Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Karl »

Goed dat Mikos vanuit zijn perspectief reageert. Daarmee is ook de meerwaarde van een forum weer aangetoond.

@Daniel, in mijn beleving is een flexibiliteit van een uur reizen gebruikelijk, maar dat je vanuit Groningen in Maastricht moet gaan werken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat een geografische flexibiliteit zonder voorwaarden weggestemd is.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Mikos schreef: zo 27 dec 2020, 14:33 Daarnaast wil jij kennelijk graag gecontroleerd worden, maar dat is helemaal de hoofdfunctie niet van een Hoofdconducteur. NS is daar al jaren van afgestapt en heeft ingezet op zichtbaarheid, vanuit de gedachte dat je sneller door bijvoorbeeld een VIRM heen kunt lopen bij wijze van serviceronde en meer mensen je kunnen zien dan wanneer je iedereen gaat controleren. En daar hebben ze gelijk in. Over de verdere invulling hiervan kunnen we twisten, maar met de plaatsing van de poortjes is er in 85% van de reizen een controlemoment. En wel op het station bij de poortjes. Daarmee verplaatst ook het 'probleem' van zwartrijders meer van de trein (waar je er niet zo veel mee kunt) naar het station, waar meer en meer wordt ingezet op V&S. Die zijn alleen niet op elk station en reizen daarom ook op tussenliggende baanvakken waar veelvuldig problemen zijn. 100% controle ga je moeilijk voor elkaar krijgen in een land waarin ontzettend veel treinen rijden en waar de stations veelvuldig elkaar kort opvolgen. Maar ik blijf er mijn best voor doen zoveel mogelijk mensen binnen de beperkte mogelijkheden die er (zeker momenteel) zijn te zien.
100% controle is natuurlijk niet haalbaar op de kortere ritten, maar het gebeurt mij iets te vaak dat ik van beginpunt tot eindpunt van een trein geen controle tegenkom. Ik reis zelf regelmatig tussen Utrecht en Baarn, en het aantal keren dat ik gecontroleerd wordt is vele malen kleiner dan het aantal keren dat ik een hoofdconducteur alleen de cabine uit zie komen om te sleutelen (ik reis eerste klasse, en zit dan dus in de coupé tussen achterste cabine en laatste deur). Nou kan ik mijn voorstellen dat het soms kan gebeuren dat een hoofdconducteur andere dingen te doen heeft (administratie van een uvb bijvoorbeeld), maar zo vaak als nu (de controlegraad is minder dan vijf procent) is gewoon niet serieus te verdedigen. Niet op de 5500, maar ook niet op een IC-rit van twee uur. En die kaartcontrole zorgt voor veel meer dan beperking van zwart- cq grijsrijden: het verhoogt ook de sociale veiligheid, en de gevoelde veiligheid van reizigers, veel meer dan een Whatsapp-nummer ooit zal kunnen.

Nu kan ik mij voorstellen dat er in coronatijden conducteurs zijn die het onveilig vinden om door de trein te gaan, maar dan vraag ik mij oprecht af of het werk in Nederland zoveel onveiliger is dan in buurlanden. Want zoals meerdere gebruikers al vaker aangehaald hebben: in het buitenland wordt er veel frequenter gecontroleerd, ook (of beter: juist) in coronatijden. Neem vandaag een trein van Brig naar Basel, en de HC (die alleen op 10 rijtuigen zit) komt twee keer door de trein op een rit van twee uur. Deze zomer ben ik op twee weken treinreizen in het buitenland vaker gecontroleerd dan in de 49 weken dat ik tot dusver dit jaar in Nederland ben geweest, en ik moest tijdens beide lockdowns gewoon doorreizen. Dan lijkt er toch iets mis te zijn in de manier waarop de NS omgaat met zijn hoofdconducteurs, en hoe sommigen (en dan bedoel ik niet jou Mikos) met het werk omgaan. Het mantra 'controleren is niet de hoofdfunctie' gaat er bij mij niet in, zoals gezegd: controleren gaat over meer dan de tickets. En een HC die met een FFP2-masker en handschoenen door de trein gaat en de reizigers in de ogen kijkt zou al een winst zijn, tegenover de onzichtbare (en misschien daardoor in de ogen van de reiziger overbodige) hoofdconducteur anno 2020.

Daarom Mikos, enkele praktische vragen waar ik erg benieuwd ben naar de visie van een hoofdconducteur: heb je zelf het idee dat de conducteurs van NS maximaal zichtbaar zijn in de trein, in deze pandemie en daarbuiten? Waarom denk je dat het beeld bestaat dat NS-conducteurs minder zichtbaar zijn dan collega's in het buitenland, en wat zou er moeten gebeuren om de Nederlandse reizigers vaker een conducteur te laten zien in de trein (en dan bedoel ik niet per sé voor controle)?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

@Mikos ja, ik had hem inderdaad scherp uitgezet, niet uit zuurheid, maar om een discussie uit te lokken (waar forums voor zijn)
Wat betreft de loketten zelf: het moeilijke is dat ze totaal geen meetbaar effect hebben. Ze verkopen niks, dus hebben geen omzet, ze houden het aantal vragen niet bij en zelfs dan: wie zegt dat de mensen die een vraag stellen niet net zo goed een informatiezuil hadden kunnen gebruiken of zelf digitaal info hadden kunnen inwinnen. Zo'n balie stimuleert ook mensen om dingen te vragen of voor de zekerheid na te vragen.
Zo'n balie is een relatief dure vorm van informatieverschaffing in vergelijking met een infozuil, digitale informatie of personeel dat toch al op de trein zit (of s&v).

Natuurlijk staan grote stations daarin wel buiten kijf, daar heb je een balie nodig, zeker in verband met internationale reizen, maar bij stations als Bijlmer ArenA en Ede Wageningen, met een relatief eenvoudige bediening, zie ik er het nu niet zo van in.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op zo 27 dec 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Karl schreef: zo 27 dec 2020, 15:03@Daniel, in mijn beleving is een flexibiliteit van een uur reizen gebruikelijk, maar dat je vanuit Groningen in Maastricht moet gaan werken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat een geografische flexibiliteit zonder voorwaarden weggestemd is.
Mwoh, dat de mogelijkheid er is zegt niks over wat er gebeurt he. Ik sprak ook uit eigen ervaring: zelf ook gewoon zo'n contract gehad met de zin "De aan de werknemer toe te vertrouwen werkzaamheden, alsmede de plaats waar deze moeten worden verricht, worden door de werkgever vastgesteld en kunnen door deze worden gewijzigd." Gewoon zonder begrenzing op reistijd hoor, maar ondanks dat zinnetje is m'n standplaats nooit gewijzigd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Z2N schreef: zo 27 dec 2020, 15:12 Het mantra 'controleren is niet de hoofdfunctie' gaat er bij mij niet in, zoals gezegd: controleren gaat over meer dan de tickets.
Dat moet je voor jezelf weten, maar de opleiding HC is al jaren geleden gewijzigd naar de serviceconducteur. Daarbij wordt vooral gehamerd op het verlenen van service en veel minder (dan vroeger) op controle. Dat is meer bijzaak geworden. Men wil meer naar de gastheer op de trein toe.
Z2N schreef: zo 27 dec 2020, 15:12 Daarom Mikos, enkele praktische vragen waar ik erg benieuwd ben naar de visie van een hoofdconducteur: heb je zelf het idee dat de conducteurs van NS maximaal zichtbaar zijn in de trein, in deze pandemie en daarbuiten? Waarom denk je dat het beeld bestaat dat NS-conducteurs minder zichtbaar zijn dan collega's in het buitenland, en wat zou er moeten gebeuren om de Nederlandse reizigers vaker een conducteur te laten zien in de trein (en dan bedoel ik niet per sé voor controle)?
Maximaal zichtbaar? Dat zou volgens mij betekenen dat er na iedere stop iemand door de trein komt lopen. Met een losse ICM op bijvoorbeeld de 3600 gaat dat wel lukken. Maar met een VIRM op bijvoorbeeld de 2200 heb je een flinke uitdaging. En al zou je alleen van Amsterdam naar Rotterdam gaan, heb je daarna geen knieën meer over. Als je wilt dat ik dit vak bijvoorbeeld 30 jaar volhoud (duurzame inzet), moet je dan een keuze maken: maximaal zichtbaar of maximaal duurzaam?

Er is de laatste jaren enorm gehamerd op de serviceronde, om de eerder door mij aangehaalde reden. Er zijn collega's die niet met die vrijheid om kunnen gaan en er dan voor kiezen helemaal niks aan een trein te doen. Er zijn ook collega's die met iets onderliggends lopen en de opdracht van hun teammanager krijgen toch op pad te gaan, maar niet door de trein te gaan ("Als die trein maar rijdt"). Ik kan niet voor je aanwijzen wie onder welke categorie valt. En als jij dan in Amsterdam in de trein stapt bij een van deze collega's die je naar Maastricht brengt, dan heb je inderdaad een aardige kans dat je onderweg niemand ziet.

Maar in tegenstelling tot wat hier vaak geroepen wordt, ken ik gelukkig meer collega's die wel gewoon door hun treinen gaan en wel hun werk doen. En mocht ik een langere treinrit hebben, zul je me ook eigenlijk altijd wel een tweede keer voorbij zien komen. Als je halverwege bent ingestapt in een coupé waar ik net daarvoor ben geweest, dan loop je de kans dat je me onderweg niet ziet. Tenzij je lang genoeg blijft zitten tot ik nog een keer langskom. Heb ik mijn werk netjes gedaan en toch ben je ontevreden omdat je me niet hebt gezien.

Dus de vraag is een beetje, wat is maximaal zichtbaar? Er was ooit de gulden regel dat een reiziger iedere 40 minuten van de reis een HC zou moeten zien. Dat klinkt heel mooi, maar is voor mij -ik vind mezelf een HC die zijn werk netjes doet- al nauwelijks haalbaar. Ook met het oog op duurzame inzetbaarheid.

Een voorbeeldje over duurzame inzetbaarheid? Ik kreeg een VIRM-VI mee van Zwolle naar Den Haag. Die heb ik onderweg netjes gecontroleerd. Met diezelfde VIRM ging ik naar Amsterdam, wederom volledig gecontroleerd. En toen terug tot Haarlem, waarbij ik de voorste drie bakken heb gecontroleerd. Resultaat? Brandende knieën, waar ik de rest van de dag last van heb gehad. Maar ik heb wel netjes mijn werk gedaan. Dat doe ik dus niet nog een keer..

Vergelijkingen met het buitenland vind ik altijd een beetje moeilijk. Andere culturen, andere gebruiken, maar veelal ook een andere situatie. Ja, in Zwitserland komen ze na elke stop langswandelen, maar daar stopt de trein gemiddeld minder vaak en is de bezetting van de treinen vaak ook lager. En dubbeldekkers hebben daar gelijkvloerse bakovergangen, dat scheelt heel veel trappen lopen. Maar in bijvoorbeeld Japan ben ik in een week lang reizen in de hogesnelheidstreinen nooit gecontroleerd en heb ik ook eigenlijk geen personeel voorbij zien komen. In de lokale stoppers dan weer wel.
Het gras is bij een ander vaak groener, dus daar kan ik eigenlijk niet zo veel mee.

Met een personeelsbestand dat wordt gevormd op basis van de gedachte dat het een afspiegeling van de maatschappij moet zijn zullen er altijd mensen zijn die ergens misbruik van maken of niet mee om kunnen gaan. En wat de baas daarmee doet, moet de baas weten. Ik zorg ervoor (buiten Corona) dat ik mijn werk naar eer en geweten doe, zodat ik met een goed gevoel naar huis kan gaan. Wat een ander doet, moet een ander weten. Als je iets anders wilt dan het huidige, zul je als bedrijf eerst een eenduidige visie moeten vormen over wat je precies wilt, verwacht en hoe je dat wilt bereiken. Die visie is men momenteel aan het uitdenken voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Hainje »

Ik ben oprecht benieuwd hoeveel trappen jullie dan gemiddeld lopen. Heb jij dat wel eens bijgehouden op je smartwatch (o.i.d.)?
🍉
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: zo 27 dec 2020, 17:01
Karl schreef: zo 27 dec 2020, 15:03@Daniel, in mijn beleving is een flexibiliteit van een uur reizen gebruikelijk, maar dat je vanuit Groningen in Maastricht moet gaan werken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat een geografische flexibiliteit zonder voorwaarden weggestemd is.
Mwoh, dat de mogelijkheid er is zegt niks over wat er gebeurt he. Ik sprak ook uit eigen ervaring: zelf ook gewoon zo'n contract gehad met de zin "De aan de werknemer toe te vertrouwen werkzaamheden, alsmede de plaats waar deze moeten worden verricht, worden door de werkgever vastgesteld en kunnen door deze worden gewijzigd." Gewoon zonder begrenzing op reistijd hoor, maar ondanks dat zinnetje is m'n standplaats nooit gewijzigd.
1,5 uur enkele reis is ongeveer het maximum wat als acceptabel wordt gezien (dixit UWV). Niet dat je dan zomaar moet accepteren dat je van Gn naar Mt dient te forensen. Dat is ook niet fulltime vol te houden. Ik vond structureel Tiel - Den Haag al pittig, maar dat lag eerder aan de vele stops.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Mikos schreef: zo 27 dec 2020, 17:41 Maximaal zichtbaar? Dat zou volgens mij betekenen dat er na iedere stop iemand door de trein komt lopen. Met een losse ICM op bijvoorbeeld de 3600 gaat dat wel lukken. Maar met een VIRM op bijvoorbeeld de 2200 heb je een flinke uitdaging. En al zou je alleen van Amsterdam naar Rotterdam gaan, heb je daarna geen knieën meer over. Als je wilt dat ik dit vak bijvoorbeeld 30 jaar volhoud (duurzame inzet), moet je dan een keuze maken: maximaal zichtbaar of maximaal duurzaam?

Er is de laatste jaren enorm gehamerd op de serviceronde, om de eerder door mij aangehaalde reden. Er zijn collega's die niet met die vrijheid om kunnen gaan en er dan voor kiezen helemaal niks aan een trein te doen. Er zijn ook collega's die met iets onderliggends lopen en de opdracht van hun teammanager krijgen toch op pad te gaan, maar niet door de trein te gaan ("Als die trein maar rijdt"). Ik kan niet voor je aanwijzen wie onder welke categorie valt. En als jij dan in Amsterdam in de trein stapt bij een van deze collega's die je naar Maastricht brengt, dan heb je inderdaad een aardige kans dat je onderweg niemand ziet.

Maar in tegenstelling tot wat hier vaak geroepen wordt, ken ik gelukkig meer collega's die wel gewoon door hun treinen gaan en wel hun werk doen. En mocht ik een langere treinrit hebben, zul je me ook eigenlijk altijd wel een tweede keer voorbij zien komen. Als je halverwege bent ingestapt in een coupé waar ik net daarvoor ben geweest, dan loop je de kans dat je me onderweg niet ziet. Tenzij je lang genoeg blijft zitten tot ik nog een keer langskom. Heb ik mijn werk netjes gedaan en toch ben je ontevreden omdat je me niet hebt gezien.

Dus de vraag is een beetje, wat is maximaal zichtbaar?
Het was niet voor niets dat ik het voorbeeld noemde van de 5500: die rijdt integraal met SLT (deze herfst reed 1 omloop met SGM, maar dat is nu verleden tijd), over zandgrond (solid as a rock), en nooit met meer dan 1 stel (past niet langs de perrons). En toch kom ik daar niet boven een controlegraad uit van 5%, ruim meer dan de helft van de keren is de HC alleen zichtbaar als deze tussen achterste cabine en achterste deur pendelt. Wat is dan de verhouding tussen fysiek niet kunnen, niet kunnen vanwege administratie, en niet willen controleren? En bovenal: wat voegt de HC dan nog toe op zo'n trein? Is dat dan alleen die respons bij noodgevallen, en zo ja: is een ruzie tussen een mondkapjesweigeraar en iemand die daar dan wat van zegt niet veel beter te voorkomen als die mondkapjesweigeraar al eens in de ogen gekeken was door een conducteur (voor medische noodgevallen is anders alleen een servicemachinist zoals op de R-net verbinding Alphen-Gouda nodig)?

Het probleem met een serviceronde is dat deze onmogelijk evenveel 'sociale controle' geeft als een kaartcontrole. Bij een serviceronde kan een HC niet alle reizigers even lang in de ogen kijken als bij een gewone controle, als die dat wel zou kunnen doen kan je net zo goed om die kaartjes vragen. En als iemand niet het gevoel heeft dat deze door iemand bewaakt wordt, is de kans nou eenmaal groter dat deze sociaal ongewenst gedrag vertoont (Sociale Controletheorie). Bovendien zorgt sneller optreden tegen sociaal ongewenst gedrag dat de mate waarin dit gedrag kan optreden kleiner wordt (Broken Windows-theorie). Zelfs al leert de theorie van een serviceronde misschien dat je elke reiziger langs moet gaan, in de praktijk lopen veel HC's een 'servicerondje' door snel een coupé door te joggen. Is de HC weg kan je weer verder met je ongewenste gedrag, reizigers die daar niet van gediend zijn hebben geen idee waar de HC te bekennen is.

Nou snap ik dat er beperkingen zijn voor HC's om niet door de trein te gaan: ik ben opgegroeid in Alphen a/d Rijn, staand in VIRM forenzen is ook niet goed voor je knieën. Maar wat ik bedoelde met 'maximaal zichtbaar' was: is een HC, gegeven de fysieke of mentale beperkingen, zoveel mogelijk buiten de cabine en in de trein, bereikbaar voor de klanten? Want als er veel HC's zijn die rechtstreeks vanaf het sleutelen terug naar de comfortabele stoel gaan, een hele rit lang, is dat naar mijn idee niet het geval. Het kan niet dat 95% van de HC's zoveel last heeft van de knieën dat ze niet kunnen controleren tussen het sleutelen door, in dat geval is het werk zodanig gevaarlijk dat het maar veiliger is om helemaal te verdwijnen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Wat is dan de verhouding tussen fysiek niet kunnen, niet kunnen vanwege administratie, en niet willen controleren?
Daar kan ik nooit antwoord op geven; dat moet je aan de betreffende conducteur vragen en in een spreadsheet bij gaan houden.

Een beetje hetzelfde kaliber als de opmerking van reizigers wanneer ik ze kom controleren: "We zijn de hele dag nog niet gecontroleerd!" Tsja, en dat zeg je dan tegen de man die netjes zijn werk komt doen... Maak dan een opmerking aan de collega die in jouw ogen zijn werk niet heeft gedaan, kan hij of zij misschien nog wel uitleggen waarom ook.
Is de HC weg kan je weer verder met je ongewenste gedrag
Daar is geen enkel verschil in met een controleronde.
is een HC, gegeven de fysieke of mentale beperkingen, zoveel mogelijk buiten de cabine en in de trein, bereikbaar voor de klanten? 
Ik wel, en vele collega's met mij. Daarnaast lees ik op het forum dat "de HC altijd achterin hangt", dus als je de HC mocht zoeken weet men ons kennelijk wel te vinden.

Dat gezegd hebbende, als ik netjes kom controleren in een VIRM kan ik ook niet overal tegelijk zijn. Dan weet het merendeel van de reizigers ook niet waar ik ben als er iets aan de hand is. En ben ik toch mijn werk aan het doen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Dat controlepercentage komt uit een spreadsheet, die heb ik nog wel eens gedeeld. (A)

Maar dit doet nog steeds niet af aan de simpele vraag: wat voor nut heeft de HC op de 5500? Ik spreek hier niet over andere treinseries, maar over een traject waar ik nu een half jaar meermaals per week op forens van begin- tot eindpunt. De controlegraad is 5%, de zichtbaarheidsgraad schommelt rond de 10%. Waarom zou er hier dan nog een HC nodig zijn? Blijkbaar doet een controle niets aan sociale veiligheid (al zegt de theorie wat anders, vandaar de Sociale Controle-theorie, Hirschi (1979)), dus wat is dan nog het nut om überhaupt HC's op de 5500 te hebben? Ik weet waar ik de HC kan vinden, maar ja: ik ben meer met het spoor bezig dan de gemiddelde reiziger. Weet de gewone reiziger dat dan echter wel, en bovendien: waarom zit die HC niet tussen de reizigers, direct aanspreekbaar of ten minste op een punt waarvan opgeroepen is dat de HC buiten controles daar te vinden is? Want zoals het nu gaat lijkt de HC soms wel verstoppertje te spelen, die medewerkers zijn in mijn optiek beter weg te bezuinigen dan de T&S-medewerkers van Amersfoort.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Het is altijd gemakkelijk praten over andermans baan, daar ga ik niet aan meewerken. Zoals jij bovengemiddeld geïnteresseerd bent in het spoor en kennelijk mijn vak, zo geïnteresseerd is de gemiddelde reiziger waarschijnlijk niet. Die is al blij met de wetenschap dat er iemand aanwezig is om in te grijpen in geval van nood.

Ik kan je vertellen dat mijn aanwezigheid 100% nuttig is. En ook dat 100% van de mensen daar een mening over heeft, verdeeld over positief en negatief. Mensen die heel graag en mensen die helemaal niet gecontroleerd willen worden, omdat ze geen kaartje hebben of omdat ze niet gestoord willen worden in hun werk (geloof me, daar zijn er een heleboel van). Ook op de 5500, waar ik altijd netjes mijn controlerondes loop. :pos:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Over jouw werk twijfel ik ook niet Mikos (je bent een ideale HC, je houdt bijvoorbeeld zelfs een doorgeefluik bij), ik heb het over een gedeelte van je collega's. Of heb je het idee dat alle collega's altijd 100% geven? En zo ja, hoe rijmt dat dan met mijn ervaring als reiziger?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mr-W »

Daniel schreef: zo 27 dec 2020, 14:47 In de wereld buiten NS is zo'n bepaling in de arbeidsovereenkomst helemaal zo raar niet anders hoor.
Zelfs in arbeidscontracten van bijbaantjes bijvoorbeeld vakkenvuller in de supermarkt staat zo’n bepaling. In de praktijk kwam het soms voor bij tekorten in een filiaal in dezelfde stad. Maar weet dat het ook bij enkele bedrijven tot forse extra reistijd heeft gezorgd en daarmee ook verhuizing of verloop.
Mikos schreef: zo 27 dec 2020, 14:33
Heeft niks met een tweede golf te maken; NS heeft aan het personeel een pact voorgesteld waarbij het heeft gezegd dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen
Bedoel daarmee te zeggen dat de financiële positie van NS wel extra onder druk is komen te staan.
Mikos schreef: zo 27 dec 2020, 14:33
Dat zou inderdaad heel erg overdreven zijn en is dan ook onzin. Het is een groep die zich verspreidt over de drie IC-stations in Zuid-Limburg (Heerlen, Maastricht en Sittard) en daarnaast ook regelmatig het station van Roermond aandoet. Dat jij ze niet nodig hebt, wil niet zeggen dat ze 'zeker op enkele stations weg kunnen'. Daarnaast gaat het helemaal niet over V&S, maar over servicemedewerkers.
Wat ik nodig heb of vind doet er niet toe, graag op het onderwerp reageren ipv op mij als persoon.

Ter illustratie, ik heb sinds Maart slechts 1x het openbaar vervoer moeten gebruiken, dus voor mij is het een ver van mijn bedshow geworden.
PHS schreef: za 26 dec 2020, 22:18 De mondkapjesplicht maakt het OV ook niet populair, ken genoeg mensen die geen zin hebben om een uur of langer zo'n kapje te dragen. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar het is een stap die je moet zetten, zeker als je ook lekker vrij en veilig in de auto kan zitten als je die hebt.
Het dragen van een mondkapje 😷 is voor mensen toch een trigger geweest om alternatieven te zoeken zoals de auto en (elektrische) fiets, zeker als die extra zijn aangeschaft kan het nog lang duren voor die groepen weer terug zijn in de trein. Juist de dagjesmensen kwamen vrij snel wel terug in het Ov heb ik het idee?
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Karl schreef: zo 27 dec 2020, 15:03 @Daniel, in mijn beleving is een flexibiliteit van een uur reizen gebruikelijk, maar dat je vanuit Groningen in Maastricht moet gaan werken heb ik nog nooit meegemaakt. Ik kan me dus wel degelijk voorstellen dat een geografische flexibiliteit zonder voorwaarden weggestemd is.
Daar kun je als vakbond natuurlijk wel eisen aan stellen, toch? Ryanair heeft wel eens de neiging om personeel weg te pesten door ze te willen stationeren op een basis aan de andere kant van Europa...
Z2N schreef: zo 27 dec 2020, 21:00 Over jouw werk twijfel ik ook niet Mikos (je bent een ideale HC, je houdt bijvoorbeeld zelfs een doorgeefluik bij), ik heb het over een gedeelte van je collega's. Of heb je het idee dat alle collega's altijd 100% geven? En zo ja, hoe rijmt dat dan met mijn ervaring als reiziger?
Hoewel ik je analyse over de zichtbaarheid (en ik mijn geval misschien hoorbaarheid?) van de HC'' deel, denk ik niet dat Mikos kan spreken hoe alle collega' het werk doen.

Mikos, in hoeverre heb jij de huidige reorganisatieplannen ingezien? In de media lees ik alleen dat de vakbonden boos zijn, en de directie komt niet echt met een publiekelijk weerwoord (maar eigenlijk horen dergelijke gesprekken natuurlijk thuis op het hoofdkantoor in Utrecht). Ik vind het vreemd dat de directie een banengarantie geeft in ruil voor een carte blanche om het personeel flexibel in te zetten.
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef: zo 27 dec 2020, 20:35 Dat controlepercentage komt uit een spreadsheet, die heb ik nog wel eens gedeeld. (A)
Ik heb afgelopen jaar ook mijn ritten bijgehouden... Bij NS een controlepercentage van 11% (200 ritten, met 22× controle) en de trefkans van een conducteur (als hij of zei door de trein loopt komt in mijn statistieken uit op 33,5% (67 ritten).
De collega's van International doen het nog net iets beter met een controlepercentage van 21% (47 ritten waarvan 10 controle) en de trefkans van een conducteur 53,19% (25 ritten)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door cassie127 »

Mr-W schreef: zo 27 dec 2020, 22:00
Daniel schreef: zo 27 dec 2020, 14:47 In de wereld buiten NS is zo'n bepaling in de arbeidsovereenkomst helemaal zo raar niet anders hoor.
Zelfs in arbeidscontracten van bijbaantjes bijvoorbeeld vakkenvuller in de supermarkt staat zo’n bepaling. In de praktijk kwam het soms voor bij tekorten in een filiaal in dezelfde stad. Maar weet dat het ook bij enkele bedrijven tot forse extra reistijd heeft gezorgd en daarmee ook verhuizing of verloop.
Bij ALDI kan dit ook, hier valt je contract onder één van de negen regionale BV's waarna je binnen je contract overal kan worden ingezet binnen die BV
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door ZO6176 »

Bij Lidl was dat ook. Vooral in de vakantieperiode werkte je overal. Ook tijdens griep periodes.
Vanuit Eindhoven uitgeleend aan Beuningen, bergen op zoom en Groesbeek. Ooit was personeel van Uden uitgeleend aan Katwijk. Ook niet dichtbij. Ze hebben me ooit aan Oud-Beijerland willen uitlenen. Dat heb ik geweigerd. Maar in Eindhoven ook inleen gehad van Geldermalsen en Kerkrade.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Er is natuurlijk een groot verschil tussen "af en toe een keer ergens anders werken" en definitief een andere standplaats krijgen. Dat eerste lijkt me in deze reorganisatie niet het issue, dat tweede wel.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

Dat klinkt wel fors, dat van de Lidl. :shock: Wat als je niet over eigen vervoer beschikt?
Mikos schreef:(..)Als je wilt dat ik dit vak bijvoorbeeld 30 jaar volhoud (duurzame inzet)(..)
Dus, eigenlijk, kan NS geen nieuwe treinen meer bestellen met trappen. Dat is gewoon niet verstandig, Arbo technisch, om HC's duurzaam aan je bedrijf te binden en aan die 40 minuten service te voldoen.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Klaasje »

Dat is natuurlijk niet maakbaar.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door hidihi »

Ik heb het verhaal over de inkrimping van 2300 arbeidsplaatsen en de kerstpakket ruzie met interesse in de media gevolgd. Hoewel ik niets met de NS of de vakbonden van doen heb, heb ik er wel een mening over. De NS verliest elke dag vele miljoenen, maar het is wel een staatsbedrijf. Aangezien het een staatsbedrijf is kun je de NSers als veredelde ambtenaren zien. De overheid heeft over de laatste 20 jaar veel bezuinigt, vaak ging dat ten koste van de service (bijvoorbeeld kortere openingstijden van overheidsinstanties en langere verwerkingstijden van klantverzoeken) en de klanttevredenheid ging er niet op voorruit. Als je 2300 arbeidsplaatsen laat verdwijnen dan weet je van tevoren dat je het in de kwaliteit van de dienstverlening wel terug gaat zien. Bij een normale overheidsinstanties heb je geen alternatief, bij de NS wel (je kunt bijvoorbeeld gewoon de auto nemen). Wanneer de corona crises voorbij is, moet je vanwege de strenge Europese milieu regels weer zoveel mogelijk mensen in de trein zien te krijgen.


Ik ken weinig overheidsinstanties waar geen kerstpakket gegeven wordt. De overheid is nog steeds eigenaar van de NS, dus ik snap wel dat sommige NSers zich een beetje gekocht voelen, met twee dagkaarten, een paar sokken en een doosje chocolade.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

De NS mag misschien wel een 'veredeld staatsbedrijf' zijn, het moet over het algemeen wel zijn eigen boontjes doppen. Het is niet verbazingwekkend dat de staat als uitzondering de NS te hulp schiet, aangezien ineens een gigantisch deel van het inkomen is eggevallen: geen enkele vorm van aandeelhouderschap of prestatie-afspraken hebben dit kunnen voorzien. Ik denk ook niet dat de staat zit te wachten op een faillissement van NS, omdat dan een groot en belangrijk deel van het OV ineens wegvalt. Maar als de staat een groot deel van het bedrijf financiert totdat de crisis voorbij is, dan is de financiering waarschijnlijk niet bedoeld voor leuke extraatjes als kerstpakketten.

Over het verdwijnen van die arbeidsplaatsen ben ik wel benieuwd (daarom mijn vraag aan Mikos of de plannen echt niet concreet zijn, want lijkt mij dat ze inmiddels wel een beetje een idee hebben wat er gaat gebeuren). Dan pas kun je ook zeggen wat de gevolgen zijn voor klanten. Het schrappen van een deel van de communicatie-afdeling waardoor bijvoorbeeld NS Weekly verdwijnt is bijvoorbeeld minder ingrijpend voor klanten dan de openingstijden van de klantenservice terugbrengen naar kantooruren.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door waldo79 »

Maar als de staat een groot deel van het bedrijf financiert totdat de crisis voorbij is, dan is de financiering waarschijnlijk niet bedoeld voor leuke extraatjes als kerstpakketten.
Kerstpakketten zijn gewoon op de begroting opgenomen, als daar plotseling op bezuinigd wordt dan is er toch iets mis gegaan :) En natuurlijk mag de Staat als enig aandeelhouder ook eisen stellen ten aanzien van het financiële beleid van de NS.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door RobertT »

hidihi schreef: wo 30 dec 2020, 15:50

Ik ken weinig overheidsinstanties waar geen kerstpakket gegeven wordt. De overheid is nog steeds eigenaar van de NS, dus ik snap wel dat sommige NSers zich een beetje gekocht voelen, met twee dagkaarten, een paar sokken en een doosje chocolade.
Die sokken kreeg dus maar een beperkt aantal mensen
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Hainje schreef: zo 27 dec 2020, 17:47 Ik ben oprecht benieuwd hoeveel trappen jullie dan gemiddeld lopen. Heb jij dat wel eens bijgehouden op je smartwatch (o.i.d.)?
Ooit voor een filmpje voor de Facebook van NS het aantal stappen in een dienst. Maar reken maar uit met een VIRM-VI; per benedenverdieping 4 naar beneden, 4 omhoog, per bovenverdieping 7 naar boven en 7 naar beneden. 132 treden op een ronde door die VIRM.
VIRM schreef: ma 28 dec 2020, 00:48 Mikos, in hoeverre heb jij de huidige reorganisatieplannen ingezien?
Niet, ik heb alleen iets over de adviesaanvraag voor Service Stations gezien, voor de rest van de organisatie moeten die volgend jaar nog komen. Maar dat is inderdaad meer iets voor de vakbonden en het bedrijf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten