Pagina 14 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 nov 2021, 01:19
door SuperGhost
umbusko schreef: vr 05 nov 2021, 14:22 Zou je eigenlijk niet gewoon de kruising naar Middelburg kunnen verleggen en het hele traject Middelburg-Vlissingen om en om links en rechts kunnen rijden afhankelijk van het beschikbare spoor in Vlissingen? Volgens mij moet dat passen, omdat de 2200 zichzelf in Mdb kruist. Een links rijdende trein uit Vs zit dus niemand in de weg, en een links rijdende trein uit Mdb ook niet.

Moet je wel duidelijke reisinfo in Vss maken.
Vlissingen Souburg ligt bewust zo dat de spoorbomen maar kort dicht hoeven (perron ligt in rijrichting net voorbij de overweg). Ga je linkerspoor rijden, dan is dat niet meer het geval en is de overweg dus lang(er) dicht.

Bovendien: waarom al die moeite doen voor een station dat vanwege weinig instappers NS (waarschijnlijk) toch niet wil aandoen met de sneller IC?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 nov 2021, 02:02
door umbusko
Het lijkt me inderdaad niet nodig om al die moeite te doen. Maar dan is het argument dus "wil niet", en niet "kan niet". ;)

Het idee om linkerspoor te rijden leek me minder "gedoe" dan iedere trein op het eindpunt omrangeren. Maar de opmerking over de ligging van de overweg te Vss is wel een goede. Hoe dan ook lijkt me het in dit geval inderdaad een zuiver theoretische discussie.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 09 nov 2021, 11:52
door Bemined
De NS heeft de brondata van de dienstregeling nu ook zelf vrijgegeven, mij is nog niet duidelijk of dit de definitieve versie is of dat het wijzigingsblad er nog overheen moet.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 09 nov 2021, 12:07
door Suus
De vier minuten latere aankomsttijd van de 3524 in Utrecht Centraal (buiten patroon door de Nightjet uit Zürich) zie ik in ieder geval nu wel in de Internationale Reisplanner staan, toen de brief daarover eind oktober uitkwam was dat nog niet verwerkt volgens mij.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 09 nov 2021, 18:35
door Wubbo
Het wijzigingsblad is half oktober afgesloten, ik mag hopen dat ze niet nu nog met een datalevering van daarvoor (dat is dan de stand van augustus) komen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 12 nov 2021, 11:04
door tjoektjoek
Voor de liefhebbers is hier de spoorkaart van 2022.

https://www.nicospilt.com/pdf/Spoorkaart_2022.pdf

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:24
door Meltrain
Van Somda:
MetroRET schreef: vr 05 nov 2021, 12:08 Wellicht dan inderdaad alleen doordeweeks de 2800 met SLT, want in het weekend gaat de 2800 keren op de 2000 in Ut, dus wellicht is inzet van ICM dan wel mogelijk.
Waarom keert de 2800 in het weekend wel op de 2000 en doordeweeks niet?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:30
door MetroRET
Omdat de 2000 doordweeks doorrijdt van/naar Amf en Dv.

Doordeweeks gaat de 2800 dan kort op zichzelf keren (zoals nu), maar dan op spoor 11.

In het weekend wordt er dus op elkaar gekeerd, 2800 > 2000 op spoor 9 en 2000 > 2800 op spoor 11.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:30
door Milco
Omdat de 2000 doordeweeks doorrijdt naar Amersfoort en in de spitsuren zelfs Deventer. ;)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:49
door Bemined
In de avond wanneer de 2000 niet meer naar Amersfoort gaat keren de 2000 en 2800 overigens wel op elkaar, maar die avond duurt slechts een half uur want daarna rijden beide series helemaal niet meer.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:52
door MetroRET
Dat betreft inderdaad maar 1 trein per richting, de 2875 keert dan op de 2070 en de 2075 op de 2870.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 14:54
door Bemined
Ja, in feite start de avonddienst Ut - Amf een half uur eerder dan de avonddienst Ut - Rtd / Gvc en dan krijg je dit dus.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 16:03
door Meltrain
MetroRET schreef: vr 19 nov 2021, 14:30 Omdat de 2000 doordweeks doorrijdt van/naar Amf en Dv.
O ja, dat was ik even vergeten. :oops:
En in het weekend keren beide treinseries op elkaar om zo wat meer speling te hebben?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 16:17
door CamilleKreemers
tjoektjoek schreef: vr 12 nov 2021, 11:04 Voor de liefhebbers is hier de spoorkaart van 2022.

https://www.nicospilt.com/pdf/Spoorkaart_2022.pdf
Welke tool is dit? Ik vind het er heel netjes uitzien. Wellicht kan ik het ook gebruiken voor mijn OV plannen.

Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 16:31
door IC140
Dit is (tegenwoordig) de officiële kaart van NS. Oorspronkelijk door hobbyisten in elkaar gezet, maar door NS omarmd en overgenomen.

Maar het zal wel in Adobe Illustrator zijn gemaakt. Dat is de ‘industry standard’ voor dit soort werk.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 17:23
door reisthijs
Het is terug te vinden in de documenteigenschappen :Y
Auteur: Movin Vervoeradvies BV icm VastinVorm - Delft
Toepassing: Adobe Illustrator 25.4 (Macintosh)
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 16:03En in het weekend keren beide treinseries op elkaar om zo wat meer speling te hebben?
Om de speling beter te verdelen. Als beide series op zichzelf zouden keren is dat 26 minuten voor de 2000 en 5 minuten voor de 2800, door op elkaar te keren zit je daar mooi tussenin.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 17:31
door MetroRET
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 16:03
MetroRET schreef: vr 19 nov 2021, 14:30 Omdat de 2000 doordweeks doorrijdt van/naar Amf en Dv.
O ja, dat was ik even vergeten. :oops:
En in het weekend keren beide treinseries op elkaar om zo wat meer speling te hebben?
Niet zo zeer, maar de 2000 zou een keertijd hebben van 26 minuten in Utrecht, waar die nu nog in 8 minuten keert op de 8800.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 18:04
door Bemined
Een kering van 26 minuten zou waarschijnlijk ook een overkruisconflict opleveren, de arriverende trein zou dan een geel sein krijgen bij nadering van Utrecht omdat de vorige trein nog in de wisselstraat zit. Door op elkaar te keren is de aankomst op spoor 11 en vertrek vanaf spoor 9 en is dat conflict weg.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 19 nov 2021, 22:19
door Wubbo
En door aankomst op 11 en vertrek van 9 is ook de overstap op de 500/600 behouden, die zou anders in 1 richting vervallen doordat die dan niet meer cross-platform is. De overstap tussen 2800 en 1700/11700 wordt al in Gouda geboden op hetzelfde perron, dus dat hoeft niet ook nog eens in Utrecht.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 20 nov 2021, 10:16
door Meltrain
Top, bedankt voor de uitleg. :pos:
Het wordt voor mij wel even wennen om niet meer vanaf/naar spoor 20 te lopen. ;)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 20 nov 2021, 12:30
door MetroRET
Spoor 20 zal doordeweeks ook niet meer kunnen voor de 2800, aangezien daar tegelijkertijd de 8900 gaat keren of aankomen vanuit Htnc.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 21 nov 2021, 23:31
door tjoektjoek
https://www.prorail.nl/nieuws/tienminut ... kzaamheden
Vanaf december rijden er met name in de spits langere Sprinters. En om al die reizigers veilig in en uit te laten stappen, moeten de perrons op het traject lang genoeg zijn. Daarom worden in de week van 20 tot 29 november 2021 de perrons van Veenendaal West, Veenendaal Centrum, Maarn, Bunnik en Rhenen verlengd. In negen dagen tijd verlengen we in Rhenen het perron met 45 meter. In Veenendaal Centrum worden beide perrons eveneens verlengd, met 35 meter. In Veenendaal West verlengen we de perronsmet maar liefst 49 meter, en richten we deze opnieuw in met onder meer nieuwe banken.

Alle perrons worden volledig opnieuw bestraat. In Veenendaal West bouwen we ook een nieuwe fietsenstalling. Ook passen we daar begin volgend jaar de hellingbaan aan en het voorplein aan. De perronverlengingen in station Bunnik zijn nog tijdelijk, maar die bouwen we in de loop van 2022 om naar definitieve perrons.
Worden er langere treinen ingezet op de treinseries richting Rhenen?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 00:53
door sirvinniei
Ironisch genoeg wordt vaak juist de spitssprinter naar vndc geschrapt. Geen wonder dat de huidige treinen te kort zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 12:31
door Jultar
tjoektjoek schreef: zo 21 nov 2021, 23:31 https://www.prorail.nl/nieuws/tienminut ... kzaamheden
Vanaf december rijden er met name in de spits langere Sprinters. En om al die reizigers veilig in en uit te laten stappen, moeten de perrons op het traject lang genoeg zijn. Daarom worden in de week van 20 tot 29 november 2021 de perrons van Veenendaal West, Veenendaal Centrum, Maarn, Bunnik en Rhenen verlengd. In negen dagen tijd verlengen we in Rhenen het perron met 45 meter. In Veenendaal Centrum worden beide perrons eveneens verlengd, met 35 meter. In Veenendaal West verlengen we de perronsmet maar liefst 49 meter, en richten we deze opnieuw in met onder meer nieuwe banken.

Alle perrons worden volledig opnieuw bestraat. In Veenendaal West bouwen we ook een nieuwe fietsenstalling. Ook passen we daar begin volgend jaar de hellingbaan aan en het voorplein aan. De perronverlengingen in station Bunnik zijn nog tijdelijk, maar die bouwen we in de loop van 2022 om naar definitieve perrons.
Worden er langere treinen ingezet op de treinseries richting Rhenen?
Er gaan gepland 12 bakken SLT rijden. Nu passen er maximaal 10 bakken naar Rhenen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 22 nov 2021, 16:21
door reisthijs
sirvinniei schreef: ma 22 nov 2021, 00:53 Ironisch genoeg wordt vaak juist de spitssprinter naar vndc geschrapt. Geen wonder dat de huidige treinen te kort zijn.
Tja, zo vreselijk druk is de Veenendaallijn nou ook weer niet. Het probleem is dat Rhenen aan het eind van een behoorlijk lang sprintertraject ligt, het andere uiteinde (de Zaanlijn) is veel drukker en dáár zijn langere treinen nodig.