Pagina 7 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 19:30
door Meltrain
Laat de Europese Commissie eerst eens naar België en Frankrijk kijken.....

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 20:12
door Suus
De Europese commissie behandeld alle landen gelijk. België ligt ook op de korrel. Op papier is Frankrijk al verder dan Nederland.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 20:15
door Daniel
Dat de IC Berlijn in de middagspits tot de concessie behoort is wel apart. Dat is volgens zeggen voor de binnenlandse functie in de spits tussen Amsterdam en Amersfoort (waar hij immers in een binnenlands pad rijdt).
Echter rijdt er juist op dat traject in de middagspits een voortrein voor de binnenlandse reizigers.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 20:50
door CamilleKreemers
Kan dat komen omdat de Berlijntrein pas de eerste rit naar Amsterdam na de ochtendspits heeft?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 22:06
door Reiziger Delft
reisthijs schreef: di 04 okt 2022, 16:46De internationale hogesnelheidslijnen vallen straks dus niet meer onder de hoofdrailnetconcessie, en daar zijn ze bij NS niet zo blij mee:
NS: 'Grote zorgen over weggeven bestemmingen Berlijn, Londen en Parijs aan de markt'
NS presteert inderdaad fantastisch met de ICE naar Frankfurt. :')

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 22:53
door Z2N
Die stellen zijn Duits, en worden bovendien in 2024 vervangen. ;)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 22:55
door waldo79
Maar het wordt wel vereenzelvigd met NS (International).

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 23:11
door sirvinniei
Volgens mij is dat meer de schuld van DB dan NS. In het Ruhrgebied rijdt er amper een IC op tijd.
Blijft natuurlijk de vraag: wie zou die verbinding overnemen? Privatisering van hogesnelheidslijnen komt nou niet echt op gang in Duitsland. Alleen Flixtrain rijd wat intercities.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 04 okt 2022, 23:44
door Bart
Er hoeft geen sprake van overnemen te zijn, want NS mag de bestaande verbinding gewoon blijven aanbieden. Alleen mogen er ook andere aanbieders op hetzelfde traject treinen gaan rijden.

NS heeft dit denk ik volledig aan zichzelf te danken door het buitenlandbeleid tijdens de laatste concessie - niet meer dan terecht dat dit nu wordt 'afgestraft':
- De beneluxtrein blijft in de concessie omdat die ook een binnenlandse functie vervult. NS zorgt er inderdaad helemaal zelf voor dat de andere treinen geen binnenlandse functie hebben, met ingewikkelde toeslagen en om de week een omleiding via Venlo waar je niet mag uitstappen (ICE), geen geldigheid van ov-chipkaart en abonnementen (Thalys, Nightjet, Eurostar richting Amsterdam). En natuurlijk het verzaken om de vroeger bestaande doorkoppelingen zoals Den Haag - Keulen te realiseren. Of wat voor andere uitbreiding dan ook (Aken, Brabant-België, noem maar op).
- In de praktijk blundert NS te vaak met internationale treinen. Verleden: Fyra. Heden: de ICE-zomer. Toekomst: een Beneluxtrein met minder zitplaatsen dan de bestaande stammen. Er is haast geen prikkel om niet te blunderen.
- De prijsstelling internationaal is extreem hoog, vooral bij Thalys en Eurostar, maar ook bij de Beneluxtrein. Daar zie je duidelijk de monopolies aan af.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 07:02
door Suus
Ik zie ook wel dat NS op het vlak van internationale verbindingen beter kan presteren, maar deze actie komt in de praktijk neer op het monopolie op de dienst naar Frankfurt, Parijs, Londen aan een buitenlandse monopolist overhandigen. Eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zo'n trek in. En een tussenweg bestaat in de praktijk niet, want om een alternatief te kunnen bieden moet eerst veel geïnvesteerd worden en er zijn praktisch geen partijen behalve de bestaande vervoerders die dat kunnen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 07:58
door VIRM
Suus, komt het niet in de praktijk neer op dat de status quo op verbindingen naar Frankfurt, Parijs en Londen wordt gehandhaafd?`
Bart schreef: di 04 okt 2022, 23:44 Er hoeft geen sprake van overnemen te zijn, want NS mag de bestaande verbinding gewoon blijven aanbieden. Alleen mogen er ook andere aanbieders op hetzelfde traject treinen gaan rijden.

NS heeft dit denk ik volledig aan zichzelf te danken door het buitenlandbeleid tijdens de laatste concessie - niet meer dan terecht dat dit nu wordt 'afgestraft':
- De beneluxtrein blijft in de concessie omdat die ook een binnenlandse functie vervult. NS zorgt er inderdaad helemaal zelf voor dat de andere treinen geen binnenlandse functie hebben, met ingewikkelde toeslagen en om de week een omleiding via Venlo waar je niet mag uitstappen (ICE), geen geldigheid van ov-chipkaart en abonnementen (Thalys, Nightjet, Eurostar richting Amsterdam). En natuurlijk het verzaken om de vroeger bestaande doorkoppelingen zoals Den Haag - Keulen te realiseren. Of wat voor andere uitbreiding dan ook (Aken, Brabant-België, noem maar op).
- In de praktijk blundert NS te vaak met internationale treinen. Verleden: Fyra. Heden: de ICE-zomer. Toekomst: een Beneluxtrein met minder zitplaatsen dan de bestaande stammen. Er is haast geen prikkel om niet te blunderen.
- De prijsstelling internationaal is extreem hoog, vooral bij Thalys en Eurostar, maar ook bij de Beneluxtrein. Daar zie je duidelijk de monopolies aan af.
Is het zo erg dat Thalys en eurostar geen binnenlandse functie hebben? En wat betreft ICE: gelet op afgelopen zomer mag ik hopen dat ze zitplaatsreserveringen verplicht stellen.
Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 08:46
door Suus
Qua treinen verwacht ik een status quo, maar waarom zou SNCF of DB zich nog verplicht voelen samen te werken met NS, waar ook nog het Locov zich tegen het aanbod bemoeit?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 08:54
door VIRM
Voor de ticketverkoop?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 09:28
door reisthijs
Wat dacht je van personeel? Zonder samenwerking met NS moet een SNCF of DB zelf voor Nederlandstalige machinisten zorgen.

Als die treinen niet onder de concessie hoofdrailnet vallen en geen binnenlandse functie hebben heeft het Locov daar toch niets over te zeggen?
VIRM schreef: wo 05 okt 2022, 07:58 Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?
Nee hoor, dan heb je er juist meer. Een losse ICNG8 heeft wel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 09:40
door Bart
VIRM schreef: wo 05 okt 2022, 07:58 Is het zo erg dat Thalys en eurostar geen binnenlandse functie hebben? En wat betreft ICE: gelet op afgelopen zomer mag ik hopen dat ze zitplaatsreserveringen verplicht stellen.
Voor de Benelux had NS een hele hoop ICNG besteld. Heeft bijvoorbeeld ICNG16 veel minder zitplaatsen dan de bestaande stammen?
Dat je op de verbinding tussen de grootste twee steden van het land treinen uitsluit voor binnenlands gebruik? Ja, dat vind ik een gekke keuze. Maar het gaat me er meer om dat dat beleid van NS eraan heeft bijgedragen dat deze verbindingen nu niet meer in de concessie zitten.
Eén ICNG heeft minder capaciteit dan één beneluxstam. En twee ICNGs hebben natuurlijk minder capaciteit dan twee beneluxstammen, maar hoe vaak zie je twee stammen gekoppeld rijden?
Suus schreef: wo 05 okt 2022, 07:02 Ik zie ook wel dat NS op het vlak van internationale verbindingen beter kan presteren, maar deze actie komt in de praktijk neer op het monopolie op de dienst naar Frankfurt, Parijs, Londen aan een buitenlandse monopolist overhandigen. Eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zo'n trek in. En een tussenweg bestaat in de praktijk niet, want om een alternatief te kunnen bieden moet eerst veel geïnvesteerd worden en er zijn praktisch geen partijen behalve de bestaande vervoerders die dat kunnen.
Londen is een geval apart, maar voor de andere verbindingen lijkt het me niet ondenkbaar dat bv. Renfe, Trenitalia, Flixtrain, Regiojet erin zouden kunnen springen. Trenitalia heeft al laten zien te kunnen concurreren op internationaal hogesnelheidsverkeer. Naar Parijs en Frankfurt zijn er ook mogelijkheden om de hogesnelheidslijnen te vermijden, wat de instap voor een low-cost party ook makkelijker kan maken.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 10:19
door reisthijs
Bart schreef: wo 05 okt 2022, 09:40Eén ICNG heeft minder capaciteit dan één beneluxstam. En twee ICNGs hebben natuurlijk minder capaciteit dan twee beneluxstammen, maar hoe vaak zie je twee stammen gekoppeld rijden?
En hoe vaak zie je twee treinstellen gekoppeld rijden? Twee ICNG's hebben natuurlijk meer capaciteit dan één beneluxstam! :Y

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 10:38
door Bart
Mijn voorspelling is dat 1 beneluxstam wordt vervangen door 1 ICNG en niet door 2 ICNGs. Maar dat is uiteindelijk speculatie, en als NS daadwerkelijk 2 ICNGs gaat inzetten dan betekent dat natuurlijk een mooie capaciteitstoename.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 10:47
door MetroRET
20 stellen voor 7 omlopen lijkt me solo wat veel.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 11:13
door Bemined
Met de integratie in de binnenlandse dienst, en zeker de doorkoppelling te Shl, is ICNG8 zeer waarschijnlijk te weinig capaciteit in de spits.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 11:46
door April064
Ik denk ook dat een enkele ICNG op de 1100 niet genoeg gaat zijn op sommige tijdstippen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 11:52
door Z2N
De bedoeling is sowieso dat vanaf ~2024/25 er een extra treinserie gaat rijden tussen Rotterdam en Breda, met Belgisch materieel. Bovendien is er genoeg materieel om de hele serie Lelystad-Amsterdam-Brussel met twee stellen te rijden, waarbij op rustige momenten met een enkel stel gereden kan worden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 12:08
door sirvinniei
Is er trouwens niet een officiële verplichting voor de ov-chipkaart op binnenlandse OV trajecten? Hoe zit dat met de Thalys en de Eurostar? Hebben die een speciale uitzondering?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 12:56
door ArrivaBas
Het is formeel verboden om de Thalys en Eurostar te gebruiken voor binnenlandse reizen. Daarnaast is het voor alle denkbare reizen op deze treinen verplicht om een zitplaats te reserveren.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 13:01
door Meltrain
Z2N schreef: wo 05 okt 2022, 11:52 De bedoeling is sowieso dat vanaf ~2024/25 er een extra treinserie gaat rijden tussen Rotterdam en Breda, met Belgisch materieel.
Bijzonder. :o

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 13:10
door PHS
-