Pagina 1 van 26

Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 08:53
door wouter15
Kortere reistijden en meer treinen in NS-dienstregeling 2022

29 januari 2021

In de dienstregeling van de NS voor 2022 gaan 200.000 reizigers erop vooruit door snellere verbindingen, meer treinen en betere aansluitingen. Ongeveer 24.000 reizigers zijn iets langer onderweg. Dat staat in een adviesaanvraag van de NS aan regionale overheden en reizigersorganisaties, heeft de vervoerder vrijdag bekendgemaakt.


In De Telegraaf belooft president-directeur Marjan Rintel van NS ook dat de trein betaalbaar moet blijven en ‘dat een kaartje niet duurder mag worden’.

Lees verder via: https://www.ad.nl/binnenland/kortere-re ... ace7aea99/

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 09:09
door ICE11
Terugkeer van de Sprinter Roosendaal <> Vlissingen want een van de twee ICs per uur zal alleen maar nog in Vlissingen, Middelburg en Goes stoppen:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/125 ... verbinding

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 09:33
door wouter15
Heeft iemand toevallig al de adviesaanvraag met alle plannen voor de dienstregeling 2022 kunnen vinden?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 09:39
door rooddolfijn
Hier is het adviesaanvraagdocument te vinden: https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... ks-corona/

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 10:02
door Roeland
Een fors aantal wijzigingen, ondanks de Corona-omstandigheden.
Wel blijf ik met een aantal vragen zitten, als ik de voorstellen lees:

ETMET Den Haag - Rotterdam - Dordrecht:
* de IC rijdt alleen op Den Haag - Rotterdam 6x/uur (en 4x/uur naar Dordrecht)
* de sprinter rijdt juist op Den Haag - Rotterdam 4x/uur (en 6x/uur naar Dordrecht)
Krijg je dan niet een nogal scheve frequentie, en/of lange wachttijden op Rotterdam?

Zwolle - Leeuwarden: de sprinter rijdt dus door naar Zwolle. Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?

Zeeland: ik snap niet waarom ze in avond/weekend de IC toch weer traag houden. Dan zou ik liever zeggen: in avond/weekend ook 1x/uur snelle IC en 1x/uur stopper-IC (en dan maar 1x/uur in de dorpen halteren).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 10:54
door Meltrain
Doordat de frequentieverhogingen alleen op werkdagen plaatsvinden, zal er wel een behoorlijk verschil komen tussen werkdagen en weekend. Dat maakt de dienstregeling niet eenvoudiger.
Daarnaast is het me niet duidelijk of de Sprinters tussen (Den Haag,) Rotterdam en Dordrecht 's avonds en in het weekend een kwartierdienst krijgen of dat de bestaande halfuurdienst (op die tijdstippen) blijft.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 11:10
door rooddolfijn
Op het traject Utrecht - Leiden wordt in de spits 4x/uur gereden, als ik lees hoe de NS het beschrijft krijg je dit:
Intercity: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Den Bosch
Sprinter: Den Haag Centraal - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum - Geldermalsen - Tiel
Spits sprinter: Leiden Centraal - Alphen a/d Rijn - Woerden - Utrecht Centraal - Houten Castellum

Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 11:28
door PHS
Nee, de sprinter, nu de 6000 wordt van Woerden naar Leiden Centraal verlengd, Utrecht - Woerden houdt vier sprinters per uur.
Overigens ben ik benieuwd of en wanneer het aantal sprinters op dat traject naar zes per uur gaat worden verhoogd, dat is wel de bedoeling namelijk.
Roeland schreef: vr 29 jan 2021, 10:02 Zwolle - Leeuwarden: de sprinter rijdt dus door naar Zwolle. Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Uit de adviesaanvraag blijkt van wel. Het doortrekken van de sprinter is vooral leuk voor Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum, maar zoals je zult begrijpen, trekken deze stations dusdanig weinig reizigers dat je ook pre-corona een kanon in de 9000 kon afschieten.

---

Overigens vind ik wel dat de NS goed bezig is dat ze ondanks de pandemie een fors aantal extra treinen willen gaan rijden per 2022. Al staat op de website nog het cryptische zinnetje "Structurele impact van corona vraagt om financiële afspraken met de overheid". Dat klinkt een beetje als 'deze adviesaanvraag is afhankelijk voor overheidssteun'. Niet dat dat vreemd is, de NS is immers een soort van commercieel bedrijf, maar roept wel de vraag op hoeveel extra treinen er werkelijk gaan rijden in 2022.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 11:43
door Gamma
rooddolfijn schreef: vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 11:50
door reisthijs
Gelukkig maar, ik zou het een slechte zet hebben gevonden om alle plannen voor extra treinen die al langer in de planning stonden nu ineens te gaan schrappen. Al was het maar omdat niet goed te voorspellen is hoe de situatie in 2022 zal zijn. (Tijdelijk) minder treinen laten rijden is altijd nog mogelijk.
PHS schreef: vr 29 jan 2021, 11:28
Roeland schreef: vr 29 jan 2021, 10:02 Zwolle - Leeuwarden: de sprinter rijdt dus door naar Zwolle. Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Uit de adviesaanvraag blijkt van wel. Het doortrekken van de sprinter is vooral leuk voor Wolvega, Akkrum en Grou-Jirnsum, maar zoals je zult begrijpen, trekken deze stations dusdanig weinig reizigers dat je ook pre-corona een kanon in de 9000 kon afschieten.
Bedenk daarbij ook dat die sprinter vooralsnog alleen op werkdagen tot 20:00 doorgetrokken wordt. Een IC die soms niet, soms wel in Steenwijk en Meppel stopt is alleen maar verwarrend, wel zo handig om dat stoppatroon gewoon de hele week gelijk te houden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 11:54
door PHS
Aan de dagranden zijn er nu ook al zeer afwijkende patronen op de treinen Zwolle - Leeuwarden/Groningen, dus in zoverre zou het niets nieuws zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 13:28
door Meltrain
Gamma schreef: vr 29 jan 2021, 11:43
rooddolfijn schreef: vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.
Ik ben wel benieuwd waar ze die in Utrecht willen laten keren. De "Intercity" Leiden - 's-Hertogenbosch zal wel van spoor 20/21 vertrekken, maar er is er op die sporen dan nog voldoende ruimte om de pendel Woerden - Utrecht af te handelen?
Of zal de 2800 naar spoor 8/9/11/12 verhuizen?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 13:40
door Gamma
Pendel keert op 20, 2800 gaat naar 12.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 16:25
door VIRM
Goed nieuws voor de Zaanlijn dus! *O* Maar wordt dat dan een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal, of rijdt die daarna nog verder?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 16:30
door Suus
Roeland schreef:Een fors aantal wijzigingen, ondanks de Corona-omstandigheden.
Wel blijf ik met een aantal vragen zitten, als ik de voorstellen lees:

ETMET Den Haag - Rotterdam - Dordrecht:
* de IC rijdt alleen op Den Haag - Rotterdam 6x/uur (en 4x/uur naar Dordrecht)
* de sprinter rijdt juist op Den Haag - Rotterdam 4x/uur (en 6x/uur naar Dordrecht)
Krijg je dan niet een nogal scheve frequentie, en/of lange wachttijden op Rotterdam?
Je krijgt een scheve sprinterdienst op Den Haag - Rotterdam en een scheve IC-dienst op Rotterdam - Dordrecht ja. Daar komt nog bij dat de sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam niet helemaal strak in een tienminutendienst liggen door brugopeningen in Dordrecht.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 16:35
door Meltrain
VIRM schreef: vr 29 jan 2021, 16:25 Goed nieuws voor de Zaanlijn dus! *O* Maar wordt dat dan een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal, of rijdt die daarna nog verder?
Het wordt/blijft een Sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal - Breukelen - Utrecht Centraal - Driebergen-Zeist (- Veenendaal Centrum (spits))
De bestaande Sprinter Uitgeest - Rhenen wordt ingekort tot Breukelen - Rhenen (zoals nu 's avonds en in het weekend ook het geval is).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 16:52
door Bemined
Suus schreef: vr 29 jan 2021, 16:30 Je krijgt een scheve sprinterdienst op Den Haag - Rotterdam en een scheve IC-dienst op Rotterdam - Dordrecht ja. Daar komt nog bij dat de sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam niet helemaal strak in een tienminutendienst liggen door brugopeningen in Dordrecht.
Niet alleen rondom de brugopening, ook om de korte kering van de sprinter Rotterdam - Dordrecht mogelijk te maken. In het strakke patroon zou dat een kering van 2 minuten zijn wat niet gaat, dus wordt deze trein een minuut uit patroon ingelegd waardoor de kering 4 minuten wordt. En inderdaad gaat de trein die kort voor de brugopening rijdt ook een minuut uit patroon rijden, wat een 11/9/9/12/9/10 patroon oplevert.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 19:02
door sirvinniei
Hoe gaat de extra sprinter uitgeest-driebergen Zeist keren in Driebergen?
Ik dacht dat er nog geen keerspoor was aangelegd daar?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 19:09
door Bemined
Dat keerspoor is er zeker wel aangelegd en wel om deze reden

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 20:02
door waldo79
Meltrain schreef: vr 29 jan 2021, 13:28
Gamma schreef: vr 29 jan 2021, 11:43
rooddolfijn schreef: vr 29 jan 2021, 11:10Maar dat zo dus betekenen dat op de stations Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits maar 2 treinen per uur stoppen, of de intercity stopt wel op deze stations, maar dan moet ie wat mij betreft Sprinter heten.
Nee, buiten de spits blijft een losse pendel Sprinter Woerden - Utrecht rijden.
Ik ben wel benieuwd waar ze die in Utrecht willen laten keren. De "Intercity" Leiden - 's-Hertogenbosch zal wel van spoor 20/21 vertrekken, maar er is er op die sporen dan nog voldoende ruimte om de pendel Woerden - Utrecht af te handelen?
Of zal de 2800 naar spoor 8/9/11/12 verhuizen?
De pendel Wd Ut kun je doortrekken naar Castellum zodat die ook weer op 6 treinen per uur komt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 20:09
door Z2N
Dat gebeurt alleen in de spitsuren. In de daluren kan er gebruik gemaakt worden van keerspoor 238, al is dat mogelijk niet eens nodig: met de doorkoppelingen zit je zonder kerende pendel op vier doorgaande treinen per perron per uur.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 20:09
door Vinny
Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Meppel zou je vrij pijnloos kunnen schrappen. Het station behoudt goede verbindingen met Zwolle en de iets langere reistijd naar Leeuwarden lijkt me te overzien. Steenwijk ligt blijkbaar erg lastig omdat er een grote legerbasis is en er ooit met Defensie is afgesproken dat militairen meteen in de intercity kunnen stappen als ze in het weekend naar huis gaan.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 22:17
door Suus
Bemined schreef: vr 29 jan 2021, 16:52
Suus schreef: vr 29 jan 2021, 16:30 Je krijgt een scheve sprinterdienst op Den Haag - Rotterdam en een scheve IC-dienst op Rotterdam - Dordrecht ja. Daar komt nog bij dat de sprinters tussen Dordrecht en Rotterdam niet helemaal strak in een tienminutendienst liggen door brugopeningen in Dordrecht.
Niet alleen rondom de brugopening, ook om de korte kering van de sprinter Rotterdam - Dordrecht mogelijk te maken. In het strakke patroon zou dat een kering van 2 minuten zijn wat niet gaat, dus wordt deze trein een minuut uit patroon ingelegd waardoor de kering 4 minuten wordt. En inderdaad gaat de trein die kort voor de brugopening rijdt ook een minuut uit patroon rijden, wat een 11/9/9/12/9/10 patroon oplevert.
Je kan natuurlijk ook een kering van 12 minuten doen. Dat zou moeten passen, in de huidige spooropstelling wordt spoor 4b in Dordrecht nog niet gebruikt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 22:33
door Bemined
Het gaat om de kering in Rotterdam, tot de spoortunnel in Delft af is moet de sprinter hier kort op zichzelf keren omdat de 1100 anders in de weg zit op het nog tweesporige baanvak. Die 1100 bepaald dan ook welke sprinter in Rotterdam moet keren en dat is die om :13/:43 aankomt uit Dordrecht en om :17/:47 weer teruggaat. Zodra de viersporigheid af is zou deze misschien een minuut opgeschoven kunnen worden zodat het patroon netter wordt, tenzij er dan weer beperkingen zijn bij Schiedam natuurlijk.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 30 jan 2021, 06:16
door CamilleKreemers
Vinny schreef: vr 29 jan 2021, 20:09
Blijft de IC dan toch in Steenwijk en Meppel stoppen?
Meppel zou je vrij pijnloos kunnen schrappen. Het station behoudt goede verbindingen met Zwolle en de iets langere reistijd naar Leeuwarden lijkt me te overzien. Steenwijk ligt blijkbaar erg lastig omdat er een grote legerbasis is en er ooit met Defensie is afgesproken dat militairen meteen in de intercity kunnen stappen als ze in het weekend naar huis gaan.
Leuke afspraak, lopen die militairen naar de Kazerne?