Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door PHS »

In het eindbod van de NS aan de vakbonden voor een nieuwe cao staat een werkgelegenheidsgarantie tot 2025, dit na aangekondigde de ontslagronde van 2300 medewerkers. Dat zou betekenen dat er voorlopig geen extra gedwongen ontslagen meer zouden vallen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Klaasje »

Er was helemaal geen ontslagronde van 2300 werknemers maar een inkrimping van het aantal FTE van 2300 grotendeels opvangbaar door de combinatie van pensionering en flexibiliteit.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Volgens dit artikel van treinreiziger.nl hebben de vakbonden en NS een akkoord bereikt over een nieuwe cao.

Enkele loonsverhogingen, een baangarantie tot 2025 en bij overplaatsing een aanbod voor twee passende functies. Geen idee of het aanbod voor passende functies ook in de buurt van je standplaats moet zijn. Aangezien NS overeind wordt gehouden door de staat, lijkt mij de cao op eerste gezicht best goed. Ik blijf het nog wel bizar vinden dat de vakbonden hebben gedreigd met acties.
Beul van de blindegeleidelijn
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Het is bizar. Een goudgerande CAO op kosten van de belastingbetaler.

Loonsverhogingen en baangarantie tot 2025 (!).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Hainje »

DiT lAnD gAaT nAaR dE kLoTe1!1!
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Neenee...

Dat is het al! *O*
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

WSM schreef: do 18 feb 2021, 18:52 Het is bizar. Een goudgerande CAO op kosten van de belastingbetaler.

Loonsverhogingen en baangarantie tot 2025 (!).
De baangarantie vind ik niet zo'n groot punt met een groot senioren bestand dat waarschijnlijk toch binnenkort stopt met werken.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Volgens het AD maakt NS vandaag een verlies van 2,5 miljard euro over 2020 bekend. :O
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Minder treinen dus? Of springt de overheid bij.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Er zijn verkiezingen op 17 maart, de te varen koers zal daarna wel duidelijk worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door PHS »

En dan moet je dus niet op Wopke Hoekstra stemmen, mocht je dit belangrijk vinden:
Minister Wopke Hoekstra: NS moet met minder treinen gaan rijden na zware verliezen in 2020

De NS zal met minder treinen moeten gaan rijden, denkt Wopke Hoekstra, minister van Financiën . Het volhouden van de dienstregeling ‘lijkt op termijn financieel gezien niet vol te houden’, aldus de bewindsman in een reactie op de jaarcijfers van het vervoersbedrijf, waarvan de staat de enige aandeelhouder is.

[...]

Over aanvullende steun is Hoekstra in gesprek, maar ‘het is aan de NS om de organisatie op termijn weer financieel gezond te maken’. Dat is volgens de bewindsman broodnodig. Het afgelopen jaar vervoerde de NS nog niet de helft van het aantal reizigers in 2019.

Over het afbouwen van de dienstregeling moet de NS zelf beslissingen nemen, benadrukt Hoekstra. Dat gebeurt wel in overleg met het ministerie van Infrastructuur.
Bron: De Volkskrant
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Toch de verbouwing van Amsterdam Centraal maar uitstellen dan, de frequenties die dat miljardenproject nodig maakten gaan dan niet meer gehaald worden. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door playertwo »

Die verbouwing zal normaliter grotendeels op het conto van Prorail komen.

Kan me voorstellen dat men gaat snoeien in de dienstregeling, dus spitstreinen eruit, 6x naar 4x per uur en wellicht 4x naar 2x per uur. Uitdunnen nachtnet en met de kaasschaafmethode vroege en late ritten schrappen of inkorten
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Het miljard dat het rijk uitgeeft aan de verbouwing van Amsterdam Centraal gaat dan alsnog verloren, terwijl je er ook een jaar langer de bestaande vergoeding van had kunnen betalen.

En de kaasschaaf zal inderdaad wel nodig zijn in 2022 als er geen extra geld komt. De tienminutendienst op de A2-corridor is momenteel niet nodig, ik zou het zelf al een hele stap vinden als tegen bijvoorbeeld september dit jaar de 21/9-verhouding tussen Utrecht en Eindhoven omgebogen kan worden in de betere 15/15-verhouding (door de 800 de hele dag te vervangen door de 2900).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Gewoon absolute kolder wat minister Hoekstra hier doet. De dienstregeling moet gewoon overeind gehouden worden, anders wordt het nog lastiger om de reizigers weer terug te krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Roeland »

Ja, maar er zijn wel meer sectoren die vinden dat ze in deze barre omstandigheden extra steun van de overheid kunnen gebruiken. Al die wensen inwilligen kan gewoon niet. Op z'n minst zou NS een paar efficiencymaatregelen kunnen nemen (bijv. PHS op Arnhem - Schiphol - Rotterdam 1 of 2 jaar uitstellen).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door SuperGhost »

Ik zou gewoon het hele PHS voorlopig in de ijskast zetten (dus ook op Eindhoven-Amsterdam, daar dan weer terug naar een strakke kwartiersdienst gaan) en zodra er weer genoeg reizigers zijn, dan voer je ETMET op de corridors Eindhoven-Amsterdam, Arnhem-Schiphol, Nijmegen-Arnhem, Schiphol-Leiden-Rotterdam en Almere-Schiphol-Rotterdam (via HSL) tegelijk in, mogelijk kun je dan ook kijken of je ook op Utrecht-Amersfoort de treinen zo in kunt leggen dat er ETMET ontstaat met de 6 IC's die er nu al rijden.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op do 25 feb 2021, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Ja, dat is het dillema. Iedereen eist hulp en gaat ervan uit het te krijgen. Het één gaat altijd ten koste van de ander.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Ik raak er persoonlijk eigenlijk steeds meer van overtuigd dat het OV in 2019 gepiekt heeft, en na de coronacrisis niet meer op dat niveau gaat komen. Het thuiswerken wordt steeds normaler, ook als de pandemie onder controle is zal het OV nog een flinke tijd met een hygiëne-reputatieprobleem zitten, en zelfs als de reizigersaantallen weer op het niveau komen van 2019 zal dat waarschijnlijk meer gespreid zijn over de dag. Als de pandemie over zijn hoogtepunt heen is komt er al snel een dijk van een recessie aan, dus ik vrees dat ik het met Wopke eens ben dat er in 2022 gewoon geen behoefte zal zijn aan spoorboekloos rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Hij lijkt nu even vergeten, maar er is ook nog een klimaatcrisis. En de wens om de mobiliteit minder afhankelijk te maken van de olieslurpende automobiel. Maar nee hoor, de uitgebreide dienstregeling van NS is het pispaaltje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef: do 25 feb 2021, 14:14 Ja, maar er zijn wel meer sectoren die vinden dat ze in deze barre omstandigheden extra steun van de overheid kunnen gebruiken. Al die wensen inwilligen kan gewoon niet.
Natuurlijk wel: gewoon een belastingverhoging. *O*
WSM schreef: do 18 feb 2021, 18:52 Het is bizar. Een goudgerande CAO op kosten van de belastingbetaler.
Het salaris van iedereen wordt toch door "de belastingbetaler" betaald? :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door PHS »

Z2N schreef: do 25 feb 2021, 14:38 Ik raak er persoonlijk eigenlijk steeds meer van overtuigd dat het OV in 2019 gepiekt heeft, en na de coronacrisis niet meer op dat niveau gaat komen. Het thuiswerken wordt steeds normaler, ook als de pandemie onder controle is zal het OV nog een flinke tijd met een hygiëne-reputatieprobleem zitten, en zelfs als de reizigersaantallen weer op het niveau komen van 2019 zal dat waarschijnlijk meer gespreid zijn over de dag. Als de pandemie over zijn hoogtepunt heen is komt er al snel een dijk van een recessie aan, dus ik vrees dat ik het met Wopke eens ben dat er in 2022 gewoon geen behoefte zal zijn aan spoorboekloos rijden.
Ik ben het in hoofdlijnen met je eens, maar ik denk niet dat het OV in 2019 'gepiekt' heeft, al is het maar omdat de bevolking alsmaar blijft groeien (helaas). Los van hoe corona zich gaat ontwikkelen, denk ik dat het volgende van belang is:
- Mondkapjes in het OV. Er gaan geluiden op om mondkapjes in groepen en afgesloten ruimtes nog lange tijd verplicht te houden omdat het een relatief effectieve maatregel is. Echter vinden veel mensen mondkapjes vervelend, zeker bij langere reizen.
- De abonnementen. Voor wie veel thuiswerkt is de trein duur, want een abonnement loont niet. Het OV zal met nieuwe formules of goedkopere abonnementen moeten komen. En a.u.b. niet het voorbeeld van Zeeland volgen, waar de tarieven met 1/3 worden verhoogd om iedereen aan een abonnement te dwingen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jonkervoort »

Z2N schreef: do 25 feb 2021, 14:38 Ik raak er persoonlijk eigenlijk steeds meer van overtuigd dat het OV in 2019 gepiekt heeft, en na de coronacrisis niet meer op dat niveau gaat komen. Het thuiswerken wordt steeds normaler, ook als de pandemie onder controle is zal het OV nog een flinke tijd met een hygiëne-reputatieprobleem zitten, en zelfs als de reizigersaantallen weer op het niveau komen van 2019 zal dat waarschijnlijk meer gespreid zijn over de dag. Als de pandemie over zijn hoogtepunt heen is komt er al snel een dijk van een recessie aan, dus ik vrees dat ik het met Wopke eens ben dat er in 2022 gewoon geen behoefte zal zijn aan spoorboekloos rijden.
Hier zitten denk ik een aantal voorbarige aannames in.

*Halverwege vorig jaar zagen we dat de verkeersintensiteit op de weg al snel weer toenam tot 90% zodra dat kon. De thuiswerkmythe wordt vrij agressief in het publieke discours geduwd, maar de cijfers wijzen uit dat zodra dat toegestaan is, mensen er simpelweg niet voor kiezen. Op termijn denk ik dat er in 2030 (voorbehoudens vergelijkbare crises) minder mensen thuiswerken dan dat ze dat zonder de pandemie. Als je het gaat hebben over een reputatieprobleem, denk ik dat dat nog veel meer geldt voor thuiswerken dan voor het OV.

*Met dat hygiëne-"probleem" zal het denk ik wel meevallen, vrijwel niemand (iig in de supermarkt waar ik werk) doet ook nog maar alsof ze proberen afstand te houden, dat zal in het OV verwacht ik ook geen probleem worden.

*Er zal verwacht ik niet direct een economische crisis komen (die enorme recessie maken we juist nu mee) . Zoals je op verschillende momenten afgelopen jaar zag, zorgt het terugdringen van de pandemie voor enorm enthausiasme op de markt. Met die economie komt het op de korte termijn dus wel goed denk ik, want een recessie vereist juist angst en twijfel. De positie van de mondiale economie is ernstig verzwakt, dus de volgende keer dat er een recessie komt, ga je die schade terugzien, maar dat zal waarschijnlijk niet de komende jaren zijn.

*spreiding over de dag is juist enorm positief. Dat maakt het mogelijk om beleid te maken op meer OV-reizen, waar dat eerder juist niet kon omdat de piekcapaciteit al bereikt was. En nee, Hoekstra of de nationale overheid zullen dat waarschijnlijk niet doen, maar die hebben er ook niet zo gek veel over te zeggen. De vier grote steden doen het wel, en werken er hard aan auto's vrijwel volledig uit de stad te verbannen. Ook maakt betere spreiding het OV relatief rendabeler te runnen, en zorgt het ervoor dat je met dezelfde hoeveelheid materieel meer reizigers kunt vervoeren.

Lang verhaal kort samengevat: we hebben over de afgelopen anderhalf jaar genoeg doemvoorspellingen gezien, dat is logisch gedurende een mondiale gezondheidscrisis, maar de meeste van die voorspellingen zijn simpelweg niet uitgekomen.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Klaasje »

Mensen zijn niet zo goed in staat om korte termijnontwikkelingen goed te onderscheiden van lange termijnontwikkelingen. Dat geldt in generieke zin en dat komt in deze casus ook weer langs. Het is ontegenzeggelijk waar dat de huidige crisis ook op een langere termijn zijn weerslag gaat hebben op de manier hoe we werken, wonen en reizen. Het totaalplaatje van alle veranderingen valt heel makkelijk te koppelen aan het huidig thuiswerken en berichten van meerdere bedrijven dat ze minder kantoorruimte beschikbaar gaan stellen maar dat is veel te simpel omdat er ook heel veel ontwikkelingen doorheen lopen die ook nog hun weg naar de praktijk moeten gaan vinden.

Zo lijkt het heel aannemelijk om te zeggen dat de forens vrijwel niet meer terug komt maar je ziet wel dat in juli en augustus afgelopen jaar relatief weer meer forensen te zien waren terwijl dat normaal erg rustige maanden zijn en er nog steeds een thuiswerkadvies gold. Verder wordt ook juist door digitaal samenwerken erg duidelijk wanneer dat dus juist onhandig is. Dat kunnen redenen zijn om een paar uur op kantoor te zijn, een paar uur wordt in combinatie met een agenda waar reistijd lastig inpast al snel een dag en dus toch weer reizen in een spits.

Bij meer thuiswerken en minder reizen wordt het aantrekkelijker om verder van het werk te wonen omdat je dan groener, groter, dichter bij familie, etc. kunt wonen. Dat heeft weer zijn weerslag op hoe er gereist wordt: Bij een langere reis is een auto relatief minder aantrekkelijk en de trein aantrekkelijker omdat je je tijd kunt besteden tijdens de reis aan mails of een presentatie. Dit leidt tot minder korte-afstandverkeer maar een groei op wat langere trajecten.

Verder zie je dat de grote steden maar ook steeds meer middelgrote steden stappen zetten in beleid om de binnensteden maar ook steeds meer de randen van de binnenstad zoveel mogelijk autovrij te maken. Dit leidt tot een relatief aantrekkelijker OV.

Kortom: De kans dat wat in 2019 optimaal is in 2025 ook optimaal is, is nihil. De kans dat er gekrompen gaat worden en dat de impact daarvan op korte termijn flink is, is groot. De kans dat op middellange tot lange termijn groei of uitbreiding nodig/mogelijk is lijkt heel groot te zijn, de manier waarop is alleen niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Precies! Ik kan niet anders dan het volledig met Jonkervoort eens zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten