Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Zover ik weet is het magazijn dat Defensie in Steenwijk had gesloten. In Havelte zit nog wel een grote kazerne, ik vermoed dat Defensie daarvoor zelf bussen rijdt. Een beetje militair bij de landmacht heeft de volledige collectie rijbewijzen ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door marvinkok »

Mwoa, dat is al even niet meer zo... Ook daar is het tegenwoordig zo dat je alleen opgeleid wordt voor die voertuigen waar je mee werkt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Vinny »

Suus schreef: za 30 jan 2021, 09:26 Zover ik weet is het magazijn dat Defensie in Steenwijk had gesloten. In Havelte zit nog wel een grote kazerne, ik vermoed dat Defensie daarvoor zelf bussen rijdt. Een beetje militair bij de landmacht heeft de volledige collectie rijbewijzen ;-)
Het is denk ik nog een restje koude oorlog denken dat is blijven hangen in het collectieve geheugen. Ik zie zelf in Nederland eigenlijk nooit militairen in de trein; in het buitenland zie je dat soms nog wel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

De reden dat je zelden militairen in de trein ziet is omdat het lange tijd verboden is geweest om een uniform in het openbaar te dragen en ook nu niet verplicht is. In sommige landen mag een militair niet in burgeruniform de basis betreden, in Nederland mag dat wel. Dus een noodzaak om een uniform buiten de basis te dragen is er nog steeds niet. En ik denk dat sommige militairen het ook niet doen omdat je dan zichtbaar een voorbeeldfunctie moet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Vinny schreef: za 30 jan 2021, 12:48 Ik zie zelf in Nederland eigenlijk nooit militairen in de trein; in het buitenland zie je dat soms nog wel.
Geen wonder dat je geen militairen ziet, in Nederland is het leger namelijk zo goed als wegbezuinigd :')

On topic: wat Suus zegt, en ik denk dat meespeelt dat in het buitenland militairen vaak flinke korting krijgen in het OV. In Nederland is dat bij mijn weten niet zo.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door marvinkok »

Die krijgen geen korting inderdaad, dus vrijwel alle 18+ militairen komen gewoon met de auto naar de basis.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door en-es »

Vroeger in Frankrijk zag ik veel militairen in burgerkleding in nachttreinen die in de nacht van zondag op maandag reden. Waarschijnlijk verlofgangers die maandagochtend in de kazerne moesten zijn.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door OVinspecteur »

Als ik het goed begrijp zullen Bunnik en Zuilen in het weekeinde 4x per uur worden bediend, maar Leidsche Rijn moet dan het nog steeds met een 30 min. interval doen. Verder verspringt op werkdagen overdag het patroon van de sprinter Den Haag - Tiel en wordt de reis naar Vaartsche Rijn en Houten minuten langer en buiten de spits nog maar 2x per uur rechtstreeks aangeboden. Allemaal niet zo hoopgevend voor Leidsche Rijn. Randstadspoor wordt nu alweer bij het grofvuil gezet... :N
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Als de reizigersaantallen er niet naar zijn, waarom zouden er dan extra treinen moeten rijden? En dat de rijtijden wijzigen is waar, maar wel met een goede reden (bewaren van aansluitingen op momenten dat de frequentie lager is), voor een theoretische reiziger tussen Gouda Goverwelle en Utrecht Vaartsche Rijn is het patroon de gehele dag gelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ibodejoode »

CamilleKreemers schreef:
Vinny schreef: vr 29 jan 2021, 20:09
Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Meppel zou je vrij pijnloos kunnen schrappen. Het station behoudt goede verbindingen met Zwolle en de iets langere reistijd naar Leeuwarden lijkt me te overzien. Steenwijk ligt blijkbaar erg lastig omdat er een grote legerbasis is en er ooit met Defensie is afgesproken dat militairen meteen in de intercity kunnen stappen als ze in het weekend naar huis gaan.
Leuke afspraak, lopen die militairen naar de Kazerne?
Ik heb ooit zelf in Steenwijk mijn dienstplicht vervuld, lichting 70-4, lopend naar/van station en nog met mat 24 richting Zwolle. Kazerne is er al lang niet meer. Wel de grote legerplaats in Havelte, maar dat ligt mijlenver van het spoor. Al die beroeps komen (zeer waarschijnlijk) met de auto. Alleen militaire transport van zware voertuigen gaat soms nog via Steenwijk.

Steenwijk is een redelijke centrumplaats, ik zou zeggen keer weer terug naar de oude situatie van vroeger: IC alleen stoppen in Heerenveen en Steenwijk. Heb ik in Leeuwarden wat meer ruimte voor de korte overstap, zeker met geregeld vertraagde IC's uit het westen
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Staatslijn K »

PHS schreef: za 30 jan 2021, 13:02
Vinny schreef: za 30 jan 2021, 12:48 Ik zie zelf in Nederland eigenlijk nooit militairen in de trein; in het buitenland zie je dat soms nog wel.
Geen wonder dat je geen militairen ziet, in Nederland is het leger namelijk zo goed als wegbezuinigd :')

On topic: wat Suus zegt, en ik denk dat meespeelt dat in het buitenland militairen vaak flinke korting krijgen in het OV. In Nederland is dat bij mijn weten niet zo.

In Den Helder (zuid) richting Amsterdam kom je ze regelmatig tegen op vrijdagmiddag. Dat zijn dan wel mariniers.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Dat lijkt mij sterk, want de mariniers zitten niet in Den Helder maar in Doorn. Ik denk dat je marinemensen ziet :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: vr 29 jan 2021, 22:33 Het gaat om de kering in Rotterdam, tot de spoortunnel in Delft af is moet de sprinter hier kort op zichzelf keren omdat de 1100 anders in de weg zit op het nog tweesporige baanvak. Die 1100 bepaald dan ook welke sprinter in Rotterdam moet keren en dat is die om :13/:43 aankomt uit Dordrecht en om :17/:47 weer teruggaat. Zodra de viersporigheid af is zou deze misschien een minuut opgeschoven kunnen worden zodat het patroon netter wordt, tenzij er dan weer beperkingen zijn bij Schiedam natuurlijk.
Hebben ze ook een plan B bij vertragingen? Zo gebeurt het dat bij vertragingen op de Zaanlijn de Sprinters keren in Wormerveer (de kering in Uitgeest is iets van 6 minuten).
Beul van de blindegeleidelijn
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door playertwo »

Keren in Sdm of vanuit de tuin van Rtd een stel voorrijden?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

De nieuwe sprinter rijdt alleen Rtd-Ddr, dus kom je dus niet op Sdm.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

Zal wel opheffen of leeg terugrijden worden dan.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

De kering in Dordrecht is wel 11 minuten dus op zich is vertraging niet zo'n probleem. Maar tenzij de 5100 ook vertraging heeft zal het weinig nut hebben de extra sprinter alsnog te laten rijden. Bij een vertraging zal deze sowieso de 2200 voor moeten laten want die zit er 4 minuten achter, en die rijdt gelijktijdig met de 900 dus het andere spoor in de Willemsspoortunnel pakken zit er ook niet in. En tegen de tijd dat je dan kunt vertrekken zit je pal voor de 5100 dus kan je net zo goed leeg doorrijden naar Dordrecht.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door BusOV40 »

Opvallend geen wijzigingen in Brabant. Komen deze volgende dienstregeling aan bod?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Welke veranderen had jij dan beoogd in Brabant ?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

BusOV40 schreef:Opvallend geen wijzigingen in Brabant. Komen deze volgende dienstregeling aan bod?
Bergen op Zoom krijgt een trein per uur meer. Dat is een wijziging in Brabant :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hainje »

Zolang de Betuweroute (of hoe dat stuk ook heet) in Germanistan niet afgerond is, hoef je in Brabant weinig spectaculaire wijzigingen te verwachten.
🍉
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door teun »

Daarvoor komt er toch juist die nieuwe boog in Meteren in de tussentijd?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

PHS Meteren - Boxtel staat gepland voor 2022 - 2030, dus ook dat duurt nog wel even.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

PHS Meteren - Boxtel omvat een veelheid aan projecten; het hele project is pas op de horizon van 2030 gereed. Maar de Zuidwestboog zou in 2023/2024 klaar zijn. En met de oplevering van de Zuidwestboog zou er 3e en 4e intercity Breda - Eindhoven komen, heb ik begrepen. Dat is nog even, maar ook dichterbij dan je denkt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef: do 04 feb 2021, 20:17
BusOV40 schreef:Opvallend geen wijzigingen in Brabant. Komen deze volgende dienstregeling aan bod?
Bergen op Zoom krijgt een trein per uur meer. Dat is een wijziging in Brabant :)
Roosendaal ook (die trein moet ook nog ergens eindigen) ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten