Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door fred1954 »

Interview op NPOradio 1 van Sven Kockelmann met Connexxion directeur Pier Eringa over tekorten en compensatie OV-bedrijven n.a.v. gevolgen Corona voor de exploitatie van het OV. Eringa is duidelijk, als er geen hogere compensatie komt, stopt CXX met rijden in 2021.

https://www.nporadio1.nl/binnenland/250 ... met-rijden
Laatst gewijzigd door fred1954 op vr 10 jul 2020, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Aking »

Hebben die lui geen contracten enzo?
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door sirvinniei »

Ach, Pier staat niet bepaald bekend om zijn subtiliteit :')
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door fred1954 »

Nee, dat blijkt...... :shock:
en-es
Berichten: 4449
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door en-es »

Gaan we de overheid onder druk zetten, ja?
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Chrysa »

En dan autodealers blokkeren met lijnbussen zeker? *O*
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door DDietzen »

O, en dan allemaal Protosjes neerkwakken op de overwegen van de Valleilijn! Scheelt ook weer in de betonblokken uit zijn vorige leven _O_
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Durashift »

Vermakelijk interview inderdaad om beluisterd te hebben, :)

Pier is duidelijk: De aandeelhouders/ eigenaren (2) van Transdev zullen het NL verlies volgend jaar niet willen dragen..
Hij zegt letterlijk: 'wij nemen dat ondernemersrisico niet'.

Tja, daar is wel iets voor te zeggen, denk ik.. als je beseft welke risico's / consequenties er kleven aan bepaalde keuzes (lees: de investeringen in Zero Emissie vervoer) dan is het wel uitdagend om te zeggen: wij doen het niet verder vanwege de ons bekende risico's.

Aan de andere kant: als de OV bedrijven (oa. Transdev) voor 95% van de coronaschade gecompenseerd willen worden.. doe er dan die 5% bij en neem het bedrijf over voor de komende jaren..

Want, zoals Pier dan zegt: vanuit een nationalisatie rol zal het OV nóg duurder zijn.. dat is wel wat te makkelijk gesteld, vind ik.
Dooddoener.. als de opdrachtgevers het willen, kan er best wel een kosteneffectief OV bedrijf neergezet worden, denk ik.


~~~~~~~~~~~~~~~~

Terzijde: Transdev (Pier) gaat naar de EU rechter vanwege de onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan NS.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Staatslijn K »

Nou, Conexxion is een vrij matig bedrijf en in Noord-Holland zijn ze vooral goed in saneren. Als ze ermee stoppen hoop ik dat we wat fatsoenlijks krijgen. Dus stop er gerust mee! Waardellloos bedrijf: 2/3 van de bussen wegbezuinigen bijvoorbeeld!
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Suus »

Connexxion is een prima vervoerder die overheden niet strikt met vervoersplannen waarvan ze weten dat ze er verlies op gaan maken maar gewoon de waarheid op tafel legt. Het is geen leuke waarheid, maar vervoerders kunnen niet jarenlang verlies blijven maken, dat is geen houdbaar bedrijfsmodel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door CamilleKreemers »

Het signaal is wel duidelijk en daarin zie je direct ook de laksheid van de overheid. Er komen geen harde dingen op tafel. Een ander stuk dat ik las is dat per regio er verschillen zijn in het herstel van het OV. Sommige gebieden nemen harder toe dan andere in het herstel. De regeling is echter voor alle regio's gelijk. Tel daarbij op dat de overheid vaak veel hoge eisen stelt aan OV, maar ook vaak zich bemoeit ermee.

Ik kan me Transdev indenken dat ze niet voor alle gebieden maar klakkeloos het tekort dekken. De landelijke overheid gaat daar wel vanuit. Ze vinden OV een belangrijke sector, maar weigeren om onder deze omstandigheden ook alle tekorten door COVID te dekken. Vervoerders moeten zelf 7% tot 10% ophoesten. Met de meeste concessies rond de 40% en de nog steeds staande eis dat men alleen reist als het nodig is, druk je het OV in een vergeten hoekje.

Dat saneren in Noord Holland kan ook komen door slechte eisen of onvoldoende subsidie door de overheid. De overheid vergeet dat jarenlang verlies draaien ook niet kan. Ook komen ze vaak met irritante eisen, waarom netwerken minder efficient of productief kunnen zijn.
PHS

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door PHS »

Suus schreef:Connexxion is een prima vervoerder die overheden niet strikt met vervoersplannen waarvan ze weten dat ze er verlies op gaan maken maar gewoon de waarheid op tafel legt. Het is geen leuke waarheid, maar vervoerders kunnen niet jarenlang verlies blijven maken, dat is geen houdbaar bedrijfsmodel.
Het is maar net wat je als een 'goede' vervoerder ziet. In de ogen van de opdrachtgevers doen ze het in ieder geval niet zo goed, want Transdev heeft buiten Noord-Holland maar weinig gewonnen de laatste jaren (alleen de Parkshuttle Rivium in 2018, voor een gewone busconcessie moet je terug naar 2016, toen Connexxion Zuidoost-Brabant won). Dan kunnen de plannen van Connexxion misschien wel realistischer zijn dan die van hun concurrenten, maar het bedrijf is weinig opgeschoten met die strategie.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Littlebusdriver »

Dat ligt eraan. Als het niet rendabel is doet Connexxion niet mee. Dat ligt niet aan Connexxion maar aan de voorschrijvende concessiehouder. Hoe kan het dat Keolis 15% meer vervoer kon bieden voor hetzelfde geld in de beruchte concessie? Het is echt niet dat de overhead in Hilversum zoveel meer is.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Selivio »

Van Pier Eringa zijn we wel wat gewend. Laat hem eerst maar eens de daad bij het woord voeren(en dus feitelijk de concessiecontracten openbreken), eerder zal er niet extreem veel proberen.

Wat ik mij eigenlijk meer afvraag, wat zouden zijn collega-directeuren vinden van deze opstelling van Pier?
Grt. Stefan
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Zonnig »

Deze man kan je gewoon niet serieus nemen.

Verder zal er, als het aantal reizigers niet aantrekt, gesneden moeten worden in het aanbod.
Daar kan je kort of lang over zijn. De overheid is geen pin-apparaat waar je ongelimiteerd geld kan krijgen.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Durashift »

Selivio schreef:Van Pier Eringa zijn we wel wat gewend. (..).

Wat ik mij eigenlijk meer afvraag, wat zouden zijn collega-directeuren vinden van deze opstelling van Pier?
Binnen Transdev (NL?) of de andere vervoerders?

In het interview zegt hij wel dat hij niet voor anderen kan spreken.. maar laat toch wel doorschemeren dat de andere vervoerders zijn opstelling richting de overheid wel delen.

Perdro Peters was van de week ook bij Sven te gast. Heb dat niet geheel kunnen luisteren maar ook dat was al het verhaal van een steunpakket voor na december dit jaar.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Hainje »

Zonnig schreef:De overheid is geen pin-apparaat waar je ongelimiteerd geld kan krijgen.
Echter is de overheid wel de enige instantie die onbeperkt geld kan creeëren, iets wat ook gebeurd met staatsobligaties.
Dus als het met staatsobligaties kan, dan kan het ook met steunpakketten als gevolg van corona. Dat het niet gebeurd bij het OV, kunst/cultuur en zorgmedewerkers is in mijn ogen vooral een politieke keuze.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Wubbo »

Geld is niet gratis, en dat zal het ook niet worden.

Verder moet ik de eerste sector nog tegenkomen waar de overheid 100% van de verliezen dekt. Ja, ik weet dat het OV geen normale sector is omdat er een maatschappelijke functie vervuld wordt, maar ook in die sector mag je er toch van uit gaan dat er nog enige inventiviteit zit om zelf verliezen te beperken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Vinny »

StaatslijnK schreef:Conexxion is een vrij matig bedrijf
Suus schreef:Connexxion is een prima vervoerder
Ja wat is Connexxion volgens jullie? :mrgreen:

Mijn ervaring met Connexxion is trouwens dat het nogal in golven gaat. Aan het einde van een concessie hebben ze er duidelijk geen zin meer in en laten ze de boel verslonzen, maar goed dat zal met andere vervoerders niet anders zijn. Vaak is het wel zo dat nieuwe busvervoerders een aantal jaar lang een beter product neerzetten dan hun voorgangers, daarmee hun hand overspelen en uiteindelijk ontloopt het elkaar niet veel meer. Dat hebben we bij een bedrijf als Q-buzz ook gezien, en daarvoor Veolia.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Geld is niet gratis, en dat zal het ook niet worden.

Verder moet ik de eerste sector nog tegenkomen waar de overheid 100% van de verliezen dekt. Ja, ik weet dat het OV geen normale sector is omdat er een maatschappelijke functie vervuld wordt, maar ook in die sector mag je er toch van uit gaan dat er nog enige inventiviteit zit om zelf verliezen te beperken.
In het OV zit natuurlijk wel veel overheidsgeld. De laatste jaren was de bedrijfsvoering een stuk gezonder, alleen de huidige crisis heeft nogal wat roet in het eten gegooid. Nu is het denk ik echt onontkoombaar dat de overheid voor een deel van de verliezen opdraait. Hopelijk op iets langere termijn wel met een goed herstructureringsplan. Zomaar een groot gedeelte van je personeel ontslaan en de helft van de buslijnen opheffen kan, maar lijkt me niet persé heel wenselijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door RnBn »

Wubbo schreef:Geld is niet gratis, en dat zal het ook niet worden.

Verder moet ik de eerste sector nog tegenkomen waar de overheid 100% van de verliezen dekt. Ja, ik weet dat het OV geen normale sector is omdat er een maatschappelijke functie vervuld wordt, maar ook in die sector mag je er toch van uit gaan dat er nog enige inventiviteit zit om zelf verliezen te beperken.
Het verschil is natuurlijk wel dat een winkel die minder omzet draait kan besluiten om minder uren open te gaan en daarmee de kosten kan inperken, de openbaar vervoer bedrijven zitten vast aan concessies waarin ze bepaalde DRU hebben geboden en aan bedieningstijden en patronen vast zitten. Wat Pier denk ik probeert te zeggen is dat als er geen geld over de brug komt de verschillende overheden niet gek op moeten kijken als er in de nieuwe dienstregeling flink gesneden gaat worden.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Abus »

Dan zal een vervoerder wel eerst de concessie moeten openbreken op basis van art. 6:258 Burgerlijk Wetboek (onvoorziene gewijzigde marktomstandigheden). Dat lijkt me in deze coronasituatie overigens een sterk verdedigbaar juridisch verhaal. De vervoerders kunnen aantonen dat ze zulke zware verliezen leiden, dat ze dat niet gaan overleven, en de steunmaatregelen door het rijk voor 2020 bevestigen dat ook.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door diederickx »

Eigenlijk moet je het niet aan laten komen op dit soort rampenscenario's. En daarnaast: Overheidssteun is even een uitkomst, maar volstrekt niet duurzaam. Na de volgende verkiezingen kan de goegemeente alweer besluiten dat de belastingbetaler zijn geld liever ergens anders aan besteedt.

Wat in mijn ogen meer zoden aan de dijk zou zetten en bovendien een tweesnijdend zwaard zou zijn is allereerst het schrappen van verborgen subsidies op concurrerende modaliteiten (binnenlands vooral de auto, internationaal vooral het vliegtuig). Liefst gecombineerd met prijsdifferentiatie op het gebruik van schaars asfalt. Voorts meer fiscale voordelen voor collectieve / grootgebruikcontracten, of bijvoorbeeld een premie als de contractant de autovergoeding voor alle werknemers schrapt. Te beginnen met de overheid zelf en bedrijven als Schiphol.

En o ja, nu Nederland al maanden vrijwel filevrij is kunnen diverse wegenprojecten wel wat bescheidener worden uitgevoerd of worden uitgesteld.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geeft

Bericht door Wubbo »

Even voor de zekerheid: ik vind het logisch dat er steun door de overheid gegeven wordt. Mijn punt is dat ik het er niet mee eens ben dat de overheid alle verliezen moet compenseren. Een deel mag best bij de vervoerders vandaan komen. En is redelijk makkelijk te doen volgens mij, door het niet hoeven versterken van ritten, door inzet van kleiner materieel, wellicht door rijtijden aan te passen omdat het op de weg ook minder druk is, etcetera. Ik verwacht van ieder bedrijf creativiteit in deze situatie, dus ook van OV-bedrijven.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: Connexxion dreigt te stoppen met vervoer als overheid volgend jaar niet meer steun geef

Bericht door Abus »

Die 7% van de verliezen die de OV-bedrijven nu zelf moeten dekken, is helemaal niet zo onredelijk. Ja, het betekent dat er geen winst meer is en dat er nog wat aanvullende maatregelen binnen de bedrijven nodig zijn. Maar dat geldt inmiddels voor het grootste deel van de Nederlandse economie.
Het rijk moet gewoon de huidige regeling voortzetten.

Ik mis in het verhaal van de vakbonden en OV-medewerkers wat zij bereid zijn zelf te doen voor baanbehoud.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten