Pagina 1 van 3

2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 14:08
door cassie127
De Europese Unie heeft 2021 uitgeroepen tot het Europese jaar van de trein. Ben benieuwd wat we hiervan kunnen gaan verwachten
https://twitter.com/SvVeldhoven/status/ ... 77344?s=19

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 14:10
door Z2N
Veel gepraat, weinig inhoud? *O*

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 15:21
door SuperGhost
Veel plannen die vertraagd raken? :roll:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 18:12
door trolly
Ik gok op het sluiten van een mooi aantal nevenlijnen. Wie telt er mee?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 18:32
door PHS
Ik zet in op een nieuwe Europese Richtlijn voor de rechten van treinreizigers :)

(Helaas is het een Richtlijn van gemiste kansen, want er komt geen verplichting om doorgaande tickets aan te bieden, het grootste deel van nationaal spoorvervoer blijft buiten de werkingssfeer van de Richtlijn en er wordt een ruim geformuleerde force majeure bepaling ingevoerd voor vergoedingen in geval van vertraging. Maar dat terzijde.)

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 18:58
door Suus
trolly schreef: do 17 dec 2020, 18:12 Ik gok op het sluiten van een mooi aantal nevenlijnen. Wie telt er mee?
Ik tel met je mee. Ik maak mij vooral zorgen over Frankrijk. waar corona waarschijnlijk een laatste doodsteek voor diverse zijlijntjes gaat betekenen. Bij het aanbesteden gaat waarschijnlijk de uitkomst zijn dat bussen rijden goedkoper is en een betere dienstregeling kan bieden dan de trein :cry:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 19:58
door Meltrain
In Nederland hebben aanbestedingen er juist voor gezorgd dat buslijnen parallel aan spoorlijnen werden opgeheven, bijzonder dat in Frankrijk dan juist buslijnen worden ingesteld om spoorlijnen te vervangen.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 20:04
door Aking
Ik gok dat het spoor in Frankrijk in een stuk erbarmelijkere staat verkeert, en dan bussen over de bestaande weg een stuk goedkoper dan treinen over spoor dat compleet vervangen moet worden (A)

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 20:31
door SuperGhost
Meltrain schreef: do 17 dec 2020, 19:58 In Nederland hebben aanbestedingen er juist voor gezorgd dat buslijnen parallel aan spoorlijnen werden opgeheven, bijzonder dat in Frankrijk dan juist buslijnen worden ingesteld om spoorlijnen te vervangen.
In Nederland waren veel kleine lijntjes natuurlijk allang weggehaald, waarvan ik denk dat een aantal vandaag de dag niet meer gesloten zouden worden als ze er nog lagen (dan denk ik bijv. aan Zwolle-Apeldoorn-Dieren, Cuijk-Gennep, Nijmegen-Kleve en Lage Zwaluwe-'s-Hertogenbosch).

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 20:40
door Aking
Apeldoorn-Dieren en Nijmegen-Kleve liggen er toch nog (grotendeels)?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: do 17 dec 2020, 20:54
door cassie127
Ik denk zelfs dat een as Deventer - Raalte - Ommen - Hoogeveen uiteindelijk nu ook genoeg reizigers zou trekken, is wel meteen de doodsteek van het streekbus netwerk in Salland vermoed ik.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: vr 18 dec 2020, 08:56
door Roeland
Ja, tot in de landelijke politiek vinden ze rechtstreekse treinen naar Hoogeveen zeer kansrijk.
Maar waarom rijdt Qbuzz vanuit Hoogeveen dan slechts enkele scholierenritjes naar Ommen, en niet de hele dag een goed gevulde halfuursdienst?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: za 19 dec 2020, 22:22
door VIRM
Z2N schreef: do 17 dec 2020, 14:10 Veel gepraat, weinig inhoud? *O*
Dat dus. Helaas doet onze eigen NS daar ook aan mee. Juist op internationaal spoorvervoer liggen er vast nog wel voldoende kansen. Het heeft mij eigenlijk verbaasd dat een rechtstreekse Eurostar tussen Nederland en Londen pas in 2020 is gerealiseerd.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: za 19 dec 2020, 23:28
door AppleMoose
Aking schreef: do 17 dec 2020, 20:40 Apeldoorn-Dieren en Nijmegen-Kleve liggen er toch nog (grotendeels)?
klopt, alleen moet je alsnog deze lijnen compleet opnieuw opbouwen om deze weer in gebruik te kunnen nemen. Niet voor niets zijn de afgelopen decennia diverse pogingen tot reactivering gestrand: de kosten staan niet (genoeg) in verhouding met de baten. En dan laat ik alle complicaties op het gebied van milieu en omwonenden nog even buiten beschouwing.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 02:33
door dennistd
Enschede-Gronau was ook vrijwel niets meer tot de reactivatie. Zie deze film bijvoorbeeld:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 03:49
door cassie127
En het succes van die lijn is inmiddels zo groot, dat er plannen zijn voor dubbelspoor. Zo kan de toekomstige Intercity Zwolle - Münster gaan rijden, naast de RB 51 en de geplande S-Bahn Münsterland

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 09:18
door en-es
Bij Nijmegen-Kleve ligt toch ook de gemeente Groesbeek dwars. En in Kleve is rails verwijderd om een parkeerplaats aan te leggen. Ik denk dat het opnieuw opbouwen van Nijmegen-Kleve een stuk moeilijker is dan Enschede-Gronau destijds.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 10:29
door trolly
Een parkeerplaats lijkt me nou niet echt een erg lastig obstakel. De gemeente Groesbeek wellicht iets meer, maar dat heeft niet direct betrekking op de herbouwkosten.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 12:35
door umbusko
Inderdaad, Groesbeek (gemeente Berg en Dal) wil gewoon niet. Daarnaast zal dan het hele fietspad tussen Nijmegen en Kleve moeten worden afgebroken vrees ik, of de ruimte op zijn minst verbreed moeten worden. En daar spelen dus allerlei milieuoverwegingen een rol. Leefgebied van zeldzame salamanders en zo. Er zijn bijzonder veel overwegen op de route waar iets voor verzonnen moet worden. En op station Heyendaal is het perron verbreed tot over het derde spoor heen, inclusief de lift (!). Waar heel veel geld is, is een weg, maar nog niet zomaar een spoorweg.

Die parkeerplaats is nog het minste van je zorgen.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 15:18
door JothamvW
Nou ja, in ieder geval het deel door Groesbeek heen is echt geen fietspad hoor. Je kan er met die fietslorries en zo wel overheen, maar er ligt gewoon spoor, en er loopt geen fietspad dwars door het centrum.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 15:52
door en-es
Hoelang praten ze nou al over het reactiveren van de spoorlijn Nijmegen-Kleve? Er zit niet veel vaart in in ieder geval.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 15:57
door AppleMoose
Ach, dit zijn lijntjes die eens in de zoveeltijd weer opduiken, en als de politieke druk wat vergroot ten opzichte van eerdere jaren, wordt er weer eens een onderzoekje uitgevoerd met dezelfde conclusies als al die andere keren. Flinke kosten om de lijnen weer te reactiveren en na reactivering niet rendabel genoeg. Dat het met Enschede-Gronau wel is gelukt zul je dus meer als uitzondering op de regel moeten beschouwen.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 16:04
door en-es
Met andere woorden: kansloos project.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 16:47
door ZO6176
Zoals bijna ieder lijntje.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 16:54
door umbusko
JothamvW schreef: zo 20 dec 2020, 15:18 Nou ja, in ieder geval het deel door Groesbeek heen is echt geen fietspad hoor. Je kan er met die fietslorries en zo wel overheen, maar er ligt gewoon spoor, en er loopt geen fietspad dwars door het centrum.
Binnen Groesbeek is maar een heel klein stukje geen "fietspad", nog geen 200 meter denk ik, waar je de Dorpsstraat oversteekt en dwars over het plein heenrijdt. Op de rest van het traject ligt het fietspad vlak naast het spoor (en soms gaat het over het spoor heen om aan de andere kant van het spoor verder te lopen). Het is 1,5 jaar geleden vernieuwd, zodat je nu met de fiets helemaal naar Kleve kunt. Als daar echte treinen moeten gaan rijden, kun je ongetwijfeld niet zo dicht op het spoor blijven fietsen zonder hekken en weet ik veel wat. Ter illustratie:
Afbeelding