Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Waarbij Maarn dan wel alleen in de tegenspitsrichting wordt overgeslagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Daniel schreef: za 06 feb 2021, 12:36 In het weekend stopt de 3100 op De Klomp volgens de adviesaanvraag ;) Doordeweeks betreft het inderdaad de IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam die daar stopt.
Grootste nadeel van dit model zal de aansluiting op het streekvervoer zijn. Doordeweeks overdag liggen de treinen verder uit elkaar (ik denk dat het grofweg 8/38 richting Utrecht en 22/52 richting Arnhem zal worden) waardoor je geen aansluitende halfuurdienst kunt bieden die vanuit beide richtingen gunstig is. En 's avonds en in het weekend heb je opeens andere tijden waar je op moet aansluiten. Maar ja, veel andere opties zijn er niet, met een kwartierdienst op Nijmegen - Arnhem gaat het niet lukken om vanaf Arnhem in 10/10/10 te rijden. Dat zal sowieso lastig worden met de 7500, die zal nu ook een kwartier verschoven worden vermoed naar het gat van circa 13 minuten tussen de 3000 en 3100.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sirvinniei »

Bemined schreef: za 06 feb 2021, 11:04 Het antwoord is al gegeven en staat ook gewoon in de adviesaanvraag: er is een kwartierdienst op Nijmegen - Arnhem die uit moet komen op een tienminutendienst in Utrecht. Dat kan alleen maar door één van de twee treinseries vanuit Nijmegen non-stop te maken tussen Ede-Wageningen en Utrecht Centraal. Samen men een iets kortere kering in Arnhem wordt de 3100 dan 5 minuten sneller dan de 3000 op Nijmegen - Utrecht Centraal. Vanuit Nijmegen liggen je treinen in 15/15, vanuit Arnhem in 13/7/10 en bij aankomst in Utrecht is het dan 10/10/10.
Ah, dus eigenlijk is Arnhem-Utrecht technisch gezien geen ETMET
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 11:42 De trein naar Rhenen gaat iig in het patroon van de huidige 7300 rijden (met eventueel een kleine minuutaanpassing) zoals nu ook al 's avonds en in het weekend. Voor de nieuwe IC Arnhem - Rotterdam heb ik de 3200 serie ergens voorbij zien komen.
Fijn voor de busaansluitingen op Db Vnd en Rhn
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

@Bemined: Ik denk dat de aansluitingen op het stadsvervoer vervelender uitpakken, met name voor het westen van Veenendaal. Lijn 83 sluit nu nog op de treinen in beide richtingen aan op De Klomp, maar heeft ook bij Veenendaal Centrum nog een treinknoop dus bestaat er een risico dat je op De Klomp net ongelukkig aansluit.
Voor lijn 80 biedt het juist kansen om de kwartiersdienst (die er vooral voor de scholierenpiek was, die verwacht ik daarmee wel terug post-corona) op een zinvoller manier te bieden. Namelijk met treinaansluitingen vanuit allevier de bussen waardoor de bezetting beter verspreid kan worden.

Lijn 87 is volledig gericht op de aansluiting van/naar Utrecht (met omklap halverwege de dag) en lijn 5 sluit ook nu al uitsluitend van/naar Utrecht aan.
Reizigers op lijn 50 zullen er dan ook nog wel gedeeltelijk last van hebben, maar die hebben naar Utrecht nog wel alternatieven.
Overigens is de gewijzigde ligging in de avond eigenlijk nog wel gunstig voor het meeste streekvervoer: lijn 80 kan met de avondligging makkelijker op zichzelf keren dan met de treinen verder uit elkaar zoals overdag en voor 50 ligt de pendel op De Klomp dan toch al los van de rest van de lijn.

Waar de streekvervoerders zich nog wel zorgen over maken is de impact van corona. Als NS last-minute zou besluiten om de dienstregeling toch niet uit te breiden en dus gelijk aan de huidige te houden is er mogelijk te weinig tijd om de busdienstregeling daar weer op aan te passen. En da's pas echt vervelend voor de aanslutingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: za 06 feb 2021, 12:39
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Waarbij Maarn dan wel alleen in de tegenspitsrichting wordt overgeslagen.
Correct.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: za 06 feb 2021, 13:03 @Bemined: Ik denk dat de aansluitingen op het stadsvervoer vervelender uitpakken, met name voor het westen van Veenendaal. Lijn 83 sluit nu nog op de treinen in beide richtingen aan op De Klomp, maar heeft ook bij Veenendaal Centrum nog een treinknoop dus bestaat er een risico dat je op De Klomp net ongelukkig aansluit.
Voor lijn 80 biedt het juist kansen om de kwartiersdienst (die er vooral voor de scholierenpiek was, die verwacht ik daarmee wel terug post-corona) op een zinvoller manier te bieden. Namelijk met treinaansluitingen vanuit allevier de bussen waardoor de bezetting beter verspreid kan worden.

Lijn 87 is volledig gericht op de aansluiting van/naar Utrecht (met omklap halverwege de dag) en lijn 5 sluit ook nu al uitsluitend van/naar Utrecht aan.
Reizigers op lijn 50 zullen er dan ook nog wel gedeeltelijk last van hebben, maar die hebben naar Utrecht nog wel alternatieven.
Overigens is de gewijzigde ligging in de avond eigenlijk nog wel gunstig voor het meeste streekvervoer: lijn 80 kan met de avondligging makkelijker op zichzelf keren dan met de treinen verder uit elkaar zoals overdag en voor 50 ligt de pendel op De Klomp dan toch al los van de rest van de lijn.

Waar de streekvervoerders zich nog wel zorgen over maken is de impact van corona. Als NS last-minute zou besluiten om de dienstregeling toch niet uit te breiden en dus gelijk aan de huidige te houden is er mogelijk te weinig tijd om de busdienstregeling daar weer op aan te passen. En da's pas echt vervelend voor de aanslutingen.
Lijn 50 kan inderdaad makkelijk op Veenendaal Centrum op de trein naar Utrecht aansluiten. Alleen Veenendaal noord en centrum verliezen dan hun aansluiting op de trein naar Utrecht, maar dat kan misschien opgevangen worden door de 280, die Syntus Utrecht volgens het laatste vervoersplan ook in het weekend en 's avonds naar Amersfoort wil gaan laten rijden (voor zolang syntus nog blijft rijden)
83 kan je qua tijdsligging veel mee spelen, omdat lijn 85 en in mindere mate lijn 5 overdag nauwelijks nog aan hoeven te sluiten op de treinenknoop in Ede.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

sirvinniei schreef: za 06 feb 2021, 12:54 Ah, dus eigenlijk is Arnhem-Utrecht technisch gezien geen ETMET
Het zal inderdaad OngeveerElkeTienMinutenEenTrein worden hier. Ik vraag me trouwens ook af hoe regelmatig de interval bij Schiphol zal zijn. Tot Amsterdam Bijlmer kun je prima een strakke 10 minuten interval rijden, maar daarna wordt het ook lastig. Tot Amsterdam Zuid wil je een tienminutendienst met de 3100, 3200 en 3500 en daarna een tienminutendienst tussen de 700/1800, 2400 en 3200. De 700/1800 en 3500 vormen nu juist een kwartierdienst met elkaar, net als de 700/1800 en 2400. Hierdoor zullen enkele treinen langere stops moeten gaan krijgen, in ieder geval tot een jaar later de koppeling van de ICD met het binnenlandse IC-net gereed is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Bemined schreef: za 06 feb 2021, 15:25Het zal inderdaad OngeveerElkeTienMinutenEenTrein worden hier.
Niet alleen hier. Amsterdam-Utrecht-Eindhoven is ook al geen volledig strakke ETMET. Het idee dat van een exact 10-minuten-interval heeft men een paar jaar geleden al losgelaten omdat het gewoon veel te lastig is om alle andere treinen daar omheen te plannen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Maar op Eindhoven - Amsterdam is de interval nog iets gelijkmatiger, een 9/11/10 interval zou ik nog als ETMET accepteren. 13/7/10 gaat echter nog een stukje verder. In de toekomst als men naar 8 treinen per uur doorgroeit zal het nog erger worden, ik vermoed dat 6/9 intervallen dan de norm zullen worden omdat dit de enige manier is om sprinters te kunnen behouden op enkele tweesporige baanvakken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Of we gaan, afgezien van de HSL, terug naar een een-treinen-systeem, waarbij alle treinen op alle stations stoppen. :p
Dan kun je makkelijk 15 tot 20 treinen per uur laten rijden. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door RobertT »

Hoe noemen ze dat ook weer?oh ja,metro ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef: za 06 feb 2021, 17:56 Of we gaan, afgezien van de HSL, terug naar een een-treinen-systeem, waarbij alle treinen op alle stations stoppen. :p
Op de HSL stoppen toch ook alle treinen op alle stations? (A)
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 17:43 Maar op Eindhoven - Amsterdam is de interval nog iets gelijkmatiger, een 9/11/10 interval zou ik nog als ETMET accepteren.
Voor met name Amsterdam-Utrecht zijn de tijden vrij variabel, rond de tijden dat er een ICE rijdt is het soms 12/8.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

De nieuwe spoordienstregeling vanaf december 2021 zal bijna ongewijzigd ook in 2023 gereden worden. De wijzigingen die voor december 2022 gepland stonden worden een jaar uitgesteld door vertraging in de levering van ICNG.

Bron: https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienst ... itgesteld/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door playertwo »

Heeft dat ook nog gevolg dat ICR langer in dienst blijft?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Klaasje »

Nee, NS gaat de reizigers op de HSL in luchttreinen vervoeren. :twisted:
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Dennenboom »

Vijftien jaar na de opening van de HSL Zuid passende treinen beschikbaar hebben, daar kunnen we als Nederland trots op zijn.
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Klaasje schreef: wo 17 feb 2021, 16:30 Nee, NS gaat de reizigers op de HSL in luchttreinen vervoeren.
Goed lezen: men verwacht nog steeds dat ICNG vanaf eind dit jaar gaat instromen. Maar voor de koppeling van de HSL aan de NoordOost zijn meer stellen nodig dan men in 2023 verwacht beschikbaar te hebben. De uitstroom van ICR gaat dus nog altijd van start eind dit jaar, misschien dat een klein aantal stammen iets langer door moet maar het is niet zo dat er tot 2024 met ICR gereden zal worden. Wel zal er geen tijdwinst zijn tussen Amsterdam en Breda tot 2024, zodra ICNG met 200km/u gaat rijden krijgt de 900 een lange stop in Rotterdam om weer op de oude tijd uit te komen.
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Gaat de Brussel trein dan ook direct ICNG rijden? Lijkt me dat dat dan ook sneller gaat rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Waarom denk je dat? De levering van ICNG is vertraagd, dus ook de Benelux-stellen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4383
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door CamilleKreemers »

ik bedoelde dat als alle stellen zijn geleverd in 2023 dat in DR2024 ook de IC Brussel versneld wordt door de ICNG.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Jultar »

De inzet van de ICNG in de IC Brussel stond officieel gepland vanaf 2025. Daarin is dus officieel niets gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

Ik neem aan dat de vertragingen bij Alstom dusdanig lang zijn dat ze weten dit niet vóór eind 2022 in te kunnen halen? Beter dat NS dit nu al doorvoert/communiceert, dan last-minute moet gaan sleutelen aan dienstregelingen.
Beul van de blindegeleidelijn
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door BusOV40 »

Wat me opvalt in de plannen dat er voor Brabant geen plannen zijn.

Michael
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Dat hebben we begin februari ook al besproken, er gebeurt wat in het uiterste zuidwesten van Brabant. Over twee jaar is Brabant weer aan de beurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Het Locov heeft gisteren geadviseerd over de dienstregeling 2022. Staat weinig opvallends in, behalve dat Locov aan NS vraagt om een alternatieve dienstregeling te ontwerpen met minder treinen mochten de gevolgen van corona op het openbaar vervoer langer duren.

Linkje: https://locov.nl/publicaties/1912247.as ... eling-2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten