Dienstregeling 2022
Re: Dienstregeling 2022
Logischerwijs heb ik vooral gekeken naar de nieuwe dienstregeling op mijn oude forenzenroute Alphen a/d Rijn - Utrecht, waar met de komst van de 8900 natuurlijk heel wat verandert. Maar er zijn een paar dingen die ik niet helemaal snap:
- De 8900 neemt de dienstregeling van de huidige treinserie 6500 over, die een dienstregeling heeft die gebouwd is rond zoveel mogelijk uit 1 treinstel halen (stopperen in de spitsrichting, snel terug). Maar als dat vereiste komt te vervallen, waarom kan dat principe dan niet worden losgelaten? Er valt best wat te zeggen voor een stop in Vaartsche Rijn in wat nu de tegenspitsrichting is van deze treinserie, en aangezien er beide kanten op vier minuten wordt gestopt op Utrecht Centraal zou een extra stop hier (ter bediening van het ROC Vondellaan of de gebouwen van de UU op de Bijlhouwerstraat) nog best aantrekkelijk kunnen zijn voor heel wat mensen.
- Zowel de Sprinter 8900 als de IC 8800 krijgen voortaan een stop van drie minuten in Alphen a/d Rijn richting Leiden. Had dat niet wat aantrekkelijker gekund voor de doorgaande reizigers Utrecht -> Leiden?
- De 8900 neemt de dienstregeling van de huidige treinserie 6500 over, die een dienstregeling heeft die gebouwd is rond zoveel mogelijk uit 1 treinstel halen (stopperen in de spitsrichting, snel terug). Maar als dat vereiste komt te vervallen, waarom kan dat principe dan niet worden losgelaten? Er valt best wat te zeggen voor een stop in Vaartsche Rijn in wat nu de tegenspitsrichting is van deze treinserie, en aangezien er beide kanten op vier minuten wordt gestopt op Utrecht Centraal zou een extra stop hier (ter bediening van het ROC Vondellaan of de gebouwen van de UU op de Bijlhouwerstraat) nog best aantrekkelijk kunnen zijn voor heel wat mensen.
- Zowel de Sprinter 8900 als de IC 8800 krijgen voortaan een stop van drie minuten in Alphen a/d Rijn richting Leiden. Had dat niet wat aantrekkelijker gekund voor de doorgaande reizigers Utrecht -> Leiden?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Voor de OV aansluitingen is uiteraard vooral van belang waar welke reizigers vandaan komen. Als al die reizigers naar Utrecht op de fiets aankomen of uit hun auto die ze op de P+R zetten dan kan het aantal instappers naar Utrecht best groter zijn, maar kan het voor de bus nog altijd relevanter zijn om op de trein naar Arnhem aan te sluiten.Roeland schreef: ↑ma 26 jul 2021, 10:10Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.
Sowieso zijn er al twee buslijnen, 5 uit Ede en 87 uit Veenendaal,
specifiek op de trein naar Utrecht gericht. Dat kan natuurlijk zo blijven, want voor die lijnen is naar Arnhem aansluiten juist minder voor de hand liggend (zeker voor 5).
83 heeft waarschijnlijk een meer gemengd publiek, maar in het gebied waar hij vandaan komt is richting Utrecht een alternatief en richting Arnhem niet
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
De 3300 wordt overdag doordeweeks doorgetrokken naar Den Haag Centraal. Maar gaat hij nog ergens wortels schieten onderweg?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2022
Maar de reistijd blijft hetzelfde? Tegen de twee minuten langere halteertijd in Alphen a/d Rijn staat dat er drie minuten worden gewonnen tussen Woerden en Leiden Lammenschans (en er komt één minuut bij tussen Utrecht Centraal en Woerden). Lijkt mij niet echt bezwaarlijk voor doorgaande reizigers dus.
Re: Dienstregeling 2022
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Dienstregeling 2022
Ook de 89S uit Wageningen sluit aan op de trein naar Utrecht.Daniel schreef: ↑ma 26 jul 2021, 13:36Voor de OV aansluitingen is uiteraard vooral van belang waar welke reizigers vandaan komen. Als al die reizigers naar Utrecht op de fiets aankomen of uit hun auto die ze op de P+R zetten dan kan het aantal instappers naar Utrecht best groter zijn, maar kan het voor de bus nog altijd relevanter zijn om op de trein naar Arnhem aan te sluiten.Roeland schreef: ↑ma 26 jul 2021, 10:10Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.
Sowieso zijn er al twee buslijnen, 5 uit Ede en 87 uit Veenendaal,
specifiek op de trein naar Utrecht gericht. Dat kan natuurlijk zo blijven, want voor die lijnen is naar Arnhem aansluiten juist minder voor de hand liggend (zeker voor 5).
83 heeft waarschijnlijk een meer gemengd publiek, maar in het gebied waar hij vandaan komt is richting Utrecht een alternatief en richting Arnhem niet
Re: Dienstregeling 2022
Tsja, de treinen moeten kruisen op station Bodegraven, Alphen en bij Zoeterwoude. Dat doen ze nu al op Bodegraven en bij Zoeterwoude. De rijtijd tussen Bodegraven en Zoeterwoude moet dus gelijk blijven aan vandaag, ondanks de versnelling door sprintermaterieel en snelheidsverhoging bij Alphen. Dan moeten er dus treinen wachten in Alphen. Er is blijkbaar gekozen voor de treinen náár Leiden.PHS schreef:Maar de reistijd blijft hetzelfde? Tegen de twee minuten langere halteertijd in Alphen a/d Rijn staat dat er drie minuten worden gewonnen tussen Woerden en Leiden Lammenschans (en er komt één minuut bij tussen Utrecht Centraal en Woerden). Lijkt mij niet echt bezwaarlijk voor doorgaande reizigers dus.
Re: Dienstregeling 2022
Door welke trein wordt de 3300 waar ingehaald?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2022
Richting Den Haag:
*Alleen in de spits
Tevens crossplatform 800/3300 in Zd
- In Zaandam door de 4500 *.
Vanaf Amsterdam Sloterdijk strak achter de 9100/9300.
Vanaf Schiphol Airport wordt parallel aan de 3200 gereden.
Vanaf Leiden Centraal wordt tegelijk vertrokken met de 2400 (géén crossplatform).
- Achter de 700/1800, (zoals de 4600 nu).
Tussen De Vink en Leiden Centraal passeert de 2400.
Tussen Hoofddorp en Schiphol Airport parallel aan de 3200.
In Zaandam door de 4500 *
*Alleen in de spits
Tevens crossplatform 800/3300 in Zd
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2022
Met de huidige rijsnelheid wordt de afstand tussen Gorinchem en Leerdam in 10 minuten afgelegd en die tussen Leerdam en Beesd in 6 minuten. Samen is dat dus 16 minuten en daarmee 1 minuut te lang voor een kruising in Beesd. Echter, blijkbaar heeft Prorail de rijsnelheid op max. 100 km/u bepaald tussen Sliedrecht en Geldermalsen (https://nl.wikipedia.org/wiki/Baanvaksnelheid, https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn ... _Dordrecht), waarschijnlijk om op onderhoudskosten te besparen. Tussen Dordrecht en Sliedrecht mag max. 130 km/u gereden worden en de GTW kan 140 km/u aan. Zou een kering in Beesd niet gewoon haalbaar zijn als Prorail de maximumsnelheid verhoogt naar 130 of 140 km/u zoals op de meeste baanvakken in NL gebruikelijk is? Daarmee kan de treindienst in westelijke richting 10 minuten sneller worden en wellicht kunnen sommige reizen met een overstap in Geldermalsen zelfs met 30 minuten worden bekort.
Als de halte Gorinchem Noord ooit het levenslicht nog ziet en een hogere baanvaksnelheid zou dan niet meer volstaan om de kruising in Beesd te halen, dan kan het dubbelspoor vanuit Beesd in westelijke richting verlengd worden. Het ziet er op de kaart i.i.g. niet al te ingewikkeld uit daar, zolang je maar ten oosten van de bruggen bij de Diefdijk blijft.
Re: Dienstregeling 2022
Ik heb begrepen dat er juist plannen zijn om het tweede spoor in Beesd weg te halen zodat het perron verbreed kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Als er nou één ding is waar geen gebrek aan is bij station Beesd, dan is het wel ruimte. Daar zijn met gemak twee zijperrons langs de huidige sporen te bouwen.
Beesd is overigens ook nog het enige lange passeerspoor op de route, speciaal voor omgeleid goederenverkeer (wat overigens dan weer niet lekker tussen een halfuursdienst Gorinchem - Geldermalsen heen past).
Je zou bijna een boek kunnen schrijven over de blunders die op dat lijntje hebben plaatsgevonden trouwens... zo heeft ooit een hele avond het treinverkeer Gorinchem - Geldermalsen plat gelegen nadat de treindienstleider een omgeleide goederentrein niet in Beesd had vastgehouden en de twee tegemoetkomende goederentreinen vervolgens in Leerdam beide langer dan het passeerspoor bleken te zijn. En de afscheidsrit van NS op deze lijn vertrok met vertraging toen men er achter kwam dat de kruising met de tegentrein in Arkel gepland was
Beesd is overigens ook nog het enige lange passeerspoor op de route, speciaal voor omgeleid goederenverkeer (wat overigens dan weer niet lekker tussen een halfuursdienst Gorinchem - Geldermalsen heen past).
Je zou bijna een boek kunnen schrijven over de blunders die op dat lijntje hebben plaatsgevonden trouwens... zo heeft ooit een hele avond het treinverkeer Gorinchem - Geldermalsen plat gelegen nadat de treindienstleider een omgeleide goederentrein niet in Beesd had vastgehouden en de twee tegemoetkomende goederentreinen vervolgens in Leerdam beide langer dan het passeerspoor bleken te zijn. En de afscheidsrit van NS op deze lijn vertrok met vertraging toen men er achter kwam dat de kruising met de tegentrein in Arkel gepland was
Maar waar denk je die 130 km/u te halen dan. Tussen Sliedrecht en Boven-Hardinxveld liggen de stations zo kort op elkaar dat je nooit de maximale snelheid haalt. En bij Gorinchem en Arkel zit je met wat stevige bochten waar je ook niet met baanvaksnelheid door kunt. Hooguit tussen Arkel en Beesd zou het net kunnen, maar of je daar dan ook genoeg tijd mee wint voor een robuuste dienstregeling?OVinspecteur schreef: ↑za 31 jul 2021, 12:16Tussen Dordrecht en Sliedrecht mag max. 130 km/u gereden worden en de GTW kan 140 km/u aan. Zou een kering in Beesd niet gewoon haalbaar zijn als Prorail de maximumsnelheid verhoogt naar 130 of 140 km/u zoals op de meeste baanvakken in NL gebruikelijk is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Ha ha, sommige forummers hebben een rijke fantasie niet gehinderd door kennis van de situatie ter plaatse
Re: Dienstregeling 2022
Inderdaad staat het tweede spoor van Beesd op de nominatie om gesloopt te worden, maar op de infrakaart staat nog geen gepland jaartal hiervoor. Hopelijk komt men in de tussentijd tot inzicht bij ProRail.
Iets anders: waarom blijven de 600 en de 1800 in Meppel stoppen in dienstregeling 2022?
De toegevoegde waarde van de stop is vrijwel nihil nu de 9000 gaat doorrijden van Mp naar Zl, waardoor de tijden van de 8100 wijzigen, in de zin dat de 8100 richting Zl vlak voor de 600/1800 rijdt en in richting Gn vlak na de 600/1800.
Iets anders: waarom blijven de 600 en de 1800 in Meppel stoppen in dienstregeling 2022?
De toegevoegde waarde van de stop is vrijwel nihil nu de 9000 gaat doorrijden van Mp naar Zl, waardoor de tijden van de 8100 wijzigen, in de zin dat de 8100 richting Zl vlak voor de 600/1800 rijdt en in richting Gn vlak na de 600/1800.
Re: Dienstregeling 2022
Denk daarnaast dat NS een directe verbinding over Zwolle heen voor Meppel meer toegevoegde waarde vindt hebben dan de reistijdwinst voor stations verder naar het noorden.
Re: Dienstregeling 2022
Het is een enkelsporige lijn he, dan als je in Beesd wilt kruisen moet je de tijdwinst dus ook tussen Gorinchem en Beesd realiseren Om een halfuurdienst via enkelspoor te rijden moet de rijtijd tussen elk passeerpunt 14 minuten zijn. Beesd - Gorinchem is nu 18 minuten maar dat komt mede door het kruisen in Leerdam, als je daar niet hoeft te kruisen zou het in zo'n 16 minuten moeten lukken, dus je moet nog 2 minuten zien de winnen om dit mogelijk te maken, en gezien de bogen zal dat vooral tussen Arkel en Beesd behaald moeten worden.Daniel schreef: ↑za 31 jul 2021, 12:51Maar waar denk je die 130 km/u te halen dan. Tussen Sliedrecht en Boven-Hardinxveld liggen de stations zo kort op elkaar dat je nooit de maximale snelheid haalt. En bij Gorinchem en Arkel zit je met wat stevige bochten waar je ook niet met baanvaksnelheid door kunt. Hooguit tussen Arkel en Beesd zou het net kunnen, maar of je daar dan ook genoeg tijd mee wint voor een robuuste dienstregeling?
Re: Dienstregeling 2022
Of in een scheef patroon rijden zoals op Raalte - Nijverdal gebeurt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Dienstregeling 2022
Maar dan heb je weer een lange stop nodig ergens want op Dordrecht - Gorinchem moet je wel weer in een strak patroon zitten. Kortom, als je Dordrecht - Geldermalsen in beide richtingen zonder lange tussenstops wilt rijden moet er iets aan de infrastructuur aangepast worden. Gedeeltelijke verdubbelingen en/of aanpassen van de rijtijd door te versnellen (hogere baanvaksnelheid, snellere wissels, stop/doorschakelingen eruit door overwegen op te heffen) of juist te vertragen (in de vorm van een extra station).
Re: Dienstregeling 2022
Ik zie nu dat inderdaad de overstap van de 600/1800 op de 8100 korter wordt dan nu het geval is: straks 12 minuten in beide richtingen in plaats van 14 minuten (600/1800 naar 8100) of 17 minuten (8100 naar 600/1800).
Wel is volgens de NS het aantal reizigers dat in Meppel overstapt van de Friese tak op de Groningse tak en vice versa vrij beperkt, althans dat herinner ik mij van eerdere adviesaanvragen waarin deze overstap verslechterde.
De reden dat ik het aanstipte is dat Meppel - Zwolle de vreemdste ETMET van Nederland wordt in dienstregeling 2022: de 600/1800 - 8100 - 9000 krijgen een prachtige 4/4/22 ligging
Re: Dienstregeling 2022
Het is ook niet de bedoeling een ETMET te realiseren daar.
Re: Dienstregeling 2022
Met een scheve dienstregeling sta je niet heel veel langer stil, dat kost hooguit 3 tot 5 minuten (zoals je ook ziet tussen Raalte en Nijverdal) en kun je dan op het volgende blok weer in een strak patroon rijden. Kijk maar eens naar de dienstregeling van de 7900 serie.Bemined schreef: ↑za 31 jul 2021, 16:39 Maar dan heb je weer een lange stop nodig ergens want op Dordrecht - Gorinchem moet je wel weer in een strak patroon zitten. Kortom, als je Dordrecht - Geldermalsen in beide richtingen zonder lange tussenstops wilt rijden moet er iets aan de infrastructuur aangepast worden. Gedeeltelijke verdubbelingen en/of aanpassen van de rijtijd door te versnellen (hogere baanvaksnelheid, snellere wissels, stop/doorschakelingen eruit door overwegen op te heffen) of juist te vertragen (in de vorm van een extra station).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Dienstregeling 2022
Er valt natuurlijk nog wel wat te optimaliseren. En wellicht kan er wat ruimte in de dienstregeling worden gevonden voor station Staphorst. Dat wil de regio graag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2022
Dat is minder makkelijk dan je denkt. In dienstregeling 2022 zou alleen de 9000 kunnen stoppen in Staphorst (de 8100 rijdt immers voor de 9000 uit). Dat betekent twee minuten eerder vertrekken in Leeuwarden, waardoor de kering in plaats van zeven minuten nog maar vijf minuten zou bedragen, wat erg krap is.
Los daarvan is het gerucht/het verhaal dat de gemeente Staphorst wel een station wil, mits daar dan geen treinen op zondag stoppen. Dat zou de NS echter niet willen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: huibf en 94 gasten