2021: het Europese jaar van het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door cassie127 »

De Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot het Europese jaar van de trein. Ben benieuwd wat we hiervan kunnen gaan verwachten
https://twitter.com/SvVeldhoven/status/ ... 77344?s=19
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Z2N »

Veel gepraat, weinig inhoud? *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

Veel plannen die vertraagd raken? :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door trolly »

Ik gok op het sluiten van een mooi aantal nevenlijnen. Wie telt er mee?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door PHS »

Ik zet in op een nieuwe Europese Richtlijn voor de rechten van treinreizigers :)

(Helaas is het een Richtlijn van gemiste kansen, want er komt geen verplichting om doorgaande tickets aan te bieden, het grootste deel van nationaal spoorvervoer blijft buiten de werkingssfeer van de Richtlijn en er wordt een ruim geformuleerde force majeure bepaling ingevoerd voor vergoedingen in geval van vertraging. Maar dat terzijde.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Suus »

trolly schreef: do 17 dec 2020, 18:12 Ik gok op het sluiten van een mooi aantal nevenlijnen. Wie telt er mee?
Ik tel met je mee. Ik maak mij vooral zorgen over Frankrijk. waar corona waarschijnlijk een laatste doodsteek voor diverse zijlijntjes gaat betekenen. Bij het aanbesteden gaat waarschijnlijk de uitkomst zijn dat bussen rijden goedkoper is en een betere dienstregeling kan bieden dan de trein :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Meltrain »

In Nederland hebben aanbestedingen er juist voor gezorgd dat buslijnen parallel aan spoorlijnen werden opgeheven, bijzonder dat in Frankrijk dan juist buslijnen worden ingesteld om spoorlijnen te vervangen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Aking »

Ik gok dat het spoor in Frankrijk in een stuk erbarmelijkere staat verkeert, en dan bussen over de bestaande weg een stuk goedkoper dan treinen over spoor dat compleet vervangen moet worden (A)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: do 17 dec 2020, 19:58 In Nederland hebben aanbestedingen er juist voor gezorgd dat buslijnen parallel aan spoorlijnen werden opgeheven, bijzonder dat in Frankrijk dan juist buslijnen worden ingesteld om spoorlijnen te vervangen.
In Nederland waren veel kleine lijntjes natuurlijk allang weggehaald, waarvan ik denk dat een aantal vandaag de dag niet meer gesloten zouden worden als ze er nog lagen (dan denk ik bijv. aan Zwolle-Apeldoorn-Dieren, Cuijk-Gennep, Nijmegen-Kleve en Lage Zwaluwe-'s-Hertogenbosch).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Aking »

Apeldoorn-Dieren en Nijmegen-Kleve liggen er toch nog (grotendeels)?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door cassie127 »

Ik denk zelfs dat een as Deventer - Raalte - Ommen - Hoogeveen uiteindelijk nu ook genoeg reizigers zou trekken, is wel meteen de doodsteek van het streekbus netwerk in Salland vermoed ik.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door Roeland »

Ja, tot in de landelijke politiek vinden ze rechtstreekse treinen naar Hoogeveen zeer kansrijk.
Maar waarom rijdt Qbuzz vanuit Hoogeveen dan slechts enkele scholierenritjes naar Ommen, en niet de hele dag een goed gevulde halfuursdienst?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door VIRM »

Z2N schreef: do 17 dec 2020, 14:10 Veel gepraat, weinig inhoud? *O*
Dat dus. Helaas doet onze eigen NS daar ook aan mee. Juist op internationaal spoorvervoer liggen er vast nog wel voldoende kansen. Het heeft mij eigenlijk verbaasd dat een rechtstreekse Eurostar tussen Nederland en Londen pas in 2020 is gerealiseerd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door AppleMoose »

Aking schreef: do 17 dec 2020, 20:40 Apeldoorn-Dieren en Nijmegen-Kleve liggen er toch nog (grotendeels)?
klopt, alleen moet je alsnog deze lijnen compleet opnieuw opbouwen om deze weer in gebruik te kunnen nemen. Niet voor niets zijn de afgelopen decennia diverse pogingen tot reactivering gestrand: de kosten staan niet (genoeg) in verhouding met de baten. En dan laat ik alle complicaties op het gebied van milieu en omwonenden nog even buiten beschouwing.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door dennistd »

Enschede-Gronau was ook vrijwel niets meer tot de reactivatie. Zie deze film bijvoorbeeld:
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door cassie127 »

En het succes van die lijn is inmiddels zo groot, dat er plannen zijn voor dubbelspoor. Zo kan de toekomstige Intercity Zwolle - Münster gaan rijden, naast de RB 51 en de geplande S-Bahn Münsterland
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door en-es »

Bij Nijmegen-Kleve ligt toch ook de gemeente Groesbeek dwars. En in Kleve is rails verwijderd om een parkeerplaats aan te leggen. Ik denk dat het opnieuw opbouwen van Nijmegen-Kleve een stuk moeilijker is dan Enschede-Gronau destijds.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door trolly »

Een parkeerplaats lijkt me nou niet echt een erg lastig obstakel. De gemeente Groesbeek wellicht iets meer, maar dat heeft niet direct betrekking op de herbouwkosten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door umbusko »

Inderdaad, Groesbeek (gemeente Berg en Dal) wil gewoon niet. Daarnaast zal dan het hele fietspad tussen Nijmegen en Kleve moeten worden afgebroken vrees ik, of de ruimte op zijn minst verbreed moeten worden. En daar spelen dus allerlei milieuoverwegingen een rol. Leefgebied van zeldzame salamanders en zo. Er zijn bijzonder veel overwegen op de route waar iets voor verzonnen moet worden. En op station Heyendaal is het perron verbreed tot over het derde spoor heen, inclusief de lift (!). Waar heel veel geld is, is een weg, maar nog niet zomaar een spoorweg.

Die parkeerplaats is nog het minste van je zorgen.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door JothamvW »

Nou ja, in ieder geval het deel door Groesbeek heen is echt geen fietspad hoor. Je kan er met die fietslorries en zo wel overheen, maar er ligt gewoon spoor, en er loopt geen fietspad dwars door het centrum.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door en-es »

Hoelang praten ze nou al over het reactiveren van de spoorlijn Nijmegen-Kleve? Er zit niet veel vaart in in ieder geval.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door AppleMoose »

Ach, dit zijn lijntjes die eens in de zoveeltijd weer opduiken, en als de politieke druk wat vergroot ten opzichte van eerdere jaren, wordt er weer eens een onderzoekje uitgevoerd met dezelfde conclusies als al die andere keren. Flinke kosten om de lijnen weer te reactiveren en na reactivering niet rendabel genoeg. Dat het met Enschede-Gronau wel is gelukt zul je dus meer als uitzondering op de regel moeten beschouwen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door en-es »

Met andere woorden: kansloos project.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door ZO6176 »

Zoals bijna ieder lijntje.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Bericht door umbusko »

JothamvW schreef: zo 20 dec 2020, 15:18 Nou ja, in ieder geval het deel door Groesbeek heen is echt geen fietspad hoor. Je kan er met die fietslorries en zo wel overheen, maar er ligt gewoon spoor, en er loopt geen fietspad dwars door het centrum.
Binnen Groesbeek is maar een heel klein stukje geen "fietspad", nog geen 200 meter denk ik, waar je de Dorpsstraat oversteekt en dwars over het plein heenrijdt. Op de rest van het traject ligt het fietspad vlak naast het spoor (en soms gaat het over het spoor heen om aan de andere kant van het spoor verder te lopen). Het is 1,5 jaar geleden vernieuwd, zodat je nu met de fiets helemaal naar Kleve kunt. Als daar echte treinen moeten gaan rijden, kun je ongetwijfeld niet zo dicht op het spoor blijven fietsen zonder hekken en weet ik veel wat. Ter illustratie:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten