Pagina 29 van 32

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 14 nov 2023, 13:59
door tjoektjoek
Spoorpro heeft een interview met oprichter Roemer van den Biggelaar.

https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... hoe-beter/

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 14 nov 2023, 15:56
door reisthijs
KL577 schreef: di 14 nov 2023, 08:28 Die eerste twee ritten die QBuzz aanvraagt liggen precies in het pad van de ICE 121 en de ICE 105 :s .
De dienstregeling is slechts indicatief, dat is voor de ACM genoeg, het daadwerkelijk aanvragen van de ritten komt later.
Dat een vervoerder die met de ICE wil gaan concurreren als voorbeeld dezelfde of vergelijkbare tijden als de ICE opgeeft is niet zo gek.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 14 nov 2023, 21:09
door VIRM
tjoektjoek schreef: di 14 nov 2023, 13:59 Spoorpro heeft een interview met oprichter Roemer van den Biggelaar.

https://www.spoorpro.nl/internationaal- ... hoe-beter/
Wel achter een betaalmuur.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 14 nov 2023, 23:18
door tjoektjoek
Hier is een Engelstalig artikel van dezelfde uitgever zonder betaalmuur:

https://www.railtech.com/all/2023/11/14 ... er-prices/

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 03:10
door erjeebee
erjeebee schreef: di 14 nov 2023, 05:35 niet een markt onderzoeker.
Blijkbaar wel dus (zie artikel in post hierboven), dus die neem ik terug :)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 15 nov 2023, 06:26
door sirvinniei
Blijkbaar zien er dus ook oud NS medewerkers aan boord

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 00:10
door tjoektjoek
Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 00:24
door PatrickM
Flywise is overigens het bedrijf achter GreenCityTrip.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 07:26
door waldo79
Ik moet zeggen dat er veel initiatieven worden opgezet voor internationale treinen. Hopelijk haalt er ook wat de eindstreep.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 09:33
door dennistd
tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 09:37
door umbusko
Speciaal voor Chrysa *O*

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 09:59
door VIRM
Is er daar dan een goede aansluiting naar Zwitserland? ;)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 10:42
door Suus
Als Flywise het bedrijf achter GreenCityTrip is, dat ook een interesse in ICR-rijtuigen van NS heeft getoond, is 1+1 dan in dit geval ook twee? :?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 11:14
door cassie127
Recent ergens vernomen dat die rijtuigen niet geschikt zijn.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 11:18
door sirvinniei
De boulevard express in Harderwijk heeft ook nog een trein aan de kant staan.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 11:28
door tjoektjoek
dennistd schreef: vr 17 nov 2023, 09:33
tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-
Aansluiting op de touringcars?

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 12:43
door SuperGhost
dennistd schreef: vr 17 nov 2023, 09:33
tjoektjoek schreef: vr 17 nov 2023, 00:10 Flywise wil Amsterdam-Berlijn (1x per dag), Amsterdam-Parijs (1x per dag) en Amsterdam-Basel (3x per week) rijden met normale IC rijtuigen getrokken door een Vectron of Traxx.

https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... rdam-basel
Waarom stopt die naar Parijs in Lage Zwaluwe? _O-
Ik denk dat die korte stop in Lage Zwaluwe (welk doel dat dan ook mag dienen) minder problematisch is dan al die lange stops elders...

- 24 minuten in Rotterdam
- 1 minuut in Lage Zwaluwe
- 5 minuten in Roosendaal
- 19 minuten in Antwerpen
- 6 minuten in Brussel

In totaal staat die trein dus maarliefst 55 minuten stil langs een perron...

Gek genoeg staat die in andere richting slechts 32 minuten stil langs perrons, maar rijdt die dus weer langzamer, want de totale reistijd blijft gelijk: 7:37.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 12:55
door Bemined
Het is al vaker gezegd, dienstregelingen bij ACM zijn indicatief, uiteindelijk gaat Prorail op zoek naar een treinpad met de genoemde stops in een tijdvak van een uur rondom het opgegeven tijdstip.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: vr 17 nov 2023, 13:17
door Chrysa
umbusko schreef: vr 17 nov 2023, 09:37 Speciaal voor Chrysa *O*
*O* Ideaal!

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: di 21 nov 2023, 19:49
door MetroRET
https://www.acm.nl/nl/publicaties/meldi ... kopenhagen

En daar is inmiddels de 25e aanvraag via het ACM.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 16:39
door JordiBrabant
Ik wens ze veel succes met keren binnen 5 minuten in Osnabrück Hbf richting Bremen, beetje onoplettendheid misschien. Waar ze wel op gelet lijken hebben is het overbelaste Hamburg Hbf: non-stop van Harburg naar Flensburg (via Barmberg-Lokstedt?).
Venlo-Köln Hbf.-Koblenz is creatief met de tijd die ervoor staat als ze op het Hbf. willen keren. Rechtsrheinisch zouden ze kunnen rijden, maar duurt langer, of vanaf Ehrenfeld direct naar Köln-Süd.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 18:41
door quakkerillo
Misschien willen ze niet keren op Osnabrück; de rit Osnabrück - Bremen duurt met 1u30 langer dan de RE op dit traject.
Een mogelijkheid is om dan via Minden en Nienburg te gaan; die route is ook gewoon volledig geëlektrificeed.
Omkeren op Osnabrück stuurt je ook niet richting Bremen trouwens, daarvoor zou je na Hbf op één der goederensporen moeten keren ten zuiden van de Hase.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 18:49
door umbusko
Via Minden en Nienburg?! Die route heb ik laatst een keer met een ongepland omgeleide ICE gereden en dat duurde echt een eeuwigheid, voornamelijk omdat de lijn een maximumsnelheid van 80 km/u heeft. :') (En armseinen, en enkel spoor…)

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 20:11
door verfmeer
quakkerillo schreef: wo 22 nov 2023, 18:41 Misschien willen ze niet keren op Osnabrück; de rit Osnabrück - Bremen duurt met 1u30 langer dan de RE op dit traject.
Een mogelijkheid is om dan via Minden en Nienburg te gaan; die route is ook gewoon volledig geëlektrificeed.
Omkeren op Osnabrück stuurt je ook niet richting Bremen trouwens, daarvoor zou je na Hbf op één der goederensporen moeten keren ten zuiden van de Hase.
Het lijkt mij het meest logisch dat het keren op de goederensporen in die 1u30 valt en dat ze in de 5 minuten op Osnabrück Hbf enkel passagiers hoeven te laten in- en uitstappen.

Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024

Geplaatst: do 23 nov 2023, 02:46
door Suus
Er zijn twee opties. Eerst door Osnabrück Hbf laag rijden, dan naar links en dan nogmaals naar links en dan sta je op de hoge sporen met de locomotief naar Münster, en je kan dan met de locomotief aan de slag. Of stoppen op Osnabrück Hbf laag, dan het goederenstation rechts van de doorgaande sporen oprijden, daar met de locomotief aan de slag, en dan links aanhouden, rechtsaf naar Osnabrück Hbf hoog en verder naar Bremen. Of ze gaan in boterhambedrijf rijden, dan dan is het natuurlijk ook een ideaal moment om je machinist te wisselen en gaat het wellicht wel lekker snel.