NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

Tijdens de blackout was er ook de aankondiging dat de IC Brussel en Berlijn met een half uur verkort worden.

https://www.ovpro.nl/trein/2020/08/27/n ... ur-korter/

Wat we tot nu toe weten:
IC Brussel
  • ICNG-B rijdt vanaf 2024 met 200 km/h
  • Start vanaf Amsterdam Zuid/Lelystad
  • Rijdt 16x per dag richting Amsterdam, Den Haag verliest zijn aansluiting
IC Berlijn
  • ECx rijdt vanaf 2024 met Vmax 230 km/u
  • Geen loc-wissel meer in Bad Bentheim
Heeft iemand nog aanvullingen of verbeteringen aan deze lijstjes?
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door waldo79 »

Hoe zeker is dat ECx vanaf 2024 in de dienst Amsterdam - Berlijn v.v. verschijnt? En een half uur tijdwinst naar Brussel bereik je niet alleen door sneller te rijden, pas het overslaan van Breda en het schrappen van de lange stop in Rotterdam zetten zoden aan de dijk.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

De ECx's zijn al besteld door de DB. Daarnaast wordt er in 2023 de dienstregeling opnieuw opgebouwd. Misschien kunnen ze daar al een sneller pad krijgen in Nederland en misschien wordt Breda overslagen. Maar dat laatste is nog allerminst zeker, want Breda wil natuurlijk ook een aansluiting met België.
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 05 sep 2020, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door reisthijs »

Als je Breda wil overslaan, zal er eerst een alternatieve verbinding tussen Breda en België moeten komen.

Voor de volledigheid nog de link naar het NS-nieuws: NS: in 2024 nieuwe treinen en flink sneller naar Berlijn en Brussel
"Laat je ledematen bewegingen maken"
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

Klopt, Breda gooien ze er niet af als er geen alternatief is.

Ik vraag mij wel af, als alle treinen van de HSL naar Amsterdam Zuid gaan, waarom de ICE en IC Berlijn dan niet? IC Berlijn kan eventueel nog door naar Den Haag in de zomer, want de IC Berlijn is ook een toeristentrein.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Karl »

De treinen gaan van de HSL naar zuid mede om capaciteit vrij te spelen op de westtak zodat de Airportsprinter ingevoerd kan worden. Dat speelt niet aan de oostzijde en dus niet voor ic en ice.
Het is een spectrum.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Klaasje »

reisthijs schreef:Als je Breda wil overslaan, zal er eerst een alternatieve verbinding tussen Breda en België moeten komen.

Voor de volledigheid nog de link naar het NS-nieuws: NS: in 2024 nieuwe treinen en flink sneller naar Berlijn en Brussel
Op HGBTF is al het een en ander gespeculeerd mede gevoed door iemand die interne info deelde.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

Wat is er gespeculeerd? Ik kan het niet zo gauw vinden.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op zo 06 sep 2020, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Klaasje »

Icng-topic in "buitenland".
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Aking »

Je weet dat je hier gewoon links kan posten? ;)
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... 60#p252013
Terminus schreef: Indien we gaan gokken :)

Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":

IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG

IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11

Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Dit dus?
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Gamma »

Tussen Hannover en Berlijn wordt via de snelle route gereden worden. Dat scheelt enorm. Zie bijvoorbeeld Deutschlandtakt 2030: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0300100144
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door 530 »

Hoe betrouwbaar is dit? Want volgens deze pagina vertrekt er zowel 1x per uur een trein naar Berlijn (alternerend ECx en ICE) en 1x per uur een trein naar Frankfurt (waarvan 1x per 2 uur door naar Tübbingen Hbf).
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0#time0500

Het zal wel heel mooi zijn als dit waar zou zijn.
Laatst gewijzigd door Gekko123 op zo 06 sep 2020, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote voorgaand bericht verwijderd
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door en-es »

Vet hoor, een rechtstreekse verbinding Nederland-Tübingen. Mooi plaatsje wel.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Jef400 »

530 schreef: za 05 sep 2020, 19:28
Gamma schreef: za 05 sep 2020, 18:05 Tussen Hannover en Berlijn wordt via de snelle route gereden worden. Dat scheelt enorm. Zie bijvoorbeeld Deutschlandtakt 2030: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0300100144
Hoe betrouwbaar is dit? Want volgens deze pagina vertrekt er zowel 1x per uur een trein naar Berlijn (alternerend ECx en ICE) en 1x per uur een trein naar Frankfurt (waarvan 1x per 2 uur door naar Tübbingen Hbf).
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0#time0500

Het zal wel heel mooi zijn als dit waar zou zijn.
Verre toekomstschetsen voor Deutschland-Takt 2030. Je weet nooit precies welke losse eindjes er over 10 jaar worden gekozen.
Laatst gewijzigd door Jef400 op za 05 sep 2020, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door waldo79 »

En het is Duitsland. Op hun tempo zie ik het er de eerste 30 jaar niet van komen.
JothamvW
Berichten: 1226
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door JothamvW »

Het kan aan mij liggen, maar ik kan niks zien van 2030...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door en-es »

Het ligt niet aan jou, de link naar de dienstregeling is er niet meer. Dus toch geen ICE Amsterdam-Tübingen? :cry:
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door verfmeer »

Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door waldo79 »

Het wordt wel erg kwetsbaar tussen Zwolle en Wierden v.v.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door Suus »

en-es schreef: zo 06 sep 2020, 11:50 Het ligt niet aan jou, de link naar de dienstregeling is er niet meer. Dus toch geen ICE Amsterdam-Tübingen? :cry:
In het planningsschema voor het Deutschlandtakt 2030 is inderdaad 1x2/uur een ICE Amsterdam - Köln Hbf - Frankfurt Hbf opgenomen, die met materieel geschikt voor 300 km/uur moet gaan rijden. Een tweede trein is een met langzamer materieel (geschikt voor snelheden tot 230 km/uur) verbindingen die ook 1x/2 uur vanuit Amsterdam via Oberhausen naar Düsseldorf rijdt, maar vanaf daar bestaan twee planningsvarianten: afbuigen naar Köln Hbf of naar Tübingen via Frankfurt Flughafen en Stuttgart. Hier lijkt mij de variant naar Köln toch echt logischer, want dat langzamere materieel wil je eigenlijk niet op de NBS Rhein-Main hebben en met een pad tot 230 km/uur zou NS zelf met ICNG met Duitslandpakket kunnen rijden (want de maximale baanvaksnelheid ligt dan nergens hoger dan 200 km/uur).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door marvinkok »

verfmeer schreef: zo 06 sep 2020, 12:12 Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
Zwolle-Wierden zit doordeweeks vol met de Sprinter en IC.
Daarnaast moet het materieel om kunnen gaan met ATB-NG.
Ook de doorrijdsnelheden in Heino, Raalte en Wierden (40 km/h) schieten voor geen meter op.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door SuperGhost »

verfmeer schreef: zo 06 sep 2020, 12:12 Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
Volgens mij past dat niet. De Blauwnet-IC moet al in Raalte en Nijverdal stoppen om de dienstregeling mogelijk te maken, dus dan lijkt me een non-stop pad niet haalbaar. Dan lijkt me een route via Deventer met alleen stops in Amersfoort, Deventer en Hengelo sneller.
Voorlopig is ook maar 1x p/u een pad beschikbaar voor een IC, dus dan ga je een Blauwnet-IC opheffen voor IC die niet in Raalte, Nijverdal en Almelo stopt, waardoor je een onheldere dienstregeling krijgt die ook nog vaak fout zal gaan, want de punctualiteit van de Berlijntrein is vaak niet zo best. Dat wil je dan niet over een volle enkelsporige lijn hebben.

Zolang Zwolle - Wierden niet dubbelsporig wordt (geheel), lijkt me via Zwolle sturen geen optie en ik zie die lijn niet dubbelsporig worden, hooguit enkele extra stukken dubbelspoor om een halfuursdienst per Blauwnet-IC mogelijk te maken.

Ik denk dat je beter kunt inzetten om de Berlijntrein op de huidige route zo veel mogelijk te versnellen. Aangezien die trein dan niet meer in binnenlandse trein vervangt (want dan moet je ook stoppen op Hilversum, Apeldoorn en Almelo), zou je dan een een nieuw te ontwerpen dienstregeling niet meer vast zitten aan het huidige pad. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of die (vanuit Hengelo gezien) als voortrein kan rijden voor de IC naar Enschede (en vanaf Amersfoort dus er achteraan). Dan zou een stop op Deventer ook niet meer hoeven, aangezien je dan een snelle overstap op Hengelo zou hebben. Nadeel is dan alleen dat de sprinter niet meer kort kan aansluiten in Apeldoorn (want eerst moet de Berlijntrein er nog langs en die heeft 2 stops minder en moet wel zo snel mogelijk ingelegd worden, waardoor je een overstap van al snel 10-15 minuten krijgt). Je zou dan uiteraard wel kunnen kijken of je de sprinter kunt laten aansluiten op de IC die in Deventer keert (of eraan vast maken) en wanneer die niet rijdt die sprinter doorsturen tot Amersfoort.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door RobertT »

Deventer heeft toch wel een belangrijke functie voor overstappers vanuit de zuidelijke richting(Tilburg/s'Hertogenbosch/Nijmegen/Arnhem)
Met slechts 1 overstap in Deventer is Berlijn zo makkelijk te bereiken.Dat zou pas kunnen veranderen als de verbinding vanuit Arnhem richting Oberhausen/Duisburg beter wordt.
Venlo is weliswaar vanuit het zuiden sneller,maar ook vaker overstappen en met krappe overstaptijden(koffers e.d)
Bij al mijn Berlijn reizen zag ik in Deventer altijd genoeg mensen opstappen
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Bericht door dennistd »

Het begint nu wel erg wensdenken te worden, maar bij een sneltrein/IC Arnhem-Zutphen-Hengelo wordt Deventer wel een stuk minder belangrijk als overstapstation. Een route via de Flevo- en Hanzelijn en dan door over een verdubbeld Zwolle-Wierden wordt nog aantrekkelijker. In Nederland dan alleen nog stops in Amsterdam (Centraal, of Zuid als je doorgaat over de HSL naar Rotterdam), Zwolle en Hengelo. Sowieso heb je vanaf het zuiden misschien wel meer aan de ICE vanaf Arnhem met een overstap in Oberhausen of Duisburg.
Spoiler: show
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten