Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Roeland »

Mijn eerste gedachte is, dat het Locov-advies een hoger realiteitsgehalte heeft dan de adviesaanvraag waarop ze reageren
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Er speelt ook input van het Rocov Utrecht mee omdat de vervoerders in Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp ook ergens hun dienstregeling op moeten baseren. Daar zitten immers potentieel nogal grote verschillen tussen de PHS-dienstregeling, de huidige dienstregeling en misschien nog wel een ander alternatief scenario.

Als zo'n scenario tenminste bestaat kunnen de aansluitende vervoerders tenminste ook ergens hun dienstregeling voor het geval PHS niet doorgaat op baseren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door RobertT »

De aansluiting in Breda van de IC uit Brussel op de 3600 vind ik wel een goede.
Vanuit de 3600 richting België is dat nu idd hetzelfde perron en vertrekt de 900 van een ander perron(overstap op de 900 is 5 minuten)
Vanuit België komt de IC echter op spoor 5 aan,de 3600 gaat van 3.Op spoor 4 staat dan de binnengekomen 900.Ook voor deze 900 is dan de overstap 5 minuten op de 3600.Dus beiden reizen zouden in principe gelijk kunnen zijn.En die goederentrein waar ze het over hebben,is volgens mij al door Breda heen als de 3600 uit Rsd binnenkomt.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ICE105 »

Het gaat om het volgende goederenpad waar de IC Brussel na vertrek vanaf 4 op weg naar Amsterdam dwars door gaat. Op spoor 5 heb je dat probleem niet.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door BusOV40 »

En ook dat er vanaf Breda een uur eerder naar Brussel gereisd kan worden en dat er een uur later een trein uit Brussel binnen komt. Gaat het sowieso ooit nog gebeuren dat de HSL trein ook na 23.30u gaan rijden?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door DDietzen »

Een toegevoegde vroege / late trein lijkt me juist dé oplossing om in één klap ook het geklaag uit Den Haag de mond te snoeren. Die raken nu hun vier dagelijkse Brusselse treinen kwijt vanwege PHS Den Haag-Rotterdam en gaan daar vast weer herrie over schoppen. Dus waarom niet één trein overlaten in de dagranden wanneer het baanvak niet zo propvol is?

De vroege rit start dan rond 5u50 in het Haagse, 6u10 Rotterdam, 6u42 Breda, 7u16 Antwerpen, enzoverder tot 8u17 Brussel, waarmee de Belgen ook hun P-trein 7227 kunnen uitsparen. Scheelt ze weer twee Desirootjes, dus in ruil daarvoor mogen ze wel wat meer gaan bijdragen aan de Benelux :Y .
Met zo'n dagrandverbinding heb je zowat de perfecte verbinding voor die al dan niet bestaande Haagse ambtenaren die in Brussel willen werken (want met aankomst rond 8u15 ben je nog op een schappelijke tijd op kantoor), en daar was die hele heisa rond hun rechtstreekse verbinding toch om te doen?

De late rit start om 21u45 in het Brusselse, 22u44 Antwerpen, 23u18 Breda, 23u49 Rotterdam, en eindigt rond 24u10 in het Haagse. Terrasje pakken in Antwerpen en dan terug naar huis in Brabant of Zuid-Holland wordt dan nog heel prima te doen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Dat zijn bijna precies de dagrandverbindingen die er vroegâh ook waren, toen de Benelux nog niet via de HSL reed (al begon de vroege trein toen in Rotterdam).
Ik zie het voor 2025 (binnen de huidige hoofdrailnet-concessie) niet zo snel gebeuren, helaas.
NS rijdt nu namelijk precies zo vaak naar Brussel als de concessie voorschrijft: 16 keer per dag.

Hopelijk wordt de HSL ooit nog eens echt geïntegreerd in het hoofdrailnet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Volgens mij is dat toen na het Fyra debacle aangepast. De tijden in Brussel zijn toen met een half uur opgeschoven en toen kwam ook de route via Zaventem erbij. Richting België leverde dat een trein half uur later op 's avonds, richting Nederland was het juist een half uur eerder.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

BusOV40 schreef: wo 17 mar 2021, 10:22 En ook dat er vanaf Breda een uur eerder naar Brussel gereisd kan worden en dat er een uur later een trein uit Brussel binnen komt. Gaat het sowieso ooit nog gebeuren dat de HSL trein ook na 23.30u gaan rijden?
Voor treinen op de HSL geldt een hogere infratoeslag dan op het reguliere net. En die late treinen hebben een dusdanig marginale bezetting dat het commercieel niet uit kan ritten toe te voegen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ArrivaBas »

Als ik het niet mis heb geldt er ook een nachtsluiting op de HSL.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

Dat speelt ongetwijfeld mee ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: wo 17 mar 2021, 11:20Volgens mij is dat toen na het Fyra debacle aangepast. De tijden in Brussel zijn toen met een half uur opgeschoven en toen kwam ook de route via Zaventem erbij. Richting België leverde dat een trein half uur later op 's avonds, richting Nederland was het juist een half uur eerder.
Dat was vanaf Drgl 2015. De tijden in Amsterdam zijn toen niet met een half uur verschoven want de totale reistijd werd een half uur langer.
Tegelijk ging het toen naar 16 treinen per dag, zonder de vroegste/laatste ritten. Vergeleken met 2011 (laatste pre-fyra dienstregeling die ik heb) is vroegste aankomst in Brussel nu een half uur later, de laatste een half uur eerder.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Het Besluit Dienstregeling 2022 is er, geen schokkende wijzigingen: https://locov.nl/publicaties/1951136.as ... eling-2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Het is mij nog steeds niet duidelijk of er ook in het weekend meer Sprinters gaan rijden tussen Rotterddam Centraal en Dordrecht.
Een frequentie van 6x/uur op werkdagen en 2x/uur in het weekend zou ik wel raar vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Karl »

Volgens mij lees ik op pagina 4 dat er pas vanaf 2025 extra sprinters gaan rijden tussen Rotterdam en Den Haag. De sprinterreiziger krijgt de komende echter wel te maken met scheve verdeling over het uur.
Het is een spectrum.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Dat gaat over doordeweeks. Die scheve verhouding is bekend, tot de viersporigheid af is moeten de sprinters in een 10/20 verhouding gaan rijden op tijden dat er elke tien minuten een IC over de Oude Lijn rijdt. In het gat van 20 minuten zit dan de 1100.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

In de adviesaanvraag staat wel expliciet dat er alle dagen van de week meer sprinters gaan rijden tussen Breukelen en Driebergen-Zeist, maar niets over Rotterdam Centraal - Dordrecht. Dus ik vrees dat de halfuursdienst in het weekend voorlopig blijft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Voor de liefhebbers van nummertjes; de treinserienummering vanaf december 2021 is bekend. Hieronder de nieuwe serienummers en de aanpassingen:

3200: IC Arnhem-Schiphol-Rotterdam v.v.
5200: Sprinter Rotterdam-Dordrecht v.v.
6100: Sprinter Roosendaal-Vlissingen v.v.
6400: Sprinter Tilburg Universiteit-Weert v.v.
7300: Sprinter Rhenen-Breukelen (1e en laatste trein van/naar Amsterdam Centraal) v.v.
7400: Sprinter Uitgeest-Driebergen-Zeist (tijdens spitsuren door van/naar Veenendaal Centrum) v.v. (edit)
9000: Sprinter Zwolle-Leeuwarden (in weekend en superdal Meppel-Leeuwarden, gaat reeds in per september '21) v.v.
9600: Sprinter Oss-Deurne v.v.
14400: Sprinter Eindhoven-Deurne v.v.
15100: Sprinter Rotterdam-Dordrecht v.v.
16600: Sprinter Den Bosch-Nijmegen v.v.
21500: Nachtnet Utrecht-Amsterdam v.v.
Laatst gewijzigd door Mikos op do 15 jul 2021, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Volgens mij klopt dit niet helemaal...

zowel 5200 als 15100 voor Rtd-Ddr.
7400 rijdt standaard naar Db, verlengd naar Vndc in de spits.
14400 en 16600 bestaan slechts uit 1 trein die een geknipte verbinding in het geheel vormen, die tevens nu ook al bestaan.

En is de 9600 niet gewoon de 4400 van nu en behoudt die dat nummer niet gewoon (ookal vervalt de 9600 in de Beneluxtrein Gv-Brusz).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Interessant, maar ik begrijp het nog niet helemaal?

Wat is het verschil tussen de 5200 en s15100 bijvoorbeeld?

Ook interessant dat de 9600 weer gebruikt gaat worden voor (Oss -) 's-Hertogenbosch - Deurne nu de IC Brussel niet meer van/naar Den Haag gaat rijden, maar dat er wel een 14400 komt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Dat heeft ongetwijfeld te maken met nachtelijke/dagrand treinen die afwijken van de rest. Het is slechts een overzicht van gewijzigde en nieuwe treinnummers, inhoudelijk heb ik er weinig informatie over.

Wat trouwens niet bestempeld wordt als 'nieuw' of 'wijziging' is:
8900: Woerden-Utrecht (tijdens spits (Leiden-)Woerden-Utrecht-Houten Castellum).
MetroRET schreef: do 15 jul 2021, 11:53 Volgens mij klopt dit niet helemaal...
Het is wat ik aangeleverd krijg.

EDIT: In aanvulling:
- Er komt een doorkoppeling van de 8800 met de 6000.
- De 7400 rijdt inderdaad Uitgeest-Driebergen en tijdens de spits van en naar Veenendaal Centrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Bedankt Mikos.
Ik heb stille hoop dat de 15100 betekent dat er in het weekend een kwartierdienst met Sprinters komt tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Dat zou dan toch net zo goed als 5000 gereden kunnen worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Dan zou ik eerder de 5200 verwachten. ;)
Maar als de 5000, 5100 en 5200 een (scheve) tienminutendienst vormen en als er in het weekend een kwartierdienst is, valt die trein precies tussen de tijden van de 5000 en 5200 in. Dan is het niet zo raar om die een ander nummer te geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Maar de 5000 gaat ook op de dagranden* een kwartierdienst vormen met de 5100, dus er wordt simpelweg een ander pad (het huidige pad) op die momenten aangehouden.

*tot 07:00 en 19:00-20:30
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten