Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Worden personeelsdiensten dan ook 2 maanden van te voren afgesloten? Ik dacht dat die datum puur om treinpaden ging.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Kun je eigenlijk GtbV krijgen vanwege deze logistieke problemen? Ik heb immers een halfuur reistijd extra.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Volgens mij wel voor de ongeplande aanpassingen (gisteren en vandaag), maar niet voor aanpassingen die twee weken van tevoren bekend zijn.
Maar ik laat me graag corrigeren. :)

Puur uit nieuwsgierigheid: op welk traject heb je dan een half uur extra reistijd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door IC140 »

Velp - Vleuten bijvoorbeeld.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Meltrain schreef: zo 30 jan 2022, 13:47 Puur uit nieuwsgierigheid: op welk traject heb je dan een half uur extra reistijd?
Van een station op de Maaslijn naar een station op de Gooilijn. Ik moet een kwartier wachten in Nijmegen omdat de 3100 is opgeheven. Daardoor mis ik ook mijn aansluiting in Utrecht, en heb ik de trein van een half uur later.

(Misschien is dat ook wel de reden dat ik de afgelopen dagen nogal kritisch was op de NS (A) )
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hainje »

Volgens mij heb je in dit geval geen recht op gtbv omdat je met twee vervoerders reisde.
🍉
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Dat maakt niet uit als de vertraging door NS is veroorzaakt.
Meltrain schreef: zo 30 jan 2022, 13:47 Volgens mij wel voor de ongeplande aanpassingen (gisteren en vandaag), maar niet voor aanpassingen die twee weken van tevoren bekend zijn.
Volgens de voorwaarden is die termijn niet twee weken maar één dag. Je hebt dus geen recht op geld terug als het gisteren al bekend was.

Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door JothamvW »

In principe haal je ook zelfs de 3600, waarmee je te Ah de 3200 haalt.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

De 3200 rijdt vandaag niet (helaas). Het is een halfuursdienst tussen Arnhem en Utrecht.
reisthijs schreef: zo 30 jan 2022, 15:44 Volgens de voorwaarden is die termijn niet twee weken maar één dag. Je hebt dus geen recht op geld terug als het gisteren al bekend was.
Geen claim dus :')
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

Bemined schreef: za 29 jan 2022, 17:00 Worden personeelsdiensten dan ook 2 maanden van te voren afgesloten? Ik dacht dat die datum puur om treinpaden ging.
Er wordt een compleet plan afgesloten, inclusief materieel en personeel. Dat daarna in het dagplan weer wijzigt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door umbusko »

reisthijs schreef: zo 30 jan 2022, 15:44 Dat maakt niet uit als de vertraging door NS is veroorzaakt.
Jawel, NS geeft alleen geld terug bij NS-reizen, waarbij ze niet alleen als voorwaarde stellen dat je een route uit de reisplanner volgt, maar met die regel ook nog eens bekijken of ze het wel terecht vinden dat je een NS-reis hebt gemaakt. Zo hebben ze een keer moeilijk gedaan over een reis Mt-Ht-Nm omdat de reisplanner op dat tijdstip een route met Arriva via Vl aangaf. Overigens was de vertraging in beide gevallen een half uur, en oorzaak van de NS, en heb ik wel geld terug gekregen maar met een preek om er de volgende keer op te letten.

Er zijn wel nog Europese regels, maar dat is 25% vanaf een uur vertraging geloof ik en natuurlijk gedoe om te claimen.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Dat is wel een wat andere situatie @umbusko, de NS heeft niet veel zin om vertraging te vergoeden als je anders bent gereisd dan ze zelf adviseren. Dat snap ik wel; je wil niet dat reizigers bewust de verstoring gaan opzoeken om daarna te kunnen claimen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door umbusko »

De vertraging was hier veroorzaakt door een niet opdagende NS-trein in Mt en was sowieso een half uur, via de ene of de andere route.

Naar mijn idee is het heel erg krom, want óf je neemt treinreizen met andere vervoerders wel mee, óf je doet het niet.
  • In het eerste geval zou ik als NS zeggen: we vergoeden de reizen die uit de reisplanner komen volledig (dus ook voor het traject met de andere vervoerder), voor zover NS de vertraging heeft veroorzaakt. In jouw geval zou NS een vertraging Maaslijn-Gooilijn vergoeden, omdat de vertraging pas na Nijmegen optreedt. In mijn geval zou NS alleen een reis Mt-Nm via Venlo vergoeden, maar dan wel volledig.
  • In het tweede geval zou ik als NS zeggen: andere vervoerders interesseren ons niet, we vergoeden alleen NS-reizen. In jouw geval vergoeden ze dan Nijmegen-Gooilijn omdat je ook vanaf Nijmegen 30 minuten vertraging hebt (ervan uitgaande dat je de 3100 had willen nemen), in mijn geval zouden ze moeten zeggen: Mt-Ht-Nm is de kortste NS-reis, dus die vergoeden we; voor een reis via Vl doen we alsof Arriva niet bestaat en vergoeden we alleen Mt-Rm.
NS kiest echter voor geval 3: op bepaalde trajecten adviseren ze zelf om met een andere vervoerder te reizen en vergoeden ze niet als je de kortste NS-reis maakt. Voor een reis Mt-Nm vergoedt NS dus altijd (wanneer de route via Vl uit de reisplanner komt) alleen Mt-Rm. Maar als je ervoor kiest om met NS te reizen, strijken ze wel alle inkomsten op. Dat klinkt toch echt als wel de lusten, maar niet de lasten. Dat NS voorwaarden stelt aan GTbV wanneer je alleen met NS reist, kan ik begrijpen. Ze zeggen: je reist met ons, dan moet je het wel zo doen. Maar nu menen ze dat ook te kunnen zeggen als het om een andere vervoerder gaat, en dat vind ik niet zuiver. Want je sluit een vervoersovereenkomst met NS, dus wie zijn zij om te bepalen dat je met een ander bedrijf moet reizen? En het is nogal willekeurig; een alternatief per bus wordt immers ook niet aangevoerd als reden om geen GTbV toe te kennen, voor Rhenen-Tiel bijvoorbeeld.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Dennenboom »

Dit keer een niet corona gerelateerde aanpassing. Vanaf maandag 7 februari wijzigt de dienstregeling op het traject Groningen-Winschoten. Er gaan minder treinen rijden, omdat de spoorbrug over het Wildervanckkanaal vaker voor de scheepvaart open gaat. Deze extra openingen van de spoorbrug passen niet binnen de huidige dienstregeling.

https://www.arriva.nl/groningen/acties- ... choten.htm

Edit: link aangepast.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op ma 14 feb 2022, 19:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

De link werkt niet, maar volgens mij is dit de bron.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Waarom gaat die spoorbrug vaker open? En kan dat niet buiten de spitsuren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Die brug ging sinds de spitstrein rijdt niet meer open in de spits, maar toen ging de scheepvaart klagen. Nu mag de brug toch weer een keer open tijdens de spits.

https://www.koerier.info/nieuws/algemee ... l-tegemoet
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door DDietzen »

Tja, dan zou ik eerder zeggen, rijd richting Ws de hele dag 3x/u, in plaats van 4x/u in de spits met een aantal uitsnijdingen en 2x/u in het dal. Dan heb je een beter leesbare dienstregeling.

De sneltrein zou dan 1x/u kunnen rijden naar Wr (later natuurlijk Leer), terwijl de stoptrein 2x/u in Ws keert. Zo hoeven reizigers uit Wr en Nsch niet ellenlang te boemelen om in Gn te komen, en verdelen de reizigers zich waarschijnlijk ook beter over de verschillende treinen. Maar dat hersenspinsel past wellicht beter in het ideeëntopic, dus daar kom ik later nog eens op terug (A)
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Dennenboom schreef: vr 04 feb 2022, 14:52 Dit geen corona gerelateerde aanpassing. Vanaf maandag 7 februari wijzigt de dienstregeling op het traject Groningen-Winschoten. Er gaan minder treinen rijden, omdat de spoorbrug over het Wildervanckkanaal vaker voor de scheepvaart open gaat. Deze extra openingen van de spoorbrug passen niet binnen de huidige dienstregeling.

https://www.arriva.nl/groningen/acties- ... choten.htm
Volgens dit nieuwsbericht op Treinreiziger.nl is het schrappen van de treinen tussen Zuidbroek en Winschoten permanent, er komt er ook geen oplossing voor op de langere termijn :roll:
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Roeland »

DDietzen schreef: za 05 feb 2022, 18:09 Tja, dan zou ik eerder zeggen, rijd richting Ws de hele dag 3x/u, in plaats van 4x/u in de spits met een aantal uitsnijdingen en 2x/u in het dal. Dan heb je een beter leesbare dienstregeling.
Een dienstregeling is niet primair bedoeld om lekker leesbaar te zijn, maar om reizigers te vervoeren. En de meeste reizigers zitten nou eenmaal in de spits. Dan is 4x/uur spits en 2x/uur dal toch een betere dienstregeling dan 3x/uur de hele dag?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Maar 3x/uur de hele dag is beter dan 3x/uur in de spits en 2x/uur overdag (wat nu het geval is). ;)
Maar ik snap niet dat de scheepvaart het zo'n probleem vindt als de brug op werkdagen tussen 16:00 en 18:00 uur niet open gaat. Er blijven genoeg uren op een dag over en daar valt in mijn ogen gewoon rekening mee te houden in de planning.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef: vr 11 feb 2022, 09:11 Maar 3x/uur de hele dag is beter dan 3x/uur in de spits en 2x/uur overdag (wat nu het geval is). ;)
Ik zie in de ochtendspits gewoon 4 treinen per uur?
Meltrain schreef: vr 11 feb 2022, 09:11Maar ik snap niet dat de scheepvaart het zo'n probleem vindt als de brug op werkdagen tussen 16:00 en 18:00 uur niet open gaat. Er blijven genoeg uren op een dag over en daar valt in mijn ogen gewoon rekening mee te houden in de planning.
Een boot twee uur stilleggen (zeker als het geen pleziervaart is) kost ook geld. Het kan betekenen dat je vervoer niet meer op tijd op zijn bestemming is. Daar kun je vast omheen plannen, maar dat kan wel betekenen dat het een dag langer onderweg is en dat het een extra boot kost. Ik snap dat vervoerders dat een probleem vinden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

In de ochtend is er een korte brugopening tussen de 20105 en 37921 gepland omdat er dan geen tegentrein is. Dus 3x in de ene richting en 4x in de andere richting en dan past er net een korte opening tussen. In de middag is de brug langer open en moet men in beide richtingen naar 3x per uur.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door umbusko »

Zou men dan niet twee korte openingen in de middag kunnen doen zodat de frequentie in ieder geval in de spitsrichting 4x/uur kan blijven?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Ik heb geen idee waarom de brugopening in de middag langer is, kan best dat ze gewoon de volledige tijd tussen twee treinen gepakt heeft maar de beroepsvaart aan een kortere tijd ook genoeg heeft. In dat geval zou 4x per uur in de spitsrichting mogelijk een optie kunnen zijn, mits de treinen niet te lang zijn. Immers materieel moet ook weer terug dus je zal dan moeten combineren met de volgende trein. En mogelijk ben je een extra treinstel kwijt omdat je niet meer kort kan keren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten