Pagina 9 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 23 jul 2021, 23:27
door Daniel
Op die tijden van de 3200 of 3100 is nog wel wat te vinden met 's avonds laat een iets kortere overstaptijd. Waarbij richting Arnhem voor de meeste buslijnen trouwens een relevantere aansluiting lijkt dan richting Utrecht.

Wat dat betreft is de omklap naar de tijden van de 3000 in de avond een lastiger situatie. Richting Utrecht vindt die zo'n 2 uur later plaats dan richting Arnhem, dus zal je waarschijnlijk een periode met een "halve" aansluiting krijgen.
's Ochtends maakt NS het Keolis nog lastiger met richting Arnhem in de ochtend twee 3000'en als eerste treinen gevolgd door twee 3100'en waarna de 3200 begint met rijden. Terwijl er naar Utrecht geen 3000'en stoppen in de vroege ochtend.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 01:00
door CamilleKreemers
Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 09:39
door Meltrain
Mijn reis Rotterdam Lombardijen - Amsterdam Amstel wordt in beide richtingen 9 minuten korter. :D Dat komt omdat de overstap te Rotterdam Centraal van 16 naar 7 minuten gaat.
(In het weekend blijft de overstap helaas wel 16 minuten.)
Ik zal die reis waarschijnlijk wel minder frequent gaan maken, want we gaan toch meer hybride werken.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 10:17
door Bemined
PHS schreef: vr 23 jul 2021, 11:20Nog niet veel opmerkelijke wijzigingen kunnen vinden. Behalve dat de nieuwe s3200 straks vijf minuten gaat wortelschieten te Asdz. Daardoor is de rechtstreekse trein Asb - Ledn één of twee minuten trager dan met overstap te Shl.
Het was bekend dat ETMET geforceerd zou worden aangezien de verschillende corridors niet goed op elkaar aansloten. Dus om aan die tienminutentrein te komen mogen diverse treinen lang stil gaan staan. Waar de 3100 tussen Nijmegen en Utrecht 5 minuten sneller wordt dan de 3000, ben je van Nijmegen naar Schiphol gek genoeg een minuut sneller met de 3000 en overstappen op de 3500. De tijdwinst van de 3100 tussen Arnhem en Utrecht wordt volledig teniet gedaan door langere stops van Utrecht naar Schiphol.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 11:25
door Daniel
CamilleKreemers schreef: za 24 jul 2021, 01:00 Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.
Nee, is exact omgekeerd op De Klomp. 's Ochtends vooral veel studenten richting Arnhem en in de middag juist vanuit Arnhem logischerwijs.
Er zijn uiteraard ook overstappers op de treinen naar Utrecht (lijn 5 en 87 zijn daar juist op gericht), maar dat perron is toch echt stukken leger in de ochtend.
Vergeet ook niet dat voor die reizigers richting Arnhem de overstap op de trein de enige echte optie is, terwijl er richting Utrecht allerlei alternatieven zijn. (Vanaf de Heuvelrug via Driebergen-Zeist, vanuit Veenendaal met de Sprinter en vanuit Woudenberg/Scherpenzeel via Amersfoort)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 11:32
door Meltrain
Daniel schreef: za 24 jul 2021, 11:25
CamilleKreemers schreef: za 24 jul 2021, 01:00 Ik zou verwachten dat in de ochtend het naar Utrecht juist drukker is.
Nee, is exact omgekeerd op De Klomp. 's Ochtends vooral veel studenten richting Arnhem en in de middag juist vanuit Arnhem logischerwijs.
Er zijn uiteraard ook overstappers op de treinen naar Utrecht (lijn 5 en 87 zijn daar juist op gericht), maar dat perron is toch echt stukken leger in de ochtend.
Hoe laat neem jij dat waar?
Want ik heb enkele malen de trein van 7:48 (3020) gehad en toen was het perron richting Utrecht toch een stuk voller. Maar dat was wel altijd in juni en juli, dus dan zijn er minder studenten.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 11:36
door Daniel
Op precies dat tijdstip. Maar de reizigers richting Arnhem zijn nagenoeg 100% studenten dus dat je die in de zomer niet ziet ligt voor de hand ;)
Vaak zat hele kuddes uit lijn 50 en 80 naar de trein naar Arnhem zien rennen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 11:43
door sirvinniei
Bemined schreef: za 24 jul 2021, 10:17
PHS schreef: vr 23 jul 2021, 11:20Nog niet veel opmerkelijke wijzigingen kunnen vinden. Behalve dat de nieuwe s3200 straks vijf minuten gaat wortelschieten te Asdz. Daardoor is de rechtstreekse trein Asb - Ledn één of twee minuten trager dan met overstap te Shl.
Het was bekend dat ETMET geforceerd zou worden aangezien de verschillende corridors niet goed op elkaar aansloten. Dus om aan die tienminutentrein te komen mogen diverse treinen lang stil gaan staan. Waar de 3100 tussen Nijmegen en Utrecht 5 minuten sneller wordt dan de 3000, ben je van Nijmegen naar Schiphol gek genoeg een minuut sneller met de 3000 en overstappen op de 3500. De tijdwinst van de 3100 tussen Arnhem en Utrecht wordt volledig teniet gedaan door langere stops van Utrecht naar Schiphol.
Als je het al ETMET kan noemen, met zo'n scheef patroon.
Het is eerder een kwartiersdienst met voortreinen

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 11:46
door Z2N
Meltrain schreef: za 24 jul 2021, 11:32 Hoe laat neem jij dat waar?
Want ik heb enkele malen de trein van 7:48 (3020) gehad en toen was het perron richting Utrecht toch een stuk voller. Maar dat was wel altijd in juni en juli, dus dan zijn er minder studenten.
Dat om 07:48 het perron naar Utrecht voller staat is meer dan logisch, dan is de trein naar Arnhem net weg. :p

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 12:01
door Bemined
sirvinniei schreef: za 24 jul 2021, 11:43 Als je het al ETMET kan noemen, met zo'n scheef patroon.
Het is eerder een kwartiersdienst met voortreinen
Vanaf Arnhem is het inderdaad geen ETMET te noemen met de 13/6/11 interval. en Bijlmer - Schiphol met z'n 16/4/10 interval ook niet. Utrecht - Bijlmer, Amsterdam Zuid - Leiden en Leiden - Rotterdam wordt echter wel ETMET.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 13:07
door SuperGhost
Is dat ook de interval in de nieuwe dienstregeling, of alleen tijdens de test?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 13:12
door Gamma
De dienstregeling in de test is gelijk aan de dienstregeling in 2022.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 14:26
door Bemined
Op Arnhem - Utrecht is het sowieso onvermijdelijk omdat de treinen een verschillend stoppatroon hebben, op Bijlmer - Schiphol is hopelijk in de toekomst nog optimalisatie mogelijk als de HSL dienstregeling aangepast wordt na instroom ICNG. Maar dat laat nog even op zich laten wachten, dus voorlopig is het pseudo-ETMET.

Overigens zijn ook de stops te Utrecht niet echt optimaal, deze zouden ten hoogste 5 minuten moeten zijn voor de cross-platformoverstap (gelijktijdig aankomen, 2 minuten overstap en dan 3 minuten achter elkaar weg) maar dat gelijktijdig aankomen vanuit Eindhoven en Arnhem lukt ook niet waardoor sommige treinen tot 7 minuten in Utrecht staan voor de overstap.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 14:47
door SuperGhost
Gamma schreef: za 24 jul 2021, 13:12 De dienstregeling in de test is gelijk aan de dienstregeling in 2022.
Dan moeten ze toch maar weer eens de dienstregeling weer op de schop nemen voor 2023, want een ETMET die eigenlijk een kwartiersdienst met een voortrein is, schiet natuurlijk weinig op.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 16:05
door Wubbo
Arnhem - Utrecht wordt voorlopig geen 10-minutendienst doordat er aangesloten moet worden op de kwartierdienst van Arnhem - Nijmegen. Maar door het verschillende stoppatroon kan de aankomst in Utrecht wel in een 10-minutendienst uitkomen. Amsterdam Bijlmer - Schiphol - Leiden zou op ongeveer 9/9/12 uit moeten komen, een 10-minutendienst past niet goed op de capaciteit van de Schipholtunnel.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 16:30
door Bemined
Tot PHS Arnhem - Nijmegen zal er weinig veranderen ben ik bang. Rond Schiphol is wat optimalisatie mogelijk zodra de IntercityDirect doorgekoppeld wordt maar duurt door vertraging van ICNG ook nog eventjes.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 17:16
door SuperGhost
Wubbo schreef: za 24 jul 2021, 16:05 Arnhem - Utrecht wordt voorlopig geen 10-minutendienst doordat er aangesloten moet worden op de kwartierdienst van Arnhem - Nijmegen. Maar door het verschillende stoppatroon kan de aankomst in Utrecht wel in een 10-minutendienst uitkomen. Amsterdam Bijlmer - Schiphol - Leiden zou op ongeveer 9/9/12 uit moeten komen, een 10-minutendienst past niet goed op de capaciteit van de Schipholtunnel.
Ook op Arnhem-Nijmegen had je al ETMET kunnen rijden, daar rijden al een paar jaar 6 treinen per uur. Die reden alleen (nog) geen ETMET omdat er nog geen ETMET op Arnhem-Utrecht was....

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 18:04
door JothamvW
En geen seinoptimalisatie Arnhem - Nijmegen, en PHS Nijmegen is nog niet klaar...

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 24 jul 2021, 18:05
door Bemined
Pas met dienstregeling 2029 zou de seinoptimalisatie Arnhem - Nijmegen gereed zijn volgens de laatste planning en zou de dienstregeling hier geoptimaliseerd kunnen worden. Tot die tijd zitten de sprinters de intercity's in de weg en kun je geen mooie 10/10/10 dienstregeling rijden hier.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 10:10
door cassie127
DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Dit kan niet, want je moet altijd elkaar passeren in Heino. Lijkt ook gewoon nog een fout te zijn in de dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 10:51
door Bemined
Om te passeren hoeft natuurlijk slechts één van de twee treinen te stoppen. Maar dan zou de tegentrein een langere stop moeten krijgen en dat is niet het geval, dus het lijkt op een fout ja.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 15:23
door Vinny
Het is heel klantonvriendelijk om dat zo te doen, dus zal het een foutje zijn

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 25 jul 2021, 16:12
door dennistd
Zoals ik vrijdag al zei:
dennistd schreef: vr 23 jul 2021, 15:27
DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Uit zeer betrouwbare bron kan ik melden dat dit niet klopt

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 10:10
door Roeland
Daniel schreef: za 24 jul 2021, 11:36 Op precies dat tijdstip. Maar de reizigers richting Arnhem zijn nagenoeg 100% studenten dus dat je die in de zomer niet ziet ligt voor de hand ;)
Vaak zat hele kuddes uit lijn 50 en 80 naar de trein naar Arnhem zien rennen.
Als het om studenten gaat, die massaal de treinen rond 8.15 uur nemen, is richting Arnhem inderdaad drukker.
Maar voor forensen, bijv. rond 7.15 uur, is de trein naar Utrecht / Amsterdam veel drukker. Ik vermoed dat per saldo op Klp iets meer mensen richting Utrecht e.v. reizen dan richting Arnhem, maar dat in de scholierenpiek Arnhem populairder is.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 26 jul 2021, 12:17
door Bastiaan
DDietzen schreef: vr 23 jul 2021, 12:22 De 7900 van Enschede naar Zwolle gaat 1x/u Heino overslaan -0-
Het is fijn dat hier oplettend wordt meegekeken ;)
Betreft inderdaad een foutje in de planning. Om precies te zijn een speciale code die daar niet hoort, waardoor sommige reisplanners denken dat de trein niet voor reizigers stopt. Wordt opgelost!