Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Durashift »

RnBn schreef: (..). Wat Pier denk ik probeert te zeggen is dat als er geen geld over de brug komt de verschillende overheden niet gek op moeten kijken als er in de nieuwe dienstregeling flink gesneden gaat worden.
Dat zegt hij dus letterlijk in dat interview. NU zijn de vervoerders bezig met de ontwikkeling van dienstregeling voor december a.s. en verder..
daarom is er NU zekerheid nodig over de compensatiepakketten om een dienstregeling te gaan rijden ( die uitgaat van pré-corona vervoersvragen.. OF dat vervoerders een post-corona vervoersvraag van minder dan de helft moeten gaan schrijven.. )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Daniel »

De meeste provincies hebben juist uitstel voor de nieuwe vervoerplannen verleend, juist omdat zo'n plan nu nergens op te baseren is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door RnBn »

Het is natuurlijk heel fijn dat de opdrachtgevers uitstel geven maar de vervoerder zelf zal uiteraard ook voor zichzelf een plan moeten maken. Nadat de dienstregeling is gemaakt moeten nog de omlopen worden gemaakt, waarna gekeken moet worden of er geschoven moet worden met materieel (In ZO-Brabant komen bijvoorbeeld een hoop DRU vrij door het wegvallen van Bravo Flex, het zou me niets verbazen als daar dus extra bussen nodig zijn). Ook moeten de nieuwe diensten gemaakt worden waarna de vertegenwoordigers van het personeel daar nog een keer feedback op moeten geven, daarna moeten ze nog eens aangepast worden waarna er weer een feedback rond komt en eventueel wordt dat ook nog een paar keer herhaald. Als routes wijzigen zullen er nieuwe haltes aangelegd moeten worden wat helaas ook niet in een dag gedaan is en het liefst wil je als vervoerder nog enigszins op tijd naar je reizigers en personeel communiceren wat de nieuwe dienstregeling is. Kortom dan nog wil je over een maand toch wel beginnen te plannen en dan is het nu dus wel het laatste moment om om duidelijkheid te vragen van de overheid.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Selivio »

Maar dat is nou juist allemaal uitgesteld. Eerst wordt nu augustus/september afgewacht om te kijken tot hoeverre het één en ander weer hersteld is aan reizigersaantallen, en vandaar moet er ook meer duidelijkheid komen mbt een eventuele wijziging in de dienstregelingen. Dus vermoedelijk ipv de grote dienstregelings wijzigingen in december, zal dat komend jaar in februari of wellicht zelfs later zijn.
Grt. Stefan
PHS

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door PHS »

Abus schreef:Dan zal een vervoerder wel eerst de concessie moeten openbreken op basis van art. 6:258 Burgerlijk Wetboek (onvoorziene gewijzigde marktomstandigheden). Dat lijkt me in deze coronasituatie overigens een sterk verdedigbaar juridisch verhaal.
Een beroep op onvoorziene omstandigheden is een stuk complexer dan dat. Lees bijvoorbeeld dit artikel over contracten en corona, in het bijzonder paragraaf 5. Ook in tijden van corona wordt een beroep op onvoorziene omstandigheden niet snel aanvaard, het er moet echt sprake zijn van meer dan alleen corona. En ook dan zal waarschijnlijk een (behoorlijk) deel van de schade voor de rekening van de vervoerders komen. Dat zij weinig vlees op de botten hebben en failliet dreigen te gaan, is geen steekhoudend argument, want dat valt onder het ondernemersrisico (onvoorziene omstandigheden gaat juist om risico's die buiten het ondernemersrisico vallen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Suus »

Je moet wel een heel gemene opdrachtgever of rechter zijn die een beroep op onvoorziene omstandigheden afwijst terwijl iemand bij de Rijksoverheid (ze weten zelf nog niet wie) posters in de wachthuisjes ophangt om mensen uit het OV te houden. Je kan als vervoerder met veel rekening houden, maar zo’n antireclame is wel heel erg buiten de doos denken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door PHS »

Die posters hangen er niet meer; en tot 1 januari 2021 krijgen de vervoerders compensatie van de overheid. De vraag is dus of er ná 1 januari 2021 een beroep kan worden gedaan op onvoorziene omstandigheden, en dat verhaal kan juridisch nog wel eens lastig worden. Wat tegen de vervoerders pleit, is dat ze geen goede buffers hebben om een tijdelijk omzetverlies van enkele tientallen procenten te dragen,* waar ze in zekere zin zelf verantwoordelijk voor zijn door (te) laag in te schrijven bij aanbestedingen. Dat ze failliet dreigen te gaan als ze geen extra steun krijgen van de opdrachtgever of van de opdrachtgever minder DRU's aan hoeven bieden, is juridisch niet zielig, maar behoort gewoon tot het ondernemersrisico. Bij de economische crisis van 2007 werd vraaguitval niet als een goede reden gezien om contracten op basis van onvoorziene omstandigheden op te breken.

* = Want daar gaat het om op 1 januari 2021; de vervoerders verwachten dan op 70% van het normale aantal reizigers te zitten. Hoeveel % minder omzet dat is, is moeilijk te zeggen, want de vervoerders krijgen geld voor het studentenreisproduct, ongeacht of de studenten van het ov gebruikmaken. Maar tegen minder omzet zullen waarschijnlijk ook minder kosten staan. De vervoerders hebben tegen 1 januari 2021 ruim de tijd gehad om in de kosten te snijden, voor zover de opdrachtgever en de concessie dat toelaten.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door sirvinniei »

Ik vind 70 % nog best fors als onderwijsinstellingen grotendeels gesloten blijven. Qua vervoersaanbod kan er, vooral in grote universiteitssteden natuurlijk wel flink geschrapt en ingekrompen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de vele uithoflijnen.
Ik heb geen onderschrift
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Abus »

PHS schreef:
Abus schreef:Dan zal een vervoerder wel eerst de concessie moeten openbreken op basis van art. 6:258 Burgerlijk Wetboek (onvoorziene gewijzigde marktomstandigheden). Dat lijkt me in deze coronasituatie overigens een sterk verdedigbaar juridisch verhaal.
Een beroep op onvoorziene omstandigheden is een stuk complexer dan dat. Lees bijvoorbeeld dit artikel over contracten en corona, in het bijzonder paragraaf 5. Ook in tijden van corona wordt een beroep op onvoorziene omstandigheden niet snel aanvaard, het er moet echt sprake zijn van meer dan alleen corona. En ook dan zal waarschijnlijk een (behoorlijk) deel van de schade voor de rekening van de vervoerders komen. Dat zij weinig vlees op de botten hebben en failliet dreigen te gaan, is geen steekhoudend argument, want dat valt onder het ondernemersrisico (onvoorziene omstandigheden gaat juist om risico's die buiten het ondernemersrisico vallen).
Dat een deel van de schade voor rekening van de vervoerders komt, is evident. Maar het maakt juridisch wel degelijk uit of bedrijfseconomische schade zo groot is dat de toekomst van een bedrijf op het spel komt te staan. Lees dit artikel eens:
https://www.barentskrans.nl/nieuws/comm ... ng-nadeel/
Veel concessiebeschikkingen bevatten een artikel over onvoorziene omstandigheden.

Maar stap 1 is altijd dat opdrachtgever en opdrachtnemer terug moeten naar de onderhandelingstafel. En dan zal het gaan om meer subsidie per dienstregelinguur, of minder dienstregelinguren voor dezelfde subsidie, of een combinatie. En daarnaast zal ook het OV-bedrijf een deel van de schade moeten dragen. Als het om het voortbestaan van een bedrijf gaat, is het zelfs niet onlogisch om ook naar een loonoffer van de directie en het personeel te kijken, aangezien de personeelskosten in het OV een groot aandeel vormen.
En als opdrachtgevers en opdrachtnemers er niet uitkomen, dan wordt het een rechtsgang.
Laatst gewijzigd door Abus op zo 12 jul 2020, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Z2N »

sirvinniei schreef:Ik vind 70 % nog best fors als onderwijsinstellingen grotendeels gesloten blijven. Qua vervoersaanbod kan er, vooral in grote universiteitssteden natuurlijk wel flink geschrapt en ingekrompen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de vele uithoflijnen.
Er wordt ook veel gewerkt op de Uithof, en de Uithof-spitslijnenn bedienen ook Rijnsweerd. Nou is veel daarvan wel kantoorwerk dat ook thuis kan gebeuren, maar ook dat zal na de zomer wel meer gaan toenemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Abus »

PHS schreef: * = Want daar gaat het om op 1 januari 2021; de vervoerders verwachten dan op 70% van het normale aantal reizigers te zitten. Hoeveel % minder omzet dat is, is moeilijk te zeggen, want de vervoerders krijgen geld voor het studentenreisproduct, ongeacht of de studenten van het ov gebruikmaken. Maar tegen minder omzet zullen waarschijnlijk ook minder kosten staan. De vervoerders hebben tegen 1 januari 2021 ruim de tijd gehad om in de kosten te snijden, voor zover de opdrachtgever en de concessie dat toelaten.
Als vervoerders in het aantal ritten schrappen, dan betekent dat minder dienstregelinguren, en dus minder subsidie. Want die gaat meestal per dienstregelinguur. Ondertussen zit de vervoerder wel met het personeel en de bussen. Die kosten lopen door. Daarom wordt er al een ontslaggolf in het OV voorzien.
Laatst gewijzigd door Abus op zo 12 jul 2020, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Abus »

PHS schreef:Bij de economische crisis van 2007 werd vraaguitval niet als een goede reden gezien om contracten op basis van onvoorziene omstandigheden op te breken.
Dat er regelmatig een economische crisis is, is algemeen bekend. De oude volkswijsheid is zelfs zeven magere jaren, zeven vette jaren. Dat er een serieuze kans is dat er tijdens de looptijd van een concessie een recessie uitbreekt, daar kan iedereen rekening mee houden.
Een wereldwijde pandemie is er niet zo vaak, en een oproep om allemaal thuis te blijven is er in Nederland volgens mij nooit eerder geweest. Dat kun je niet voorzien.
PHS

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door PHS »

Abus schreef:Maar het maakt juridisch wel degelijk uit of bedrijfseconomische schade zo groot is dat de toekomst van een bedrijf op het spel komt te staan.
Klopt, maar dat gaat over gezonde bedrijven; als een bedrijf de gebruikelijke financiële buffers heeft om tegenwind op te vangen, maar door onvoorziene omstandigheden dreigt failliet te gaan, dan zal een beroep op onvoorziene omstandigheden zeer kansrijk zijn. Bedrijven die die buffers niet hebben, kunnen onvoorziene omstandigheden moeilijk inroepen, want van de wederpartij kan moeilijk worden verlangd om offers te brengen ten gunste van een bedrijf dat zijn zaakjes niet op orde heeft.

De ov-markt is imho niet gezond. Een groot deel van de concessies is verlieslatend. Dat de vervoerders nu al zinspelen op massa-ontslagen en om staatssteun smeken, geeft aan dat ze geen buffers hebben. Jammer voor de bedrijven en hun werknemers, maar in deze tijden ga je in principe failliet. Daar is niets raars aan, en je hoeft ook niet te rekenen op rechtsbescherming.
Abus schreef:Een wereldwijde pandemie is er niet zo vaak, en een oproep om allemaal thuis te blijven is er in Nederland volgens mij nooit eerder geweest. Dat kun je niet voorzien.
Tegen 1 januari 2021 (tot die tijd is er overheidssubsidie) is het mogelijk meer een economische crisis dan een coronacrisis. Reizigers mogen al even weer reizen voor hun 'plezier', dus dat argument gaat niet op in mijn ogen. Ik zie er meer de vraaguitval in die je ook in een economische crisis hebt. Ook een ov-bedrijf moet rekening houden met scenario's van langdurige vraaguitval.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Abus »

Dat het in 2021 mogelijk meer een economische recessie is dan corona, daar heb je gelijk in als er geen tweede coronagolf komt. Dat de OV-bedrijven in Nederland niet eens in staat zijn om eventueel zelf 50% van de schade te dragen - wat wel gebruikelijk is - daar heb je ook gelijk in. En ik vind het ook niet juist dat commerciële bedrijven winst pakken als het er is, maar alle risico's op de overheid afwentelen. Dus komen we dan in een scenario terecht waarin de vervoerders niet meer weigeren te rijden, zoals waar Connexxion mee dreigt, maar niet meer kunnen rijden, omdat ze failliet zijn. Dan hebben we in grote delen van Nederland geen OV meer.
Accepteren we dat het OV in grote delen van Nederland geen toekomst meer heeft, ook al werd het tijdens corona een dienst van vitaal belang gevonden? Lastig. Terug naar de vroegere gemeentelijke vervoerbedrijven en de dochterondernemingen van de NS dan maar weer?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door sirvinniei »

Z2N schreef:
sirvinniei schreef:Ik vind 70 % nog best fors als onderwijsinstellingen grotendeels gesloten blijven. Qua vervoersaanbod kan er, vooral in grote universiteitssteden natuurlijk wel flink geschrapt en ingekrompen worden. Ik denk bijvoorbeeld aan de vele uithoflijnen.
Er wordt ook veel gewerkt op de Uithof, en de Uithof-spitslijnenn bedienen ook Rijnsweerd. Nou is veel daarvan wel kantoorwerk dat ook thuis kan gebeuren, maar ook dat zal na de zomer wel meer gaan toenemen.
En de reguliere Uithoftram en lijn 28 zullen tegen die tijd genoeg capaciteit kunnen bieden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door The Greyhound »

Er is inmiddels ook weer in discussie over de herinvoering van de basisbeurs voor studenten. Het kan bijna niet anders dan dat de ov kaart ook in die discussie betrokken gaat worden waarbij studenten kunnen gaan kiezen tussen een bedrag of een ov-product. Ook dat zal voor afname van het studenten vervoer gaan zorgen.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 14 jul 2020, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door fred1954 »

PHS schreef: Tegen 1 januari 2021 (tot die tijd is er overheidssubsidie) is het mogelijk meer een economische crisis dan een coronacrisis. Reizigers mogen al even weer reizen voor hun 'plezier', dus dat argument gaat niet op in mijn ogen. Ik zie er meer de vraaguitval in die je ook in een economische crisis hebt. Ook een ov-bedrijf moet rekening houden met scenario's van langdurige vraaguitval.
Ik denk dat de vraaguitval mede komt door (op dit moment) de angst van mensen voor het virus. Mensen durven gewoonweg niet. De tijd zal leren hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Z2N »

sirvinniei schreef:
Z2N schreef: Er wordt ook veel gewerkt op de Uithof, en de Uithof-spitslijnenn bedienen ook Rijnsweerd. Nou is veel daarvan wel kantoorwerk dat ook thuis kan gebeuren, maar ook dat zal na de zomer wel meer gaan toenemen.
En de reguliere Uithoftram en lijn 28 zullen tegen die tijd genoeg capaciteit kunnen bieden.
De betreffende lijnen rijden momenteel niet leeg rond, en met aantrekkende passagiersnummers is het lukraak schrappen van verbindingen dan ook geen goed idee. Een verstandiger idee is goed kijken naar frequenties: de lijnen 30, 31 en 33 rijdt momenteel de gehele dag maar 2x per uur, de 35 is nog niet teruggekomen. Bij U-OV is de enige lijn waar je echt nog ritten op kan schrappen de 34, bij Syntus kan er misschien wel nog wat scherper gekeken worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door CamilleKreemers »

PHS schreef:De ov-markt is imho niet gezond. Een groot deel van de concessies is verlieslatend. Dat de vervoerders nu al zinspelen op massa-ontslagen en om staatssteun smeken, geeft aan dat ze geen buffers hebben. Jammer voor de bedrijven en hun werknemers, maar in deze tijden ga je in principe failliet. Daar is niets raars aan, en je hoeft ook niet te rekenen op rechtsbescherming.
En wie is ook daar grotendeels verantwoordelijk voor.

Jaren terug heeft Rutte in een van zijn kabinetten besloten de indexatie OV te stoppen. De subsidie loopt dus al jaren af. Daarnaast wint alleen DIE vervoerder die het meeste OV-uren biedt voor de geboden subsidie. De overheid veroorzaakt dus dat vervoerders zo inschrijven dat ze zoveel bieden voor wat zij haalbaar vinden. Daarnaast heb je nog het feit dat je met veel aanbestedingen zit, die je mogelijk niet wint wat ook geld kost.

Je krijgt dus een situatie waarin je veel geld eerst uitgeeft, die je mogelijk nooit terugverdient.

Daarnaast heb je overheden, die enorm hoge eisen stellen (zoals Almere deed) Alle stadslijnen MOESTEN 8x/uur in de spits en daluren rijden EN op elke trein aansluiten. Dat was al zo bij Connexxion en die leed verlies op de concessie. Hoe Keolis het doet daar weet ik niet.

Deels zijn de overheden ook verantwoordelijk dat het OV een slechte markt is. Binnen Amstelland was in het PvE geeist dat verlies van reizigers als gevolg had dat de subsidie met een gelijk percentage werd ingetrokken als boete tot maximum van 15%. Dat zal de komende jaren lekker zijn met als die angst voor corona en besmettingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Vinny »

De belangrijkste reden dat de het openbaar vervoer een slechte markt is, ligt niet aan de overheid, maar aan de maatschappij. Bedrijfseconomisch is het openbaar vervoer alleen rendabel als de prijzen wat omhoog gaan en er fors in het aanbod wordt geschrapt. Dan komt de sociale functie wel echt onder druk te staan: een groot deel van de doelgroep zijn scholieren en studenten en die hebben niet veel geld te besteden. En ze moeten wel van afgelegen dorpen waar ze wonen naar hun opleiding kunnen reizen.

Het zou mooi zijn als er meer keuzereizigers (gewone forensen) van het openbaar vervoer gebruik zouden maken, en wel de volledige prijs van het vervoer betalen. Daarmee kunnen niet of minder rendabele lijnen zonder al te groot verlies ook worden uitgevoerd. Maar dat zit er nu even niet in.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Wubbo »

Openbaar vervoer is niet overal en altijd rendabel en dat hoeft het ook niet te zijn. Een deel van de baten van openbaar vervoer zijn maatschappelijke baten (dat oma ook nog ergens kan komen bijvoorbeeld), en daar mag best een geldbedrag tegenover staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Daniel »

fred1954 schreef:Ik denk dat de vraaguitval mede komt door (op dit moment) de angst van mensen voor het virus. Mensen durven gewoonweg niet. De tijd zal leren hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Mwoh, het grootste deel van de vraaguitval zit in de regio toch vooral in het ontbreken van scholieren en studenten die zo'n beetje verboden zijn met het OV te reizen. Als je die weer terug hebt scheelt dat al behoorlijk. In de treinen zie je het vervoer bijvoorbeeld al wat harder aantrekken dan in de bus.
Z2N schreef:De betreffende lijnen rijden momenteel niet leeg rond, en met aantrekkende passagiersnummers is het lukraak schrappen van verbindingen dan ook geen goed idee. Een verstandiger idee is goed kijken naar frequenties: de lijnen 30, 31 en 33 rijdt momenteel de gehele dag maar 2x per uur, de 35 is nog niet teruggekomen. Bij U-OV is de enige lijn waar je echt nog ritten op kan schrappen de 34, bij Syntus kan er misschien wel nog wat scherper gekeken worden.
Syntus rijdt momenteel ook de zomervakantiedienstregeling, net als U-OV, maar doordat alsnog vanuit alle wijken in Amersfoort 2x/uur gereden wordt rijdt er nu 8x/uur een bus. De vraag is alleen of je die ritten makkelijk tussen de omloop uit krijgt.
Al zie ik op die lijnen het vervoer al iets meer toenemen in vergelijk met de lijnen die het meer van de scholieren moeten hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
teun
Berichten: 1505
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door teun »

Zitten er dan al zoveel forenzen weer in het OV? Ik heb het steeds nog veel rustiger dan normaal gezien hier.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Daniel »

Lastig te zeggen gezien ik nu juist forens op een lijn met een laag aandeel forensen. Maar ik zie al weer wat forensen terug inmiddels en ook wel een enkele student. Op zich zit de bezetting op de meeste dagen in de ochtendspits nu op het gebruikelijke lage niveau van zo net voor de vakantie.

In de middagspits lijken juist vooral de recreatieve reizigers het nog af te laten weten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door RobertT »

Als ik zo in Tilburg kijk,zie ik de afgelopen week vooral de 1e klas nog vrij leeg,en is het overdag een stuk drukker in de treinen.
Zaterdag waren er ook veel dagjesmensen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten