Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Ik zie geen ander nummer voor de treindienst Tilburg Universiteit - Eindhoven Centraal in het lijstje, dus ik neem aan dat de extra sprinter Rotterdam - Dordrecht de 15100 wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Dat wordt de 6400 in zijn geheel, zonder nummerieke knip in Ehv.
De 5200 wordt dus de extra sprinter Rotterdam-Dordrecht en staat ook vermeld in de lijst van Mikos.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sneltram »

De 5200 en 6400 vormen in de huidige dienstregeling (2021) in feite een doorgaande verbinding. Vanaf 2022 gaat het hele traject van Tilburg tot Weert onder nummer 6400 gereden worden. Nummer 5200 komt dan vrij voor de 5e en 6e sprinter tussen Rotterdam en Dordrecht. In september worden deze extra ritten alvast beproefd op woensdag (onder voorbehoud). De 5200 is dan nog niet vrij en dus is de 15100 tijdelijk in gebruik. Daarnaast worden enkele exotische ritten van een ander nummer voorzien. Denk aan de huidige 14000 die enkele ritten als sprinter heeft tussen Utrecht en Rotterdam zeer vroeg in de ochtend (als een soort variant op de 4000).
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ICE105 »

Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 15:02 Bedankt Mikos.
Ik heb stille hoop dat de 15100 betekent dat er in het weekend een kwartierdienst met Sprinters komt tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. (A)
Nee hoor, gewoon een halfuurdienst.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Jammer. :(
Wel raar dat er straks doordeweeks 6x/uur een Sprinter rijdt en in het weekend maar 2x/uur. Zeker op zaterdag zou 4x/uur wenselijk zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Maar meer OV mogelijkheden kan ook meer vraag opleveren
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door jelmerrr »

In de sprinters is het acceptabel om te staan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.

Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100. Daarmee wordt in Dordrecht een goede aansluiting gegeven op de 2200 naar Vlissingen en in Rotterdam Centraal een officiële aansluiting op de (altijd rijdende) 500 / 600 naar Utrecht en een goede aansluiting op de 4000 naar Woerden en Amsterdam Bijlmer.
De overstap op de 2200 richting Amsterdam Centraal verdwijnt inderdaad, maar daar staat een overstap op de (bijna altijd rijdende) 2400 / 3700 tegenover.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door JordiBrabant »

Acceptabel in de spits als er al frequent met veel meters trein gereden wordt, niet als er 2 keer per uur met losse stellen gereden wordt.
Aan de andere kant, mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij? Daar kun je de oorzaak van het probleem ook zien.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.

Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100.
De 5100 ligt in Dordrecht in een knoop met de 5900, 6600 en 7200. Daarom rijdt die serie 's avonds en in het weekend.

Edit: en natuurlijk vanwege de cross-platform overstap met de 2200 in Den Haag HS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Die overigens doordeweeks overdag verbroken schijnt te worden, heb ik mij laten vertellen. -0-
(2200-5100 te Gv)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:46
Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Een verbetering die in elk geval kostenneutraal doorgevoerd kan worden, is dat tijdens de stille uren de 5000 rijdt in plaats van de 5100.
De 5100 ligt in Dordrecht in een knoop met de 5900, 6600 en 7200. Daarom rijdt die serie 's avonds en in het weekend.
Tja, dat zijn keuzes, Persoonlijk denk ik dat mijn voorstel voor meer reizigers voordelen heeft (al is de overstap op de 6600 wel erg handig), maar ik ben benieuwd wat belangrijker is.
Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:46 Edit: en natuurlijk vanwege de cross-platform overstap met de 2200 in Den Haag HS.
Ja, die wordt dan natuurlijk vervangen door een cross-platform overstap met de 2400 of 3700. Dat is hetzelfde.
(En op de zeldzame tijden dat laatstgenoemde series niet rijden, is de wachttijd een kwartier. Dat is minder dan de 31 minuten overstap die er nu soms te Rotterdam Centraal zijn.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

JordiBrabant schreef: do 15 jul 2021, 22:24mag / kan de MRDH of provincie Zuid-Holland de NS contracteren om de hele week 4/6x te rijden, zonder de concessie HRN open te breken met metroluchtfietserij?
Dat mag wel, het vervelende is alleen dat extra ritten inhuren bij NS vrij duur is.

Overigens zou volgens de concessie HRN de door NS geboden capaciteit moeten passen bij de vervoersvraag. Als er structureel onnodig te korte treinen worden ingezet voldoet NS dus eigenlijk niet aan de concessie-eisen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Suus schreef: do 15 jul 2021, 22:57 Overdag is dat met de frequenties waarbij vanuit Den Haag HS zowel 6x/uur naar Den Haag Laan van NOI als naar Den Haag Centraal wordt gereden en v.v. nog niet zó problematisch, als het in de avonduren en het weekend ook kapot gaat zou dat natuurlijk wel erg jammer zijn.
Schijnt door de overkruising te komen te Gvc door de scheve ligging 20/10 tussen de 5000 en 5100, maar die patroontijden schijnen gehanteerd te blijven worden, ook nadat de 5200 verlengd wordt naar Gvc.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: do 15 jul 2021, 20:57 Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Qua capaciteit is ETMET ook niet nodig buiten de spits, en zelfs veel kwartierdiensten zijn overbodig in de daluren (sowieso alles wat met solo ICM rijdt).
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door IC140 »

De kosten van het blijven rijden in de daluren zijn beperkt. Je hebt immers toch al een machinist+conducteur nodig voor de ochtendspits en een andere voor de avondspits. Die kunnen de ritten tussen de spitsen er eenvoudig bij doen.

In het weekend moet je er extra personeel voor laten komen.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door DDietzen »

Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.

Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

Suus schreef: do 15 jul 2021, 21:12
MetroRET schreef:Is dat wenselijk voor het gemak, of wenselijk voor de capaciteit, want volgens mij is er qua capaciteit geen noodzaak voor een kwartierdienst op zaterdagen.
Er zijn op zaterdagen al heel lange tijd sprinters met staanplaatsen waar te nemen in de Willemsspoortunnel, vooral omdat in het weekend ook graag met losse stellen wordt gereden. Zijn twee oplossingen: de treinen verlengen of vaker rijden. Vaker rijden is duurder, maar kan de trein voor uitstapjes naar de stad wel populairder maken, zeker nu ook Rotterdam langzaam de auto in de ban doet in het centrum.
Het valt mij dan wel op dat er op de Zaanlijn dan wel viermaal per uur gaat worden gereden in het weekend. Dat maakt het misschien wel aantrekkelijker voor reizigers die even naar Amsterdam op en neer gaan. Aan de andere kant kun je de capaciteit van de 4000 gewoon vergroten door vaker met dubbele stellen te rijden (en het weekend zie ik alles voorbij komen van SLT4 tot SLT10, en een hele enkele rit met SLT12).


jelmerrr schreef: do 15 jul 2021, 21:40 In de sprinters is het acceptabel om te staan.
Doordeweeks in de spits voor korte stukken wel. In het weekend lijkt mij dat een ander verhaal.
Beul van de blindegeleidelijn
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door IC140 »

DDietzen schreef:Voor enkel ochtend- en avondspits kan men toch ook een gebroken dienst maken voor het treinpersoneel? Dan hoef je maar 1 van elk in te zetten om beide spitsen te dekken.

Of moet men de tijd tussen de spitsen ook (deels) doorbetalen?
Gebroken diensten bestaan niet in de CAO van NS.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: do 15 jul 2021, 22:19 Op korte afstanden wel. Ik zou echter niet graag van Rotterdam Centraal tot Uitgeest staan. :X
Maar ik denk serieus dat een kwartierdienst op zaterdag extra reizigers aantrekt.
Wie gaat er van Rotterdam Centraal naar Uitgeest?
Met overstappen is dat ook nog korter qua tijd en als je niet bij Gouda al een zitplaats hebt kunnen bemachtigen dan doe je zelf iets niet goed :roll:
MaartenD
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MaartenD »

Mikos schreef: do 15 jul 2021, 11:47
9600: Sprinter Oss-Deurne v.v.
14400: Sprinter Eindhoven-Deurne v.v.
Betekent dat een kwartiersstopdienst tussen Eindhoven en Deurne? Of is dat ook weer een weekend trein en een weekdagen trein.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door RobertT »

Nee,geen kwartiersdienst,aannemelijk enkele treinen aan de rand van de dag
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten