Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Logischerwijs heb ik vooral gekeken naar de nieuwe dienstregeling op mijn oude forenzenroute Alphen a/d Rijn - Utrecht, waar met de komst van de 8900 natuurlijk heel wat verandert. Maar er zijn een paar dingen die ik niet helemaal snap:
- De 8900 neemt de dienstregeling van de huidige treinserie 6500 over, die een dienstregeling heeft die gebouwd is rond zoveel mogelijk uit 1 treinstel halen (stopperen in de spitsrichting, snel terug). Maar als dat vereiste komt te vervallen, waarom kan dat principe dan niet worden losgelaten? Er valt best wat te zeggen voor een stop in Vaartsche Rijn in wat nu de tegenspitsrichting is van deze treinserie, en aangezien er beide kanten op vier minuten wordt gestopt op Utrecht Centraal zou een extra stop hier (ter bediening van het ROC Vondellaan of de gebouwen van de UU op de Bijlhouwerstraat) nog best aantrekkelijk kunnen zijn voor heel wat mensen.
- Zowel de Sprinter 8900 als de IC 8800 krijgen voortaan een stop van drie minuten in Alphen a/d Rijn richting Leiden. Had dat niet wat aantrekkelijker gekund voor de doorgaande reizigers Utrecht -> Leiden?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Roeland schreef: ma 26 jul 2021, 10:10Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.
Voor de OV aansluitingen is uiteraard vooral van belang waar welke reizigers vandaan komen. Als al die reizigers naar Utrecht op de fiets aankomen of uit hun auto die ze op de P+R zetten dan kan het aantal instappers naar Utrecht best groter zijn, maar kan het voor de bus nog altijd relevanter zijn om op de trein naar Arnhem aan te sluiten.

Sowieso zijn er al twee buslijnen, 5 uit Ede en 87 uit Veenendaal,
specifiek op de trein naar Utrecht gericht. Dat kan natuurlijk zo blijven, want voor die lijnen is naar Arnhem aansluiten juist minder voor de hand liggend (zeker voor 5).
83 heeft waarschijnlijk een meer gemengd publiek, maar in het gebied waar hij vandaan komt is richting Utrecht een alternatief en richting Arnhem niet :!:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

De 3300 wordt overdag doordeweeks doorgetrokken naar Den Haag Centraal. Maar gaat hij nog ergens wortels schieten onderweg?
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Z2N schreef: ma 26 jul 2021, 12:36 Zowel de Sprinter 8900 als de IC 8800 krijgen voortaan een stop van drie minuten in Alphen a/d Rijn richting Leiden. Had dat niet wat aantrekkelijker gekund voor de doorgaande reizigers Utrecht -> Leiden?
Maar de reistijd blijft hetzelfde? Tegen de twee minuten langere halteertijd in Alphen a/d Rijn staat dat er drie minuten worden gewonnen tussen Woerden en Leiden Lammenschans (en er komt één minuut bij tussen Utrecht Centraal en Woerden). Lijkt mij niet echt bezwaarlijk voor doorgaande reizigers dus.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

VIRM schreef: ma 26 jul 2021, 13:51 De 3300 wordt overdag doordeweeks doorgetrokken naar Den Haag Centraal. Maar gaat hij nog ergens wortels schieten onderweg?
De langste stop die de 3300 kent is 8-9 minuten in Zd op de momenten dat de 4500 rijdt, verder geen lange stops onderweg, richting Den Haag 6 minuutjes in Leiden dan weer beduidend langer dan de 2 minuten durende stop in de andere richting.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: ma 26 jul 2021, 13:36
Roeland schreef: ma 26 jul 2021, 10:10Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.
Voor de OV aansluitingen is uiteraard vooral van belang waar welke reizigers vandaan komen. Als al die reizigers naar Utrecht op de fiets aankomen of uit hun auto die ze op de P+R zetten dan kan het aantal instappers naar Utrecht best groter zijn, maar kan het voor de bus nog altijd relevanter zijn om op de trein naar Arnhem aan te sluiten.

Sowieso zijn er al twee buslijnen, 5 uit Ede en 87 uit Veenendaal,
specifiek op de trein naar Utrecht gericht. Dat kan natuurlijk zo blijven, want voor die lijnen is naar Arnhem aansluiten juist minder voor de hand liggend (zeker voor 5).
83 heeft waarschijnlijk een meer gemengd publiek, maar in het gebied waar hij vandaan komt is richting Utrecht een alternatief en richting Arnhem niet :!:
Ook de 89S uit Wageningen sluit aan op de trein naar Utrecht.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door IC140 »

PHS schreef:
Z2N schreef: ma 26 jul 2021, 12:36 Zowel de Sprinter 8900 als de IC 8800 krijgen voortaan een stop van drie minuten in Alphen a/d Rijn richting Leiden. Had dat niet wat aantrekkelijker gekund voor de doorgaande reizigers Utrecht -> Leiden?
Maar de reistijd blijft hetzelfde? Tegen de twee minuten langere halteertijd in Alphen a/d Rijn staat dat er drie minuten worden gewonnen tussen Woerden en Leiden Lammenschans (en er komt één minuut bij tussen Utrecht Centraal en Woerden). Lijkt mij niet echt bezwaarlijk voor doorgaande reizigers dus.
Tsja, de treinen moeten kruisen op station Bodegraven, Alphen en bij Zoeterwoude. Dat doen ze nu al op Bodegraven en bij Zoeterwoude. De rijtijd tussen Bodegraven en Zoeterwoude moet dus gelijk blijven aan vandaag, ondanks de versnelling door sprintermaterieel en snelheidsverhoging bij Alphen. Dan moeten er dus treinen wachten in Alphen. Er is blijkbaar gekozen voor de treinen náár Leiden.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

MetroRET schreef: ma 26 jul 2021, 13:55
VIRM schreef: ma 26 jul 2021, 13:51 De 3300 wordt overdag doordeweeks doorgetrokken naar Den Haag Centraal. Maar gaat hij nog ergens wortels schieten onderweg?
De langste stop die de 3300 kent is 8-9 minuten in Zd op de momenten dat de 4500 rijdt, verder geen lange stops onderweg, richting Den Haag 6 minuutjes in Leiden dan weer beduidend langer dan de 2 minuten durende stop in de andere richting.
Door welke trein wordt de 3300 waar ingehaald?
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Richting Den Haag:
  • In Zaandam door de 4500 *.
    Vanaf Amsterdam Sloterdijk strak achter de 9100/9300.
    Vanaf Schiphol Airport wordt parallel aan de 3200 gereden.
    Vanaf Leiden Centraal wordt tegelijk vertrokken met de 2400 (géén crossplatform).
Richting Hoorn Kersenboogerd:
  • Achter de 700/1800, (zoals de 4600 nu).
    Tussen De Vink en Leiden Centraal passeert de 2400.
    Tussen Hoofddorp en Schiphol Airport parallel aan de 3200.
    In Zaandam door de 4500 *

*Alleen in de spits

Tevens crossplatform 800/3300 in Zd
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef: vr 23 jul 2021, 18:32
CamilleKreemers schreef: vr 23 jul 2021, 18:12 Wat niet is kun je wellicht maken?
Er zijn ook al een tijdlang plannen voor een station Gorinchem Noord, daarmee wordt de reistijd vanzelf langer en dus de stop korter :D
Met de huidige rijsnelheid wordt de afstand tussen Gorinchem en Leerdam in 10 minuten afgelegd en die tussen Leerdam en Beesd in 6 minuten. Samen is dat dus 16 minuten en daarmee 1 minuut te lang voor een kruising in Beesd. Echter, blijkbaar heeft Prorail de rijsnelheid op max. 100 km/u bepaald tussen Sliedrecht en Geldermalsen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksnelheid, https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... _Dordrecht), waarschijnlijk om op onderhoudskosten te besparen. Tussen Dordrecht en Sliedrecht mag max. 130 km/u gereden worden en de GTW kan 140 km/u aan. Zou een kering in Beesd niet gewoon haalbaar zijn als Prorail de maximumsnelheid verhoogt naar 130 of 140 km/u zoals op de meeste baanvakken in NL gebruikelijk is? :idea: Daarmee kan de treindienst in westelijke richting 10 minuten sneller worden en wellicht kunnen sommige reizen met een overstap in Geldermalsen zelfs met 30 minuten worden bekort.

Als de halte Gorinchem Noord ooit het levenslicht nog ziet en een hogere baanvaksnelheid zou dan niet meer volstaan om de kruising in Beesd te halen, dan kan het dubbelspoor vanuit Beesd in westelijke richting verlengd worden. Het ziet er op de kaart i.i.g. niet al te ingewikkeld uit daar, zolang je maar ten oosten van de bruggen bij de Diefdijk blijft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Ik heb begrepen dat er juist plannen zijn om het tweede spoor in Beesd weg te halen zodat het perron verbreed kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Als er nou één ding is waar geen gebrek aan is bij station Beesd, dan is het wel ruimte. Daar zijn met gemak twee zijperrons langs de huidige sporen te bouwen.
Beesd is overigens ook nog het enige lange passeerspoor op de route, speciaal voor omgeleid goederenverkeer (wat overigens dan weer niet lekker tussen een halfuursdienst Gorinchem - Geldermalsen heen past).
Je zou bijna een boek kunnen schrijven over de blunders die op dat lijntje hebben plaatsgevonden trouwens... zo heeft ooit een hele avond het treinverkeer Gorinchem - Geldermalsen plat gelegen nadat de treindienstleider een omgeleide goederentrein niet in Beesd had vastgehouden en de twee tegemoetkomende goederentreinen vervolgens in Leerdam beide langer dan het passeerspoor bleken te zijn. En de afscheidsrit van NS op deze lijn vertrok met vertraging toen men er achter kwam dat de kruising met de tegentrein in Arkel gepland was :mrgreen:
OVinspecteur schreef: za 31 jul 2021, 12:16Tussen Dordrecht en Sliedrecht mag max. 130 km/u gereden worden en de GTW kan 140 km/u aan. Zou een kering in Beesd niet gewoon haalbaar zijn als Prorail de maximumsnelheid verhoogt naar 130 of 140 km/u zoals op de meeste baanvakken in NL gebruikelijk is?
Maar waar denk je die 130 km/u te halen dan. Tussen Sliedrecht en Boven-Hardinxveld liggen de stations zo kort op elkaar dat je nooit de maximale snelheid haalt. En bij Gorinchem en Arkel zit je met wat stevige bochten waar je ook niet met baanvaksnelheid door kunt. Hooguit tussen Arkel en Beesd zou het net kunnen, maar of je daar dan ook genoeg tijd mee wint voor een robuuste dienstregeling?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

Ha ha, sommige forummers hebben een rijke fantasie niet gehinderd door kennis van de situatie ter plaatse :mrgreen:
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Inderdaad staat het tweede spoor van Beesd op de nominatie om gesloopt te worden, maar op de infrakaart staat nog geen gepland jaartal hiervoor. Hopelijk komt men in de tussentijd tot inzicht bij ProRail.

Iets anders: waarom blijven de 600 en de 1800 in Meppel stoppen in dienstregeling 2022?
De toegevoegde waarde van de stop is vrijwel nihil nu de 9000 gaat doorrijden van Mp naar Zl, waardoor de tijden van de 8100 wijzigen, in de zin dat de 8100 richting Zl vlak voor de 600/1800 rijdt en in richting Gn vlak na de 600/1800.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door DDietzen »

Ik vermoed omdat de hoek-om-aansluiting van 9000 (van/naar Lw) op 8100 (naar/van Gn) niet geweldig is: 20 minuten. Met de Friese IC's heb je een overstap van 12 minuten op de 8100. Scheelt zo'n 10 minuten reistijd op een relatie als Heerenveen-Assen.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door teun »

Denk daarnaast dat NS een directe verbinding over Zwolle heen voor Meppel meer toegevoegde waarde vindt hebben dan de reistijdwinst voor stations verder naar het noorden.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: za 31 jul 2021, 12:51Maar waar denk je die 130 km/u te halen dan. Tussen Sliedrecht en Boven-Hardinxveld liggen de stations zo kort op elkaar dat je nooit de maximale snelheid haalt. En bij Gorinchem en Arkel zit je met wat stevige bochten waar je ook niet met baanvaksnelheid door kunt. Hooguit tussen Arkel en Beesd zou het net kunnen, maar of je daar dan ook genoeg tijd mee wint voor een robuuste dienstregeling?
Het is een enkelsporige lijn he, dan als je in Beesd wilt kruisen moet je de tijdwinst dus ook tussen Gorinchem en Beesd realiseren ;) Om een halfuurdienst via enkelspoor te rijden moet de rijtijd tussen elk passeerpunt 14 minuten zijn. Beesd - Gorinchem is nu 18 minuten maar dat komt mede door het kruisen in Leerdam, als je daar niet hoeft te kruisen zou het in zo'n 16 minuten moeten lukken, dus je moet nog 2 minuten zien de winnen om dit mogelijk te maken, en gezien de bogen zal dat vooral tussen Arkel en Beesd behaald moeten worden.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door cassie127 »

Of in een scheef patroon rijden zoals op Raalte - Nijverdal gebeurt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Maar dan heb je weer een lange stop nodig ergens want op Dordrecht - Gorinchem moet je wel weer in een strak patroon zitten. Kortom, als je Dordrecht - Geldermalsen in beide richtingen zonder lange tussenstops wilt rijden moet er iets aan de infrastructuur aangepast worden. Gedeeltelijke verdubbelingen en/of aanpassen van de rijtijd door te versnellen (hogere baanvaksnelheid, snellere wissels, stop/doorschakelingen eruit door overwegen op te heffen) of juist te vertragen (in de vorm van een extra station).
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

DDietzen schreef: za 31 jul 2021, 13:42 Ik vermoed omdat de hoek-om-aansluiting van 9000 (van/naar Lw) op 8100 (naar/van Gn) niet geweldig is: 20 minuten
Ik zie nu dat inderdaad de overstap van de 600/1800 op de 8100 korter wordt dan nu het geval is: straks 12 minuten in beide richtingen in plaats van 14 minuten (600/1800 naar 8100) of 17 minuten (8100 naar 600/1800).

Wel is volgens de NS het aantal reizigers dat in Meppel overstapt van de Friese tak op de Groningse tak en vice versa vrij beperkt, althans dat herinner ik mij van eerdere adviesaanvragen waarin deze overstap verslechterde.

De reden dat ik het aanstipte is dat Meppel - Zwolle de vreemdste ETMET van Nederland wordt in dienstregeling 2022: de 600/1800 - 8100 - 9000 krijgen een prachtige 4/4/22 ligging :lol:
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

Het is ook niet de bedoeling een ETMET te realiseren daar.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: za 31 jul 2021, 16:39 Maar dan heb je weer een lange stop nodig ergens want op Dordrecht - Gorinchem moet je wel weer in een strak patroon zitten. Kortom, als je Dordrecht - Geldermalsen in beide richtingen zonder lange tussenstops wilt rijden moet er iets aan de infrastructuur aangepast worden. Gedeeltelijke verdubbelingen en/of aanpassen van de rijtijd door te versnellen (hogere baanvaksnelheid, snellere wissels, stop/doorschakelingen eruit door overwegen op te heffen) of juist te vertragen (in de vorm van een extra station).
Met een scheve dienstregeling sta je niet heel veel langer stil, dat kost hooguit 3 tot 5 minuten (zoals je ook ziet tussen Raalte en Nijverdal) en kun je dan op het volgende blok weer in een strak patroon rijden. Kijk maar eens naar de dienstregeling van de 7900 serie.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef: za 31 jul 2021, 16:27 Of in een scheef patroon rijden zoals op Raalte - Nijverdal gebeurt.
Daar heb je een uursdienst in een halfuursdienst. Dat is heel anders dan dat je twee halfuursdiensten hebt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef: za 31 jul 2021, 17:33 Het is ook niet de bedoeling een ETMET te realiseren daar.
Er valt natuurlijk nog wel wat te optimaliseren. En wellicht kan er wat ruimte in de dienstregeling worden gevonden voor station Staphorst. Dat wil de regio graag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Vinny schreef: za 31 jul 2021, 20:52 En wellicht kan er wat ruimte in de dienstregeling worden gevonden voor station Staphorst.
Dat is minder makkelijk dan je denkt. In dienstregeling 2022 zou alleen de 9000 kunnen stoppen in Staphorst (de 8100 rijdt immers voor de 9000 uit). Dat betekent twee minuten eerder vertrekken in Leeuwarden, waardoor de kering in plaats van zeven minuten nog maar vijf minuten zou bedragen, wat erg krap is.
Los daarvan is het gerucht/het verhaal dat de gemeente Staphorst wel een station wil, mits daar dan geen treinen op zondag stoppen. Dat zou de NS echter niet willen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten