“Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

“Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Suus »

VVD’er Jaap Bierman, directeur van het Haagse ov-bedrijf HTM, pleit voor grootschalige overheidsinvesteringen in het openbaar vervoer. ‘Het ov biedt oplossingen voor de lange termijn. Dat is links noch rechts: dat is slim, pragmatisch.’

Bierman heeft grote zorgen voor 2021 en de OV-sector in het algemeen.

Volledig interview: https://www.volkskrant.nl/a-b96a9bb4
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door en-es »

Wat vinden zijn mede VVD-ers ervan? Geld over de balk smijten in barre tijden?
Alargule

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Alargule »

Grote investeringen in OV hebben natuurlijk geen enkele zin. Dan ben je zo weer 20 jaar en tientallen miljarden verder voordat je er profijt van hebt, en is de wereld alweer veranderd. Daarom kun je dit ook veel beter aan de markt overlaten. Die kan zich daar namelijk heel flexibel op aanpassen. Met disruptieve technologieën als MaaS en deelmobiliteit is er zo op veel kortere termijn voor een fractie van de kosten veel meer te winnen. En het allerbelangrijkste: de overheid kan het geld in nuttiger zaken steken, zoals het verlagen van de belastingtarieven voor grote multinationals, zodat zij als kloppend hart van de economie voor Nederland ook in de toekomst bewaard blijven.








En wanneer wordt die A3 nou eens aangelegd?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door SLToilet »

/sarcasme uit?

Maar zonder dollen: de VVD heeft in de afgelopen tien jaar bar weinig échte nieuwigheidjes bewerkstelligd. Ze mochten een paar lintjes doorknippen, gemaakt door oude regeringen en daar de sier mee lopen. Het grofmazige en intensief gebruikte Nederlandse spoor kon het tot begin maart niet meer aan, en over een paar jaar ook niet meer, gezien de voorzichtig optimistische vooruitzichten op een vaccin rond de jaarwisseling.
In andere Europese landen wordt veel meer geïnvesteerd in vooral meer uitbreidingen, ook door landen en regio's waar men rechts-georiënteerde regeringen heeft.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Z2N »

Gezien de recessie die eraan zit te komen is dit hét moment om te gaan bouwen: personeel vinden is makkelijker dan voorheen, en een grote investering in nieuwe infrastructuur draagt bij aan de herlancering van de economie. Ik verwacht dan ook wel veel aandacht voor bouwplannen met de aankomende verkiezingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Durashift »

^^^ dan zal eerst dat 'probleem met de boeren/veehouderij / stikstof' opgelost moeten worden. :wink:
Plan van Remkes gaan uitvoeren!


Nu investeren voor OV voor capaciteit over 10-20 jaar??

Helemaal niet nodig toch.. dán is de zelfrijdende auto operationeel.. de 'corona baby's die dadelijk geboren worden.. hoeven helemaal geen rijbewijs meer te halen.. las ik laatst een EV expert in een artikel zeggen.. :lol: :X

Goed.. waar is de realiteit :?:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door SuperGhost »

De zelfrijdende auto (die is er over 10 jaar echt nog niet op zo'n grote schaal, want die kostprijs zal dan voor velen nog veel te hoog zijn als dat ding dan al gereed is) gaat echt nog niet zo'n grote oplossing zijn, dat het alle file- en parkeerproblemen oplost.

Goed OV zal denk ik altijd wel nodig blijven. Ik denk dat eerder zelfrijdend OV een grotere oplossing gaat worden. Als je immers de chauffeur/machinist onnodig maakt, scheelt dat enorm in de kosten (wel jammer voor alle chauffeurs uiteraard). Ik denk dat het weldegelijk interessant kan zijn om te investeren in de automatisering van de metrolijnen in Amsterdam (vergelijkbaar als bijv. in Parijs met enkele lijnen is gebeurd). Wellicht zal je dan wel moeten ontvlechten, maar gezien de baten is dat denk ik wel interessant. Dat geld kun je dan weer voor extra DRU's elders in de stad inzetten.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door custermans »

Zelf rijdend OV is ook zo'n luchtkasteel. Daar is zo'n enorme investering in de infrastructuur voor nodig, om nog maar te zwijgen van alle juridische en verzekeringstechnische aspecten. Ooit zal het er wel zijn maar de eerstkomende 50 jaar niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door waldo79 »

Net zoals zelfrijdende auto's eenzelfde luchtkasteel zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

“Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Suus »

Automatisch rijdend spoorvervoer heeft op het moment wel potentieel en lijkt mij binnen tien jaar haalbaar. Het heeft namelijk als groot voordeel dat spoor één geleid systeem is en al grotendeels is afgesloten voor externe invloeden. Bovendien zijn er werkende cases van gemengd verkeer van automatische en door mensen bestuurde treinen uit de metrowereld (zowel tijdelijk toegepast in Nürnberg en Parijs, daar binnenkort ook weer op lijn 4).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door waldo79 »

Op zich wordt het succesvol gedaan met metro's. Maar het kan alleen op volledig eigen infrastructuur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Suus »

Onderschat niet hoe ver ProRail al is met het ontmantelen van overwegen. Je kan in Nederland al behoorlijke afstanden met de trein afleggen zonder overwegen tegen te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Wubbo »

Automatisch rijden heb je ook in meerdere smaken. Je kan de bestuurder helemaal weghalen, of de rol van de bestuurder wijzigen zodat die minder hoeft te doen (alleen nog maar in hoeft te grijpen als het nodig is). Met die laatste worden al proeven gedaan, die eerste is wat verdere toekomstmuziek. En dat geldt zowel voor geleid verkeer als voor ongeleid verkeer.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door dennistd »

Suus schreef:Onderschat niet hoe ver ProRail al is met het ontmantelen van overwegen. Je kan in Nederland al behoorlijke afstanden met de trein afleggen zonder overwegen tegen te komen.
Maar herkent een trein zonder machinist ook spelende kinderen langs het spoor? Of een doorgeslagen fotograaf die over het hek geklommen is en in het tegenspoor staat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Suus »

In België testen ze een hek die onbevoegden op het spoor kan detecteren en het seinhuis kan informeren. Op basis daarvan kan het treinverkeer vertraagd of stilgelegd worden. En treinen kunnen ook voorzien worden van een radar, bijvoorbeeld om te herkennen dat een auto door een geluidsscherm is ingereden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Statler Rail »

Spoor automatiseren zou eigenlijk in Europees verband moeten, via ERTMS.

Staat me bij dat de Noord-Zuidlijn nu ook al automatisch zou kunnen rijden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door sirvinniei »

Verbaast me niets, de Noord-Zuidlijn ligt volledig geïsoleerd. Wat betreft het spoornet: eerst maar eens beginnen met de airportsprinter, dan kunnen complexere spoornetten autonoom worden.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Bemined »

Semi-automatische treinen waarbij de machinist nog wel aanwezig is voor noodgevallen maar de trein verder automatisch rijdt en remt bestaan al, de Thameslink rijdt hier al zo'n 2 jaar mee door Londen. Ergens wel grappig dat het eerste land dat ETCS inzet voor automatische treinen inmiddels uit de EU gestapt it.

Maar wat ik nog niet kan vinden is of deze manier van rijden ook veilig is op baanvakken met overwegen. Weliswaar zit er dus een machinist voorin die verantwoordelijkheid heeft en die in kan grijpen, de vraag is of de machinist even geconcentreerd is als deze niet meer actief bezig is met rijden en remmen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door sirvinniei »

Wat is dan eigenlijk de meerwaarde van een machinist in de trein? Een conducteur kan ik nog wel snappen, bij noodgevallen, maar een machinist kan ook gewoon opereren met een camera vanuit een centrale controlepost. Het moeten controleren van meerdere camera's tegelijk werkt dan waarschijnlijk ook nog een stuk stimulerender voor de machinist.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Bemined »

Een semi-automatische trein herkent geen obstakels op het spoor. Het is eerder een geavanceerde cruise-control die zorgt dat de trein optrekt naar de juiste snelheid, energiezuinig rijdt door tijdig uit te gaan rollen als er geen vertraging is en op tijd weer te remmen. Om bij een omgewaaide boom of een persoon dat van het perron valt in te kunnen grijpen heb je de machinist nog nodig. Dat vereist aandacht en goed zicht, dus een machinist die via een camera meekijkt lijkt me onvoldoende.

Bij volautomatische treinen heb je wel sensoren om obstakels te detecteren óf een compleet vrije baan inclusief perrondeuren en is de machinist dus niet langer nodig. Dat is iets meer futuristisch om te realiseren voor treinen die met snelheden van 160km/u of harder rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Suus »

Tja, die containerkranen op de Tweede Maasvlakte worden ook vanuit een naastgelegen kantoor bediend, dus ik snap de vraag heel goed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door sirvinniei »

Dan lijkt het me een eerste stap om bomen langs het spoor weg te halen en gelijkvloerse spoorwegovergangen weg te halen, zoals bij snelwegen.
Is het trouwens niet efficiënter om, in ieder geval op drukke trajecten, sensoren te plaatsen langs het spoor in plaats van op de trein? Kan er ook meteen een stuk eerder geremd worden.
Met moderne software denk ik overigens dat computers ook wel snel gevaren kunnen herkennen. Dan kan altijd nog iemand achter de camera's snel beoordelen wat er gedaan moet worden.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Bemined »

Sensoren langs de baan lijkt me erg storingsgevoelig, wat als er een sensor defect raakt, gelijk de treinen omwille van de veiligheid naar 40km/u laten afremmen? Met duizenden sensoren langs de baan is de kans op een storing een stuk groter.
Suus schreef:Tja, die containerkranen op de Tweede Maasvlakte worden ook vanuit een naastgelegen kantoor bediend, dus ik snap de vraag heel goed.
Rijden die ook 160km/u? :lol:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Wubbo »

Semi-automatisch is natuurlijk gewoon een tussenstap naar volledig automatisch. Zolang de techniek nog niet zo ver is dat dit soort situaties herkend kunnen worden heb je de machinist nog nodig. Maar als je ziet hoe hard machine learning (ik weet geen goede Nederlandse vertaling daarvan) gaat, is het een kwestie van tijd totdat je over kan op volledig automatisch.

Situaties waarbij een deel van het verkeer automatisch gaat zijn veel lastiger dan situaties waarbij al het verkeer automatisch gaat. In dat laatste geval weet je namelijk veel beter hoe het andere verkeer zich gaat gedragen en kun je dus veel beter anticiperen. Het is juist de huidige hybride situatie die het lastig maakt. Overwegen zijn ook niet zo'n probleem als al het verkeer dat over de overweg gaat geautomatiseerd zou zijn. Concentratie van de bestuurder is bij semi-automatische voertuigen inderdaad een groot thema. Onbewuste handelingen bewust maken zou daarbij wel eens kunnen helpen, maar dat levert ook nog wel wat weerstand op.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: “Hou op met dat vroem vroem! Openbaar vervoer is niet linksig”

Bericht door Bemined »

Wubbo schreef:Overwegen zijn ook niet zo'n probleem als al het verkeer dat over de overweg gaat geautomatiseerd zou zijn.
Moeten voetgangers en fietsers dan ook geautomatiseerd worden? :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten