Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door quakkerillo »

Ik had een maand voor de overgang naar zomertijd ook absoluut belachelijke reisadviezen gevonden, met tijdreizende treinen en die daardoor ook dubbel in de NS systemen stonden. Ik moest 2 weken vantevoren nog eens kijken was het antwoord...

Dus ik denk dat dit ook nog niet volledig correct geüpload is, en dat je nog moet afwachten tot 4 juli ongeveer.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

NS: aanpassingen vanaf 4 t/m 10 juli

Volgende week gelden dezelfde beperkingen als deze week, met twee aanvullingen:
- Vanaf morgen ook tussen Amsterdam en Eindhoven geen ETMET meer. De 3900 wordt ingekort tot Heerlen - Eindhoven;
- Op zaterdag rijdt de 2400 niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Gisteren reed de 2400 ook al niet.
Overigens: de 3900 wordt ingekort tot Enkhuizen - Amsterdam Centraal. Wel komt er tussen Eindhoven en Heerlen ene vervangende 703900.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Heb hier een overzicht geplaatst voor alle komende beperkingen, krijg de tekst via mobiel helaas niet gekopieerd, dus te doen via een linkje:
https://www.somda.nl/forum/25086/p75798 ... elsgebrek/
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door T-hijs »

Dat is wel heel heftig! :shock:
F.k.a. Bollenstad
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door henrivanderweijden »

Ik vind de heftigheid wel meevallen:
Het zijn 2 ETMET series die opgeheven worden, 3200 en 3900, daar blijft dus 4 x per uur een IC rijden en verder zijn het vooral spitstreinen.
Maar aangezien de vakanties voor de deur staan voorzie ik geen problemen.
Ik heb ook t idee dat er soms series tussen staan die niet rijden ivm werkzaamheden maar dat heb ik verder niet uitgezocht.
Wat mij betreft mag NS vaker zo'n "vakantiedienst" invoeren bijvoorbeeld rond de kerst en de vrijdag na Hemelvaart bijvoorbeeld.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Roeland »

Ik herinner mij dat het Locov in 2021 aan NS adviseerde om ETMET op Arnhem - Schiphol - Rotterdam in 2022 nog niet in te voeren, maar er nog een of twee jaar mee te wachten. Toen wilde NS dat advies niet opvolgen, maar inmiddels lijkt het er wel erg sterk op. Het lijkt nu vooral onvoorspelbaar wanneer die 5e en 6e trein toevallig wel een keer rijden...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Momenteel is het vrij voorspelbaar dat juist de 3200 niet rijdt. (A)
henrivanderweijden schreef: ma 04 jul 2022, 06:40 Ik vind de heftigheid wel meevallen:
Het zijn 2 ETMET series die opgeheven worden, 3200 en 3900, daar blijft dus 4 x per uur een IC rijden en verder zijn het vooral spitstreinen.
Doordeweeks valt het inderdaad wel mee (en dat de 5200 een week niet rijdt is ook te overzien).
Maar vooral op de zaterdagen 16 en 30 juli en 6 augustus zijn er wel forse ingrepen, waarbij diverse Sprinters maar 1x/uur rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat dat advies toen was omdat ze verwachtte dat er nog niet genoeg reizigers voor waren (weggebleven reizigers i.v.m. covid), niet vanwege personeelstekorten.

Maar als deze tekorten aanhouden, dan doet NS er wellicht goed aan om ook een dienstregeling aan te vragen met slechts kwartiersdiensten op Amsterdam C-Eindhoven en Rotterdam-Schiphol-Arnhem met slechts achter de hand een alternatief met ETMET voor mochten de problemen eerder zijn opgelost.
Doormodderen op beide assen met een 10-20 dienstregeling is minder klantvriendelijk dan om de 'oude' variant met 15-15 diensten en een volledige knoop in Utrecht terug te halen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

De ETMET proef werd destijds ook per wijzigingsblad ingevoerd, dus dan zou je in theorie ook per wijzigingsblad terug naar EKWET moeten kunnen zou je zeggen. Je hebt wel wat maatwerk voor de 7400 als je die wel wil laten rijden want die heeft geen basisuurpaden in de kwartierdienst, maar waar een wil is is een weg zou je zeggen. Tenzij men op de afdeling planning ook met personeelstekorten zit natuurlijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Daarom zeg ik ook dat je ETMET alvast als alternatief hebt, ook zodat het LOCOV daar input op kan hebben, aangezien je wel de insteek moet hebben om die weer in te voeren wanneer mogelijk.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door T-hijs »

henrivanderweijden schreef: ma 04 jul 2022, 06:40 Ik vind de heftigheid wel meevallen:
Het zijn 2 ETMET series die opgeheven worden, 3200 en 3900, daar blijft dus 4 x per uur een IC rijden en verder zijn het vooral spitstreinen.
Maar aangezien de vakanties voor de deur staan voorzie ik geen problemen.
Ik heb ook t idee dat er soms series tussen staan die niet rijden ivm werkzaamheden maar dat heb ik verder niet uitgezocht.
Wat mij betreft mag NS vaker zo'n "vakantiedienst" invoeren bijvoorbeeld rond de kerst en de vrijdag na Hemelvaart bijvoorbeeld.
Ik haalde mijn informatie uit die post op Somda, waaruit blijkt dat op sommige trajecten nog maar eenmaal per uur een sprinter rijdt, als ik het goed heb geïnterpreteerd, of zelfs helemaal geen treinen. Of heeft dat te maken met werkzaamheden, en is die bewuste post een verzameling van alle stremmingen, dus niet alleen als gevolg van personeelstekort?
Laatst gewijzigd door T-hijs op ma 04 jul 2022, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
F.k.a. Bollenstad
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat laatste, aangezien NS een bedieningsplicht heeft en dus als ze schrappen dan eerst moet kiezen voor treindiensten die bovenop de minimale bedieningsplichten komen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef: ma 04 jul 2022, 08:51 Daarom zeg ik ook dat je ETMET alvast als alternatief hebt, ook zodat het LOCOV daar input op kan hebben, aangezien je wel de insteek moet hebben om die weer in te voeren wanneer mogelijk.
De spoorsector staat niet bekend om flexibiliteit, dus een alternatief achter de hand houden zie ik niet zo snel gebeuren. Maar gepland tijdens het wijzigingsblad juni een kwartierdienst inzetten i.p.v. de tienminutentrein zou ook met de bestaande bureaucratie wel mogelijk moeten zijn lijkt mij.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

SuperGhost schreef: ma 04 jul 2022, 09:25 Ik denk dat laatste, aangezien NS een bedieningsplicht heeft en dus als ze schrappen dan eerst moet kiezen voor treindiensten die bovenop de minimale bedieningsplichten komen.
Geldt de bedieningsplicht van 2x/u dan ook in het weekend? Er zijn genoeg stations die dan slechts 1x/u worden bediend.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ArrivaBas »

De bedieningsplicht van 2x/uur geldt onder de bestaande concessie alleen doordeweeks tot 20:00. Daarbuiten is NS verplicht elk station minimaal 1x/uur per richting te bedienen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: ma 04 jul 2022, 08:22 Doormodderen op beide assen met een 10-20 dienstregeling is minder klantvriendelijk dan om de 'oude' variant met 15-15 diensten en een volledige knoop in Utrecht en Leiden terug te halen.
FTFY ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Verdere afschaling dienstregeling per 5 september; tienminutentrein verdwijnt. Persbericht NS.
De belangrijkste aanpassingen vanaf 5 september:
- op werkdagen rijdt NS vier Intercity’s per uur, waar dat nu zes is
- de avonddienstregeling start om 20.00 uur in plaats van 22.00 uur
- in het weekend en in de avonduren rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is
Deze aanpassingen gelden tot de ingang van dienstregeling 2023. Deze dienstregeling wordt ook afgeschaald (zie dat topic).
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Lijn 45 »

Het persbericht link naar deze pagina. :p

Worden de ETMET diensten dan nu een 10/20 of 15/15-ligging?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Alleen de ETMET intercity verdwijnt, de ETMET sprinters blijven, dus vandaar de intercity's ook in een 20/10 ligging zullen moeten blijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Waar blijven die dan? Tussen Utrecht en Breukelen/Veenendaal rijden er maar vier. En volgens een elders gedeeld lijstje gaan de vijfde en zesde Sprinter tussen Dordrecht en Rotterdam eruit.
Sowieso die ETMET corridor zou dus weer naar kwartiersdiensten i.p.v. 10/20 moeten kunnen.

Op Amsterdam - Eindhoven blijft ETMET, dus dat daar niks schuift is wel weer logisch.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Amsterdam - Eindhoven is pas in december weer ETMET, tot die tijd blijft dit nog 10/20. Een 15/15 ligging met de 2900 gaat niet omdat de goederentreinen richting Utrecht dan via de sprintersporen moeten en dat kan alleen als de 8900 niet rijdt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 23 aug 2022, 17:12 Een 15/15 ligging met de 2900 gaat niet omdat de goederentreinen richting Utrecht dan via de sprintersporen moeten en dat kan alleen als de 8900 niet rijdt.
Welke goederentreinen richting Utrecht bedoel je en waar precies kan de 8900 dan niet rijden?
Maar op de corridor Amsterdam Zuid - Dordrecht kan men toch weer wel gewoon 15/15 rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Nee, de 5000 in ETMET-ligging heeft dezelfde tijdsligging als de 2400 in kwartierdienst rond Sdm.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: di 23 aug 2022, 19:08Welke goederentreinen richting Utrecht bedoel je en waar precies kan de 8900 dan niet rijden?
De 2900 haalt bij Houten de goederentrein richting Amsterdam in tijdens de kwartierdienst. Tijdens de tienminutendienst is deze inhaling bij Mbtwaz (voor treinen uit Venlo, treinen vanaf de Betuweroute worden met ETMET niet ingehaald maar de 800 is dan enkele minuten uitgebogen). Die inhaling in Houten kan echter alleen als de 8900 niet rijdt.
Meltrain schreef: di 23 aug 2022, 19:08Maar op de corridor Amsterdam Zuid - Dordrecht kan men toch weer wel gewoon 15/15 rijden?
Niet zolang de 5200 blijft rijden en vooralsnog staat die er nog in.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten