreef: ma 19 dec 2022, 00:48Ik voorzie veel problemen, maar zal er niet teveel op ingaan, anders wordt Mikos boos.
Jong, vertel zoveel je wilt, maar houd het dan bij feiten en argumenten. En als je iets niet (zeker) weet, vraag het dan, dan is er vast wel iemand die iets aan kan vullen. Dat is altijd beter dan te roeptoeteren over 'boze vakbonden' :X

Er werd hier geopperd dat Arriva de diensten wel voor NS kon gaan uitvoeren als ze eenmaal genoeg in de weg gingen zitten :') NS heeft net ervoor gevochten om de sprinters in het noorden in het HRN te houden. En dan hier opperen dat ze die dan wel weg gaan geven aan Arriva. :') Dan zit je echt in het verkeerde topic, dan moet je naar het Luchtfietserij-topic, waar je kunt fantaseren over eenhoorn-treinen die rijden op glinsterende regenboogstroom. Via Lunteren, uiteraard. :Y

Discussieer lekker verder, maar gebruik bronnen en gezond verstand. :pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten