Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door wouter15 »

Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

29 juni 2020

Bij de NS staan de komende jaren 2300 arbeidsplaatsen op de tocht. Dat staat in toekomstplannen die vanmiddag met het personeel zijn gedeeld. Door het coronavirus en het daardoor teruggelopen aantal reizigers staat de grootste spoorvervoerder van Nederland voor een bezuiniging van 1,4 miljard euro.

Volgens de NS gaat het om arbeidsplaatsen in alle takken van het bedrijf: op het hoofdkantoor, in werkplaatsen, de stations en in de treinen. De vervoerder hoopt vooral door natuurlijk verloop in te krimpen. Zo gaan in dezelfde periode (tot 2025) ongeveer 2500 medewerkers met pensioen. Alle NS-medewerkers met een vast contract mogen blijven, maar sommigen worden wellicht omgeschoold. Daarnaast levert de top van het bedrijf 10 procent van het salaris in.

Lees verder via: https://nos.nl/artikel/2338931-forse-be ... tocht.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door ODRAIL »

Ook het Algemeen Dagblad heeft hier een artikel over:

https://www.ad.nl/economie/ns-schrapt-k ... ~aecc34ac/
Flippylosaurus
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Flippylosaurus »

Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Graag gedaan *O*
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Post »

KM46 schreef:Ook het Algemeen Dagblad heeft hier een artikel over:

https://www.ad.nl/economie/ns-schrapt-k ... ~aecc34ac/
Ja en wat maakt het artikel van het AD dan beter? Of wat voegt het toe?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jultar »

Flippylosaurus schreef:Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
Ik schat dan in dat er iets met jouw telefoon mis is. Ik kreeg het bericht al via een pushmessage al ver voordat het bij de NOS (en andere media) online stond. Daarnaast ook nog eens hetzelfde bericht per e-mail ontvangen. Je kan dus niet zeggen dat er niet gecommuniceerd is.
Flippylosaurus
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 feb 2017, 18:39

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Flippylosaurus »

Jultar schreef:
Flippylosaurus schreef:Leuk (not) om dit als eerste te lezen op een internetforum in plaats van in per mail of andere gebruikelijke interne communicatiemiddelen, bedankt
Ik schat dan in dat er iets met jouw telefoon mis is. Ik kreeg het bericht al via een pushmessage al ver voordat het bij de NOS (en andere media) online stond. Daarnaast ook nog eens hetzelfde bericht per e-mail ontvangen. Je kan dus niet zeggen dat er niet gecommuniceerd is.
Ik werk niet bij NS Operatie, wij hebben daar andere middelen voor en op die middelen is nog niks te zien
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jultar »

De nieuws-app staat voor zover ik weet gewoon in de Google en Apple stores. Even inloggen met jouw account en je krijgt al het nieuws zo binnen :)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Er zijn ook nog mensen die dit in de verste verte niet hadden zien aankomen.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... plannen-ns
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Klaasje »

Dat zijn inleidende beschietingen.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Tja, als je zo graag wilt dat er (bijna) niemand meer met de trein gaat, dan is het boontje komt om zijn loontje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Hainje »

Dennenboom schreef:Er zijn ook nog mensen die dit in de verste verte niet hadden zien aankomen.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... plannen-ns
Natuurlijk hadden ze dit bij de vakbonden wel aan zien komen. Maar wanneer je als vakbond zegt: "Ja we hadden al het vermoeden dat het deze kant op zou gaan, maar dit vinden we niet leuk hoor", dan zet je jezelf natuurlijk al op 1-0 achterstand voor de onderhandelingen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Ik zou zelfs durven zeggen dat de vakbonden de massaliteit van de dip in reizigersvervoer zelf mede veroorzaakt hebben door moord en brand te schreeuwen dat het nog zo druk was. Waarmee mensen die een prima reden voor een noodzakelijke reis hadden ook de trein links gaan zijn laten liggen, terwijl die niet weggejaagd hadden hoeven worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Dennenboom schreef:Tja, als je zo graag wilt dat er (bijna) niemand meer met de trein gaat, dan is het boontje komt om zijn loontje.
Dus omdat de regering de opdracht geeft het OV alleen open te stellen voor mensen met in eerste instantie een vitaal beroep, zodat die mensen van en naar hun werk kunnen en in tweede instantie het ov openstelt voor diegenen waarbij de reis noodzakelijk is, is het 'boontje komt om zijn loontje' dat het bedrijf moet inkrimpen? :') Volgens mij heb je dan de Corona-crisis niet helemaal goed begrepen, laat staan de maatregelen die vervolgens genomen zijn om het land toch draaiende te houden. :X Je langspeelplaat blijft vastlopen op een verkeerde conclusie. Jammer dat je dat nog steeds niet door hebt.

En mensen die een prima reden hadden voor een noodzakelijke reis hebben zelf de beslissing genomen die niet te maken wanneer ze die reis uiteindelijk niet gemaakt hebben. Volgens mij was de berichtgeving heel duidelijk en lag de verantwoordelijkheid bij de reiziger zelf. Kennelijk was de reis dan toch niet zo noodzakelijk als de reis uiteindelijk niet werd gemaakt. :|
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

De overheid gaf bijvoorbeeld ook ruimte aan mantelzorgers, mensen die naar het ziekenhuis moesten of gescheiden ouders om hun kinderen te bezoeken. De vakbond wilde nog veel verder gaan dan de overheid: er moest volgens hen een reisverbod komen voor allen die geen vitaal beroep uitoefenden. En dat moest strak gehandhaafd worden. Dat laatste is er gelukkig nooit van gekomen. Men vond het maar niks dat de verantwoordelijkheid voor het oordeel over noodzakelijke reizen bij de reizigers zelf werd neergelegd.
Henri Janssen, FNV n.a.v. Zandvoort 31 mei schreef:Tja dat krijgen we nu OVNL voorzitter @pgpeters heeft gezegd dat iedere reiziger zelf bepaalt of reis wel of niet belangrijk is
......
Vergeet niet dat voor OV personeel iedere reiziger een potentieel besmettings risico is
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

En hoeveel mensen laten de afweging of zij een treinreis al dan niet maken afhangen van de mening van de vakbond? Mij lijkt het dat communicatie vanuit de overheid of vervoerders toch veel zwaarder weegt.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.

Eigenlijk is elk plan van de FNV terug te brengen tot: wij willen meer subsidie.
Ik heb geen onderschrift
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Daniel schreef:Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Mee eens. Gezien de toon die door FNV is aangeslagen en de berichtgeving op social media door een deel van het NS-personeel kan ik alleen maar constateren dat wie kaatst de bal terug kan verwachten.

Men zou eens kunnen beginnen met het efficiënter inzetten van het personeel op de trein. Niet iedere trein heeft een hc nodig.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

sirvinniei schreef:Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.

Eigenlijk is elk plan van de FNV terug te brengen tot: wij willen meer subsidie.
Heeft iemand dit vakbondsvolk al verteld dat alleen de zon voor niets opgaat?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

sirvinniei schreef:Ze wouden het zelf ook niet handhaven. Regels worden trouwens nu ook niet overal goed gehandhaafd: ik heb van vrienden gehoord die in Rotterdam in de metro werden uitgelachen omdat ze mondkapjes droegen.
Dat lachen vergaat ze snel, want na twee bezoeken aan Hoek van Holland met de metro heb ik ondertussen meer boetes voor het niet dragen van een mondkapje uitgeschreven zien worden dan ik vingers heb.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Dus minimaal 2,5 per rit? Dat is dan wel heel fors ja :')
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Het was ook nogal naïef te denken dat dit beleid zonder gevolgen zou blijven.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

De vakbonden zijn er natuurlijk voor de werkneemrs, en die drukken zich vaker wat scherp uit in de media. Het lijkt mij toch logisch dat vakbonden al rekening houden met een krimp in het personeelsbestand.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Dennenboom »

Mikos schreef: Volgens mij heb je dan de Corona-crisis niet helemaal goed begrepen, laat staan de maatregelen die vervolgens genomen zijn om het land toch draaiende te houden. :X Je langspeelplaat blijft vastlopen op een verkeerde conclusie. Jammer dat je dat nog steeds niet door hebt.
Pas op 6 juni heb ik gepleit voor een wat ruimhartiger beleid met betrekking tot het toelaten van reizigers. Dat was toen de musea en pretparken al weer geopend waren en bijna alle treinen weer reden. Dit is wat ik op 7 juni over het beleid van de overheid zei:
Ben ook van mening dat de Nederlandse aanpak best goed is. Alleen lijkt het er op dat er na 3 maanden allerlei ongerijmdheden ontstaan, die politiek gemotiveerd lijken te zijn: sportscholen open, vliegvakanties, maar een ongewijzigd OV beleid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten