Pagina 2 van 3

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 17:43
door SuperGhost
Het ernaast zetten geen optie?

Overigens dacht ik dat dat fietspad illegaal aangelegd was, dus dat bij reactivering dat fietspad geen rechten heeft en dus gesloten zou moeten worden?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 18:12
door ZO6176
Was het niet zo dat destijds bij sluiting was overeengekomen dat de lijn om strategische redenen van de NAVO was blijven liggen? Net zoals de vennbahn. De NAVO zou destijds het toegankelijk houden van de lijn. Misschien dat dat destijds gewijzigd is want heyendaal is nu over het spoor heen gebouwd.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 19:26
door SuperGhost
Het is geloof ik nog een NAVO-lijn ja, waardoor als het nodig is voor militaire transporten de lijn weer heropend moet worden (NAVO doet natuurlijk niet het onderhoud om het toegankelijk te houden, dat moet ProRail doen). Dat bij Heyendaal erover gebouwd is (de stationsligt daar) is geen probleem, want je kunt hem natuurlijk al eerder op de Maaslijn laten aantakken.

Maar daarom is dat fietspad ook illegaal, want hij ligt op grond die nog altijd een spoorfunctie heeft.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 19:28
door marvinkok
Is dat hele NAVO gebeuren niet opgehouden met de val van de Muur?
En dat juist daarom over de sporen heen is gebouwd etc?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 19:29
door SuperGhost
Volgens mij is die functie er nog altijd (ik dat dat juist de reden was dat het spoor nog altijd niet verwijderd is en ProRail het minimaal blijft onderhouden), alleen is de kans dat de NAVO er gebruik van wil maken wel erg minimaal geworden. Bovendien denk ik dat de NAVO tegenwoordig eerder bij Zevenaar of Venlo de grens over zal gaan.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 20:14
door RobertT
Het reactiveren van lijnen is ook een kwestie van politieke wil.Groesbeek is al als voorbeeld genoemd,maar kijk eens naar Duitsland waar steeds meer deelstaten onderzoek naar reactivering van diverse spoorlijnen laat doen.recent Baden Württemberg nog.
Hier in Nederland blijven we toch teveel hangen in het oplaten van proefballonnetjes en gebeurt er verder niks

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: zo 20 dec 2020, 21:45
door SuperGhost
Probleem met Nijmegen-Kleve is ook dat de Duitsers het als spoorlijn willen om zo ook de huidige trein naar Kleve te kunnen doortrekken naar Nijmegen, terwijl aan Nederlandse kant er tunnelvisie op een tram.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 14:31
door regenmaker
Wat is er mis met de SB58? De provincie Gelderland kwam tot de conclusie dat een buslijn de beste optie was. ;)

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 14:35
door Z2N
De trein reed in 1987 in maar 21 minuten van Nijmegen naar Kleve, de bus doet er twee keer zo lang over. :roll:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 14:37
door cassie127
En verder is de route per trein over Kleve wel een snel alternatief voor de richting Krefeld, Neuss/Düsseldorg en Mönchengladbach Hbf vanuit Nijmegen t.o.v. over Arnhem of Venlo

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 14:54
door umbusko
Plus: met Heyendaal is de verbinding dan nog sneller, en Groesbeek gaat er flink op vooruit. Al denken ze daar in Groesbeek anders over. :roll:

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 18:29
door Z2N
Misschien durven de Groesbekers niet op 10 minuten van Nijmegen te wonen? Of op 7 minuten van de campus in Heyendaal?

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 19:29
door ZO6176
regenmaker schreef: ma 21 dec 2020, 14:31 Wat is er mis met de SB58? De provincie Gelderland kwam tot de conclusie dat een buslijn de beste optie was. ;)
Zal wel de goedkoopste optie zijn

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 19:30
door en-es
Ze zijn toch in Groesbeek bang dat het hele busnet eraan gaat zodra er een trein komt? Ik meen zoiets eens gelezen te hebben.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 19:58
door regenmaker
cassie127 schreef: ma 21 dec 2020, 14:37 En verder is de route per trein over Kleve wel een snel alternatief voor de richting Krefeld, Neuss/Düsseldorg en Mönchengladbach Hbf vanuit Nijmegen t.o.v. over Arnhem of Venlo
Daar zullen ze in Wyler, Beek, Nütterden en Donsbrüggen heel anders over denken die zien hun buslijn dan verdwijnen. Bij de NIAG is de SB58 een van de best lopende lijnen in de regio. En wat dacht je van De Horst en Breedeweg waarbij het OV achteruit gaat als er een spoor komt.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 20:24
door cassie127
Tussen Nijmegen en Kranenburg kan die buslijn prima blijven, die trein heeft op dat stuk een heel ander bedieningsgebied. En waarom mag een goedlopende buslijn niet vervangen worden? Dat is volgens mij iets wat juist een extra boost voor het ov in de regio. Het Burnett gaat wel is waar op de schop, maar die trein zal waarschijnlijk 2× per uur over het hele traject rijden (dus vaker dan de SB58)

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 20:37
door regenmaker
Op een gegeven moment is er dan voor busbedrijven niets meer te halen en kunnen slechtlopende lijnen niet meer gecompenseerd worden met goedlopende lijnen. Men kan eerst beter kijken hoe de buslijn verder uitgebreid kan worden. Ik denk dat een trein Nijmegen - Kleve niet vaker zal rijden dan 1x/uur of de provincie Gelderland moet wat bij gaan leggen.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 21:21
door Z2N
De financiën van de busboer zijn niet het hoofdargument tegen een spoorlijn, zeker niet als er voor de reiziger met een trein een beter product neergezet wordt. Dat is de essentie van het visgraatmodel, wat elders in de provincie Gelderland tot enorme reizigersgroei geleid heeft. Ook voor Groesbeek is een station ideaal: vrijwel het hele dorp zit op acceptabele afstand van het spoor, waardoor de combinatie trein + fiets veel sneller is dan de bus nu, al helemaal richting Heyendaal. En voor die SB58 moet de provincie ook gewoon bijlappen, en 2x/uur een trein die in 25 minuten naar Kleve rijdt is gewoon aantrekkelijker dan 2x/uur een bus in 40+ minuten.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 21:29
door PHS
Vergeet ook niet dat de Radboud Universiteit heel wat studenten van over de Duitse grens trekt, dat geeft een rechtstreekse verbinding van de campus in Heyendaal met Kleve en verder groeipotentieel voor zowel de universiteit als de treinverbinding.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 21:34
door cassie127
Die rechtstreekse verbinding is er met de SB58 nu ook al maar doet er heel erg lang over. Daarnaast is 2× per uur vrij logisch aangezien de trein van Düsseldorf tot Kleve ook al 2× per uur rijdt.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 23:14
door regenmaker
De RE10 rijdt alleen doordeweeks overdag 2x/uur en in het weekend 1x/uur dat is nauwelijks een verbetering van de huidige SB58. Voor die 800 extra grensoverschrijdende reizigers die de provincie Gelderland had voorspeld is een spoorlijn echt overbodig. Kunnen ze beter de campusbaan verlengen naar Groesbeek en Kranenburg en daar laten aantakken op de provincialeweg.

Daarnaast is het visgraatmodel in de Achterhoek alleen een succes geworden omdat je daar enige mate van tariefintegratie hebt. Je kan combi-abonnementen voor bus + trein bestellen. Iets waar de NS nooit van heeft gehoord. Ik vraag me dus af of er tariefintegratie komt voor De Horst en Breedeweg als zij met de bus op de trein moeten overstappen.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 21 dec 2020, 23:43
door Z2N
Waarom zouden er geen combinatietarieven kunnen komen voor een verlengde RE 10? Alle vervoersbewijzen van Arriva/Breng zijn ook geldig op de RE 19, die treinen worden door NS/Abellio gereden. En rond Utrecht zijn er de U-OV gemaksabonnementen die ook bij NS geldig zijn, dat is zelfs op het HRN.

En de frequentieverhoging is niet de grootste winst, dat is de reistijdverkoring. Kleve - Nijmegen in de helft van de tijd is gewoon enorm veel beter.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: di 22 dec 2020, 00:18
door cassie127
Net zoals dat er in Almere ook kaartjes en abonnementen geldig zijn in trein en bus

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 17:42
door Vinny
en-es schreef: ma 21 dec 2020, 19:30 Ze zijn toch in Groesbeek bang dat het hele busnet eraan gaat zodra er een trein komt? Ik meen zoiets eens gelezen te hebben.
Nee hoor, gewoon NIMBY. Spoor loopt ook wel erg binnen de bebouwde kom.
Ik denk dat een trein Nijmegen - Kleve niet vaker zal rijden dan 1x/uur of de provincie Gelderland moet wat bij gaan leggen.
1x per uur lijkt me meer dan genoeg. Kleef heeft ongeveer 50.000 inwoners, maar omdat het een Duitse stad is is het vervoerspotentieel lager dan wanneer het een Nederlandse stad zou zijn.

Re: 2021: het Europese jaar van het spoor

Geplaatst: ma 28 dec 2020, 22:40
door gpvos
Uurdienst, met een halfuursdienst in de ochtend- en avondspits, dan heb je hetzelfde patroon als de SB58.

De SB58 kan dan vervallen; in plaats daarvan trek je lijn 80 door tot Kranenburg. Verder zou ik geen buslijnen schrappen.