Dienstregeling 2022
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Zat nog eens te kijken trouwens of m'n woon-werkritje in 2022 wellicht per trein sneller wordt door de gewijzigde frequentie richting Arnhem, maar dat blijkt wel knullig uit te blijven komen... Paar jaar terug begon het met een kwartier overstap tussen twee kwartiersdiensten in Utrecht, inmiddels komen de treinen uit Amersfoort meer in een 10/20 interval in Utrecht aan en blijkt de overstap in de richting Arnhem altijd 11 minuten te bedragen Ofwel, de aansluiting past nog altijd net niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
En jij vindt het toch dik prima om met de bus te reizen
Re: Dienstregeling 2022
Geen idee wat jouw ritje is, maar de 3100 en 2000 geven een aansluiting op elkaar van grofweg 4-5 min in Ut.Daniel schreef: ↑vr 23 jul 2021, 11:08 Zat nog eens te kijken trouwens of m'n woon-werkritje in 2022 wellicht per trein sneller wordt door de gewijzigde frequentie richting Arnhem, maar dat blijkt wel knullig uit te blijven komen... Paar jaar terug begon het met een kwartier overstap tussen twee kwartiersdiensten in Utrecht, inmiddels komen de treinen uit Amersfoort meer in een 10/20 interval in Utrecht aan en blijkt de overstap in de richting Arnhem altijd 11 minuten te bedragen Ofwel, de aansluiting past nog altijd net niet.
Re: Dienstregeling 2022
Tof tof tofMilco schreef: ↑vr 23 jul 2021, 10:38 Tot mijn grote verbazing zie ik dat de dienstregeling van 2022 nu al in de reisplannen van NS International staat
https://hafas.bene-system.com/bin/query ... ocol=https:
Nog niet veel opmerkelijke wijzigingen kunnen vinden. Behalve dat de nieuwe s3200 straks vijf minuten gaat wortelschieten te Asdz. Daardoor is de rechtstreekse trein Asb - Ledn één of twee minuten trager dan met overstap te Shl.
Zijn er eigenlijk nog wijzigingen bij de regionale vervoerders?
Re: Dienstregeling 2022
De enige wijzigingen die ik heb kunnen vinden, is dat Qbuzz op andere tijden gaat rijden, doordeweeks overdag, waarmee een meer symmetrische dienstregeling zal worden aangehouden.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2022
Is het niet altijd sneller om Amersfoort - Arnhem via Barneveld te doen?Daniel schreef: ↑vr 23 jul 2021, 11:08 Zat nog eens te kijken trouwens of m'n woon-werkritje in 2022 wellicht per trein sneller wordt door de gewijzigde frequentie richting Arnhem, maar dat blijkt wel knullig uit te blijven komen... Paar jaar terug begon het met een kwartier overstap tussen twee kwartiersdiensten in Utrecht, inmiddels komen de treinen uit Amersfoort meer in een 10/20 interval in Utrecht aan en blijkt de overstap in de richting Arnhem altijd 11 minuten te bedragen Ofwel, de aansluiting past nog altijd net niet.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Dienstregeling 2022
Op dit moment is het soms sneller via Barneveld, maar de meeste reisadviezen gaan via Utrecht. Vanaf dienstregeling 2022 is het altijd sneller via Utrecht als je van Amersfoort naar Arnhem reist, en krijg je alleen in omgekeerde richting nog reisadviezen via Barneveld. Dit komt in de heenrichting door een verschuiving van de tijden van de 7500, die straks vertrekt voordat de 31300 aankomt in Ede.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Ligt aan het tijdstip. Rond .10 en .40 is via Barneveld 3 minuten sneller, maar op het andere kwartier is dat de reis via Utrecht.Staatslijn K schreef: ↑vr 23 jul 2021, 11:34 Is het niet altijd sneller om Amersfoort - Arnhem via Barneveld te doen?
Dat is echter het geval met de officiële aansluitingen waar de reisplanner vanuit gaat. In de praktijk kan het op sommige tijden nog best sneller zijn via Barneveld te reizen, de onofficiële overstap van de Valleilijn op de 3000 gaat zelfs van de huidige 2 naar 3 minuten. Afgelopen zaterdag die overstap zelf nog met gemak weten te halen, dan zit je gelijk op een kwartier winst t.o.v. via Utrecht. Maar dat krijg je dus nooit uit de planner.PHS schreef: ↑vr 23 jul 2021, 11:40 Op dit moment is het soms sneller via Barneveld, maar de meeste reisadviezen gaan via Utrecht. Vanaf dienstregeling 2022 is het altijd sneller via Utrecht als je van Amersfoort naar Arnhem reist, en krijg je alleen in omgekeerde richting nog reisadviezen via Barneveld.
Mijn woon-werkrit is Amersfoort - Veenendaal-De Klomp, maar dat blijft in reistijd identiek en dus ook nog altijd met zowat een derde van de reistijd aan overstaptijd op Utrecht Centraal. Had mooi geweest als het toevallig zo uitpakte dat de overstap daar korter werd.
Dat vind ik prima omdat het de snelste verbinding is momenteel. Was dat de trein geworden dan was die ook te overwegen geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Behalve op Gorinchem-Geldermalsen dan, dat blijft nog stevig asymmetrisch, waardoor de trein van Geldermalsen naar Dordrecht 10 minuten mag staan duimendraaien in Gorinchem Waar is dat hele vrijliggende spoortje 7 in Geldermalsen dan goed voor
De 8100 komt wat beter in de Zwolse knoop te liggen ivm de aanpassingen bij Herfte, waardoor die kort kan gaan keren in Groningen. De 9000 zit er 5 minuten voor/achter en keert ook kort in Leeuwarden. De Vechtdallijnen pakken zo'n 2 minuten tijdwinst op Zwolle-Dalfsen, leve Herfte!
De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan
Re: Dienstregeling 2022
De 8100 gaat lang keren in Gn, muv als de 6200 rijdt.
De 7200 kan niet optimaal profiteren van spoor 7, doordat de ideale kruisingsmoment tussen Leerdam en Beesd ligt, waar je dus niet kan kruisen, hierdoor wordt t dus verplaatst naar Leerdam, waarmee er in 1 richting een stop van 10 minuten gemoeid is.
Het enige wat je wilt met gebruik van spoor 7 in Gdm, is het dus de grotendeels symmetrische dienstregeling die hierdoor mogelijk wordt op de Merwedelingelijn, wat gek genoeg alleen doordeweeks wordt gedaan en niet op zaterdagen.
De 7200 kan niet optimaal profiteren van spoor 7, doordat de ideale kruisingsmoment tussen Leerdam en Beesd ligt, waar je dus niet kan kruisen, hierdoor wordt t dus verplaatst naar Leerdam, waarmee er in 1 richting een stop van 10 minuten gemoeid is.
Het enige wat je wilt met gebruik van spoor 7 in Gdm, is het dus de grotendeels symmetrische dienstregeling die hierdoor mogelijk wordt op de Merwedelingelijn, wat gek genoeg alleen doordeweeks wordt gedaan en niet op zaterdagen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
@Ddietzen: Je bent me net voor, dat zie ik ook net. Ligt overigens niet aan de situatie in Geldermalsen maar aan dat de kruisingsmogelijkheden tussen Gorinchem en Geldermalsen geen regelmatige halfuursdienst toelaten.
De situatie lijkt een beetje op de eerste dienstregeling van Arriva op deze lijn, toen was het de trein naar Geldermalsen die 10 minuten in Leerdam stilstond om dezelfde reden.
Laat zich trouwens ook alleen oplossen door een extra stukje dubbelspoor tussen Leerdam en Beesd want je redt het net niet om op tijd in Gorinchem te zijn voor een symmetrische dienstregeling als je in Beesd moet kruisen.
Maar al met al lijkt het me voor de aansluitingen in Dordrecht relevant genoeg om de dienstregeling om te gooien naar iets symmetrisch nu dat in Geldermalsen ook past door het aparte spoor. Des te raarder eigenlijk dat het weekend niet aangepast is want juist dan heb je meer aan symmetrische tijden (omdat aansluitingen om het half uur in plaats van om het kwartier rijden)
De situatie lijkt een beetje op de eerste dienstregeling van Arriva op deze lijn, toen was het de trein naar Geldermalsen die 10 minuten in Leerdam stilstond om dezelfde reden.
Laat zich trouwens ook alleen oplossen door een extra stukje dubbelspoor tussen Leerdam en Beesd want je redt het net niet om op tijd in Gorinchem te zijn voor een symmetrische dienstregeling als je in Beesd moet kruisen.
Maar al met al lijkt het me voor de aansluitingen in Dordrecht relevant genoeg om de dienstregeling om te gooien naar iets symmetrisch nu dat in Geldermalsen ook past door het aparte spoor. Des te raarder eigenlijk dat het weekend niet aangepast is want juist dan heb je meer aan symmetrische tijden (omdat aansluitingen om het half uur in plaats van om het kwartier rijden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Vwb Gorinchem: in plaats van 10 minuten richting Dordrecht en 1 minuut richting Geldermalsen, kan je er ook 5 minuten in beide richtingen van maken. Dan blijf je symmetrisch tot in Geldermalsen.
Uit nieuwsgierigheid: kruisen in Beesd en Gorinchem haal je inderdaad niet, maar zou Leerdam en Boven-Hardinxveld wel kunnen?
Uit nieuwsgierigheid: kruisen in Beesd en Gorinchem haal je inderdaad niet, maar zou Leerdam en Boven-Hardinxveld wel kunnen?
Re: Dienstregeling 2022
Hiermee zou de aansluiting op de 6000 naar Ht niet haalbaar zijn (die overigens in Ledn gaat starten als 8800).
Die overstap is er dus in 1 richting, beter dan in geen richting (als er dus in beide richtingen een stop van 5 min is in Gdm)
Tevens is er hiermee ook een overstap op de 6900 naar Ut mogelijk.
Die overstap is er dus in 1 richting, beter dan in geen richting (als er dus in beide richtingen een stop van 5 min is in Gdm)
Tevens is er hiermee ook een overstap op de 6900 naar Ut mogelijk.
Re: Dienstregeling 2022
De dienstregeling was al symmetrisch (op de afwijking in één richting na tussen Geldermalsen en Gorinchem), ik denk dat je doelt op dat men nu de standaard symmetrietijd gaat gebruiken. Nu heeft men een 8/38 symmetrie, dat wordt een 0/30 symmetrie in de nieuwe dienstregeling omdat de noodzaak voor de afwijkende symmetrietijd (het inpassen tussen de treinen vanuit Utrecht wat door het enkelspoor alleen kon door te schuiven met de symmetrietijd) er dan niet meer is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Niet bij een kwartiersdienst. Wat jij voorstelt komt praktisch gezien neer op in het andere kwartier van Geldermalsen naar Dordrecht rijden, maar dan loop je vast met de pendel Dordrecht - Gorinchem die dan een kering van 19 i.p.v. 4 minuten zou krijgen. Daardoor heb je dan een spoor te weinig in Gorinchem.
Hoewel dat laatste ook oplosbaar is, want als je een bediend sein in Arkel neerzet zou je de kwartiersdienst tot daar kunnen laten doorrijden. Kost Qbuzz alleen wel een extra treinstel vermoed ik.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Zit nog eens nader te kijken, maar om dit mogelijk te maken, moet je ook kruisen in Arkel, wat niet gaat omdat dat station maar 1 spoor heeft, als dit wel 2 sporen had, dan had het inderdaad met kruisen in Ddrs, Bhdv, Akl en Bsd gekund.DDietzen schreef: ↑vr 23 jul 2021, 12:48 Vwb Gorinchem: in plaats van 10 minuten richting Dordrecht en 1 minuut richting Geldermalsen, kan je er ook 5 minuten in beide richtingen van maken. Dan blijf je symmetrisch tot in Geldermalsen.
Uit nieuwsgierigheid: kruisen in Beesd en Gorinchem haal je inderdaad niet, maar zou Leerdam en Boven-Hardinxveld wel kunnen?
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2022
Wat niet is kun je wellicht maken?
Re: Dienstregeling 2022
Ik betwijfel of het voor het aantal reizigers tussen de stations van Geldermalsen en Gorinchem die verder reizen dan Gorinchem echt waard is. Zoveel mensen zullen er ook niet zijn die verder dan Gorinchem reizen, allebei de kanten op
Re: Dienstregeling 2022
Er zijn ook al een tijdlang plannen voor een station Gorinchem Noord, daarmee wordt de reistijd vanzelf langer en dus de stop korter
Re: Dienstregeling 2022
De 3200 rijdt dus (definitief) niet in het weekend en in plaats daarvan stopt de 3100 dan te Klp.
In de richting Arnhem vertrekt deze in het weekend 4 minuten eerder uit Utrecht centraal dan doordeweeks.
Aha, de 3200 staat planmatig 5 minuten stil te Asdz. Als je die dus per ongeluk mist op Schiphol, kun je met de 4300 van 3 minuten later naar Asdz reizen om daar alsnog in dezelfde trein te stappen.
In de richting Arnhem vertrekt deze in het weekend 4 minuten eerder uit Utrecht centraal dan doordeweeks.
Aha, de 3200 staat planmatig 5 minuten stil te Asdz. Als je die dus per ongeluk mist op Schiphol, kun je met de 4300 van 3 minuten later naar Asdz reizen om daar alsnog in dezelfde trein te stappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2022
Zat doordeweeks naar Klp te kijken, en kom daar 3 verschillende vertrektijden tegen richting Utrecht: overdag :07 (3200), begin van de avond :02 (3100) en de rest van de avond :17 (3000).
Dat wordt een complexe busdienstregeling.
Dat wordt een complexe busdienstregeling.
Ik heb geen onderschrift
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 186 gasten