Pagina 15 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 01 jan 2023, 16:50
door JothamvW
Is inderdaad vooral industriegebied. De overweg bij de Rottumerweg lijkt me een stuk geschikter voor een eventueel "Heerenveen-Zuid". en zelfs dat is nog steeds op minder dan 20 minuten lopen van het Thialfterrein.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 15:49
door iamthedutchdude
Dat lijkt qua omliggende bebouwing inderdaad een geschiktere locatie, al betekent de looptijd van 20 minuten naar Thialf dat je nog steeds een pendelbus nodig hebt om de route met het OV aantrekkelijk te maken. Mensen willen tegenwoordig "voor de deur" uit het OV kunnen stappen, anders pakken ze de auto.

Wat dat betreft lijkt mij (met als voorwaarde een tunneltje/bruggetje onder of over het water naar Thialf) een station ter hoogte van de rotonde De Zanden/Leeuwetand misschien nog wel iets geschikter. Het eventuele trekken van bezoekers van/naar Thialf (en daarmee het uitsparen van een pendelbus Thialf <-> station) lijkt me namelijk wel een randvoorwaarde om dat station uit te laten kunnen.

Al denk ik niet dat het voor Heerenveen überhaupt uitkan om een tweede station te openen...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 16:23
door Z2N
Een veel praktischere oplossing is de herontwikkeling van het gebied rond Thialf: Heerenveen is een van de weinige gemeentes in Friesland waar het CBS groei verwacht in de komende jaren (CBS), en rond Thialf kan met een beetje goede wil een prima herontwikkeling plaatsvinden om meer woonruimte te creëren.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 17:49
door jossevb
Bij een eventueel nieuwe Heerenveen Zuid lijkt het mij ook goed om rekening te houden dat daar ook een station van de Lelylijn kan komen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 18:15
door Z2N
De meest logische routeringen van de Lelylijn verlopen parallel aan de A7, via Lemmer en Joure. Dan zou je eerder een nieuw station aan de noordkant krijgen van Heerenveen, of zou het bestaande station een kilometer opgeschoven moeten worden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 18:18
door CamilleKreemers
Z2N schreef: ma 02 jan 2023, 16:23 Een veel praktischere oplossing is de herontwikkeling van het gebied rond Thialf: Heerenveen is een van de weinige gemeentes in Friesland waar het CBS groei verwacht in de komende jaren (CBS), en rond Thialf kan met een beetje goede wil een prima herontwikkeling plaatsvinden om meer woonruimte te creëren.
Niet dat het NS is, maar heeft een stadsdienst in Heerenveen nut? Het spoor snijdt nu de stad doormidden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 18:31
door nvdw
iamthedutchdude schreef: ma 02 jan 2023, 15:49 Mensen willen tegenwoordig "voor de deur" uit het OV kunnen stappen, anders pakken ze de auto.
Het is al een aardig tijdje geleden (Shimizu, de Keizer van de 500 meter, schaatste nog) maar toen het gezin vdw per auto naar Heer-en-veen toog voor de WK sprint, moesten we op minstens 20 minuten lopen parkeren. Afgaande op Google Maps heb ik niet het idee dat Thialf de auto’s van zijn bezoekers nu wel allemaal op eigen terrein kwijt kan.

Belangrijk is vooral dat de verbinding deugt; dat de intercity er stopt zodat je je niet in het zicht van de haven nog in een sprinter moet persen, bijvoorbeeld.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: ma 02 jan 2023, 19:06
door Bemined
Volgens de wiki werd het station in 2015 voor het laatst gebruikt. Ik zie echter op streetview dat de entrees van het station in 2017 nog aangepast zijn. Voorheen waren er geen fatsoenlijk voetpad dat aansloot op het station, dat is in 2017 alsnog aangelegd waardoor het argument dat het station onveilig is bij veel reizigers niet meer van toepassing is.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 18:33
door Bemined
https://dvhn.nl/groningen/Treinen-tusse ... 79040.html
https://www.acm.nl/system/files/documen ... voeren.pdf

Het lijkt erop dat Arriva een maas in de wet gevonden heeft. Doordat de inhoud van de nieuwe concessie nog niet definitief is vastgesteld kan de ACM geen economische evenwichtstoets uitvoeren, maar men kan de aanvraag ook niet schorsen tot de inhoud van de concessie wel vastgesteld is. Dus nu lijkt het er op dat Arriva in 2025 treinpaden mag gaan aanvragen onder de noemer van open toegang...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 18:58
door CamilleKreemers
Ik vraag me af hoe winstgevend dit plan is. Ik vind de uitbreidingen naar Groningen wel mooi, maar die 4x/uur naar Leeuwarden?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 19:17
door WSM
Het gaat niet om winstgevendheid.

Het gaat om het zagen aan de stoelpoten van NS.

Dat is een investering.

Briljante timing van Arriva trouwens, dit voornemen vlak voor de nieuwe concessie lanceren en de medling dan anderhalve week voor de kerstvakantie indienen :D.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 20:22
door htm_tram
Kijk dat is goed nieuws zo vlak voor het weekend :trein:

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 20:26
door MetroRET
:N :N

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 20:44
door Bemined
CamilleKreemers schreef: vr 03 mar 2023, 18:58 Ik vraag me af hoe winstgevend dit plan is. Ik vind de uitbreidingen naar Groningen wel mooi, maar die 4x/uur naar Leeuwarden?
Het is maar de vraag of dat überhaupt gaat gebeuren. Als je naar het tijdwegdiagram van Zwolle - Leeuwarden kijkt is daar helemaal geen ruimte voor een kwartierdienst met de huidige brugtijden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 21:18
door CamilleKreemers
Waar kan men die tijdwegdiagram inzien dan?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 21:48
door Bemined
Daarvoor moet je tegenwoordig inloggen bij ProRail. Maar de bedientijden van de bruggen zijn wel terug te vinden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 04 mar 2023, 11:55
door nielsie600
Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 04 mar 2023, 11:57
door Wubbo
Goh. Precies de klachten die ik hier regelmatig lees over de NS-treinen naar het noorden.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 04 mar 2023, 12:44
door waldo79
Selectieve verontwaardiging zou ik dat noemen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: za 04 mar 2023, 18:39
door CamilleKreemers
nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
De NS doet dat snoepen toch ook al? Lees regelmatig een ICM3 in de spits.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 02:47
door htm_tram
nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
Klinkt als de gemiddelde NS trein waar je over spreekt? Weinig sociale controle want 99 van de 100x keer zit de vertrek assistent met het salaris van een HC in de achtercabine. Bijna altijd een los stelletje en een schone NS trein van binnen en buiten is ook al jaren geleden...

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 09:43
door VIRM
WSM schreef: vr 03 mar 2023, 19:17 Het gaat niet om winstgevendheid.

Het gaat om het zagen aan de stoelpoten van NS.

Dat is een investering.

Briljante timing van Arriva trouwens, dit voornemen vlak voor de nieuwe concessie lanceren en de medling dan anderhalve week voor de kerstvakantie indienen :D.
Leuk en aardig om aan de stoelpoten van NS te gaan zagen, maar als de winstmarges nu al flinterdun zijn (zoals de streekvervoerders aangeven bij de CAO-onderhandelingen), dan zijn verlieslatende treinen rijden geen goede zet.


CamilleKreemers schreef: za 04 mar 2023, 18:39
nielsie600 schreef: za 04 mar 2023, 11:55 Ach wat leuk, nog meer treinen zonder sociale controle en een ranzigheid in de avonduren! Daarnaast lekker staan vlak voor de vakanties om weer wat kosten te besparen en alvast wat bakjes af te snoepen. Wat een verdere vooruitgang voor de reiziger in het Noorden, waar de groei vooral is ontstaan door de parallelle bussen op te heffen met de treinen.
De NS doet dat snoepen toch ook al? Lees regelmatig een ICM3 in de spits.
In hoeverre klopt dat nog? Per ingang van de huidige dienstregelingen zijn best wat treinen in de 500/600/700/1800 verlengd, en er wordt steeds meer DDZ ingezet.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: zo 05 mar 2023, 11:24
door Daniel
VIRM schreef: zo 05 mar 2023, 09:43In hoeverre klopt dat nog? Per ingang van de huidige dienstregelingen zijn best wat treinen in de 500/600/700/1800 verlengd, en er wordt steeds meer DDZ ingezet.
Losse ICMmetjes in de spits komen nog altijd voor, misschien niet naar het noorden maar sowieso van/naar het oosten.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 19:32
door nielsie600
htm_tram schreef: zo 05 mar 2023, 02:47 Klinkt als de gemiddelde NS trein waar je over spreekt? Weinig sociale controle want 99 van de 100x keer zit de vertrek assistent met het salaris van een HC in de achtercabine. Bijna altijd een los stelletje en een schone NS trein van binnen en buiten is ook al jaren geleden...
Ik zou eens een Arriva treintje pakken om een uur of 10 s avonds richting het Oosten van Groningen in het weekend. Niet voor niets zijn er eens ratten gesignaleerd in een trein van Arriva en meermaals beleefd dat er dronken dropjes inzaten die mensen lastig vielen. Maarja bij Arriva is er op de Mcn na echt niemand waar je heen kan of je uberhaupt kan helpen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 23 mar 2023, 14:42
door waldo79
Dronken dropje?