Pagina 1 van 2

NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 13:28
door 530
Tijdens de blackout was er ook de aankondiging dat de IC Brussel en Berlijn met een half uur verkort worden.

https://www.ovpro.nl/trein/2020/08/27/n ... ur-korter/

Wat we tot nu toe weten:
IC Brussel
  • ICNG-B rijdt vanaf 2024 met 200 km/h
  • Start vanaf Amsterdam Zuid/Lelystad
  • Rijdt 16x per dag richting Amsterdam, Den Haag verliest zijn aansluiting
IC Berlijn
  • ECx rijdt vanaf 2024 met Vmax 230 km/u
  • Geen loc-wissel meer in Bad Bentheim
Heeft iemand nog aanvullingen of verbeteringen aan deze lijstjes?

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 14:24
door waldo79
Hoe zeker is dat ECx vanaf 2024 in de dienst Amsterdam - Berlijn v.v. verschijnt? En een half uur tijdwinst naar Brussel bereik je niet alleen door sneller te rijden, pas het overslaan van Breda en het schrappen van de lange stop in Rotterdam zetten zoden aan de dijk.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 14:41
door 530
De ECx's zijn al besteld door de DB. Daarnaast wordt er in 2023 de dienstregeling opnieuw opgebouwd. Misschien kunnen ze daar al een sneller pad krijgen in Nederland en misschien wordt Breda overslagen. Maar dat laatste is nog allerminst zeker, want Breda wil natuurlijk ook een aansluiting met België.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 15:04
door reisthijs
Als je Breda wil overslaan, zal er eerst een alternatieve verbinding tussen Breda en België moeten komen.

Voor de volledigheid nog de link naar het NS-nieuws: NS: in 2024 nieuwe treinen en flink sneller naar Berlijn en Brussel

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 15:21
door 530
Klopt, Breda gooien ze er niet af als er geen alternatief is.

Ik vraag mij wel af, als alle treinen van de HSL naar Amsterdam Zuid gaan, waarom de ICE en IC Berlijn dan niet? IC Berlijn kan eventueel nog door naar Den Haag in de zomer, want de IC Berlijn is ook een toeristentrein.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 15:25
door Karl
De treinen gaan van de HSL naar zuid mede om capaciteit vrij te spelen op de westtak zodat de Airportsprinter ingevoerd kan worden. Dat speelt niet aan de oostzijde en dus niet voor ic en ice.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 15:35
door Klaasje
reisthijs schreef:Als je Breda wil overslaan, zal er eerst een alternatieve verbinding tussen Breda en België moeten komen.

Voor de volledigheid nog de link naar het NS-nieuws: NS: in 2024 nieuwe treinen en flink sneller naar Berlijn en Brussel
Op HGBTF is al het een en ander gespeculeerd mede gevoed door iemand die interne info deelde.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 16:55
door 530
Wat is er gespeculeerd? Ik kan het niet zo gauw vinden.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 17:36
door Klaasje
Icng-topic in "buitenland".

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 17:50
door Aking
Je weet dat je hier gewoon links kan posten? ;)

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 17:59
door 530
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=4 ... 60#p252013
Terminus schreef: Indien we gaan gokken :)

Wetende dat er werd gewerkt aan twee treinen per uur die Noorderkempen aandoen "in samenwerking met NS":

IC Brussel-Amsterdam met haltes in Brussel-Zuid, Centraal, Noord, Airport, Mechelen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Rotterdam C, Schiphol, Amsterdam (met af en toe eens een afslag naar Den Haag) ICNG

IC Antwerpen - Noorderkempen - Breda met Traxx + I11

Ik vermoed dat Eindhoven geen optie is omdat NS verder wil evolueren naar rijden met enkel treinmaterieel dat vlot toegankelijk is voor personen met een beperkte mobiliteit. Ik vrees dat onze I11'en daar niet aan voldoen, en een rit tot "net over de grens" het hoogst haalbare is.
Dit dus?

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 18:05
door Gamma
Tussen Hannover en Berlijn wordt via de snelle route gereden worden. Dat scheelt enorm. Zie bijvoorbeeld Deutschlandtakt 2030: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0300100144

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 19:28
door 530
Hoe betrouwbaar is dit? Want volgens deze pagina vertrekt er zowel 1x per uur een trein naar Berlijn (alternerend ECx en ICE) en 1x per uur een trein naar Frankfurt (waarvan 1x per 2 uur door naar Tübbingen Hbf).
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0#time0500

Het zal wel heel mooi zijn als dit waar zou zijn.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 19:57
door en-es
Vet hoor, een rechtstreekse verbinding Nederland-Tübingen. Mooi plaatsje wel.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 20:27
door Jef400
530 schreef: za 05 sep 2020, 19:28
Gamma schreef: za 05 sep 2020, 18:05 Tussen Hannover en Berlijn wordt via de snelle route gereden worden. Dat scheelt enorm. Zie bijvoorbeeld Deutschlandtakt 2030: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0300100144
Hoe betrouwbaar is dit? Want volgens deze pagina vertrekt er zowel 1x per uur een trein naar Berlijn (alternerend ECx en ICE) en 1x per uur een trein naar Frankfurt (waarvan 1x per 2 uur door naar Tübbingen Hbf).
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... 0#time0500

Het zal wel heel mooi zijn als dit waar zou zijn.
Verre toekomstschetsen voor Deutschland-Takt 2030. Je weet nooit precies welke losse eindjes er over 10 jaar worden gekozen.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: za 05 sep 2020, 20:50
door waldo79
En het is Duitsland. Op hun tempo zie ik het er de eerste 30 jaar niet van komen.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 11:22
door JothamvW
Het kan aan mij liggen, maar ik kan niks zien van 2030...

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 11:50
door en-es
Het ligt niet aan jou, de link naar de dienstregeling is er niet meer. Dus toch geen ICE Amsterdam-Tübingen? :cry:

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 12:12
door verfmeer
Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 12:13
door waldo79
Het wordt wel erg kwetsbaar tussen Zwolle en Wierden v.v.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 12:20
door Suus
en-es schreef: zo 06 sep 2020, 11:50 Het ligt niet aan jou, de link naar de dienstregeling is er niet meer. Dus toch geen ICE Amsterdam-Tübingen? :cry:
In het planningsschema voor het Deutschlandtakt 2030 is inderdaad 1x2/uur een ICE Amsterdam - Köln Hbf - Frankfurt Hbf opgenomen, die met materieel geschikt voor 300 km/uur moet gaan rijden. Een tweede trein is een met langzamer materieel (geschikt voor snelheden tot 230 km/uur) verbindingen die ook 1x/2 uur vanuit Amsterdam via Oberhausen naar Düsseldorf rijdt, maar vanaf daar bestaan twee planningsvarianten: afbuigen naar Köln Hbf of naar Tübingen via Frankfurt Flughafen en Stuttgart. Hier lijkt mij de variant naar Köln toch echt logischer, want dat langzamere materieel wil je eigenlijk niet op de NBS Rhein-Main hebben en met een pad tot 230 km/uur zou NS zelf met ICNG met Duitslandpakket kunnen rijden (want de maximale baanvaksnelheid ligt dan nergens hoger dan 200 km/uur).

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 12:27
door marvinkok
verfmeer schreef: zo 06 sep 2020, 12:12 Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
Zwolle-Wierden zit doordeweeks vol met de Sprinter en IC.
Daarnaast moet het materieel om kunnen gaan met ATB-NG.
Ook de doorrijdsnelheden in Heino, Raalte en Wierden (40 km/h) schieten voor geen meter op.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 12:27
door SuperGhost
verfmeer schreef: zo 06 sep 2020, 12:12 Zou er voor de IC Berlijn nog tijdwinst te halen zijn door via Zwolle te rijden? Nu de lijn Zwolle-Wierden geëlektrificeerd is is die route maar een paar kilometer langer dan die via Amersfoort, maar er kan wel harder gereden worden. Bovendien kan je gemakkelijk het aantal stops in Nederland verminderen door enkel in Zwolle en Hengelo te stoppen.
In Zwolle zou de trein naar Berlijn dan net na de knoop kunnen binnenkomen en vertrekken, zodat reizigers vanuit Noord-Nederland een snelle overstap hebben. De trein zou dan het andere pad van de Blauwnet-IC kunnen nemen om dan in Hengelo een overstap te bieden voor reizigers die nu in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Almelo instappen.
De trein heeft nu 1:56 nodig tussen Amsterdam en Deventer. Naar mijn idee kan daar met deze plannen 10 minuten van af. Is zo iets al onderzocht?
Volgens mij past dat niet. De Blauwnet-IC moet al in Raalte en Nijverdal stoppen om de dienstregeling mogelijk te maken, dus dan lijkt me een non-stop pad niet haalbaar. Dan lijkt me een route via Deventer met alleen stops in Amersfoort, Deventer en Hengelo sneller.
Voorlopig is ook maar 1x p/u een pad beschikbaar voor een IC, dus dan ga je een Blauwnet-IC opheffen voor IC die niet in Raalte, Nijverdal en Almelo stopt, waardoor je een onheldere dienstregeling krijgt die ook nog vaak fout zal gaan, want de punctualiteit van de Berlijntrein is vaak niet zo best. Dat wil je dan niet over een volle enkelsporige lijn hebben.

Zolang Zwolle - Wierden niet dubbelsporig wordt (geheel), lijkt me via Zwolle sturen geen optie en ik zie die lijn niet dubbelsporig worden, hooguit enkele extra stukken dubbelspoor om een halfuursdienst per Blauwnet-IC mogelijk te maken.

Ik denk dat je beter kunt inzetten om de Berlijntrein op de huidige route zo veel mogelijk te versnellen. Aangezien die trein dan niet meer in binnenlandse trein vervangt (want dan moet je ook stoppen op Hilversum, Apeldoorn en Almelo), zou je dan een een nieuw te ontwerpen dienstregeling niet meer vast zitten aan het huidige pad. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen kijken of die (vanuit Hengelo gezien) als voortrein kan rijden voor de IC naar Enschede (en vanaf Amersfoort dus er achteraan). Dan zou een stop op Deventer ook niet meer hoeven, aangezien je dan een snelle overstap op Hengelo zou hebben. Nadeel is dan alleen dat de sprinter niet meer kort kan aansluiten in Apeldoorn (want eerst moet de Berlijntrein er nog langs en die heeft 2 stops minder en moet wel zo snel mogelijk ingelegd worden, waardoor je een overstap van al snel 10-15 minuten krijgt). Je zou dan uiteraard wel kunnen kijken of je de sprinter kunt laten aansluiten op de IC die in Deventer keert (of eraan vast maken) en wanneer die niet rijdt die sprinter doorsturen tot Amersfoort.

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: zo 06 sep 2020, 23:25
door RobertT
Deventer heeft toch wel een belangrijke functie voor overstappers vanuit de zuidelijke richting(Tilburg/s'Hertogenbosch/Nijmegen/Arnhem)
Met slechts 1 overstap in Deventer is Berlijn zo makkelijk te bereiken.Dat zou pas kunnen veranderen als de verbinding vanuit Arnhem richting Oberhausen/Duisburg beter wordt.
Venlo is weliswaar vanuit het zuiden sneller,maar ook vaker overstappen en met krappe overstaptijden(koffers e.d)
Bij al mijn Berlijn reizen zag ik in Deventer altijd genoeg mensen opstappen

Re: NS: reistijd naar Berlijn en Brussel vanaf 2024 half uur korter

Geplaatst: ma 07 sep 2020, 01:36
door dennistd
Het begint nu wel erg wensdenken te worden, maar bij een sneltrein/IC Arnhem-Zutphen-Hengelo wordt Deventer wel een stuk minder belangrijk als overstapstation. Een route via de Flevo- en Hanzelijn en dan door over een verdubbeld Zwolle-Wierden wordt nog aantrekkelijker. In Nederland dan alleen nog stops in Amsterdam (Centraal, of Zuid als je doorgaat over de HSL naar Rotterdam), Zwolle en Hengelo. Sowieso heb je vanaf het zuiden misschien wel meer aan de ICE vanaf Arnhem met een overstap in Oberhausen of Duisburg.
Spoiler: show
Afbeelding