Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Plutona »

Ik voorzie vooral problemen aangezien nu de maatregelen stelselmatig versoepeld worden, het aantal treinreizigers weer gaat groeien. Een merkwaardig moment om je diesntregeling juist te verminderen. Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door AppleMoose »

Als het personeel niet beschikbaar is...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Maar hoe weet de NS nu al dat hun personeel over een maand niet beschikbaar is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Omdat het niet alleen NS'ers zijn die uitvallen? De hele economie wordt geraakt door Omicron-gerelateerde uitval van personeel, en Nederland loopt daarin door de lockdown achter op andere landen. Maar overal in Europa wordt er stevig gesneden in het OV door tijdelijk personeelstekort, NS kan dan maar beter voorbereiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door quakkerillo »

Als je nu 10% van je onderhoudspersoneel mist, waardoor treinen niet tijdig onderhouden kunnen worden zit je over een tijd met treinen die volgens planning ook van het spoor moeten voor onderhoud, terwijl de treinen die hen zouden moeten vervangen nog niet klaar zijn.
Dan kan je nu al zeggen dat over 2 weken je ongeveer een x % treinen zal missen. Dat hoeft dus niet voorspellend te zijn naar beschikbaarheid van conducteurs en machinisten, maar berkenend vanuit de huidige situatie met onderhoudspersoneel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Suus »

Dat er personeelsproblemen zijn is toch nu al duidelijk? Het aantal vieze treinen is de laatste weken significant toegenomen, blijkbaar komen ze daar ‘s nachts niet meer aan toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Het lijkt mij dat je als spoorbedrijf de voorkeur hebt voor vieze treinen boven het schrappen van ritten, dat tweede gebeurt ook al een aantal weken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door umbusko »

Suus schreef: vr 28 jan 2022, 10:00 Dat er personeelsproblemen zijn is toch nu al duidelijk? Het aantal vieze treinen is de laatste weken significant toegenomen, blijkbaar komen ze daar ‘s nachts niet meer aan toe.
Heeft dat niet te maken met de lage temperaturen? Onder een bepaalde temperatuur worden de wasinstallaties toch uitgeschakeld, zodat het water niet bevriest?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Plutona schreef: do 27 jan 2022, 23:46Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.
Met nog 85% van de treinen (of eigenlijk nog meer, als je het vergelijkt met de dienstregeling zoals die was pré-corona) moet dat toch geen probleem zijn?
Spitstreinen schrappen lijkt me ook geen groot probleem zolang er nog een thuiswerkadvies geldt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Dat er spitstreinen worden geschrapt en dat op bepaalde trajecten de frequentie verlaagd wordt van 6x/uur naar 4x/uur, lijkt me prima uit te leggen.
Frequentieverlagingen van 4x/uur naar 2x/uur zou ik echter wel zo veel mogelijk beperken, zeker op trajecten als Utrecht - Rotterdam, Utrecht- Den Haag en Den Haag - Amsterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door cassie127 »

Arnhem - Utrecht is in de avonduren en de vroege ochtenduren nog maar 2× per uur omdat de 3200 dan niet rijdt. Dus hetzelfde zul je ook wel hebben tussen Schiphol en Den Haag HS
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

In de vroege ochtend is het op Arnhem - Utrecht al 4x/uur.

Maar de lange termijn vooraf vindt ik ook wel opvallend: op de 21e februari hebben de personeelsleden die vandaag positief getest worden hun verplichte isolatie er al ruim een week op zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

De grootste piek moet nog komen, met 100.000 positieve testen per dag kom je al snel op 1,5 miljoen mensen in quarantaine of isolatie.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Tom024 »

Inderdaad, als het RIVM verwacht dat er nog zo'n enorme golf besmettingen aankomt is nu al duidelijk dat (als dat ook daadwerkelijk uitkomt) er aanzienlijke personeelstekorten gaan ontstaan, onder andere in het OV. Dan geef ik de voorkeur aan een vervoersbedrijf wat daar pro-actief en ruim op tijd over communiceert. Liever dat dan op maandagochtend ontdekken dat je trein/bus niet rijdt wegens 'logistieke beperkingen.' Andere vervoersbedrijven zullen ongetwijfeld ook met dit soort afschaalscenario's aan het werken zijn.
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.

Dus ja, er komen ongetwijfeld problemen met personeelstekort, maar dat het in die mate zal zijn dat je naar een LUD-light moet gaan, neem ik met een korreltje zout.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat NS zelfs rijkelijk laat is met de eerste afschalingen. Ik zorg er in elk geval voor dat ik zo in mijn auto kan duiken als de 'logistieke beperkingen' in het Brabantse eerder al tot grotere uitval dan een enkele slag 5900 leiden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.
100.000 is prima haalbaar, vandaag hebben we al 74.000+ positieve testen, tendens snel stijgend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Hainje »

PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.

Dus ja, er komen ongetwijfeld problemen met personeelstekort, maar dat het in die mate zal zijn dat je naar een LUD-light moet gaan, neem ik met een korreltje zout.
Mijn leraar Nederlands zei altijd: Verwacht het ergste, dan valt het altijd mee.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

@Z2N: Haalbaar ja, maar met de huidige trend denk ik niet dat we tot maart op die piek hoeven wachten. Eerder tot volgende week ofzo.
En daarna iets als in het VK waar de lijn ook weer scherp naar beneden gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

Z2N schreef: vr 28 jan 2022, 17:05
PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.
100.000 is prima haalbaar, vandaag hebben we al 74.000+ positieve testen, tendens snel stijgend.
Maar halen we dat ook meerdere weken achter elkaar? De omikronpiek is hoog, maar lijkt daarna ook weer snel te dalen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Onze stijging begon natuurlijk wel trager, omdat we als enige land in Europa winkels en horeca gesloten hebben vanwege de omicrongolf. Het effect van de versoepelingen van 14 januari zie je nu eigenlijk pas terug, daar moeten de versoepelingen van dinsdag nog bijkomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

reisthijs schreef: vr 28 jan 2022, 10:11
Plutona schreef: do 27 jan 2022, 23:46Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.
Met nog 85% van de treinen (of eigenlijk nog meer, als je het vergelijkt met de dienstregeling zoals die was pré-corona) moet dat toch geen probleem zijn?
Dat is het gevaar naar het kijken naar gemiddelden, die cijfers zijn het landelijke gemiddelde gezien over de hele dag. Reizigersaantallen zijn echter niet evenredig verdeeld over de dag en over het land. Het gemiddelde toont dat de daling van het aantal reizigers fors lager is dan de daling van het aantal treinen, maar de plaatselijke situatie op een specifiek tijdstip kan precies andersom zijn. Plaatselijke rijden er 50% minder treinen, maar het gemiddelde wordt flink omlaag gehaald door de lijnen waar men sowieso al in een halfuurdienst rijdt en waarop dus niet bespaard kan worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Sowieso is er momenteel een duidelijke trend in grafieken over het OV-gebruik te zien: in de daluren zijn veel meer (recreatieve) reizigers al teruggekeerd naar het OV. Het betreft, mede door het nog geldende thuiswerkadvies, met name de spits waar een zeer forse vraaguitval heeft plaatsgevonden.
Dat haalt natuurlijk wel het gemiddelde behoorlijk naar beneden.

De spitstreinen die men nu ook wil gaan opheffen zullen dus een vrij pijnloze maatregel zijn, daar zal het effect op de drukte beperkt zijn. Maar in de daluren kan de pijn meer gevoeld worden zodra de uitsnijdingen ook bij de treinen in die periode plaatsvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Mikos »

Morgen zullen de eerste aanpassingen aan de dienstregeling vanwege personeelstekorten zich al voordoen. Zoals het er nu naar uitziet vervallen de volgende treinseries en deeltrajecten:

1000 Asd-Rtd v.v.
2400 Ledn-Ddr v.v.
2800 Rtd-Ut v.v.
3100 Shl-Nm v.v.
3700 (dit weekend 303700) Ledn-Ddr v.v.
5700 Ut-Hfd v.v.

De 4900 stopt extra te Hor.
De 3000 stopt extra te Klp.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Dus tot zover het argument om tot 21 februari vooruit te kijken zodat de reiziger weet waar 'ie aan toe is, want de volgorde wordt kennelijk morgen al anders.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten