2021: het Europese jaar van het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Z2N »

Ik zou gewoon de bestaande dienstregeling van de RE 10 aanhouden (halfuurdienst doordeweeks overdag, daarbuiten uursdienst): het product wordt zo veel aantrekkelijker, en bovendien vergelijkbaar met de treindienst zoals deze normaal geworden is in Nederland. Het aantal stations zonder halfuurdienst overdag is erg beperkt geworden, en Hindeloopen is qua reizigerspotentie gewoon veel kleiner dan Groesbeek. Vergeet niet dat een verlengde trein niet alleen de halfuurdienst van de SB58 kan overnemen, maar ook Groesbeek (met in het dal vier bussen per uur naar Nijmegen) een flink beter OV-product kan bieden richting Nijmegen station en Heyendaal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

Aangezien de huidige trein tot Kleve al 2x p/u rijdt, lijkt me gewoon dat je die doortrekt naar Nijmegen en dat er dus 2x p/u een trein gaat rijden naar Kranenburg, Groesbeek, Nijmegen Heyendaal en Nijmegen. Lijn SB58 blijft op het Duitse deel nog wel belangrijk, vanwege de plaatsen tussen Kleve en Kranenburg in. Hij zal dan wel in frequentie dalen en wellicht geïntegreerd worden met de stopbus. Tussen Beek en Kranenburg kun je wellicht de buurtbus vanuit Groesbeek verlengen van Beek tot (het station in) Kranenburg. Reizigers vanuit Nijmegen gaan dan immers niet meer via Beek naar Kranenburg/Kleve (en v.v.), maar met de trein. En het aantal reizigers vanuit Beek en Ubbergen zal zeer gering zijn, waardoor een buurtbus wel zal volstaan (vergeet immers niet dat voor de Ooijpolder bij Millingen ook nog een bus naar Kleve rijdt).

In Groesbeek zou het kunnen dat lijn 5 wellicht iets in frequentie terug gaat, van 6 naar 4 per uur (uiteraard nog altijd om en om van/naar De Horst en Breedeweg), maar dat zal dan vooral zijn doordat reizigers naar Heyendaal (studenten) en Arnhem in Groesbeek met de trein zullen reizen i.p.v. de bus. De mensen voor het stadscentrum van Nijmegen zullen de bus blijven pakken denk ik, dus een kwartiersdienst zal er wel minimaal blijven rijden (al weet je het natuurlijk nooit, zie Wijchen waar je gezien de omvang meer reizigers zou verwachten voor een busdienst)
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door cassie127 »

Het meest logisch zou gewoon zijn dat de treinen op de frequentie rijden, zoals er vanaf Kleve ook naar Krefeld en Düsseldorf gereden wordt. Daarnaast lijkt dit ook nodig voor de spreiding van reizigers op de RE 10, waar in de spits al snel vier treinen per uur rijden.

Dan krijg je het volgende patroon:
Werkdagen vanuit Nijmegen/Kleve: start dienstregeling t/m 18:30 uur 2×/uur daarna 1×/uur
Werkdagen vanuit Krefeld/Düsseldorf: start dienstregeling t/m 20:00 uur 2×/uur, daarna 1×/uur
Zaterdag & Zondag: 1×/uur

Dit is op basis van de huidige dienstregeling.
Indien de standplaats in Kleve blijft zou Nijmegen een halfuursdienst naar Kleve kunnen hebben tot ongeveer 20:30 uur aangezien dan de laatste ritten die in de spits uit Düsseldorf zijn vertrokken in Nijmegen aan kunnen komen.

Verder zou de frequentieverhoging ook volledig in lijn zijn met andere geplande uitbreidingen. Zoals op Enschede - Gronau met tot 4× per uur een trein, vanuit Enschede/Gronau naar Dortmund/Münster standaard 2×/uur ipv 1×/uur

Die bus zit nu vaak al goed gevuld en de trein heeft vaak toch meer aantrekkingskracht dan een lijnbus.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Vinny »

2x per uur kost een extra omloop; weet niet of de vervoerders daar zin in hebben. Als de reistijd 21 minuten blijft wordt het nog lastig om goede dienstregeling te maken; zeker omdat een groot deel van het traject enkelsporig is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door playertwo »

Aankomst is Kleve is nu 05/35 en vertrek is 21/51.
Kruisen zou dan in theorie precies kunnen in Kranenburg waar toch al meerdere sporen liggen.
Reistijd Kleve - Kranenburg kon in 1987 in 8 minuten en Kranenburg - Nijmegen in 14 minutenmet getrokken materieel, zonder stops in Groesbeek en Heyendaal. Met tussenstops wordt een halfuurdienst een uitdaging rondom Heyendaal.
Krijg je in Nijmegen alleen wel een lange kering
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door en-es »

Mooie plannen. Maar wanneer gaan we doorpakken.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Aking »

(N)ooit ergens?
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

Kwestie van politieke wil. Voorbeeld: de heropening van Coevorden - Neuenhaus. Een verbinding waar op dit moment nog niet eens een bus rijdt, maar waar de provincie Drenthe bereid is om mee te betalen, en dus komt het er waarschijnlijk van.
Helaas geeft de provincie Gelderland het geld liever uit aan dure wegenprojecten.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

De provincie Gelderland wilde volgens mij wel aan heropening meewerken, maar omdat de Stadsregio (toen nog opdrachtgever van het vervoer aldaar en per se een tram wilde) en de Duitsers (per se een trein) niet tot overeenstemming konden komen...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door waldo79 »

PHS schreef: di 29 dec 2020, 17:03 Kwestie van politieke wil. ...
Helaas geeft de provincie Gelderland het geld liever uit aan dure wegenprojecten.
Onderbouw deze uitspraak eens?
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

Ik kan een flink aantal grote wegenprojecten in Gelderland noemen, maar spoorprojecten? Ik noem even de extra Waalbruggen, de nieuwe N18, de doortrekking van de A15. Grote spoorprojecten eigenlijk alleen de verbouwing van Arnhem Centraal. Natuurlijk, deze projecten zijn voor een groot deel ook gefinancierd door het Rijk, maar er gaat wel een zekere prioriteitstelling en lobby aan vooraf van de provincie.

Qua cijfers, laten we kijken naar de begroting van de provincie Gelderland. In 2021 trekken ze € 76,3 miljoen uit voor verbeteringen aan het wegennet (exclusief onderhoudskosten), en € 26,7 miljoen voor verbeteringen aan het OV, regionaal spoor als bus. Dan lijkt mij duidelijk waar de prioriteiten liggen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

Gelderland doet ook genoeg aan het spoor hoor:
voltooid:
- keersporen/-voorziening Wijchen en Elst
- nieuwe stations Westervoort, Hoevelaken, Barneveld Zuid, Nijmegen Goffert, Mook-Molenhoek
- verbouwing stations Arnhem Centraal, Elst, Doetinchem, Harderwijk
- dubbelspoor ten oosten van station Wehl en op Zevenaar - Didam
- aanleg P+R bij Barneveld Noord

in planning of mee bezig:
- verbouwing stations Nijmegen, Nijmegen Heyendaal en Ede-Wageningen
- elektrificatie Maaslijn
- railterminal Betuweroute Valburg

mogelijke andere:
- dubbelspoor Didam - Doetinchem De Huet (mogelijk maken sneltrein) en mogelijk elektrificatie Zevenaar - Doetinchem.
- keerspoor Elst vastmaken aan spoor van/naar Arnhem
- dubbelspoor station Voorst-Empe
- verlengen perrons Hoevelaken, Barneveld Noord, Barneveld Centrum, Barneveld Zuid, Ede-Wageningen

En dan zijn Apeldoorn en Zutphen ook relatief kort geleden verbouwd, waardoor na de geplande verbouwingen van Nijmegen en Ede-Wageningen alle grote stations in Gelderland een opknapbeurt/verbouwing gekregen hebben.

En dan heb ik het vervangen van overwegen etc. nog niet meegerekend, omdat dat ten goede komt van zowel spoor als weg. En het is natuurlijk niet zo makkelijk om spoorprojecten op de rails te krijgen, aangezien je dan medewerking van ProRail, het rijk en vaak ook NS nodig hebt, terwijl voor provinciale wegen dat toch een stukkie makkelijker gaat. Denk bijv. aan de discussie over een station Barneveld Noord aan het hoofdspoor wat Gelderland al een hele tijd wil, maar waar het rijk en de NS blijven dwarsliggen. Ook ligt er natuurlijk heel wat meer weg dan spoorweg, waardoor je altijd wel meer wegprojecten zult hebben...
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

De kosten van de verlenging van de A15 naar Zevenaar zijn alleen al groter dan de kosten van de spoorprojecten in Gelderland in de afgelopen tien en de komende tien jaar die je noemt...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door waldo79 »

En, wat wil je daarmee zeggen? Ik heb niet zoveel op met dat verongelijkt doen over wegen~ in relatie tot spoorwegprojecten. Bovendien stond die A15 al tientallen jaren in de planning en wordt die toevallig nu verwezenlijkt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door en-es »

Ik vind het ook zonde dat er geen spoorverbinding Nijmegen-Kleve is. Maar men is het gewoon niet eens erover en dus gebeurt het niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: wo 30 dec 2020, 13:02 De kosten van de verlenging van de A15 naar Zevenaar zijn alleen al groter dan de kosten van de spoorprojecten in Gelderland in de afgelopen tien en de komende tien jaar die je noemt...
Toevallig ook gekeken naar de verhouding tussen het aantal reizigers- en goederenkilometers op het spoor en op de weg in Gelderland? Of het aantal kilometers spoor en weg in die provincie? Lijkt me logisch dat er meer geld naar de weg dan naar het spoor gaat, als je meeneemt dat de weg meer gebruikt wordt en er ook veel meer weg is. Overigens is het investeren van Gelderland in het spoor niet alleen in het uitbreiden/vernieuwen ervan, maar ook voor het laten rijden van treinen erover. Niet alleen de regionale vervoerders (Valleilijn, Maaslijn, Arnhem-Tiel/Winterswijk en Zutphen-Apeldoorn/Winterswijk/Oldenzaal), maar ook voor de kwartiersdienst op Arnhem-Wijchen en betaalde Gelderland ook niet voor de nachttreinen op Utrecht-Nijmegen?
Ik denk al met al dat de verhouding helemaal niet zo heel scheef zal liggen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef: wo 30 dec 2020, 13:02 De kosten van de verlenging van de A15 naar Zevenaar zijn alleen al groter dan de kosten van de spoorprojecten in Gelderland in de afgelopen tien en de komende tien jaar die je noemt...
Kosten zeggen lang niet alles over wat wel of geen prioriteit heeft. Bovendien is de doortrekking van de A15 ook echt hard nodig :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

SuperGhost schreef: wo 30 dec 2020, 14:12 Toevallig ook gekeken naar de verhouding tussen het aantal reizigers- en goederenkilometers op het spoor en op de weg in Gelderland? Of het aantal kilometers spoor en weg in die provincie? Lijkt me logisch dat er meer geld naar de weg dan naar het spoor gaat, als je meeneemt dat de weg meer gebruikt wordt en er ook veel meer weg is.
Ik zou eerder kijken naar waar het geld het hardste nodig is, in plaats van welke modaliteit het meeste wordt gebruikt.

Bovendien: als je veel investeert in het wegennet, wat Nederland doet, dan moet je niet verbaasd zijn dat veel mensen in de auto stappen. Sowieso is het OV in veel plaatsen dusdanig beroerd dat de auto ook de enige optie is, omdat er geen bus of trein rijdt.
Ronaldussen schreef: wo 30 dec 2020, 14:18
PHS schreef: wo 30 dec 2020, 13:02 De kosten van de verlenging van de A15 naar Zevenaar zijn alleen al groter dan de kosten van de spoorprojecten in Gelderland in de afgelopen tien en de komende tien jaar die je noemt...
Kosten zeggen lang niet alles over wat wel of geen prioriteit heeft. Bovendien is de doortrekking van de A15 ook echt hard nodig :Y
Ik vind het prima dat de A15 wordt doorgetrokken, pre-corona was er vaak file op het traject A50/A12 rond Arnhem. Lijkt mij een prima investering, alleen kan ik ook heel wat spoorprojecten in Gelderland opnoemen die net als de A15 óók prioriteit zouden moeten hebben en dat op dit moment niet krijgen. Voorbeelden: ongelijkvloerse Velperbroek aansluiting, kwartiersdienst Barneveld - Ede en het elektrificeren van Zutphen - Hengelo.
waldo79 schreef: wo 30 dec 2020, 13:20 En, wat wil je daarmee zeggen? Ik heb niet zoveel op met dat verongelijkt doen over wegen~ in relatie tot spoorwegprojecten. Bovendien stond die A15 al tientallen jaren in de planning en wordt die toevallig nu verwezenlijkt.
We hebben in Nederland misschien wel het beste wegennet ter wereld, en dat komt doordat we er al tientallen jaren jaarlijks miljarden inpompen. Het spoornet is ook niet slecht, maar niet zo goed als ons wegennet.

We merken op het spoor ook steeds vaker dat we tegen de grenzen aanlopen met wat er zonder grootschalige investeringen kan. Dat de NS in de nabije toekomst een aantal spoorlijnen rond Amsterdam wil gaan versprinteren is niet omdat ze denken dat station Diemen behoefte heeft aan 10x/u een trein, maar omdat je nu eenmaal meer treinen op het baanvak kwijt kan als je er alleen sprinters rijgt.

Overigens zijn er genoeg spoorprojecten die al tientallen jaren op de planning staan, nog niet gerealiseerd zijn, en waarschijnlijk ook nooit gerealiseerd gaan worden. Denk bijvoorbeeld aan de Zuiderzeelijn/Lelylijn.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door waldo79 »

Bovendien: als je veel investeert in het wegennet, wat Nederland doet, dan moet je niet verbaasd zijn dat veel mensen in de auto stappen. Sowieso is het OV in veel plaatsen dusdanig beroerd dat de auto ook de enige optie is, omdat er geen bus of trein rijdt.
Deze investering in het wegennet dient ook iets meer dan alleen het accomoderen van autoverkeer. Je kunt niet 1 op 1 zeggen dat de aanleg van de A15 ervoor zorgt dat er minder mensen in het OV stappen. Dat verband is er simpelweg niet.

Dus ik zou die onderbuik achterwege laten. Dat vertroebelt de discussie.

Ik juich ook toe dat er missing links worden opgelost en dat die eeuwige hinderlijke werkzaamheden aan het spoor eens ophouden.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door MdJ »

Vergeet dat laatste maar... Spoor heeft er immers 50% extra geld bij gekregen... Ik kan mij niet voorstellen dat het resulteert in 50% meer hinderuren...

Ede-Wageningen, Amsterdam Centraal, Nijmegen, Maaslijn, PHS Rijswijk-Rotterdam, Rotterdam Centraal, Rotterdam Stadionpark, Den Haag Centraal... En dan komt ERTMS er ook nog een keer aan.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Suus »

De aanleg van de A15 tussen de A50 en de A12 is vooral ongelukkig ontworpen. Bij de aanleg van de Betuweroute is enorm veel geld geïnvesteerd in een tracé met een tunnel onder de Rijn om de natuur te beschermen, terwijl dat echt niet de goedkoopste oplossing was. Nu kan het dezelfde provincie Gelderland niet boeien dat er bijna direct naast een brug over de Rijn met een verhoogde snelweg op beide oevers wordt aangelegd. Nu ze er zelf geld in moeten stoppen willen ze vooral zo weinig mogelijk uitgeven en krijgt inpassing in de omgeving een veel lagere prioriteit. En ondertussen maar afvragen waarom de spoorprojecten van de jaren '90 en '00 zo duur waren -0-
trolly schreef: do 17 dec 2020, 18:12 Ik gok op het sluiten van een mooi aantal nevenlijnen. Wie telt er mee?
Het is nog niet eens 2021 en een eerste slachtoffer is al gevonden. In Frankrijk is de Ligne des Causses gestremd tussen Neussargues en Saint-Chély-d'Apcher, inclusief het beroemde Viaduc de Garabit. Een inspectierit van SNCF heeft het spoor afgekeurd wegens overschrijding van de veiligheidsnormen. Er reden op het laatst per week 14 reizigerstreinen en 6 goederentreinen op het traject, waar op sommige stukken al niet harder dan 10 km/uur gereden mocht worden :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

waldo79 schreef: wo 30 dec 2020, 14:56 Deze investering in het wegennet dient ook iets meer dan alleen het accomoderen van autoverkeer. Je kunt niet 1 op 1 zeggen dat de aanleg van de A15 ervoor zorgt dat er minder mensen in het OV stappen. Dat verband is er simpelweg niet.

Dus ik zou die onderbuik achterwege laten. Dat vertroebelt de discussie.
Dat verband tussen investeren in wegen en autogebruik is er wel. Stel, iemand woont in Zevenaar en werkt in Nijmegen. De auto en de trein zijn nu, zonder file, ongeveer even snel. Straks is de auto een stuk sneller, omdat je een heel stuk afsnijdt en omdat de kans op files aanzienlijk kleiner is; de files staan immers rond Arnhem en die wegen vermijd je. Gaat die persoon straks nog met de trein naar zijn werk, als het sneller en comfortabeler kan met de auto?
Mijn onderbuik heeft er dus niets mee te maken.
waldo79 schreef: wo 30 dec 2020, 14:56 Ik juich ook toe dat er missing links worden opgelost en dat die eeuwige hinderlijke werkzaamheden aan het spoor eens ophouden.
Eeuwige werkzaamheden? Voor een paar weken/weekenden TVV? In Duitsland wordt de spoorlijn gewoon voor enkele maanden gesloten, in Frankrijk zelfs voor een paar jaar...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

PHS schreef: wo 30 dec 2020, 21:36Dat verband tussen investeren in wegen en autogebruik is er wel. Stel, iemand woont in Zevenaar en werkt in Nijmegen. De auto en de trein zijn nu, zonder file, ongeveer even snel. Straks is de auto een stuk sneller, omdat je een heel stuk afsnijdt en omdat de kans op files aanzienlijk kleiner is; de files staan immers rond Arnhem en die wegen vermijd je. Gaat die persoon straks nog met de trein naar zijn werk, als het sneller en comfortabeler kan met de auto?
Doordat je die files bij Arnhem vermijd (net zoals vele anderen) gaat er bij Nijmegen juist weer meer verkeer staan en vergroot het de kans dat je de file daar juist (terug)krijgt.

Daarnaast heeft Gelderland ook plannen voor een snelbus tussen Zevenaar en Elst/Nijmegen in te leggen als die snelweg er ligt. Voor een spoorlijn is er gewoon te weinig vraag, dus een snelbus is de beste optie daarvoor. Daarnaast zijn er ook al plannen voor een sneltrein Arnhem-Doetinchem, wat ook al de snelheid van de verbinding Doetinchem<->Nijmegen versneld.

Het is dus niet alsof Gelderland niets heeft liggen om de reistijd Doetinchem/Zevenaar<->Nijmegen te verkorten per OV.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door waldo79 »

Bovendien wordt de A15 een tolweg, waarvan de vraag is hoeveel mensen het geld er werkelijk voor over hebben om tijdwinst te hebben.

En we dwalen ernstig af door te gaan kibbelen over auto vs. OV.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten