Pagina 18 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 27 jan 2022, 23:46
door Plutona
Ik voorzie vooral problemen aangezien nu de maatregelen stelselmatig versoepeld worden, het aantal treinreizigers weer gaat groeien. Een merkwaardig moment om je diesntregeling juist te verminderen. Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 07:19
door AppleMoose
Als het personeel niet beschikbaar is...

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 08:55
door PHS
Maar hoe weet de NS nu al dat hun personeel over een maand niet beschikbaar is?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 09:00
door Z2N
Omdat het niet alleen NS'ers zijn die uitvallen? De hele economie wordt geraakt door Omicron-gerelateerde uitval van personeel, en Nederland loopt daarin door de lockdown achter op andere landen. Maar overal in Europa wordt er stevig gesneden in het OV door tijdelijk personeelstekort, NS kan dan maar beter voorbereiden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 09:32
door quakkerillo
Als je nu 10% van je onderhoudspersoneel mist, waardoor treinen niet tijdig onderhouden kunnen worden zit je over een tijd met treinen die volgens planning ook van het spoor moeten voor onderhoud, terwijl de treinen die hen zouden moeten vervangen nog niet klaar zijn.
Dan kan je nu al zeggen dat over 2 weken je ongeveer een x % treinen zal missen. Dat hoeft dus niet voorspellend te zijn naar beschikbaarheid van conducteurs en machinisten, maar berkenend vanuit de huidige situatie met onderhoudspersoneel.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 10:00
door Suus
Dat er personeelsproblemen zijn is toch nu al duidelijk? Het aantal vieze treinen is de laatste weken significant toegenomen, blijkbaar komen ze daar ‘s nachts niet meer aan toe.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 10:03
door Z2N
Het lijkt mij dat je als spoorbedrijf de voorkeur hebt voor vieze treinen boven het schrappen van ritten, dat tweede gebeurt ook al een aantal weken.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 10:09
door umbusko
Suus schreef: vr 28 jan 2022, 10:00 Dat er personeelsproblemen zijn is toch nu al duidelijk? Het aantal vieze treinen is de laatste weken significant toegenomen, blijkbaar komen ze daar ‘s nachts niet meer aan toe.
Heeft dat niet te maken met de lage temperaturen? Onder een bepaalde temperatuur worden de wasinstallaties toch uitgeschakeld, zodat het water niet bevriest?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 10:11
door reisthijs
Plutona schreef: do 27 jan 2022, 23:46Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.
Met nog 85% van de treinen (of eigenlijk nog meer, als je het vergelijkt met de dienstregeling zoals die was pré-corona) moet dat toch geen probleem zijn?
Spitstreinen schrappen lijkt me ook geen groot probleem zolang er nog een thuiswerkadvies geldt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 10:20
door Meltrain
Dat er spitstreinen worden geschrapt en dat op bepaalde trajecten de frequentie verlaagd wordt van 6x/uur naar 4x/uur, lijkt me prima uit te leggen.
Frequentieverlagingen van 4x/uur naar 2x/uur zou ik echter wel zo veel mogelijk beperken, zeker op trajecten als Utrecht - Rotterdam, Utrecht- Den Haag en Den Haag - Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 11:42
door cassie127
Arnhem - Utrecht is in de avonduren en de vroege ochtenduren nog maar 2× per uur omdat de 3200 dan niet rijdt. Dus hetzelfde zul je ook wel hebben tussen Schiphol en Den Haag HS

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 12:14
door Daniel
In de vroege ochtend is het op Arnhem - Utrecht al 4x/uur.

Maar de lange termijn vooraf vindt ik ook wel opvallend: op de 21e februari hebben de personeelsleden die vandaag positief getest worden hun verplichte isolatie er al ruim een week op zitten.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 15:46
door Z2N
De grootste piek moet nog komen, met 100.000 positieve testen per dag kom je al snel op 1,5 miljoen mensen in quarantaine of isolatie.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 16:19
door Tom024
Inderdaad, als het RIVM verwacht dat er nog zo'n enorme golf besmettingen aankomt is nu al duidelijk dat (als dat ook daadwerkelijk uitkomt) er aanzienlijke personeelstekorten gaan ontstaan, onder andere in het OV. Dan geef ik de voorkeur aan een vervoersbedrijf wat daar pro-actief en ruim op tijd over communiceert. Liever dat dan op maandagochtend ontdekken dat je trein/bus niet rijdt wegens 'logistieke beperkingen.' Andere vervoersbedrijven zullen ongetwijfeld ook met dit soort afschaalscenario's aan het werken zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 16:48
door PHS
Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.

Dus ja, er komen ongetwijfeld problemen met personeelstekort, maar dat het in die mate zal zijn dat je naar een LUD-light moet gaan, neem ik met een korreltje zout.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 16:51
door ArrivaBas
Ik denk dat NS zelfs rijkelijk laat is met de eerste afschalingen. Ik zorg er in elk geval voor dat ik zo in mijn auto kan duiken als de 'logistieke beperkingen' in het Brabantse eerder al tot grotere uitval dan een enkele slag 5900 leiden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:05
door Z2N
PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.
100.000 is prima haalbaar, vandaag hebben we al 74.000+ positieve testen, tendens snel stijgend.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:24
door Hainje
PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.

Dus ja, er komen ongetwijfeld problemen met personeelstekort, maar dat het in die mate zal zijn dat je naar een LUD-light moet gaan, neem ik met een korreltje zout.
Mijn leraar Nederlands zei altijd: Verwacht het ergste, dan valt het altijd mee.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:26
door Daniel
@Z2N: Haalbaar ja, maar met de huidige trend denk ik niet dat we tot maart op die piek hoeven wachten. Eerder tot volgende week ofzo.
En daarna iets als in het VK waar de lijn ook weer scherp naar beneden gaat.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:34
door PHS
Z2N schreef: vr 28 jan 2022, 17:05
PHS schreef: vr 28 jan 2022, 16:48 Maar hoe betrouwbaar zijn de voorspellingen van het RIVM? Ik heb de indruk dat hun modelleurs voortdurend hel en verdoemenis voorspellen, en het vervolgens meevalt.
100.000 is prima haalbaar, vandaag hebben we al 74.000+ positieve testen, tendens snel stijgend.
Maar halen we dat ook meerdere weken achter elkaar? De omikronpiek is hoog, maar lijkt daarna ook weer snel te dalen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:45
door Z2N
Onze stijging begon natuurlijk wel trager, omdat we als enige land in Europa winkels en horeca gesloten hebben vanwege de omicrongolf. Het effect van de versoepelingen van 14 januari zie je nu eigenlijk pas terug, daar moeten de versoepelingen van dinsdag nog bijkomen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 17:51
door Bemined
reisthijs schreef: vr 28 jan 2022, 10:11
Plutona schreef: do 27 jan 2022, 23:46Nu vervoert de NS nog 48% van de reizigers vergeleken met pré-corona, maar wie weet hebben we over een maand 15% meer reizigers met 15% minder treinen.
Met nog 85% van de treinen (of eigenlijk nog meer, als je het vergelijkt met de dienstregeling zoals die was pré-corona) moet dat toch geen probleem zijn?
Dat is het gevaar naar het kijken naar gemiddelden, die cijfers zijn het landelijke gemiddelde gezien over de hele dag. Reizigersaantallen zijn echter niet evenredig verdeeld over de dag en over het land. Het gemiddelde toont dat de daling van het aantal reizigers fors lager is dan de daling van het aantal treinen, maar de plaatselijke situatie op een specifiek tijdstip kan precies andersom zijn. Plaatselijke rijden er 50% minder treinen, maar het gemiddelde wordt flink omlaag gehaald door de lijnen waar men sowieso al in een halfuurdienst rijdt en waarop dus niet bespaard kan worden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 20:21
door Daniel
Sowieso is er momenteel een duidelijke trend in grafieken over het OV-gebruik te zien: in de daluren zijn veel meer (recreatieve) reizigers al teruggekeerd naar het OV. Het betreft, mede door het nog geldende thuiswerkadvies, met name de spits waar een zeer forse vraaguitval heeft plaatsgevonden.
Dat haalt natuurlijk wel het gemiddelde behoorlijk naar beneden.

De spitstreinen die men nu ook wil gaan opheffen zullen dus een vrij pijnloze maatregel zijn, daar zal het effect op de drukte beperkt zijn. Maar in de daluren kan de pijn meer gevoeld worden zodra de uitsnijdingen ook bij de treinen in die periode plaatsvinden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 20:47
door Mikos
Morgen zullen de eerste aanpassingen aan de dienstregeling vanwege personeelstekorten zich al voordoen. Zoals het er nu naar uitziet vervallen de volgende treinseries en deeltrajecten:

1000 Asd-Rtd v.v.
2400 Ledn-Ddr v.v.
2800 Rtd-Ut v.v.
3100 Shl-Nm v.v.
3700 (dit weekend 303700) Ledn-Ddr v.v.
5700 Ut-Hfd v.v.

De 4900 stopt extra te Hor.
De 3000 stopt extra te Klp.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 28 jan 2022, 20:52
door Daniel
Dus tot zover het argument om tot 21 februari vooruit te kijken zodat de reiziger weet waar 'ie aan toe is, want de volgorde wordt kennelijk morgen al anders.