Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Ik zou het met liefde eens willen zijn met Jonkervoort, maar dan zou ik een gapend gat in diens retoriek moedwillig overzien: de wegintensiteitscijfers zeggen niets over de drukte in het OV. Waar de wegintensiteit sinds pakweg de zomer vrijwel gelijk is aan 2019 (handige grafiek in dit artikel van de NOS), loopt het OV tergend achter. In het jaarverslag van NS wordt dat ook pijnlijk duidelijk (link): in augustus was het reizigersaantal 50% van dat van het jaar ervoor, daarna werd het elke maand minder (terwijl het autoverkeer gelijk bleef). Er is dus duidelijk een onderscheid in drukte tussen de weg en het OV (of in ieder geval NS), een verschil dat ik niet durf te verklaren vanuit sociaal-economische verschillen tussen weg- en treinforenzen.

Het thuiswerken als "mythe" omschrijven (zonder referentie) is ook een drogredenatie, zeker ook als er duidelijk anekdotisch bewijs is dat het voor bepaalde sectoren een blijvertje is. TNO (dat daar wetenschappelijk onderzoek naar doet) constateerde enkele weken terug dat 1 werknemer op 4 grotendeels thuis wil blijven werken (linkje naar onderzoek hier). En de werkgevers sluiten daar dan ook bij aan: Nieuwsuur peilde enkele weken de stemming bij enkele grote werkgevers en verhuurders van kantoorpanden, en die kwamen uit op tientallen procenten minder kantoorruimtebehoefte. Klaasje noemde veel andere ontwikkelelingen die daar tussendoor lopen, maar exacte voorbeelden ontbreken. Andersom zijn de voorbeelden er natuurlijk wel, wetenschappers en publicisten als Gary Hamel schetsen al jaren een einde van het vaste 9-tot-5-paradigma.

En het niet onderkennen van de economische malaise (eveneens zonder referentie) vind ik ook matig: dankzij de steunmaatregelen van de overheid is de faillissementsgolf voor nu uitgebleven, in ruil voor een enorme schuld en een flinke krimp in de financiële reserves bij ondernemers die door de coronamaatregelen getroffen zijn. Dat merk je niet in de supermarkt (gesloten horeca zorgt voor meer omzet in de supers), maar in de binnensteden merk je dat natuurlijk wel. We zitten nu al in een diepe recessie (de economie kromp in 2020 met 3,8%, CBS), en met een flinke schuldenlast bij overheid en banken wordt het voor veel ondernemers niet makkelijk zodra de steunpakketten ophouden.

Ik zou graag zeggen dat Klaasje gelijk heeft, en dat forenzen meer lange afstanden gaan reizen. Maar dan alsnog geldt: door het thuiswerken zijn dat er per dag minder, de dagelijkse reizigers uit de sprinter schuiven dan op naar 3x per week de IC en 2x per week Microsoft Teams. Dus tenzij er bewijs is dat het tegengestelde toont, vrees ik dat we de plannen voor 16x per uur rijden voorlopig maar even in de koelkast mogen zetten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door waldo79 »

Ik waardeer je in je vasthoudendheid, maar je verlangt een bijna absolute discussie op academisch niveau, Z2N. Dat mede forummers dat niet doen, maakt hun argumenten niet meteen ongeldig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Mwa, als iemand zegt dat ik 'voorbarige aannames' maak vind ik wel dat ik me mag verdedigen. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Meltrain schreef: do 25 feb 2021, 14:48
WSM schreef: do 18 feb 2021, 18:52 Het is bizar. Een goudgerande CAO op kosten van de belastingbetaler.
Het salaris van iedereen wordt toch door "de belastingbetaler" betaald? :|
Verwacht je dat ik hier serieus op inga? Waar de rest van Nederland te maken heeft met dreigende failisementen en ontslagen en bevroren lonen krijg het NS-personeel - dat sowieso al prima arbeidsvoorwaarden heeft - loonsverhoging na loonsverhoging in het vooruitzicht en een baangarantie tot 2025. Een paar dagen later gaat datzelfde NS de hand ophouden bij de staat. Het is bij de wilde beesten af.

Overigens mag de dienstregeling best wel wat minder. Hoogfrequent rijden kan in de ijskast tot het weer zinvol is.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: do 25 feb 2021, 17:41Ik zou graag zeggen dat Klaasje gelijk heeft, en dat forenzen meer lange afstanden gaan reizen. Maar dan alsnog geldt: door het thuiswerken zijn dat er per dag minder, de dagelijkse reizigers uit de sprinter schuiven dan op naar 3x per week de IC en 2x per week Microsoft Teams. Dus tenzij er bewijs is dat het tegengestelde toont, vrees ik dat we de plannen voor 16x per uur rijden voorlopig maar even in de koelkast mogen zetten.
Natuurlijk, er zullen zeker werknemers zijn die meer gaan thuiswerken. Echter laat het zakelijk verplaatsingsonderzoek dat onlangs is uitgevoerd zien dat waar in november nog 4 van de 5 dagen werd thuisgewerkt de verwachting is dat dat medio 2021 nog maar 2,5 dag per 5 dagen is. Een dalende trend dus.

En het OV kan deze transitie natuurlijk ook als een grote kans zien. Ten eerste door een efficiëntere inzet van mensen en voertuigen omdat de spitspiek afvlakt, ten tweede doordat je nieuwe doelgroepen kunt aanboren.
Als je als kantoorwerker de helft van de week thuiswerkt, ga je dan voor die 2,5 dag dat je naar het werk moet nog een auto houden of juist niet. Hetzelfde mobiliteitsonderzoek laat bijvoorbeeld zien dat een kwart van de bedrijven verwacht minder auto's van de zaak ter beschikking te stellen en zo'n 15% verwacht meer een mobiliteitsbudget of -kaart in te zetten. Dat zijn daarmee ook potentiële OV-reizigers, waardoor het gebruiken van OV mogelijk aantrekkelijker gevonden wordt als het maar een paar dagen per week hoeft in plaats van elke werkdag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Heb je toevallig een link naar dat onderzoek? :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: do 25 feb 2021, 18:31 Als je als kantoorwerker de helft van de week thuiswerkt, ga je dan voor die 2,5 dag dat je naar het werk moet nog een auto houden of juist niet. Hetzelfde mobiliteitsonderzoek laat bijvoorbeeld zien dat een kwart van de bedrijven verwacht minder auto's van de zaak ter beschikking te stellen en zo'n 15% verwacht meer een mobiliteitsbudget of -kaart in te zetten. Dat zijn daarmee ook potentiële OV-reizigers, waardoor het gebruiken van OV mogelijk aantrekkelijker gevonden wordt als het maar een paar dagen per week hoeft in plaats van elke werkdag.
Terug naar 5 dagen in de week naar kantoor zullen veel mensen niet meer willen als Nederland meer open gaat. Veel bedrijven zijn al kantoorruimte aan het afstoten omdat ze er vanuit gaan dat medewerkers gemiddeld 2 dagen in de week gaan thuiswerken. In de US is het niet meer naar kantoor hoeven komen al een soort nieuwe arbeidsvoorwaarde. Ik verwacht dat het kantoor met name een plek wordt waar je komt vergaderen en 'socializen' met je collega's. Wat verder minder zal worden is zakelijk verkeer overdag. Waarom zou je 2x 2uur van Utrecht naar Groningen in een auto gaan zitten voor 1 uur vergaderen. Dan is een uurtje ZOOMEN vanuit huis veel efficiënter. Of veel mensen hun auto weg gaan doen vraag ik mij af. Die gebruik je ook voor uitjes in het weekend, boodschappen, vakanties etc. en staat dus toch voor de deur.

Zolang studenten allemaal op hetzelfe moment met de bus of trein willen blijft er een enorme piek in het OV. Die was voor de invoering van de OVstudenten kaart veel minder. Misschien moeten studenten de keuze gaan krijgen of ze een extra stukje beurs of een OV kaart willen. Dat zal zeker het aantal verplaatsingen per OV in de steden aanzienlijk doen dalen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door The Greyhound »

en-es schreef: do 25 feb 2021, 09:35 Minder treinen dus? Of springt de overheid bij.
Pirma, maar dan wel onder dezelfde voorwaarde als bij de KLM waarbij het personeel ook een bijdrage levert.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door teun »

Ik denk nou niet echt dat wegdruktecijfers een heel goede maatstaf zijn om het OV tegen af te zetten, simpelweg vanwege het bestaan van studenten. Daarnaast geldt dat wat mensen zeggen dat ze gaan doen een compleet andere tak van sport is dan wat ze daadwerkelijk gaan doen. (Waarom werken we immers niet al een decennium lang van huis uit?)
De auto staat in Nederland natuurlijk vanzelfsprekend op nummer één (snelweguitbreidingen moeten er nog gewoon door ondanks de crisis) maar dat het OV zijn piek heeft bereikt lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk.
WSM
Berichten: 1401
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

The Greyhound schreef: do 25 feb 2021, 19:21
en-es schreef: do 25 feb 2021, 09:35 Minder treinen dus? Of springt de overheid bij.
Pirma, maar dan wel onder dezelfde voorwaarde als bij de KLM waarbij het personeel ook een bijdrage levert.
Het personeel vindt dat de belastingbetaler maar moet lappen voor hun loonsverhogingen en baangaranties.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door The Greyhound »

teun schreef: do 25 feb 2021, 19:40 Ik denk nou niet echt dat wegdruktecijfers een heel goede maatstaf zijn om het OV tegen af te zetten, simpelweg vanwege het bestaan van studenten. Daarnaast geldt dat wat mensen zeggen dat ze gaan doen een compleet andere tak van sport is dan wat ze daadwerkelijk gaan doen. (Waarom werken we immers niet al een decennium lang van huis uit?)
De auto staat in Nederland natuurlijk vanzelfsprekend op nummer één (snelweguitbreidingen moeten er nog gewoon door ondanks de crisis) maar dat het OV zijn piek heeft bereikt lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk.
Bij heel veel bedrijven was het tot nu toe niet mogelijk/toegestaan om thuis te werken. Dat is gelukkig veranderd. Bovendien zijn goed werkende video conference tools als ZOOM nog niet zo lang beschikbaar. Hiermee wordt het thuiswerken een stuk prettiger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: do 25 feb 2021, 18:37 Heb je toevallig een link naar dat onderzoek? :)
Toevallig wel: https://www.automobielmanagement.nl/wp- ... versie.pdf
The Greyhound schreef: do 25 feb 2021, 19:17Of veel mensen hun auto weg gaan doen vraag ik mij af. Die gebruik je ook voor uitjes in het weekend, boodschappen, vakanties etc. en staat dus toch voor de deur.
Dat geldt bij één auto per gezin, maar er zijn ook nog genoeg huishoudens beide partners een auto voor de deur hebben staan. Als je 'm niet meer dagelijks nodig hebt om naar het werk te gaan dan kost zo'n tweede auto op een gegeven moment ook meer dan hij oplevert.
Op een zeker moment kan het dan zeker aantrekkelijk worden om voor de dagen op kantoor een ander vervoermiddel te gebruiken. Bijvoorbeeld de trein, maar er zal wel deels een verschuiving naar de fiets zijn bijvoorbeeld.

Overigens, zoals in het nu hierboven gelinkte onderzoek te zien is verschillen de keuzes ook per modaliteit: bij automobilisten en treinreizigers is de toename in thuiswerken tussen voor en na corona bijvoorbeeld een stuk kleiner dan bij bus/tram/metroreizigers.
Dat zou zomaar met de afstand te maken kunnen hebben. Over het algemeen is de afstand die met BTM afgelegd wordt immers kleiner, dus was voorheen de winst in tijd door thuiswerken ook kleiner.
The Greyhound schreef: do 25 feb 2021, 19:59Bovendien zijn goed werkende video conference tools als ZOOM nog niet zo lang beschikbaar. Hiermee wordt het thuiswerken een stuk prettiger.
Hoewel ik zelf werk heb dat grotendeels niet thuis kan heb ik uiteraard ook wel meer ervaringen opgedaan met video conferences. Maar als daar een ding uit blijkt is dat dit soort tools ook voor heel veel bijeenkomsten juist absoluut geen effectieve vervanging zijn.
Ongetwijfeld zijn er ook genoeg meetings waarvoor het wel werkt, maar het is toch wel degelijk heel anders dan face-to-face.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Wubbo »

Er zijn ook vergaderingen die veel beter digitaal gaan dan face-to-face. Bij de ontwikkeling van een systeem bij mij op het werk hebben ze sprintwissels. Daar ging ik nooit heen omdat het me een krappe 2 uur kostte (een uur sprintwissel plus het verplaatsen naar een andere locatie). Nu zijn die dingen via Teams, luister ik mee terwijl ik ondertussen wat anders doe, en als er wat belangrijks tussendoor komt doe ik dat. De opkomst bij de sprintwissel is nu hoger dan ooit. En zo zijn er wel meer voorbeelden.
The Greyhound schreef: do 25 feb 2021, 19:17Ik verwacht dat het kantoor met name een plek wordt waar je komt vergaderen en 'socializen' met je collega's.
Daarnaast wordt kantoor ook de plek waar je rustig kan werken, weg van de huilende kinderen thuis. Ik denk (of hoop) dat dit het einde van de kantoortuin is.

Verder eens met de verwachtingen die anderen al hebben uitgesproken: afvlakken van de spitspieken, verschuiving van de korte afstand naar de lange afstand en het duurt nog jaren voordat het vervoer op het niveau van voor corona is. Projecten die tot doel hebben een spitspiek af te vlakken zullen minder nodig zijn, projecten die tot doel hebben om langeafstandsverkeer te faciliteren en een hoger reiscomfort moeten onverminderd door. Wellicht moet de inrichting van treinen ook wel anders als werken in de trein meer de norm wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Daniel »

Uit jouw voorbeeld blijkt wel heel duidelijk dat de omvang van een bedrijf ook wel een belangrijke rol speelt in hoeverre online vergaderingen een bijdrage kunnen leveren. Bij grotere bedrijven (met meerdere locaties) zijn de voordelen door minder reistijdverlies sneller groot dan bij veel kleinere bedrijven natuurlijk.
Wat ik zelf dan weer een mooie ontwikkeling vond in het afgelopen jaar waren de webinars die opeens als paddenstoelen uit de grond schoten: die zijn ideaal als je juist belangstelling hebt voor één bepaalde presentatie van een leverancier, waar je anders juist fysiek niet naar toe zou gaan omdat de rest van het seminar niet relevant zou zijn. Maargoed, dat scheelt dan ook weer niet in de reisbewegingen op die manier ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door JothamvW »

Ja, nou ja, ik heb in het weekend een webinar gekeken van een half uur, in plaats van een hele ochtend of middag aan werkuren kwijt te zijn om helemaal naar onze leverancier in Hilversum en terug te gaan.

Aan de andere kant moet mijn werk wel echt op kantoor gedaan worden, dus ik zal echt nog wel goed OV tussen Arnhem en Groesbeek nodig hebben.
En als de scholen op de route van lijn 5 allemaal weer volledig open zijn straks moet die misschien zelfs wel 8x per uur gaan rijden; ik moest deze week al een keer staan tot halte Fransestraat, en anderen zelfs tot halte Kazerne.
Lijn 5 en 7 in Arnhem zijn inmiddels ook al weer ouderwets druk, en dat gaat ook alleen maar erger worden als het centrum t.z.t. weer opengaat.

Maar ja, Breng kennende gaan ze het liefste alles terugzetten naar max. 2x per uur na de zomervakantie...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Suus schreef: do 25 feb 2021, 14:09 Gewoon absolute kolder wat minister Hoekstra hier doet. De dienstregeling moet gewoon overeind gehouden worden, anders wordt het nog lastiger om de reizigers weer terug te krijgen.
Ook zonder een rijdende trein lopen diverse kosten gewoon door, zoals lease/afschrijving voor de treinen en personeelskosten. Wellicht gaan de NS en Hoekstra ergens in het midden zitten: wel wat schrappen in de dienstregeling, maar zodra het kan weer aanvullen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Hoekstra zegt vanwege de huidige crisis ook niet tegen KLM “ga maar structureel minder vliegen” of “leg maar wat minder nieuwe snelwegrijstroken aan”. Terwijl de trein veel belangrijker is voor de Nederlandse economie dan KLM en meer snelwegen vooralsnog zwaar op de fossiele economie blijven leunen en je met nieuwe rijstroken ook niet de mobiliteitsproblemen oplost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Maar vraagt hij ook aan NS om structureel minder te rijden, of juist tijdelijk?
KLM vliegt al een heel stuk minder door alle reisrestricties, en op een gegeven moment gaan de voertuigen op snelwegen ook meer en meer over op andere brandstoffen.
Beul van de blindegeleidelijn
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door teun »

De brandstof is lang niet het enige wat auto's achterlijk on-duurzaam maakt hoor.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door waldo79 »

Wat dan nog meer, teun?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door SuperGhost »

Al die wegen kosten natuurlijk ook veel ruimte die anders besteed had kunnen worden aan natuur. En de verkeerslichten, lampen langs de weg, etc. Dieren die aangereden worden op wegen die langs/door bossen gaan, de lichtvervuiling van auto's en wegen die dieren van slag maken. De productie van de auto's is erg onduurzaam.

Om even een paar dingen te noemen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door nvdw »

Vooral het beslag op de openbare ruimte (om te rijden en te parkeren) is het heikele punt. Vooral de grote steden zijn minder of helemaal niet meer bereid dat nog te faciliteren. Die besteden de beperkte ruimte voor infra liever aan OV en fiets. Andersom neemt de animo voor de auto in die steden bij de inwoners zelf ook in rap tempo af.

En dan heb je dus meer OV nodig, covid of niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jonkervoort »

Spoiler: show
Z2N schreef: do 25 feb 2021, 17:41 Ik zou het met liefde eens willen zijn met Jonkervoort, maar dan zou ik een gapend gat in diens retoriek moedwillig overzien: de wegintensiteitscijfers zeggen niets over de drukte in het OV. Waar de wegintensiteit sinds pakweg de zomer vrijwel gelijk is aan 2019 (handige grafiek in dit artikel van de NOS), loopt het OV tergend achter. In het jaarverslag van NS wordt dat ook pijnlijk duidelijk (link): in augustus was het reizigersaantal 50% van dat van het jaar ervoor, daarna werd het elke maand minder (terwijl het autoverkeer gelijk bleef). Er is dus duidelijk een onderscheid in drukte tussen de weg en het OV (of in ieder geval NS), een verschil dat ik niet durf te verklaren vanuit sociaal-economische verschillen tussen weg- en treinforenzen.
De wegintensiteitscijfers zeggen vooral iets over thuiswerken, daarover zo meer. Er zijn een aantal belangrijke factoren die je hier buiten beschouwing laat. Ten eerste zijn de twee voornaamste doelgroepen van het OV, studenten en forensen, net de twee groepen die het meest gedwongen thuis zitten. Daarnaast geldt dat voor vaste reizen het OV - middels abonnementen - relatief goedkoper is dan voor incidentele reizen. Dus onzekerheid over of je die reizen wel gaat maken (komen er nieuwe maatregelen?, etc) is negatief voor OV-gebruik. Tot slot is er gedurende een groot deel van vorig jaar vanuit de overheid gecommuniceerd dat men (tenzij niet noodzakelijk) niet met de trein mocht reizen, ook dat speelt echt wel een rolletje. Dus ja - er zijn significante verschillen - en die duiden erop dat het probleem nu erger lijkt dan het uiteindelijk gaat zijn.

Spoiler: show
Het thuiswerken als "mythe" omschrijven (zonder referentie) is ook een drogredenatie, zeker ook als er duidelijk anekdotisch bewijs is dat het voor bepaalde sectoren een blijvertje is. TNO (dat daar wetenschappelijk onderzoek naar doet) constateerde enkele weken terug dat 1 werknemer op 4 grotendeels thuis wil blijven werken (linkje naar onderzoek hier). En de werkgevers sluiten daar dan ook bij aan: Nieuwsuur peilde enkele weken de stemming bij enkele grote werkgevers en verhuurders van kantoorpanden, en die kwamen uit op tientallen procenten minder kantoorruimtebehoefte. Klaasje noemde veel andere ontwikkelelingen die daar tussendoor lopen, maar exacte voorbeelden ontbreken. Andersom zijn de voorbeelden er natuurlijk wel, wetenschappers en publicisten als Gary Hamel schetsen al jaren een einde van het vaste 9-tot-5-paradigma.
Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: "duidelijk anekdotisch bewijs" is een tegenstelling in termen, anekdotisch bewijs maakt niets duidelijk, en je kunt er zeker geen conclusies uit trekken. Ten tweede zou ik bijzonder weinig waarde hechten aan wat mensen in peilingen zeggen te gaan doen, peilingen zijn simpelweg geen geschikt instrument om gedrag te voorspellen (mensen geven doorgaans het antwoord dat van ze verwacht wordt). Voorspellingen van Gary Hamel of wie dan ook zijn fantastisch, maar waardeloos zonder cijfermatige onderbouwing. Een bewering is niet van wetenschappelijke waarde omdat deze door iemand met een wetenschappelijke titel wordt gedaan, maar omdat het onderzoek erachter deugt.

En hier kom ik even terug op de wegintensiteit. Ongeveer 70% van de kilometers wordt gereisd met de auto, 15% met het OV. Als die 70% al weer richting het oude niveau zit (wat op zichzelf alweer een stuk hoger was dan 10 jaar daarvoor), en de 15% achterblijft, zitten we dan echt zo ver van het "oude" normaal af? Nee! Om precies te zijn zaten OV (50%) en auto (90%) samen aan het eind van de zomer (met nog steeds de oproep thuis te werken!) alweer op zo'n 82% van 2019. En dat het OV nog achter blijft, is dus logisch om meerdere redenen. Laten we vooral met z'n allen iets minder naar personen en voorspellingen luisteren en iets meer naar de harde cijfers kijken :D.

Verder lijkt de aanwezigheid van enorme schulden me nogmaals geen bezwaar voor economische groei na de coronacrisis, maar die discussie is voor op dit forum wellicht niet zo relevant.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Jonkervoort schreef: za 27 feb 2021, 01:15
Spoiler: show
Het thuiswerken als "mythe" omschrijven (zonder referentie) is ook een drogredenatie, zeker ook als er duidelijk anekdotisch bewijs is dat het voor bepaalde sectoren een blijvertje is. TNO (dat daar wetenschappelijk onderzoek naar doet) constateerde enkele weken terug dat 1 werknemer op 4 grotendeels thuis wil blijven werken (linkje naar onderzoek hier). En de werkgevers sluiten daar dan ook bij aan: Nieuwsuur peilde enkele weken de stemming bij enkele grote werkgevers en verhuurders van kantoorpanden, en die kwamen uit op tientallen procenten minder kantoorruimtebehoefte. Klaasje noemde veel andere ontwikkelelingen die daar tussendoor lopen, maar exacte voorbeelden ontbreken. Andersom zijn de voorbeelden er natuurlijk wel, wetenschappers en publicisten als Gary Hamel schetsen al jaren een einde van het vaste 9-tot-5-paradigma.
Eerst even een misverstand uit de wereld helpen: "duidelijk anekdotisch bewijs" is een tegenstelling in termen, anekdotisch bewijs maakt niets duidelijk, en je kunt er zeker geen conclusies uit trekken. Ten tweede zou ik bijzonder weinig waarde hechten aan wat mensen in peilingen zeggen te gaan doen, peilingen zijn simpelweg geen geschikt instrument om gedrag te voorspellen (mensen geven doorgaans het antwoord dat van ze verwacht wordt). Voorspellingen van Gary Hamel of wie dan ook zijn fantastisch, maar waardeloos zonder cijfermatige onderbouwing. Een bewering is niet van wetenschappelijke waarde omdat deze door iemand met een wetenschappelijke titel wordt gedaan, maar omdat het onderzoek erachter deugt.
Ik had voor nu gekozen om zoveel mogelijk anekdotische bewijzen te gebruiken om de discussie juist inzichtelijk te houden, niet iedereen op het forum is natuurlijk sociaal wetenschapper. Anekdotische bewijsvoering is inderdaad niet genoeg om een heel wetenschappelijk paper op te baseren (correlatie staat natuurlijk niet gelijk aan een causaal verband), maar het kan wél gebruikt worden om patronen in een onduidelijke situatie aan te wijzen.

Maar: als zowel werkgevers als werknemers duidelijk aangeven minder mensen fysiek naar kantoor te laten komen, in een hypothetische situatie zonder corona, is dat waarschijnlijk niet zonder reden. Er zit ook een soort van logica in natuurlijk: bedrijven sparen enorm uit op gebouwkosten als je hetzelfde werk met 30% minder bureauruimte kan doen, werknemers zijn niet genoodzaakt om (alle dagen van de week) een uur of langer onbetaald tijd kwijt te zijn aan forenzen. Dat waren vóór de pandemie al argumenten, maar door de technologische vooruitgangen die de huidige thuiswerkverplichting nu brengt is het in een hypothetische toekomstige situatie zonder pandemie makkelijker om thuis te werken.

Nou kan het zo zijn dat we 'na corona' gewoon weer allemaal 40 uur per week in een doos het werk gaan doen dat ook thuis gedaan had kunnen worden, maar voordat we daar zijn zullen we waarschijnlijk eerst het maatschappelijk debat moeten voeren of we dat wel willen. Voor de pandemie werden er al vragen gesteld over nut en noodzaak om een groot deel van de samenleving van 7 tot 9 en van 4 tot 6 te laten reizen, er waren als meerdere trends bezig (bijvoorbeeld in de manier van management voeren, of meer projectgebonden werken) die meer richting kantoorarm werken gingen. Dat bedrijven nu al aangeven minder kantoorruimte te gaan gebruiken is dan ook niet direct het gevolg van de pandemie, de pandemie heeft misschien wel een zetje in die richting gegeven.

En hier kom ik even terug op de wegintensiteit. Ongeveer 70% van de kilometers wordt gereisd met de auto, 15% met het OV. Als die 70% al weer richting het oude niveau zit (wat op zichzelf alweer een stuk hoger was dan 10 jaar daarvoor), en de 15% achterblijft, zitten we dan echt zo ver van het "oude" normaal af? Nee!.
Is dat wel zo, mag je dat zo stellig zeggen? Hoe vaak stapt een mens per week de deur uit, is dat alleen om te werken of ook om naar de supermarkt, tante, sport of Veluwe te gaan? En welk aandeel heeft welke modaliteit in welke vorm van transport? Zoals je zelf aangeeft heeft het OV een kleiner marktaandeel in het 'keuzeverkeer', en moet het het vooral hebben van de dagelijkse reizigers. Dit in tegenstelling tot de auto, de weekboodschappen doen bijvoorbeeld is met de auto nou eenmaal makkelijker dan met de tram. Dat in augustus 2020 de mobiliteit dus op '82%' zat van het 'normaal' zegt dan ook niet zoveel, zeker ook omdat dat traditioneel de maand is met de minste forensbewegingen door de zomer(vakantie). Overigens mist in die 82% de trend in het fiets- en wandelverkeer, wat natuurlijk een grote concurrent is voor het stadsvervoer.

Verder lijkt de aanwezigheid van enorme schulden me nogmaals geen bezwaar voor economische groei na de coronacrisis, maar die discussie is voor op dit forum wellicht niet zo relevant.
Zoals ik lang geleden op de middelbare school tijdens (toen nog) M&O leerde: "Geld lenen kost geld". Ondernemers die een jaar hebben moeten overleven door staatssteun moeten die steun ook weer terugbetalen, bovenop alle andere kosten die daarna gemaakt moeten worden, de inkomsten van vier jaar moeten dan dus bijvoorbeeld de kosten van vijf jaar terugbetalen. Dat haalt heel wat businessmodellen overhoop, zeker ook omdat investeren (in bijvoorbeeld een nieuw pand of nieuwe technologie om de concurrentie bij te kunnen houden) niet gaat als je geen geld op de rekening hebt. Veel bedrijven hebben de liquide middelen aan moeten spreken om 'de rekeningen door te betalen', en als je geen geld op de rekeningen hebt en wel schulden hebt om af te betalen wordt het al snel een faillissement. Waarom denk je dat er zoveel horeca-eigenaren zijn die nu smeken om open te mogen? Dat doen ze niet alleen omdat ze bang zijn het bier tappen te verleren, zeg maar. En als de bar failliet gaat, heeft dat ook impact voor de toeleveranciers, de plek waar de barmedewerker zijn boodschappen niet meer doet, de taxichauffeurs die de gasten niet meer naar huis brengt erna, en ook weer de financiën van de busmaatschappij die 's avonds legere bussen heeft. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Jonkervoort »

Betreffende thuiswerken: ja, inderdaad, werknemers en werkgevers geven aan meer thuis te willen gaan werken. En, zoals je ook terecht zegt, dat deden ze voor de huidige crisis ook al. Toch bereikte de hoeveelheid kantoorruimte in 2020 het hoogste punt sinds 2002. Ondanks de pandemie én ondanks de eerdere initiatieven die je noemde. Je kan kijken naar wat mensen zeggen dat ze gaan doen, of naar wat ze echt doen. Dat tweede zegt doorgaans een stuk meer dan het eerste.

Qua data is de zomer inderdaad niet de duidelijkste maand, maar vanaf de herfst werden de maatregelen weer verscherpt. Maar de data die we hebben, wijst erop dat de totale mobiliteitsafname in "lockdown-arme" perioden wel meevalt. Dat was ook de conclusie van de meeste deskundigen die ik de cijfers heb zien bespreken. Dat dat niet strookt met wat deskundigen voorspelden, zegt misschien meer over de deskundigen.

Om even terug te koppelen naar wat Klaasje ook al benoemde, er is binnen het veld van de mobiliteitswetenschap ook nog geen consensus dat meer thuiswerken zou leiden tot minder mobiliteit. Theorieën over een "minimal travel budget" redeneren bijvoorbeeld dat we de tijd die we winnen door niet van/naar werk te reizen niet gebruiken om meer te werken (we werken namelijk nog steeds 40 uur), maar om andere dingen te doen, waarvoor we weer gaan reizen. Dat zou nog steeds leiden tot minder 9-5 reizen (wat in mijn optiek op allerlei manieren beter zou zijn, óók voor het OV), maar niet tot minder reizen.

Tot slot over de economie: "geld lenen kost geld" is van toepassing bij een positieve rente. Nu de rentes grotendeels op nul staan of zelfs negatief zijn, kost niet geld lenen, maar juist geld sparen geld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten