Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Op die tijden van de 3200 of 3100 is nog wel wat te vinden met 's avonds laat een iets kortere overstaptijd. Waarbij richting Arnhem voor de meeste buslijnen trouwens een relevantere aansluiting lijkt dan richting Utrecht.

Wat dat betreft is de omklap naar de tijden van de 3000 in de avond een lastiger situatie. Richting Utrecht vindt die zo'n 2 uur later plaats dan richting Arnhem, dus zal je waarschijnlijk een periode met een "halve" aansluiting krijgen.
's Ochtends maakt NS het Keolis nog lastiger met richting Arnhem in de ochtend twee 3000'en als eerste treinen gevolgd door twee 3100'en waarna de 3200 begint met rijden. Terwijl er naar Utrecht geen 3000'en stoppen in de vroege ochtend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Mijn reis Rotterdam Lombardijen - Amsterdam Amstel wordt in beide richtingen 9 minuten korter. :D Dat komt omdat de overstap te Rotterdam Centraal van 16 naar 7 minuten gaat.
(In het weekend blijft de overstap helaas wel 16 minuten.)
Ik zal die reis waarschijnlijk wel minder frequent gaan maken, want we gaan toch meer hybride werken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

PHS schreef: vr 23 jul 2021, 11:20Nog niet veel opmerkelijke wijzigingen kunnen vinden. Behalve dat de nieuwe s3200 straks vijf minuten gaat wortelschieten te Asdz. Daardoor is de rechtstreekse trein Asb - Ledn één of twee minuten trager dan met overstap te Shl.
Het was bekend dat ETMET geforceerd zou worden aangezien de verschillende corridors niet goed op elkaar aansloten. Dus om aan die tienminutentrein te komen mogen diverse treinen lang stil gaan staan. Waar de 3100 tussen Nijmegen en Utrecht 5 minuten sneller wordt dan de 3000, ben je van Nijmegen naar Schiphol gek genoeg een minuut sneller met de 3000 en overstappen op de 3500. De tijdwinst van de 3100 tussen Arnhem en Utrecht wordt volledig teniet gedaan door langere stops van Utrecht naar Schiphol.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef: za 24 jul 2021, 01:00 Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.
Nee, is exact omgekeerd op De Klomp. 's Ochtends vooral veel studenten richting Arnhem en in de middag juist vanuit Arnhem logischerwijs.
Er zijn uiteraard ook overstappers op de treinen naar Utrecht (lijn 5 en 87 zijn daar juist op gericht), maar dat perron is toch echt stukken leger in de ochtend.
Vergeet ook niet dat voor die reizigers richting Arnhem de overstap op de trein de enige echte optie is, terwijl er richting Utrecht allerlei alternatieven zijn. (Vanaf de Heuvelrug via Driebergen-Zeist, vanuit Veenendaal met de Sprinter en vanuit Woudenberg/Scherpenzeel via Amersfoort)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: za 24 jul 2021, 11:25
CamilleKreemers schreef: za 24 jul 2021, 01:00 Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.
Nee, is exact omgekeerd op De Klomp. 's Ochtends vooral veel studenten richting Arnhem en in de middag juist vanuit Arnhem logischerwijs.
Er zijn uiteraard ook overstappers op de treinen naar Utrecht (lijn 5 en 87 zijn daar juist op gericht), maar dat perron is toch echt stukken leger in de ochtend.
Hoe laat neem jij dat waar?
Want ik heb enkele malen de trein van 7:48 (3020) gehad en toen was het perron richting Utrecht toch een stuk voller. Maar dat was wel altijd in juni en juli, dus dan zijn er minder studenten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Op precies dat tijdstip. Maar de reizigers richting Arnhem zijn nagenoeg 100% studenten dus dat je die in de zomer niet ziet ligt voor de hand ;)
Vaak zat hele kuddes uit lijn 50 en 80 naar de trein naar Arnhem zien rennen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sirvinniei »

Bemined schreef: za 24 jul 2021, 10:17
PHS schreef: vr 23 jul 2021, 11:20Nog niet veel opmerkelijke wijzigingen kunnen vinden. Behalve dat de nieuwe s3200 straks vijf minuten gaat wortelschieten te Asdz. Daardoor is de rechtstreekse trein Asb - Ledn één of twee minuten trager dan met overstap te Shl.
Het was bekend dat ETMET geforceerd zou worden aangezien de verschillende corridors niet goed op elkaar aansloten. Dus om aan die tienminutentrein te komen mogen diverse treinen lang stil gaan staan. Waar de 3100 tussen Nijmegen en Utrecht 5 minuten sneller wordt dan de 3000, ben je van Nijmegen naar Schiphol gek genoeg een minuut sneller met de 3000 en overstappen op de 3500. De tijdwinst van de 3100 tussen Arnhem en Utrecht wordt volledig teniet gedaan door langere stops van Utrecht naar Schiphol.
Als je het al ETMET kan noemen, met zo'n scheef patroon.
Het is eerder een kwartiersdienst met voortreinen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef: za 24 jul 2021, 11:32 Hoe laat neem jij dat waar?
Want ik heb enkele malen de trein van 7:48 (3020) gehad en toen was het perron richting Utrecht toch een stuk voller. Maar dat was wel altijd in juni en juli, dus dan zijn er minder studenten.
Dat om 07:48 het perron naar Utrecht voller staat is meer dan logisch, dan is de trein naar Arnhem net weg. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

sirvinniei schreef: za 24 jul 2021, 11:43 Als je het al ETMET kan noemen, met zo'n scheef patroon.
Het is eerder een kwartiersdienst met voortreinen
Vanaf Arnhem is het inderdaad geen ETMET te noemen met de 13/6/11 interval. en Bijlmer - Schiphol met z'n 16/4/10 interval ook niet. Utrecht - Bijlmer, Amsterdam Zuid - Leiden en Leiden - Rotterdam wordt echter wel ETMET.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Is dat ook de interval in de nieuwe dienstregeling, of alleen tijdens de test?
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Gamma »

De dienstregeling in de test is gelijk aan de dienstregeling in 2022.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Op Arnhem - Utrecht is het sowieso onvermijdelijk omdat de treinen een verschillend stoppatroon hebben, op Bijlmer - Schiphol is hopelijk in de toekomst nog optimalisatie mogelijk als de HSL dienstregeling aangepast wordt na instroom ICNG. Maar dat laat nog even op zich laten wachten, dus voorlopig is het pseudo-ETMET.

Overigens zijn ook de stops te Utrecht niet echt optimaal, deze zouden ten hoogste 5 minuten moeten zijn voor de cross-platformoverstap (gelijktijdig aankomen, 2 minuten overstap en dan 3 minuten achter elkaar weg) maar dat gelijktijdig aankomen vanuit Eindhoven en Arnhem lukt ook niet waardoor sommige treinen tot 7 minuten in Utrecht staan voor de overstap.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Gamma schreef: za 24 jul 2021, 13:12 De dienstregeling in de test is gelijk aan de dienstregeling in 2022.
Dan moeten ze toch maar weer eens de dienstregeling weer op de schop nemen voor 2023, want een ETMET die eigenlijk een kwartiersdienst met een voortrein is, schiet natuurlijk weinig op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Wubbo »

Arnhem - Utrecht wordt voorlopig geen 10-minutendienst doordat er aangesloten moet worden op de kwartierdienst van Arnhem - Nijmegen. Maar door het verschillende stoppatroon kan de aankomst in Utrecht wel in een 10-minutendienst uitkomen. Amsterdam Bijlmer - Schiphol - Leiden zou op ongeveer 9/9/12 uit moeten komen, een 10-minutendienst past niet goed op de capaciteit van de Schipholtunnel.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Tot PHS Arnhem - Nijmegen zal er weinig veranderen ben ik bang. Rond Schiphol is wat optimalisatie mogelijk zodra de IntercityDirect doorgekoppeld wordt maar duurt door vertraging van ICNG ook nog eventjes.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef: za 24 jul 2021, 16:05 Arnhem - Utrecht wordt voorlopig geen 10-minutendienst doordat er aangesloten moet worden op de kwartierdienst van Arnhem - Nijmegen. Maar door het verschillende stoppatroon kan de aankomst in Utrecht wel in een 10-minutendienst uitkomen. Amsterdam Bijlmer - Schiphol - Leiden zou op ongeveer 9/9/12 uit moeten komen, een 10-minutendienst past niet goed op de capaciteit van de Schipholtunnel.
Ook op Arnhem-Nijmegen had je al ETMET kunnen rijden, daar rijden al een paar jaar 6 treinen per uur. Die reden alleen (nog) geen ETMET omdat er nog geen ETMET op Arnhem-Utrecht was....
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door JothamvW »

En geen seinoptimalisatie Arnhem - Nijmegen, en PHS Nijmegen is nog niet klaar...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Pas met dienstregeling 2029 zou de seinoptimalisatie Arnhem - Nijmegen gereed zijn volgens de laatste planning en zou de dienstregeling hier geoptimaliseerd kunnen worden. Tot die tijd zitten de sprinters de intercity's in de weg en kun je geen mooie 10/10/10 dienstregeling rijden hier.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door cassie127 »

DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Dit kan niet, want je moet altijd elkaar passeren in Heino. Lijkt ook gewoon nog een fout te zijn in de dienstregeling.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5825
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Om te passeren hoeft natuurlijk slechts één van de twee treinen te stoppen. Maar dan zou de tegentrein een langere stop moeten krijgen en dat is niet het geval, dus het lijkt op een fout ja.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Vinny »

Het is heel klantonvriendelijk om dat zo te doen, dus zal het een foutje zijn
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door dennistd »

Zoals ik vrijdag al zei:
dennistd schreef: vr 23 jul 2021, 15:27
DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Uit zeer betrouwbare bron kan ik melden dat dit niet klopt
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Roeland »

Daniel schreef: za 24 jul 2021, 11:36 Op precies dat tijdstip. Maar de reizigers richting Arnhem zijn nagenoeg 100% studenten dus dat je die in de zomer niet ziet ligt voor de hand ;)
Vaak zat hele kuddes uit lijn 50 en 80 naar de trein naar Arnhem zien rennen.
Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bastiaan »

DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Het is fijn dat hier oplettend wordt meegekeken ;)
Betreft inderdaad een foutje in de planning. Om precies te zijn een speciale code die daar niet hoort, waardoor sommige reisplanners denken dat de trein niet voor reizigers stopt. Wordt opgelost!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten