Dienstregeling 2022

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
530
Berichten: 35
Lid geworden op: za 20 jun 2020, 19:01

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door 530 »

PHS schreef: do 04 feb 2021, 21:32 PHS Meteren - Boxtel omvat een veelheid aan projecten; het hele project is pas op de horizon van 2030 gereed. Maar de Zuidwestboog zou in 2023/2024 klaar zijn. En met de oplevering van de Zuidwestboog zou er 3e en 4e intercity Breda - Eindhoven komen, heb ik begrepen. Dat is nog even, maar ook dichterbij dan je denkt.
Zou die 3e en 4e IC niet Den Haag - Eindhoven zijn? Of staat dat niet meer op de planning?
CamilleKreemers
Berichten: 3421
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Werden de IC's niet
2x/uur ICD Leeuwarden/Groningen - Breda via Schiphol
2x/uur ICD Lelystad - Eindhoven via Schiphol - Breda
2x/uur ICD Den Haag - Eindhoven via Rotterdam
2x/uur ICD Amsterdam Zuid - Brussel (1x/uur tot Rotterdam)

En dan 2x/uur Roosendaal - Zwolle via Nijmegen
Bemined
Berichten: 2593
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

530 schreef: vr 05 feb 2021, 14:13Zou die 3e en 4e IC niet Den Haag - Eindhoven zijn? Of staat dat niet meer op de planning?
Dat is langere termijn, tot de spoorverdubbeling bij Delft is er sowieso geen kans op meer intercity's Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal. Maar de exacte lijnvoering verandert ook nog zo vaak dat je die hoe dan ook met een korreltje zout moet nemen. Met het steeds voller worden van het spoornet wordt de lijnvoering ook meer een kwestie van wat passend te maken is en minder van wat gewenst is.
PHS
Berichten: 3988
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door PHS »

530 schreef:
PHS schreef: do 04 feb 2021, 21:32 PHS Meteren - Boxtel omvat een veelheid aan projecten; het hele project is pas op de horizon van 2030 gereed. Maar de Zuidwestboog zou in 2023/2024 klaar zijn. En met de oplevering van de Zuidwestboog zou er 3e en 4e intercity Breda - Eindhoven komen, heb ik begrepen. Dat is nog even, maar ook dichterbij dan je denkt.
Zou die 3e en 4e IC niet Den Haag - Eindhoven zijn? Of staat dat niet meer op de planning?
Nee, wat Bemined aangeeft past dat niet zolang PHS Rijswijk - Delft nog niet gereed is. Het huidige plan is om de s900 te verlengen naar Eindhoven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5250
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door reisthijs »

Volgens het huidige plan is PHS Rijswijk - Delft gereed op het moment dat de 3e en 4e intercity Breda - Eindhoven gaan rijden: december 2024. Dan gaan ook de 5e en 6e sprinter Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal.

Het is de vraag of er ooit nog meer intercity's Den Haag Centraal - Rotterdam Centraal gaan komen, door de invoering van de extra IC's Schiphol-Leiden-Rotterdam rijden er eind 2021 al 8 IC's tussen Den Haag HS en Rotterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
playertwo
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door playertwo »

MetroRET schreef: zo 31 jan 2021, 19:55 De nieuwe sprinter rijdt alleen Rtd-Ddr, dus kom je dus niet op Sdm.
Sorry, foutieve interpretatie. Dat wordt dan voor de zuidelijke richting Rlb zolang spoor 1264 er nog is of Rtst in beide richtingen om te keren.
sirvinniei
Berichten: 2800
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sirvinniei »

Waarom worden de stops op Driebergen Zeist en Veenendaal-de Klomp omgewisseld in de nieuwe dienstregeling? Ik kan geen argumentatie vinden in de adviesaanvraag.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 2593
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Dat staat een paar regels verder, omdat Nijmegen - Arnhem een kwartierdienst blijft wijzigt men het stoppatroon waardoor de treinen in Utrecht in een tienminuteninterval aankomen. De 3100 gaat dus op dezelfde uit Nijmegen weg maar moet 5 minuten eerder uit Utrecht vertrekken om de tienminutendienst te vormen samen met de 3500 en de nieuwe IC (3200?). Dat gaat alleen door een andere trein in Driebergen te laten stoppen.
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 05 feb 2021, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 333
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door DingeZ »

Ik vermoed dat het te maken heeft met de inpassing van de sprinters rond Db (de 3100 gaat daar de 7300 inhalen) en misschien ook de ICE.
sirvinniei
Berichten: 2800
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door sirvinniei »

ICE is inderdaad plausibel. Qua sprinters kunnen ze, lijkt me, ook gewoon de takken Amsterdam Centraal/Schiphol met de intercities uit Den Bosch wisselen, zodat je alsnog Arnhem-de Klomp-Amsterdam Centraal en Arnhem-Driebergen Zeist-Schiphol behoudt.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 5673
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

Interessant dat de 3300 vanaf de nieuwe dienstregeling gaat doorrijden naar Den Haag Centraal in plaats van de Sprinter Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal. *O* Daarmee zou de lange stop op Leiden Centraal van de doorgaande Sprinter moeten vervallen. Nu nog even het materieel aanpassen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Waarom? De 3300 heeft nu het meest comfortabele Sprinter-materieel wat er in Nederland is (misschien afgezien van Klaas en zijn 4 vriendjes).
#TeamSNG
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Bemined
Berichten: 2593
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

DingeZ schreef: vr 05 feb 2021, 22:48 Ik vermoed dat het te maken heeft met de inpassing van de sprinters rond Db (de 3100 gaat daar de 7300 inhalen) en misschien ook de ICE.
Ik vermoed dat het de IC Ah-Rtd is die de sprinter gaat inhalen en niet de 3100. De IC zal vermoedelijk kort achter die nieuwe IC zitten en moet dus ook de sprinter inhalen. In de spits zal de 7300 Maarn gaan overslaan in de tegenspitsrichting, dat zal nodig zijn om een haalbare kering te krijgen in Veenendaal, ik vermoed dat de sprinter door die inhaling precies op het hele en halve uur in Veenendaal aankomt, door een station over te slaan zou je dan een korte kering krijgen i.p.v. een kering van een half uur.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 35228
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

Sowieso gaat er het nodige schuiven in de tijden op dit baanvak, zo is er sprake van een behoorlijke verschuiving op Veenendaal-De Klomp waar de treinen niet langer in beide richtingen vlak na elkaar stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 2317
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
SuperGhost
Berichten: 3645
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef: vr 05 feb 2021, 22:37 Waarom worden de stops op Driebergen Zeist en Veenendaal-de Klomp omgewisseld in de nieuwe dienstregeling? Ik kan geen argumentatie vinden in de adviesaanvraag.
2 van de 4 sprinters van/naar Veenendaal worden op Driebergen-Zeist ingehaald door IC's. Als dat net die IC die nu nog op Driebergen-Zeist stopt is, dan kan die er niet meer stoppen, omdat IC's en sprinters er niet tegelijk kunnen stoppen.
Bemined
Berichten: 2593
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

Het antwoord is al gegeven en staat ook gewoon in de adviesaanvraag: er is een kwartierdienst op Nijmegen - Arnhem die uit moet komen op een tienminutendienst in Utrecht. Dat kan alleen maar door één van de twee treinseries vanuit Nijmegen non-stop te maken tussen Ede-Wageningen en Utrecht Centraal. Samen men een iets kortere kering in Arnhem wordt de 3100 dan 5 minuten sneller dan de 3000 op Nijmegen - Utrecht Centraal. Vanuit Nijmegen liggen je treinen in 15/15, vanuit Arnhem in 13/7/10 en bij aankomst in Utrecht is het dan 10/10/10.
VIRM
Berichten: 5673
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door VIRM »

Meltrain schreef: za 06 feb 2021, 10:07 Waarom? De 3300 heeft nu het meest comfortabele Sprinter-materieel wat er in Nederland is (misschien afgezien van Klaas en zijn 4 vriendjes).
#TeamSNG
Meest comfortabele Sprintermaterieel? SNG zit prut! -o-
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

Dan verschillen we daarover van mening. :)
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Zijn de treinseries dan al bekend? Anders kan het ook nog andersom zijn.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Bemined
Berichten: 2593
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Bemined »

De trein naar Rhenen gaat iig in het patroon van de huidige 7300 rijden (met eventueel een kleine minuutaanpassing) zoals nu ook al 's avonds en in het weekend. Voor de nieuwe IC Arnhem - Rotterdam heb ik de 3200 serie ergens voorbij zien komen.
MetroRET
Berichten: 2317
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef: za 06 feb 2021, 11:30 Dan verschillen we daarover van mening. :)
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Zijn de treinseries dan al bekend? Anders kan het ook nog andersom zijn.
7300 rijdt de gehele dag Bkl-Rhn, met door bovenop de 7400 Utg-Db(-Vndc) die de huidige eindtijd ervan rijdt (ook za+zo).
SuperGhost
Berichten: 3645
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door SuperGhost »

Bemined schreef: za 06 feb 2021, 11:42Voor de nieuwe IC Arnhem - Rotterdam heb ik de 3200 serie ergens voorbij zien komen.
Klinkt logisch, want dan heb je de 3000, 3100 en 3200 tussen Utrecht en Arnhem.
MetroRET
Berichten: 2317
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door MetroRET »

Wat ik begreep is dat de nieuwe 3200 met de 800 de crossplatform zal vormen en de 3100 met de 3900 in Utrecht samen zal zijn.

Maar dan zou dus de 3000 in Db gaan stoppen, de 3100 non-stop en de 3200 in Klp, maar hoe dat zal zijn als men in het weekend niet met de 3200 zal rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 35228
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Daniel »

MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 12:13Maar dan zou dus de 3000 in Db gaan stoppen, de 3100 non-stop en de 3200 in Klp, maar hoe dat zal zijn als men in het weekend niet met de 3200 zal rijden.
In het weekend stopt de 3100 op De Klomp volgens de adviesaanvraag ;) Doordeweeks betreft het inderdaad de IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam die daar stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2022

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 11:58
Meltrain schreef: za 06 feb 2021, 11:30 Dan verschillen we daarover van mening. :)
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Zijn de treinseries dan al bekend? Anders kan het ook nog andersom zijn.
7300 rijdt de gehele dag Bkl-Rhn, met door bovenop de 7400 Utg-Db(-Vndc) die de huidige eindtijd ervan rijdt (ook za+zo).
Dat de routes van de treinseries bekend zijn, snap ik, maar is ook al bekend welk nummer elke serie krijgt?
Want voor hetzelfde geld heet de serie Breukelen - Rhenen 7400 en de serie Uitgeest - Driebergen-Zeist (- Veenendaal Centrum). :)
En mochten alle serienummers al wel bekend zijn, dan ben ik benieuwd welk nummer de Sprinter Rotterdam Centraal - Dordrecht krijgt.

En ik zou graag willen weten of er nu ook in het weekend een Sprinter-kwartierdienst (Den Haag Centraal -) Rotterdam Centraal - Dordrecht komt.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten