Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

Men moet toch wat als de personeelsroosters niet rond te krijgen zijn. Dan zou er gedurende de dag steeds ritten vervallen waarmee je dus in het geheel geen betrouwbare dienstregeling kunt bieden.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef: vr 28 jan 2022, 20:52 Dus tot zover het argument om tot 21 februari vooruit te kijken zodat de reiziger weet waar 'ie aan toe is, want de volgorde wordt kennelijk morgen al anders.
Je kunt ook zeggen: het bevestigt dat het een goed idee is om de komende weken te schrappen; het is zelfs al eerder nodig dan men had gehoopt...
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door AppleMoose »

Natuurlijk niet. Gewoon kop in het zand steken en blijven zeiken op NS, want dat is een k*tbedrijf dat er alles aan doet om de reizigers weg te pesten.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door cassie127 »

Mikos schreef: vr 28 jan 2022, 20:47 Morgen zullen de eerste aanpassingen aan de dienstregeling vanwege personeelstekorten zich al voordoen. Zoals het er nu naar uitziet vervallen de volgende treinseries en deeltrajecten:

1000 Asd-Rtd v.v.
2400 Ledn-Ddr v.v.
2800 Rtd-Ut v.v.
3100 Shl-Nm v.v.
3700 (dit weekend 303700) Ledn-Ddr v.v.
5700 Ut-Hfd v.v.

De 4900 stopt extra te Hor.
De 3000 stopt extra te Klp.
Hou ook maar alvast rekening met dezelfde maatregelen voor aanstaande zondag.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hainje »

Dat doet ie vast wel. ;)
Of niet, omdat ie zondag misschien niet hoeft te werken.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

De 2800 en 3100 staat inmiddels ook als "rijdt niet" in de reisplanner.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Bijzonder dat vandaag ETMET wordt gereden op Amsterdam Centraal - Eindhoven, maar dat Utrecht - Arnhem - Nijmegen een halfuursdienst is... Je zou denken dat de 3100 belangrijker is dan de 3900.
Ronaldussen schreef: vr 28 jan 2022, 22:11 Natuurlijk niet. Gewoon kop in het zand steken en blijven zeiken op NS, want dat is een k*tbedrijf dat er alles aan doet om de reizigers weg te pesten.
Dat zegt niemand hier. Maar als de NS, dat tot taak heeft om treintjes te rijden, daar niet in slaagt, is dat dan geen terechte aanleiding voor kritiek?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Zolang het de schuld is van NS, oké. In dit geval durf ik dat te betwijfelen, NS moet zich houden aan de quarantaineregels voor diens personeel terwijl de overheid er oké mee is dat het Coronavirus zodanig wijdverspreid is in de samenleving.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Het is natuurlijk niet de schuld van NS dat het personeel ziek thuis zit. Maar helder communiceren is wel iets wat NS dan zou moeten doen. En op donderdag een schema publiceren hoe ze gedurende februari af gaan bouwen, maar vervolgens vanaf vandaag weer wat anders doen is natuurlijk qua communicatie niet heel helder.

Had dan het hele schema een week eerder doorgevoerd... Nu zijn er series opgeheven die eerder pas in de laatste stap opgeheven zouden worden, en series die er volgende week als eerste uit zouden gaan zijn nog blijven rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Dat heeft er alles mee te maken dat er 7 februari een wijzigingsblad ingaat waarin nog vooruit gepland kan worden en dat wat er vandaag gebeurt ad hoc is, op basis van het ziekteverzuim van vandaag/de komende dagen. Vanaf 7 februari is er een vooruit bedacht plan waarbij er series uit diensten geschrapt kunnen worden en je simpelweg minder personeel nodig hebt. Vandaag kom je 20 man tekort in Utrecht (dit is een voorbeeld, geen actueel cijfer, die zijn hoger) en moet je schuiven binnen de overgebleven diensten om treinen te kunnen laten rijden die in de diensten van die 20 man lagen.

Dat heeft dus niks met communicatie te maken.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door AppleMoose »

Daniel schreef: za 29 jan 2022, 09:30 Het is natuurlijk niet de schuld van NS dat het personeel ziek thuis zit. Maar helder communiceren is wel iets wat NS dan zou moeten doen. En op donderdag een schema publiceren hoe ze gedurende februari af gaan bouwen, maar vervolgens vanaf vandaag weer wat anders doen is natuurlijk qua communicatie niet heel helder.

Had dan het hele schema een week eerder doorgevoerd... Nu zijn er series opgeheven die eerder pas in de laatste stap opgeheven zouden worden, en series die er volgende week als eerste uit zouden gaan zijn nog blijven rijden.
Gezien de series die nu worden geschrapt, lijkt het erop dat er bij bepaalde standplaatsen in dezelfde regio nu tekorten zijn ontstaan en dat andere standplaatsen die tekorten niet (meer) kunnen opvangen.

Je kunt vooraf hele mooie plannen maken, maar als dit virus ons iets geleerd heeft, dan is het wel dat het vrij onvoorspelbaar is. Je weet dus totaal niet waar en wanneer het toeslaat. Verwachten dat NS nu meer treinen kan rijden of überhaupt verwachten dat alles volledig volgens plan kan rijden, is niet realistisch op dit moment.

Kritiek op NS (en welk ander vervoersbedrijf ook) is prima. Maar ik krijg steeds meer de indruk dat er hier een aantal zijn die denken dat dit de schuld is van NS en dat NS deze wijzigingen expres doorvoert en zich ook expres niet aan de eerder gemelde planning wil houden. Denk even iets verder dan alleen je eigen reizigersneus, zou ik zeggen...

Edit: Mikos was me net voor...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

@Mikos: Het heeft juist alles met communicatie te maken, want het is natuurlijk niet handig een beheerst afschalingsplan te communiceren op een dag waarop ze vast al zagen aankomen dat er dit weekend ook tekorten zouden ontstaan.
Had er in dat persbericht gestaan dat er de komende weken uitval zou zijn waarbij je er rekening mee moet houden dat geleidelijk de kwartiersdiensten halfuursdiensten worden en 10-minutendiensten kwartiersdiensten worden dan was er net zo duidelijk geweest wat er te verwachten was. Maar tegelijk had je verwarring in de vorm van "waarom rijdt m'n trein niet, die zou pas vanaf 21 februari vervallen" voorkomen.

Vooraf tot in detail aangeven wat er precies wel en niet gaat rijden kan je prima doen voor iets voorspelbaars als werkzaamheden. Of als je preventief uit gaat dunnen vanwege verwacht noodweer.
Maar of je personeel wel of niet ziek wordt kan je niet vooraf plannen, dus daarvoor is het wellicht helemaal niet zo handig om al in detail te communiceren wat er over drie weken gaat gebeuren. Dan ben je gelijk ook alle flexibiliteit kwijt mocht het mee- of tegenvallen.
Ronaldussen schreef: za 29 jan 2022, 11:12Maar ik krijg steeds meer de indruk dat er hier een aantal zijn die denken dat dit de schuld is van NS en dat NS deze wijzigingen expres doorvoert en zich ook expres niet aan de eerder gemelde planning wil houden. Denk even iets verder dan alleen je eigen reizigersneus, zou ik zeggen...
Ik krijg juist steeds de indruk dat er hier een aantal zijn die alles dat NS doet willen goedpraten. Ja uiteraard, de huidige situatie is natuurlijk niet goed voorspelbaar. Maar doe dan als NS ook niet alsof de situatie dat wel is!
Informeer gewoon de reizigers eerlijk een dag (of twee dagen) vantevoren, maar doe niet alsof je nu al precies weet wat er over drie weken allemaal niet kan rijden. Dat weet niemand, ook NS niet, met de onvoorspelbaarheid van COVID.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door AppleMoose »

Als NS zo kort van tevoren pas meldt welke treinen er uitvallen, krijg je daar weer kritiek op. "Dat had NS toch aan moeten zien komen?" "Waarom is er geen plan gemaakt?"
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Met ingang van het wijzigingsblad is er een plan dat bestaat uit series die gemakkelijk geschrapt kunnen worden, maar die ook gemakkelijk weer ingelegd kunnen worden zodra het kan (met doorlooptijd van een week, mits het planpersoneel niet ziek is). Daarmee voorkom je dat je ad hoc moet opheffen, zoals vandaag het geval is.

Aan de ene kant wil je een duidelijk plan, zodat de reiziger weet waar die aan toe is, aan de andere kant wil je niet dat ze dat op voorhand communiceren. Dan weet ik ook niet meer wat wel of niet goed is, hoor. In de communicatie die plaats heeft gevonden wordt ook duidelijk gemaakt wat en wanneer er afgeschaald gaat worden na 7 februari, over voor die tijd wordt niet gesproken. Maar tot die tijd zijn er natuurlijk nog wel personeelsproblemen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door umbusko »

In goede communicatie zou je dat laatste ook moeten benadrukken. Want "vanaf 7 februari minder treinen" lijkt te suggereren dat het t/m 6 februari wel nog normaal is. Dan moet je zeggen: vanaf 7 februari kunnen we het plannen maar t/m de 6de valt er ad hoc ook nog van alles uit.
Daniel schreef: za 29 jan 2022, 11:18 Informeer gewoon de reizigers eerlijk een dag (of twee dagen) vantevoren, maar doe niet alsof je nu al precies weet wat er over drie weken allemaal niet kan rijden. Dat weet niemand, ook NS niet, met de onvoorspelbaarheid van COVID.
Dit is precies wat de TEC doet (namelijk hier) en ik heb het idee dat dat wel aardig werkt. Je kunt ook nog een algemeen plan presenteren, maar daarnaast zeggen dat de actuele situatie kan wijzigen en dat je die apart communiceert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Mikos schreef: za 29 jan 2022, 11:51Aan de ene kant wil je een duidelijk plan, zodat de reiziger weet waar die aan toe is, aan de andere kant wil je niet dat ze dat op voorhand communiceren.
Als je gewoon op voorhand aangeeft dat de frequenties één stapje terug gaan, maar er wel minstens overal 2x/uur een trein blijft rijden heb je wat mij betreft al een duidelijk plan hoor. En dat triggert de reizigers op die trajecten ook om even op voorhand te kijken wat de actuele situatie is op de dag dat ze willen reizen.

Het exacte plan niet tot in detail communiceren op een speciale pagina op de website (zoals nu juist wel gebeurt) geeft NS ook de vrijheid in te spelen op de actuele situatie, zonder dat je reizigers onterecht laat denken "ow, dat heeft geen impact op mij dus ik hoef de komende tijd niet extra op te letten".

Zo doet de rest van de vervoerders in Nederland het ook gewoon: die communiceren hooguit een week vooraf dat er iets gaat veranderen door teveel uitgevallen personeel. Maar NS is de enige die zegt "dit gaan we over drie weken doen", dan is het toch gewoon terecht dat dat gefronste wenkbrauwen oplevert? Immers, niemand weet nu wat er over drie weken aan de hand is. Ook NS niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Maar NS weet wel hoe het er momenteel voor staat; door personeelstekorten kunnen er op diverse afdelingen momenteel minder treinen rijden. Onder rijdend personeel (wat een directe invloed heeft), maar ook onder onderhoudspersoneel (wat een indirecte invloed heeft). Er zijn bijvoorbeeld problemen bij de wasinstallaties, waardoor treinen extern viezer rondrijden dan ooit. Er is alleen geen personeel om extra rangeerbewegingen te maken en er is geen personeel om te wassen.

"Dat heeft toch geen invloed op het rijden van treinen, dat een trein vies is?" hoor ik je denken. Dat klopt deels (een machinist moet bijvoorbeeld veilig naar buiten kunnen kijken). Maar vervang de wasinstallatie door een onderhoudsbeurt en maak het sommetje af. Er onstaat een achterstand bij onderhoud en herstellingen, waardoor alle rangeercapaciteit die er nog beschikbaar is wordt gebruikt om onderhoud en herstellingen te kunnen doen. Waar men het vervolgens ook met minder personeel moeten doen. Waardoor er uiteindelijk minder materieel beschikbaar is.

Dit plan is dus een manier om op de langere termijn in te kunnen spelen. En daarmee kan NS dus wel voorspellen wat er over drie weken gaat gebeuren. Door daarover nu te communiceren ontstaat er een helder plan voor iedereen hoe het er hoogstwaarschijnlijk allemaal uit komt te zien. Helaas is er tot dat plan ingaat al minder personeel beschikbaar. Omdat dat niet in de planning verwerkt kan worden (en ad hoc moet gebeuren omdat je nog niet weet hoeveel zieken er morgen zijn), wordt dat weergegeven als een storing, onder de noemer "Logistieke beperkingen".
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Ik begrijp heel goed dat dit een vervelende situatie is. Mijn enige minpunt is dat, zodra dit bekend was, NS gisteren hierover wel een bericht op de website en sociale media had kunnen plaatsen. Zeker omdat op dat moment al treinen uit de reisplanner werden gehaald.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Jultar »

Gisteren heeft er een algemene aankondiging op de website en in de app gestaan, inclusief de trajecten waarop er geschrapt zou gaan worden. Die is vanmorgen uitgesplitst naar een storingsbericht per traject.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door TreinenFreak »

Mikos schreef: za 29 jan 2022, 12:53 Er zijn bijvoorbeeld problemen bij de wasinstallaties, waardoor treinen extern viezer rondrijden dan ooit. Er is alleen geen personeel om extra rangeerbewegingen te maken en er is geen personeel om te wassen.
Rijdt de NS ook intern treinen rond?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door dennistd »

Ik vraag me alleen wel af hoe het kan dat de meeste andere vervoerders nog wel alle treinen kunnen laten rijden, terwijl die juist veel minder mensen op reserve hebben zitten dan NS. Raakt de Omikron-variant vooral mensen in dienst van NS?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hainje »

Nvm :')
Laatst gewijzigd door Hainje op za 29 jan 2022, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

dennistd schreef: za 29 jan 2022, 13:54 Ik vraag me alleen wel af
Grotere verspreiding over het land (vooral in het westen hebben we personeelsproblemen, daar lijken de bestemmingen ook hoger te liggen), dubbele bemensing van een trein (ik kan 100 conducteurs hebben, maar als er slechts 10 machinisten beschikbaar zijn houdt het natuurlijk op) en ook bij Arriva rijden er minder treinen (zowel Zwolle-Emmen als Nijmegen-Venlo).
TreinenFreak schreef: za 29 jan 2022, 13:54 Rijdt de NS ook intern treinen rond?

Intern is binnen, extern is buiten. Het exterieur van de treinen = de buitenkant.

Voor morgen is de dienstregeling ook aangepast:
2800 Ut-Rtd v.v.
3100 Shl-Nm v.v.
3700 (303700) Ledn-Ddr v.v.
5700 Ut-Asdz v.v.

4900 stopt extra te Hor.
3000 stopt extra te Klp.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door waldo79 »

Bedankt voor het inkijkje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef: za 29 jan 2022, 11:03 Dat heeft er alles mee te maken dat er 7 februari een wijzigingsblad ingaat waarin nog vooruit gepland kan worden[...]
Wijzigingsblad februari is afgesloten in december. Dit lijken wijzigingen in het dagplan. Daar kunnen last-minutewijzigingen tot een dag of drie vantevoren in verwerkt worden (het exacte aantal dagen hangt af van de dag van de week), maar naast dienstregeling moeten natuurlijk ook de materieel- en personeelsdiensten nog verwerkt worden. Als je dat ordentelijk wil doen op een grote schaal (zoals de eerste afschaling wel is) dan zit je snel op ongeveer een week vooruit verwerken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten