verfmeer schreef: ↑zo 06 sep 2020, 12:12
Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
Volgens mij past dat niet. De Blauwnet-IC moet al in Raalte en Nijverdal stoppen om de dienstregeling mogelijk te maken, dus dan lijkt me een non-stop pad niet haalbaar. Dan lijkt me een route via Deventer met alleen stops in Amersfoort, Deventer en Hengelo sneller.
Voorlopig is ook maar 1x p/u een pad beschikbaar voor een IC, dus dan ga je een Blauwnet-IC opheffen voor IC die niet in Raalte, Nijverdal en Almelo stopt, waardoor je een onheldere dienstregeling krijgt die ook nog vaak fout zal gaan, want de punctualiteit van de Berlijntrein is vaak niet zo best. Dat wil je dan niet over een volle enkelsporige lijn hebben.
Zolang Zwolle - Wierden niet dubbelsporig wordt (geheel), lijkt me via Zwolle sturen geen optie en ik zie die lijn niet dubbelsporig worden, hooguit enkele extra stukken dubbelspoor om een halfuursdienst per Blauwnet-IC mogelijk te maken.
Ik denk dat je beter kunt inzetten om de Berlijntrein op de huidige route zo veel mogelijk te versnellen. Aangezien die trein dan niet meer in binnenlandse trein vervangt (want dan moet je ook stoppen op Hilversum, Apeldoorn en Almelo), zou je dan een een nieuw te ontwerpen dienstregeling niet meer vast zitten aan het huidige pad. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of die (vanuit Hengelo gezien) als voortrein kan rijden voor de IC naar Enschede (en vanaf Amersfoort dus er achteraan). Dan zou een stop op Deventer ook niet meer hoeven, aangezien je dan een snelle overstap op Hengelo zou hebben. Nadeel is dan alleen dat de sprinter niet meer kort kan aansluiten in Apeldoorn (want eerst moet de Berlijntrein er nog langs en die heeft 2 stops minder en moet wel zo snel mogelijk ingelegd worden, waardoor je een overstap van al snel 10-15 minuten krijgt). Je zou dan uiteraard wel kunnen kijken of je de sprinter kunt laten aansluiten op de IC die in Deventer keert (of eraan vast maken) en wanneer die niet rijdt die sprinter doorsturen tot Amersfoort.