Pagina 2 van 11

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 08:57
door Roeland
Een belangrijke vraag is, of de treinreiziger ook iets van deze bezuiniging gaat merken, of dat het vooral achtergrondfuncties betreft.
Blijven alle huidige treinen ook rijden, of gaat er een stofkam door de dienstregeling?
En gaan geplande uitbreidingen van de treindienst gewoon door (zoals PHS op Schiphol - Nijmegen en snellere treinen van/naar Groningen), of worden die uitgesteld?

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 09:29
door Mr-W
WSM schreef:
Daniel schreef:Mwoh, de reis zal aannemelijk gewoon gemaakt zijn maar met een ander vervoermiddel bijvoorbeeld. Die verschuiving zal allicht nog wat versneld zijn door vakbonden die op een zeker moment begonnen te roepen dat alleen reizigers met een vitaal beroep het OV nog zouden mogen gebruiken.
Mee eens. Gezien de toon die door FNV is aangeslagen en de berichtgeving op social media door een deel van het NS-personeel kan ik alleen maar constateren dat wie kaatst de bal terug kan verwachten.

Men zou eens kunnen beginnen met het efficiënter inzetten van het personeel op de trein. Niet iedere trein heeft een hc nodig.
Men zou ook kritisch kunnen kijken naar de Veiligheid en Servicestandplaatsen, bijv in Limburg hebben zowel Sittard, Heerlen en Maastricht hebben zo’n team voor enkele treinen.
Zonder ontslagen zou men ook eens naar het eerste klas reizen van het NS personeel kunnen kijken of de kortingspas voor stationsvoedsel.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 10:36
door jensch_
Als ik bijvoorbeeld naar de diensten kijk van onze NS collega’s op de IC Brussel denk ik dat het personeel veel efficiënter kan ingezet worden. Zeker als je de vergelijking maakt met de diensten van het nmbs personeel op de IC Brussel: deze kunnen niet voller gestoken worden terwijl er bij de Nederlanders veel ruimte is.
Bv in België rijdt enkel standplaats Brussel naar Amsterdam. Dus iedere dienst is een keer heen en terug tussen Brussel en Amsterdam. In Nederland heb je standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Breda die de IC Brussel doen waardoor vooral in Breda en in iets mindere mate in Rotterdam er enorm veel tijd verloren gaat aan ‘passagieren’ .
Verder kan je de 2 HC’s per trein in vraag stellen.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 11:20
door en-es
Zijn er treinen met 2 HC's? Bezuinigen op HC's zal wel gebeuren. Dus nog minder controles.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 11:35
door Mikos
Voordat jullie verzanden in fantasie-theorieën:

Er zal in de voorgestelde plannen niemand gedwongen ontslagen worden. Iedereen met een vast contract kan aanblijven, de arbeidsplaatsen die verdwijnen bestaan uit mensen die met pensioen gaan (natuurlijk verloop) en dan niet meer aangevuld worden. Vooral op het hoofdkantoor zullen er arbeidsplaatsen verdwijnen. Voor machinisten verandert er niets, voor HC's gaat men kijken naar een meer servicegerichte invulling, maar de HC blijft op de trein. V&S wordt groter, een hoog niveau van sociale veiligheid blijft de inzet.

Er zullen minder nieuwe treinen worden besteld, projecten en investeringen worden kritisch bekeken. Vergeet niet dat men uitgaat van een vierjarig herstel voor we weer op de reizigersaantallen zitten van 2019. De vraag is ook of we überhaupt op die aantallen terug gaan komen. De tijd zal het leren.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 13:31
door VIRM
Wat houdt een meer servicegerichte rol van de HC in ?

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 13:34
door Mr-W
NS wordt kleiner door de coronacrisis en de gevolgen daarvan. Vooral op het hoofdkantoor in Utrecht verdwijnen veel banen

De meeste banen verdwijnen op het hoofdkantoor van NS in Utrecht, waar een kwart van de 4.000 arbeidsplaatsen wordt geschrapt. De afdelingen IT en dataverwerking zijn hiervan uitgezonderd. NS denkt dat er 400 à 500 hoofdconducteurs minder nodig zullen zijn.

Voor de machinisten geldt juist dat er de komende vijf jaar 800 bij moeten komen. Monteurs zullen minder op een vaste werkplaats worden ingezet en meer op locaties waar de behoefte aan onderhoud het grootst is.

NRC.nl

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 18:21
door WSM
Mr-W schreef:Men zou ook kritisch kunnen kijken naar de Veiligheid en Servicestandplaatsen, bijv in Limburg hebben zowel Sittard, Heerlen en Maastricht hebben zo’n team voor enkele treinen.
Zonder ontslagen zou men ook eens naar het eerste klas reizen van het NS personeel kunnen kijken of de kortingspas voor stationsvoedsel.
Ook goede suggesties inderdaad! Er is duidelijk nog genoeg ruimte om kosten te besparen bij NS.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 18:24
door Aking
Volgens mij reist personeel alleen vrij weinig "op kosten van de baas" eerste klas, maar is het vooral (rijdend) personeel onder elkaar dat dat toestaat want collega.

Ik betwijfel dus of daar heel veel op te besparen valt (A)

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 19:11
door ArrivaBas
Het is mij als tot voor kort regelmatig gebruiker van de [serie=Sprinter|2020|Dordrecht - 's-Hertogenbosch - Arnhem6600[/serie] opgevallen dat het idee van twee HC's op een bepaalde treinlengte regelmatig door het eigen handelen van de HC's een soort van overbodig raakt. Het komt regelmatig voor dat de twee HC's samen de trein doorwandelen met controlerondes of met zijn tweeën in de eerste klas een babbeltje met elkaar hebben. Dat is verre van ideaal als zich in een van de onbemande treinstellen (meestal zitten er twee HC's op treinen met drie stellen FLIRT) een calamiteit voordoet. Idealiter zit er in elk stel een personeelslid, om het even of het een machinist of conducteur is.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 19:31
door Hainje
Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 19:35
door sirvinniei
Wordt er ook op treinseries gesneden? (als er minder nieuw materieel bijkomt)
PHS zal wel weer wederom uitgesteld worden (om nog maar te zwijgen over ERTMS)

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 19:37
door Aking
Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
Ja euh, zo werkt de markt natuurlijk niet hè! En daarnaast mag het vast niet van onze hoeders in Brussel *O*

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 19:40
door Z2N
Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
NS heeft geen mondkapjes overgevlogen vanuit China hé. (A)

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 20:12
door en-es
Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 20:18
door PHS
Het verschil tussen de NS en de KLM is dat de NS niet failliet dreigt te gaan, de KLM wel. En als je denkt 'wat maakt het nou uit als de KLM failliet gaat', neem dan eens een kijkje in België: in 2001 ging hun nationale luchtvaartmaatschappij Sabena failliet, pas in 2014 had Brussel Zaventem evenveel reizigers als in 2000. In dezelfde periode (2000-2014) is Schiphol met 38% gegroeid. En vergis je niet, luchthavens zijn enorme werkgevers. Op Schiphol alleen werken onder normale omstandigheden al 68.000 mensen, en nog eens tienduizenden andere banen zijn indirect afhankelijk van de luchthaven. Het is niet voor niets dat de overheid Schiphol als Mainport betitelt.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 20:51
door Hainje
en-es schreef:Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?
Dat doet hij denk ik vooral omdat de lobbyisten van KLM gewoon een grote muil hebben en dat geld opeisen.
PHS schreef:Het verschil tussen de NS en de KLM is dat de NS niet failliet dreigt te gaan, de KLM wel. En als je denkt 'wat maakt het nou uit als de KLM failliet gaat', neem dan eens een kijkje in België: in 2001 ging hun nationale luchtvaartmaatschappij Sabena failliet, pas in 2014 had Brussel Zaventem evenveel reizigers als in 2000. In dezelfde periode (2000-2014) is Schiphol met 38% gegroeid. En vergis je niet, luchthavens zijn enorme werkgevers. Op Schiphol alleen werken onder normale omstandigheden al 68.000 mensen, en nog eens tienduizenden andere banen zijn indirect afhankelijk van de luchthaven. Het is niet voor niets dat de overheid Schiphol als Mainport betitelt.
Het is zeker niet erg als Schiphol een flinke klap krijgt en gezien de klimaatcrisis is het ook helemaal niet wenselijk dat Schiphol ooit weer op pre-corona grootte komt. En die 68.000 banen komen echt niet allemaal op de tocht te staan, de kunst- en cultuursector heeft het ook zwaar te verduren maar wordt afgescheept met fooien waarbij een hoop voorwaarden komen kijken. Terwijl educatie en cultuur toch vele malen belangrijker zijn dan een vakantievluchtje naar de Costas.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 22:02
door VIRM
Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
KLM heeft alleen geen kapitaalinjectie zonder voorwaarden gekregen. De kapitaalinjectie bestaat uit een door de staat verstrekte lening van 1 miljard, en een lening bij banken van 2,4 miljard die door de staat wordt gegarandeerd. En KLM mag daar rente op betalen. Daarnaast waren er nog wat andere voorwaarden.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 22:34
door Durashift
^^^Maar, dat heeft toch wel een tijd geduurd voordat dit voor de KLM geregeld is. Terwijl, in de eerste weken van de corona crisis schreeuwde KLM al moord en brand..dat het al gauw afgelopen kon zijn.. Nou, nu krijgen ze garanties en moeten ze nog gaan lenen.. geen harde cash vanuit NL overheid. Is de nood wel zo hoog?

.. en.. het is wel mooi hoor, voor de mensen met vaste aanstelling bij de NS.. dat die hun baan behouden .. maar de tijdelijke gecontracteerden zijn dus (wederom) de klos: dag baan.. nadat velen van hen tijdens Corona ook al stante pede naar huis zijn gestuurd..omdat het juridisch kon . :twisted:

Traditioneel denken. :(

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: di 30 jun 2020, 23:00
door jossevb
Mikos schreef: Er zullen minder nieuwe treinen worden besteld, projecten en investeringen worden kritisch bekeken. Vergeet niet dat men uitgaat van een vierjarig herstel voor we weer op de reizigersaantallen zitten van 2019. De vraag is ook of we überhaupt op die aantallen terug gaan komen. De tijd zal het leren.
Ik vrees dat de NS hiermee in de fout gaat met hele negatieve verwachtingen. Projecten voor nieuw materieel uitstellen (bijvoorbeeld DDNG) of opties op bestaande bestellingen niet opneemt (SNG, ICNG). Om over een aantal jaren te blijken dat de reizigers toch sneller groeien en, net als enkele jaren geleden, met een enorm tekort aan materieel zit.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 07:53
door Roeland
en-es schreef:Mark Rutte heeft meerdere keren de belangrijke economische rol van de KLM benadrukt. Dat zal hij niet voor niks doen toch?
Misschien wel omdat VVD-bewindslieden nogal veel ophebben met beursgenoteerde multinationals? Wie "aan z'n water" voelt dat Unilever geen dividendbelasting wil betalen (en die dan maar wil afschaffen), zal misschien ook wel aan z'n water kunnen voelen dat KLM wel wat staatssteun kan gebruiken.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 08:41
door The Greyhound
Hainje schreef:Als de overheid nou gewoon eens een kapitaalinjectie zonder voorwaarden doet bij NS, dan is het probleem ook gelijk verholpen. Bedoel als het bij KLM kan, nota bene een bedrijf dat gewoon 0 heeft toegevoegd aan de bereikbaarheid gedurende de piek van de pandemie, dan moet het er bij een bedrijf dat al die strijdende verpleegkundingen etc. heeft vervoerd toch zeker wel kunnen.
De KLM moet alles netjes terugbetalen en het personeel moet salaris inleveren (moet je bij de NS proberen...)

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 08:49
door Bemined
ArrivaBas schreef:Idealiter zit er in elk stel een personeelslid, om het even of het een machinist of conducteur is.
Dus bij twee stellen zou de HC volgens jou altijd in het achterste stel moeten? Lijkt me erg handig voor zwartrijders :P

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 08:51
door Suus
Over die salarisverlaging is het laatste woord nog niet gezegd bij KLM, dat kan nog wel eens een pittige herfst worden.

Verder, wat mij betreft mag er best minder gecontroleerd worden door de conducteurs in de trein, zeker als je het korps conducteurs stabiel tot krimpend maakt en het aantal Veiligheid & Servicemedewerkers laat groeien. Maar daar moet dan ook tegenover staan dat er op een aantal stations poortjes komen waar dat nu nog niet het geval is, om ervoor te zorgen dat zwartrijders buiten blijven. Ik denk hierbij aan stations als 's-Hertogenbosch, Assen, Almelo, Heerlen, Hengelo, Maastricht, Schiphol en Venlo die nog steeds geen poortjes hebben.

Stagneren van de investeringen in materieel is geen goed idee. Als de economie onverwachts over drie jaar weer terug is op het oude groeipad zitten we weer met een materieeltekort. Opnieuw investeren in ICM is ook een twijfelachtige investering.

Re: Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht

Geplaatst: wo 01 jul 2020, 09:11
door Z2N
Controles gaan over meer dan alleen kaartjes, maar toch ook over de sociale veiligheid. Als de controle uitsluitend plaatsvind op de stations, betekent dat niet dat er op de trein geen voeten op de bank liggen, sigaretten opgestoken worden (ik kijk nu al uit naar 1 oktober) of mondkapjes afgezet worden. Om maar niet te beginnen over het grijsrijden, wat zo veel meer vrij spel krijgt.