Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Roeland »

Een belangrijke vraag is, of de treinreiziger ook iets van deze bezuiniging gaat merken, of dat het vooral achtergrondfuncties betreft.
Blijven alle huidige treinen ook rijden, of gaat er een stofkam door de dienstregeling?
En gaan geplande uitbreidingen van de treindienst gewoon door (zoals PHS op Schiphol - Nijmegen en snellere treinen van/naar Groningen), of worden die uitgesteld?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mr-W »

WSM schreef:
Daniel schreef:Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Mee eens. Gezien de toon die door FNV is aangeslagen en de berichtgeving op social media door een deel van het NS-personeel kan ik alleen maar constateren dat wie kaatst de bal terug kan verwachten.

Men zou eens kunnen beginnen met het efficiënter inzetten van het personeel op de trein. Niet iedere trein heeft een hc nodig.
Men zou ook kritisch kunnen kijken naar de Veiligheid en Servicestandplaatsen, bijv in Limburg hebben zowel Sittard, Heerlen en Maastricht hebben zo’n team voor enkele treinen.
Zonder ontslagen zou men ook eens naar het eerste klas reizen van het NS personeel kunnen kijken of de kortingspas voor stationsvoedsel.
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door jensch_ »

Als ik bijvoorbeeld naar de diensten kijk van onze NS collega’s op de IC Brussel denk ik dat het personeel veel efficiënter kan ingezet worden. Zeker als je de vergelijking maakt met de diensten van het nmbs personeel op de IC Brussel: deze kunnen niet voller gestoken worden terwijl er bij de Nederlanders veel ruimte is.
Bv in België rijdt enkel standplaats Brussel naar Amsterdam. Dus iedere dienst is een keer heen en terug tussen Brussel en Amsterdam. In Nederland heb je standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Breda die de IC Brussel doen waardoor vooral in Breda en in iets mindere mate in Rotterdam er enorm veel tijd verloren gaat aan ‘passagieren’ .
Verder kan je de 2 HC’s per trein in vraag stellen.
en-es
Berichten: 4464
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Zijn er treinen met 2 HC's? Bezuinigen op HC's zal wel gebeuren. Dus nog minder controles.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mikos »

Voordat jullie verzanden in fantasie-theorieën:

Er zal in de voorgestelde plannen niemand gedwongen ontslagen worden. Iedereen met een vast contract kan aanblijven, de arbeidsplaatsen die verdwijnen bestaan uit mensen die met pensioen gaan (natuurlijk verloop) en dan niet meer aangevuld worden. Vooral op het hoofdkantoor zullen er arbeidsplaatsen verdwijnen. Voor machinisten verandert er niets, voor HC's gaat men kijken naar een meer servicegerichte invulling, maar de HC blijft op de trein. V&S wordt groter, een hoog niveau van sociale veiligheid blijft de inzet.

Er zullen minder nieuwe treinen worden besteld, projecten en investeringen worden kritisch bekeken. Vergeet niet dat men uitgaat van een vierjarig herstel voor we weer op de reizigersaantallen zitten van 2019. De vraag is ook of we überhaupt op die aantallen terug gaan komen. De tijd zal het leren.
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Wat houdt een meer servicegerichte rol van de HC in ?
Beul van de blindegeleidelijn
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Mr-W »

NS wordt kleiner door de coronacrisis en de gevolgen daarvan. Vooral op het hoofdkantoor in Utrecht verdwijnen veel banen

De meeste banen verdwijnen op het hoofdkantoor van NS in Utrecht, waar een kwart van de 4.000 arbeidsplaatsen wordt geschrapt. De afdelingen IT en dataverwerking zijn hiervan uitgezonderd. NS denkt dat er 400 à 500 hoofdconducteurs minder nodig zullen zijn.

Voor de machinisten geldt juist dat er de komende vijf jaar 800 bij moeten komen. Monteurs zullen minder op een vaste werkplaats worden ingezet en meer op locaties waar de behoefte aan onderhoud het grootst is.

NRC.nl
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door WSM »

Mr-W schreef:Men zou ook kritisch kunnen kijken naar de Veiligheid en Servicestandplaatsen, bijv in Limburg hebben zowel Sittard, Heerlen en Maastricht hebben zo’n team voor enkele treinen.
Zonder ontslagen zou men ook eens naar het eerste klas reizen van het NS personeel kunnen kijken of de kortingspas voor stationsvoedsel.
Ook goede suggesties inderdaad! Er is duidelijk nog genoeg ruimte om kosten te besparen bij NS.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Volgens mij reist personeel alleen vrij weinig "op kosten van de baas" eerste klas, maar is het vooral (rijdend) personeel onder elkaar dat dat toestaat want collega.

Ik betwijfel dus of daar heel veel op te besparen valt (A)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door ArrivaBas »

Het is mij als tot voor kort regelmatig gebruiker van de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] opgevallen dat het idee van twee HC's op een bepaalde treinlengte regelmatig door het eigen handelen van de HC's een soort van overbodig raakt. Het komt regelmatig voor dat de twee HC's samen de trein doorwandelen met controlerondes of met zijn tweeën in de eerste klas een babbeltje met elkaar hebben. Dat is verre van ideaal als zich in een van de onbemande treinstellen (meestal zitten er twee HC's op treinen met drie stellen FLIRT) een calamiteit voordoet. Idealiter zit er in elk stel een personeelslid, om het even of het een machinist of conducteur is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Hainje »

Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door sirvinniei »

Wordt er ook op treinseries gesneden? (als er minder nieuw materieel bijkomt)
PHS zal wel weer wederom uitgesteld worden (om nog maar te zwijgen over ERTMS)
Ik heb geen onderschrift
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Aking »

Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
Ja euh, zo werkt de markt natuurlijk niet hè! En daarnaast mag het vast niet van onze hoeders in Brussel *O*
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
NS heeft geen mondkapjes overgevlogen vanuit China hé. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4464
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door en-es »

Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?
PHS

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door PHS »

Het verschil tussen de NS en de KLM is dat de NS niet failliet dreigt te gaan, de KLM wel. En als je denkt 'wat maakt het nou uit als de KLM failliet gaat', neem dan eens een kijkje in België: in 2001 ging hun nationale luchtvaartmaatschappij Sabena failliet, pas in 2014 had Brussel Zaventem evenveel reizigers als in 2000. In dezelfde periode (2000-2014) is Schiphol met 38% gegroeid. En vergis je niet, luchthavens zijn enorme werkgevers. Op Schiphol alleen werken onder normale omstandigheden al 68.000 mensen, en nog eens tienduizenden andere banen zijn indirect afhankelijk van de luchthaven. Het is niet voor niets dat de overheid Schiphol als Mainport betitelt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Hainje »

en-es schreef:Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?
Dat doet hij denk ik vooral omdat de lobbyisten van KLM gewoon een grote muil hebben en dat geld opeisen.
PHS schreef:Het verschil tussen de NS en de KLM is dat de NS niet failliet dreigt te gaan, de KLM wel. En als je denkt 'wat maakt het nou uit als de KLM failliet gaat', neem dan eens een kijkje in België: in 2001 ging hun nationale luchtvaartmaatschappij Sabena failliet, pas in 2014 had Brussel Zaventem evenveel reizigers als in 2000. In dezelfde periode (2000-2014) is Schiphol met 38% gegroeid. En vergis je niet, luchthavens zijn enorme werkgevers. Op Schiphol alleen werken onder normale omstandigheden al 68.000 mensen, en nog eens tienduizenden andere banen zijn indirect afhankelijk van de luchthaven. Het is niet voor niets dat de overheid Schiphol als Mainport betitelt.
Het is zeker niet erg als Schiphol een flinke klap krijgt en gezien de klimaatcrisis is het ook helemaal niet wenselijk dat Schiphol ooit weer op pre-corona grootte komt. En die 68.000 banen komen echt niet allemaal op de tocht te staan, de kunst- en cultuursector heeft het ook zwaar te verduren maar wordt afgescheept met fooien waarbij een hoop voorwaarden komen kijken. Terwijl educatie en cultuur toch vele malen belangrijker zijn dan een vakantievluchtje naar de Costas.
🍉
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door VIRM »

Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
KLM heeft alleen geen kapitaalinjectie zonder voorwaarden gekregen. De kapitaalinjectie bestaat uit een door de staat verstrekte lening van 1 miljard, en een lening bij banken van 2,4 miljard die door de staat wordt gegarandeerd. En KLM mag daar rente op betalen. Daarnaast waren er nog wat andere voorwaarden.
Beul van de blindegeleidelijn
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Durashift »

^^^Maar, dat heeft toch wel een tijd geduurd voordat dit voor de KLM geregeld is. Terwijl, in de eerste weken van de corona crisis schreeuwde KLM al moord en brand..dat het al gauw afgelopen kon zijn.. Nou, nu krijgen ze garanties en moeten ze nog gaan lenen.. geen harde cash vanuit NL overheid. Is de nood wel zo hoog?

.. en.. het is wel mooi hoor, voor de mensen met vaste aanstelling bij de NS.. dat die hun baan behouden .. maar de tijdelijke gecontracteerden zijn dus (wederom) de klos: dag baan.. nadat velen van hen tijdens Corona ook al stante pede naar huis zijn gestuurd..omdat het juridisch kon . :twisted:

Traditioneel denken. :(
jossevb
Berichten: 201
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door jossevb »

Mikos schreef: Er zullen minder nieuwe treinen worden besteld, projecten en investeringen worden kritisch bekeken. Vergeet niet dat men uitgaat van een vierjarig herstel voor we weer op de reizigersaantallen zitten van 2019. De vraag is ook of we überhaupt op die aantallen terug gaan komen. De tijd zal het leren.
Ik vrees dat de NS hiermee in de fout gaat met hele negatieve verwachtingen. Projecten voor nieuw materieel uitstellen (bijvoorbeeld DDNG) of opties op bestaande bestellingen niet opneemt (SNG, ICNG). Om over een aantal jaren te blijken dat de reizigers toch sneller groeien en, net als enkele jaren geleden, met een enorm tekort aan materieel zit.
Roeland
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Roeland »

en-es schreef:Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?
Misschien wel omdat VVD-bewindslieden nogal veel ophebben met beursgenoteerde multinationals? Wie "aan z'n water" voelt dat Unilever geen dividendbelasting wil betalen (en die dan maar wil afschaffen), zal misschien ook wel aan z'n water kunnen voelen dat KLM wel wat staatssteun kan gebruiken.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door The Greyhound »

Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
De KLM moet alles netjes terugbetalen en het personeel moet salaris inleveren (moet je bij de NS proberen...)
Bemined
Berichten: 5940
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Bemined »

ArrivaBas schreef:Idealiter zit er in elk stel een personeelslid, om het even of het een machinist of conducteur is.
Dus bij twee stellen zou de HC volgens jou altijd in het achterste stel moeten? Lijkt me erg handig voor zwartrijders :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Suus »

Over die salarisverlaging is het laatste woord nog niet gezegd bij KLM, dat kan nog wel eens een pittige herfst worden.

Verder, wat mij betreft mag er best minder gecontroleerd worden door de conducteurs in de trein, zeker als je het korps conducteurs stabiel tot krimpend maakt en het aantal Veiligheid & Servicemedewerkers laat groeien. Maar daar moet dan ook tegenover staan dat er op een aantal stations poortjes komen waar dat nu nog niet het geval is, om ervoor te zorgen dat zwartrijders buiten blijven. Ik denk hierbij aan stations als 's-Hertogenbosch, Assen, Almelo, Heerlen, Hengelo, Maastricht, Schiphol en Venlo die nog steeds geen poortjes hebben.

Stagneren van de investeringen in materieel is geen goed idee. Als de economie onverwachts over drie jaar weer terug is op het oude groeipad zitten we weer met een materieeltekort. Opnieuw investeren in ICM is ook een twijfelachtige investering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Bericht door Z2N »

Controles gaan over meer dan alleen kaartjes, maar toch ook over de sociale veiligheid. Als de controle uitsluitend plaatsvind op de stations, betekent dat niet dat er op de trein geen voeten op de bank liggen, sigaretten opgestoken worden (ik kijk nu al uit naar 1 oktober) of mondkapjes afgezet worden. Om maar niet te beginnen over het grijsrijden, wat zo veel meer vrij spel krijgt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten