Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Aanpassing van Vught aansluiting ligt nu bij de Raad van State volgens mij, mochten de bezwaren ongegrond verklaard worden dan is het tracébesluit onherroepelijk en kan men aan de slag. Komt grofweg neer op een vierde spoor Vught aansluiting - 's-Hertogenbosch en een ongelijkvloerse kruising bij Vught aansluiting waardoor de treinen vanuit Tilburg de treinen van/naar Boxtel bovenlangs passeren.

Het wordt overigens geen vorkaansluiting, dus de treinen Tilburg - Utrecht en Eindhoven - Nijmegen die in enkele toekomstvisies voorkomen hebben geen gelijktijdigheid. Maar aangezien 's-Hertogenbosch - Nijmegen geen hoogfrequente corridor is zal dat niet zo'n groot probleem zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

Klopt, overigens kan het dan nog altijd wel natuurlijk, maar dan moet de trein uit Nijmegen dan wel 5 minuten in 's-Hertogenbosch blijven staan. Niet dat dat een probleem zou zijn, aangezien dat momenteel ook al gebeurd...
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Bemined »

Op zich hoeft dat niet, in de toekomst zal op deze hoogfrequente verbindingen veel minder sprake meer van een strakke interval. Zo wil Utrecht station Lunetten als intercitystop gaan gebruiken, inclusief nieuwe perrons langs de lijn naar Arnhem, waar dan de helft van de intercity's gaat stoppen, en rondom Amsterdam wil men ook dat soort dingen doen met Bijlmer, Duivendrecht en Muiderpoort. Door deze verschillende stoppatronen krijg je verschillende rijtijden waardoor de intervallen niet meer gelijkmatig zijn en je dus intercity's krijgt die kort achter elkaar aan rijden. Reizigers gaan zich ook anders verdelen, de term 'spoorboekloos rijden' kan sowieso de prullenbak in met deze toekomstvisies want dat spoorboekje heb je meer dan ooit nodig met alle verschillende lijnvoeringen en stoppatronen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door SuperGhost »

Utrecht en Amsterdam kunnen dat wel willen, maar hebben natuurlijk geen zeggenschap erover. Anders hadden we allang een IC-station Hoogeveen gehad...

Dit klinkt mij namelijk niet iets dat NS zou doen, die houden nogal van duidelijke intervallen en stoppatronen.

Utrecht Lunetten zou nog wel kunnen binnen dat idee met 4 IC's en 4 sneltreinen op beide assen, waarbij de sneltreinen dan wel op Lunetten stoppen en de IC's niet. Ik zie het persoonlijk nog niet zo snel een IC-stop worden, zeker niet op de as naar Arnhem. Zo'n stop zou namelijk alleen handig zijn voor de verbinding naar de Uithof, maar voor de as naar Arnhem kan die al prima via Driebergen-Zeist en dat is voor het vervoer binnen Utrecht ook praktischer, want juist daar kun je de Uithoftram mee ontlasten. Bovendien wordt het voor Ede alleen nog langzamer (er komt met zo'n sneltrein al een extra tussenstop bij natuurlijk).

Het enige station in Utrecht dat ik (op termijn) opgewaardeerd zie worden tot (gedeeltelijk) IC-station is station Utrecht Leidsche Rijn. Daar zit namelijk een behoorlijk achterland bij.

Voor Amsterdam zie ik Bijlmer ArenA (van/naar Centraal) en Duivendrecht ook niet een IC-station worden en Muiderpoort alleen als er geen sprinters meer op Bijlmer-CS zouden rijden, wat ik ook niet snel zie gebeuren (de infra voor de sprinters uit Breukelen is immers van/naar CS en niet naar de Zuidas). Voor Bijlmer/Duivendrecht<->CS zie ik niet genoeg vraag voor IC's, want de meesten uit Bijlmer zullen in het centrum willen zijn en dus met de metro willen. En als het is omdat er anders te veel verschil in rijtijd tussen IC en SPR zou komen, dan zie ik eerder de viersporigheid verlengd worden tot net ten noorden van Duivendrecht en/of Muiderpoort passeersporen krijgen.
waldo79
Berichten: 7625
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door waldo79 »

Als die ideeën niet in het MIRT zijn opgenomen (Lunetten en Leidsche Rijn als IC-station), gaan ze niet uitgevoerd worden. Het lijkt me dat we hier moeten voorkomen te verzanden in speculaties.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)

Bericht door Klaasje »

De doorlooptijden van die plannen zijn ook meer dan 10 jaar en dan zit je ook wel zo'n beetje an de horizon van het MIRT. Besluiten over dit soort plannen vallen pas na verkiezingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten