Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door AppleMoose »

Nee, het kerstgeschenk bestaat dit jaar uit een doos Merci-chocolade en twee coupons voor een NS dagretour (enkel geldig in NS-treinen en alleen buiten de spitstijden)...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

FNV heeft gelijk in deze. Ja, het zal veel geld kosten, een kerstpakket. Maar goed, er zijn ook veel medewerkers in touw.

Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door RobertT »

Ronaldussen schreef: di 22 dec 2020, 21:04 Nee, het kerstgeschenk bestaat dit jaar uit een doos Merci-chocolade en twee coupons voor een NS dagretour (enkel geldig in NS-treinen en alleen buiten de spitstijden)...
Personeel heeft toch vrij vervoer?
Is het bedoeld om anderen te verblijden?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Volgens mij heeft het rijdend personeel (officieel) 2e klas, al kunnen ze bijbetalen voor 1e klas. En ik gok dat datzelfde geldt voor T&S en ander "lager/Uitvoerend personeel
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door AppleMoose »

Geen idee wat de achterliggende bedoeling is (geweest). Het is in ieder geval een vreemd cadeau in tijden waarin hetzelfde bedrijf en de overheid oproepen om niet te reizen als dat niet noodzakelijk is. En het ziet er niet naar uit dat dat advies snel zal veranderen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Ik weet niet hoe lang het duurt om zo'n actie voor te bereiden, maar ik kan me voorstellen dat daar meer dan een paar weken overheen gaan. En toen was de situatie natuurlijk nog net iets beter :Y
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door DDietzen »

Daarnaast weten we niet hoe lang die dagkaarten geldig zijn. Bijvoorbeeld tegen december 2021 zal de situatie hopelijk toch echt wel verbeterd zijn tov nu... :X
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Stadsbus »

Aking schreef: di 22 dec 2020, 22:43 Volgens mij heeft het rijdend personeel (officieel) 2e klas, al kunnen ze bijbetalen voor 1e klas. En ik gok dat datzelfde geldt voor T&S en ander "lager/Uitvoerend personeel
Ja, klopt. Als je een privé reis maakt, reis je 2e klas. Voor een kleine bijdrage (dacht 50,- per jaar) mag je 1e klas reizen. Dit is hoe het begin dit jaar voor machinisten was, hoe het nu is en hoe het met ander personeel zit zou ik niet weten.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jultar »

Correct, echter is 200 euro per jaar, geen 50.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jay20 »

Ik zie op facebook elke keer gesponsorde berichten komen van de NS dat ze op zoek zijn naar HC's in de regio Amsterdam. Blijkbaar gaat de bezuiniging toch niet door.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Je kan tegelijkertijd bezuinigen en personeel werven natuurlijk, NS vergrijst enorm en er zijn veel medewerkers die toch al bijna met pensioen gaan. Als je echter minder mensen aanneemt dan dat er vertrekken bezuinig je alsnog. Bovendien: er wordt vooral bezuinigd op de stationsposities (Tickets & Service, knoko's/plp's), in mindere mate bij de hoofdconducteurs.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door dennistd »

Stadsbus schreef: wo 23 dec 2020, 04:23
Aking schreef: di 22 dec 2020, 22:43 Volgens mij heeft het rijdend personeel (officieel) 2e klas, al kunnen ze bijbetalen voor 1e klas. En ik gok dat datzelfde geldt voor T&S en ander "lager/Uitvoerend personeel
Ja, klopt. Als je een privé reis maakt, reis je 2e klas. Voor een kleine bijdrage (dacht 50,- per jaar) mag je 1e klas reizen. Dit is hoe het begin dit jaar voor machinisten was, hoe het nu is en hoe het met ander personeel zit zou ik niet weten.
Maar wordt daar ook werkelijk naar gekeken? Met mijn vrij vervoer mag ik bij een niet nader te noemen multimodale vervoerder ook alleen 2e klas reizen officieel, maar in de praktijk zit ik gewoon in de eerste klas.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jultar »

Los van of het kan of niet, ik heb zelf geen zin om voor elke rit die ik privé maak aan de HC te gaan vragen om ik misschien 1e klas mag gaan zitten (of te hopen dat de HC mij herkent). Zelfde als ik een keer naar het HGB moet of zoiets en ik niet in uniform reis. Voor die 16,67 per maand die het mij kost ga ik daar zelf niet moeilijk over lopen doen.
Tijdens die ritten wordt (tenzij de HC je toevallig herkent) het vervoersbewijs ook gewoon gecontroleerd.

In uniform en tijdens de dienst is het dienstkaartje het vervoersbewijs. Dat is uiteraard een ander verhaal en dan hoeven we dus ook niet in- of uit te checken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Durashift schreef: di 22 dec 2020, 22:20Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
De top wordt toch niet uitgebreid? Er is laatst wel een directeur benoemd en er was gedoe omdat die van buiten NS komt, maar dat is de opvolger van Marjan Rintel die Roger van Boxtel heeft opgevolgd. Volgens mij is er per saldo dus geen uitbreiding in de top, maar misschien heb ik een bericht gemist.
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Zo te zien gaat het inderdaad om de opvolger van Marjan Rintel. Volgens de website van NS bestaat de Raad van Bestuur nu uit vier leden. Volgens dit artikel in SpoorPro gaat het inderdaad om de nog aan te stellen directeur operatie.

Misschien zou je als OR en vakbond ook kunnen inzetten op een verlaging van de salarissen van de leden van de Raad van Bestuur zolang de crisis duurt? Dat kunnen ze ook bij KLM, waar een deel van de NS-top vandaan komt.
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Dat heeft de NS-top al gedaan (de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen hebben 10% salaris ingeleverd en alle bonussen; het "hoge management" krijgt geen bonussen over 2020 en 2021).
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: wo 23 dec 2020, 19:31
Durashift schreef: di 22 dec 2020, 22:20Inderdaad lijkt het mij slecht te rijmen dat de top uitgebreid wordt.. en onderaan geschrapt moet worden. Als de onderkant minder breed wordt.. heb je immers ook een smallere top nodig voor de span of control (of span of support zoals het tegenwoordig genoemd wordt, begrijp ik), naar mijn mening.
De top wordt toch niet uitgebreid? Er is laatst wel een directeur benoemd en er was gedoe omdat die van buiten NS komt, maar dat is de opvolger van Marjan Rintel die Roger van Boxtel heeft opgevolgd. Volgens mij is er per saldo dus geen uitbreiding in de top, maar misschien heb ik een bericht gemist.

Wat VIRM al aanhaalt, directeurspositie van NS Operatie is nu niet vertegenwoordigd in de raad van bestuur.
https://www.ns.nl/over-ns/wie-zijn-wij/ ... stuur.html

Wellicht is het niet direct een uitbreiding omdat het vorig jaar ook 5 personen telde.
Maar goed, gezien de ontwikkelingen... had mevrouw Rintel wellicht ook de operatie tak er (voorlopig) bij kunnen doen of verdelen met mevrouw de Vries?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Die zou je ook andersom kunnen redeneren: juist in een reorganisatie heb je geen directeur nodig die het er 'een beetje bij' doet. Dan heb je volle focus nodig om een reorganisatie goed te doen.

Ik weet niet wat wijsheid is, ik reageerde vooral op dat de NS-top niet is uitgebreid de afgelopen tijd.
gkw1969
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door gkw1969 »

Jay20 schreef: wo 23 dec 2020, 11:27 Ik zie op facebook elke keer gesponsorde berichten komen van de NS dat ze op zoek zijn naar HC's in de regio Amsterdam. Blijkbaar gaat de bezuiniging toch niet door.
Het is geen bezuiniging het is een reorganisatie. Er zullen ca 2300 arbeidsplaatsen vervallen (dit betekend niet dat er 2300 ontslagen vallen), de komende 5 jaar. In dezelfde periode heb je een natuurlijk verloop van 2500 medewerkers (pensioen).
Daarbij wordt er in de operatie, HC, machinist, V&S etc. Niet gesneden omdat de dienstverlening vrijwel niet ingekrompen wordt en er nu al een structureel tekort is aan dit personeel. Het plan voorziet ook in omscholing van kantoorpersoneel naar operationele dienst, indien ze daar geschikt voor zijn. Onder aan de streep zal er wel voor een deel van de mensen geen werk meer zijn bij de NS, maar er zullen geen 2300 mensen hun ontslag krijgen.
When you're tired of London, you're tired of life
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Heeft de NS dan zoveel "snijdbaar" kantoorpersoneel?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door AppleMoose »

Als je deze documentaire ziet, zou je denken van wel :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Er gaat door de reorganisatie van de fysieke verkooplocaties volgend jaar in ieder geval her en der al wat personeel afvloeien/ergens anders ingezet worden.

En ook ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat er een vrij grote communicatieafdeling is bij NS :s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Dat moet haast wel. Zo wollig om de hete brij heen draaien kan immers alleen een grote communicatieafdeling, een normaal mens communiceert niet zo :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door wouter15 »

NS schrapt 341 banen; station zonder personeel wordt de norm: https://www.ad.nl/binnenland/ns-schrapt ... ~a0a0bb86/
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Ik dacht dat NS juist had aangegeven dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen?

Betekent dit dat er ook wordt bezuinigd op medewerkers veiligheid en service op stations? Een paar camera’s gaat het tailgaten natuurlijk niet tegenhouden…
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten