Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Meltrain schreef: ↑di 23 aug 2022, 19:08Welke goederentreinen richting Utrecht bedoel je en waar precies kan de 8900 dan niet rijden?
De 2900 haalt bij Houten de goederentrein richting Amsterdam in tijdens de kwartierdienst. Tijdens de tienminutendienst is deze inhaling bij Mbtwaz (voor treinen uit Venlo, treinen vanaf de Betuweroute worden met ETMET niet ingehaald maar de 800 is dan enkele minuten uitgebogen). Die inhaling in Houten kan echter alleen als de 8900 niet rijdt.
Duidelijk, dank je wel.
Maar het opheffen van de 8900 tussen Ut en Htnc zou toch wel een van de eerste maatregelen zijn als er afgeschaald wordt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ook heftig voor de aansluitingen van stad- en streekvervoer, wanneer (vooral in avond/weekend) diverse treintijden gaan wijzigen (bijv. rond Arnhem, Ede en De Klomp). De busvervoerders zullen hun tijden niet zomaar op zo'n korte termijn kunnen aanpassen aan de gewijzigde NS-tijden?
Roeland schreef: ↑wo 24 aug 2022, 10:24
Ook heftig voor de aansluitingen van stad- en streekvervoer, wanneer (vooral in avond/weekend) diverse treintijden gaan wijzigen (bijv. rond Arnhem, Ede en De Klomp). De busvervoerders zullen hun tijden niet zomaar op zo'n korte termijn kunnen aanpassen aan de gewijzigde NS-tijden?
De Klomp heeft er het meeste nadeel van doordat je daar met een omklap qua tijden halverwege de avond zit als een andere serie gaat stoppen. Op stations waar wel alle series stoppen zullen de tijden in de avond neem ik aan al op de altijd rijdende serie aangepast zijn, want daar klappen de bustijden niet ineens om gedurende de avond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
En als je de tijden van de 7400 aanpast zit deze het goederenpad Kijfhoek-Gouda-Bentheim in de weg. Kortom, je blijft aanpassen, eigenlijk vraagt deze aanpassing om een nieuw basisuurpatroon, maar de voorbereidingstijd daarvan is iets te lang.
Misschien zou het als tussenoplossing werken als de 800 ten zuiden van Den Bosch op de tijden van de 2900 gaat rijden. Daar zit in ieder geval al geen conflict, de stilstanden in Den Bosch worden iets langer (maar die in Eindhoven korter). Daarmee creëer je in ieder geval al een fatsoenlijke verbinding Eindhoven <-> Nijmegen. Nu zit je zonder 3900 met ca. 20 minuten overstap.
Jaarplan of dagplan? De geschrapte treinen door personeelstekort per september zijn nog op dagplanniveau geregeld, in het jaarplan gaat het vooral om diverse minuutwijzigingen, het vervallen van de strandtreinen naar Zandvoort en hernummeren van de 14600/15800.
Dat was volgens mij ook de bedoeling ja, maar men was te laat om dit in de reisinformatie als dusdanig te verwerken dus die wijzigingen verschijnen alsnog week voor week i.p.v. voor de gehele periode. En dat maakt het wat lastiger om de aanpassingen vanwege werkzaamheden en structurele wijzigingen te onderscheiden.
Milco schreef: ↑do 25 aug 2022, 11:03
Ik heb het over de wijzigingen vanwege personeelstekort, waarvan ik dacht dat deze gelijk tot en met december zouden gelden.
Er zitten wel enkele kleine verschillen tussen week 36 en week 37. In week 37 is er weer extra uitgesneden op de HSL (1000 uurdienst, 900 uurdienst tussen Rotterdam en Breda). Ook de 7700 rijdt niet dagelijks, in week 36 alleen maandag t/m woensdag, in week 37 op maandag t/m donderdag.
Die 900 en 1000 zijn het gevolg van werkzaamheden. De 7700 is een ad hoc aanpassing vanwege personeelstekort, maar behoort nog niet structureel tot de maatregelen van september.
De reisplanner van de NS toont op zondagen, na 5 september, maar één trein per uur tussen Utrecht Centraal en Hilversum, ik mag hopen dat dat niet klopt..
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dat lijkt een foutje in de reisplanner, in de brondata staan wel twee treinen per uur (op 11 september de 4900 in een halfuurdienst met extra stop te Hor, op 18 september de 4900 en 14900 die samen een halfuurdienst Utrecht - Hilversum gaan vormen).
Vanaf wijzigingsblad oktober zijn enkele wijzigingen vanwege het personeelstekort in het jaarplan verwerkt. Hierdoor krijgt de 703900 een nieuw nummer, te weten de 13900.
Mits het viaduct op tijd hersteld is moet het Eindhoven - Heerlen worden met in de vroege ochtend en late avond enkele treinen ingekort tot Sittard - Heerlen.