Pagina 21 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 12:13
door DDietzen
Een extra treinstel ga je niet nodig hebben voor die constructie. Nu keert de sneltrein op zichzelf in 20 minuten in Ws en 14 minuten in Gn. Als je 'm met de stoptrein mee terugstuurt tussen twee sneltreinritten in de spitsrichting door, wordt dat 5 minuten in Ws en 24 minuten in Gn. Je bent dus 's avonds 10 minuten sneller terug in Gn na je spitsrit naar Ws, en kunt 's ochtends 10 minuten later uit Gn vertrekken om de volgende spitsrit uit Ws te verzorgen.

Maar het grote probleem zal de perroncapaciteit wel zijn, want als de treinen nu op halve sterkte moeten gaan rijden om die sneltrein 2x/u in de spitsrichting aan te kunnen bieden, schiet je er alsnog niks mee op (of ga je er wellicht zelfs op achteruit qua capaciteit ten opzichte van 3 treinen per uur).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 12:32
door Bemined
Zo te zien keert de sneltrein alleen niet op zichzelf in Groningen maar op de stoptrein naar Veendam.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 12:50
door DDietzen
Verhip, je hebt gelijk. Maar dat maakt niks uit voor die constructie, want een slag Gn-Ws-Gn is dus alsnog sneller als je in de spitsrichting als losse sneltrein en in de tegenspitsrichting als deel van de reguliere stoptrein rijdt, dankzij de kortere kering in Ws (van 20 naar 5 min). In Gn ga je dan in 16 ipv 6 minuten keren op de 37800.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 11 feb 2022, 13:30
door Bemined
Dat zou dan alleen met de trein die om :35 aankomt moeten kunnen, die van :05 lijkt nu ook al te keren op de stoptrein. Die van :35 keert lang omdat de tegentrein dan de 20100 is. Om met die trein mee te gaan moet je dus vlot combineren met de 20100 en in Groningen weer vlot splitsen want de 20100 keert daar kort. En dan kan je de sneltrein van :55 opheffen en heb je in de middagspits een venster van circa :57 tot :09 een venster om de brug te openen. Zonder de materieelomloop verder aan te passen. Beperking blijft dat de 37900 en 20100 dus een lengtebeperking hebben vanwege het combineren op de terugrit.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 15 feb 2022, 08:27
door DDietzen
Waarom zijn enkele treinen van Gd naar Gvc uitgebogen? 's Ochtends rijdt de 2020 1 à 2 minuten na patroontijd, de 6820 rijdt 4 minuten na patroontijd, en de 1722 heeft 2 minuten extra rijtijd gekregen. 's Avonds herhaalt het riedeltje zich tweemaal, dan eindigend met de 1754 en 1762.

Die latere aankomsten van de IC's gaan binnenkort mijn overstap in het Haagse vernaggelen, dus ik ben wel nieuwsgierig. Leeg materieel-rit? Een verdwaalde goederentrein die niet via het Rotterdamse kan?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 15 feb 2022, 08:37
door Bemined
Dit is vanwege de opening van de Hoge Gouwebrug, in de spits is de opening enkele minuten later dan in de daluren waardoor er andere treinen aangepast worden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 15 feb 2022, 08:53
door Milco
De 8600 heeft hetzelfde, die rijdt meerdere malen per dag op andere tijden tussen Gouda en Waddinxveen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 15 feb 2022, 09:04
door Bemined
Maar bij de 8600 is dat de hele dag (om de 2 uur), de 2000, 6800 en 1700 zijn alleen in de spits aangepast omdat de reguliere brugtijd samenvalt met de 7700. Brugopening zal ook ten koste van het goederenvervoer naar Beverwijk zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 18:40
door Bemined
Met het wijzigingsblad van 11 april zal de lange stop van de 8000 in Coevorden vervallen omdat het nieuwe spoor 2 van Emmen Zuid in gebruik genomen wordt. De treinen kunnen dan 3 minuten later uit Emmen weg en andersom komen de treinen 3 minuten eerder aan. Opvallend is overigens dat de 8000 de tegentrein hier met een korte stop gaat kruisen, normaal wordt er bij kruisen op een enkelsporig baanvak altijd een stop van minimaal een minuut gehanteerd toch?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 19:33
door Gamma
Maar waarom is die lange stop er nu in Coevorden dan, je zou toch nu ook al kunnen snel kunnen doorrijden naar Dalen en Nieuw Amsterdam toch?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 23 mar 2022, 20:17
door SuperGhost
Blijkbaar had men liever de lange stop in Coevorden dan in Nieuw-Amsterdam. Wellicht omdat er meer reizigers Coevorden<->Emmen zijn dan Nieuw-Amsterdam/Dalen<->Hardenberg/Zwolle/Twente

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 11:13
door waldo79
Het is mij niet helemaal duidelijk wanneer een aantal treinseries weer opgestart gaan worden.
Zo ben ik benieuwd naar:
de 3900 (Enkhuizen-Heerlen v.v.) op het deel Amsterdam C - Eindhoven C
de 3200 (Rotterdam C-Arnhem C) op het deel Utrecht C - Arnhem C

Wie kan me wat meer vertellen?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 11:17
door Daan!
Google en de NS-reisplanner.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 11:21
door MetroRET
De 3200, 3900 en 5200 worden per 11 april weer volledig in dienst genomen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 01 apr 2022, 11:24
door waldo79
Bedankt :pos:

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:16
door Globetrotter
Vanaf vandaag staan een aantal ritten van de 2000 9 minuten stil in Apd (richting Dv). Waarom is dat?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:24
door Bemined
Dat is al een aantal jaren zo, komt door de IC uit Berlijn, de 3600 moet daarvoor eens per 2 uur uitwijken naar spoor 1 in Deventer en als er op dat moment een 2000 rijdt moet die dus wachten.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:36
door jelmerrr
Welke ICB rijdt in de weg van deze trein? https://treinposities.nl/ritinfo/20220411/2025

En daarbij was de vraag van Globetrotter: waarom is dat normaal niet? De ICB rijdt bij Apeldoorn gewoon normaal

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:39
door DDietzen
De 244, die alleen in de zomermaanden op maandagen rijdt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:41
door jelmerrr
Dus de 2000 wordt aangepast door een ICB van een halfuur later?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:48
door Bemined
De 244 staat van 8:41 tot 8:48 in Deventer, de 2025 zou (zonder aanpassing) om 8:42 in Deventer aankomen, maar dat kan niet omdat ook de 3631 van 8:44 tot 8:45 en de 3620 van 8:45 tot 8:46 in Deventer staan. Dus de 2025 moet wachten tot de 3631 weg is en kan dan om 8:49 Deventer binnen. In de middag heb je hetzelfde met de 144, 3067, 3656 en 2061.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 11 apr 2022, 17:49
door jelmerrr
Ah dankje, had niet in de gaten dat Deventer weer lastig moet doen

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 21 apr 2022, 12:34
door DDietzen
Een ogenschijnlijk gemiste kans in de donderdagavonddienstregeling: de 584 komt om 0:55 in Rtd aan op spoor 14, de 1406 vertrekt om 0:56 van spoor 8. De 1406 is de laatste trein naar Dt voordat de boel verbust wordt, en de eerstvolgende bus vertrekt pas om 2:05 (daar zit dus een gat van meer dan een uur). Met één minuut eerder aankomen met de 584 (bijv. door niet in 6 maar 5 minuten kop te maken in Ut) of één minuut later vertrekken met de 1406 (die 19 minuten in Gv stilstaat) en een cross-platformoverstap was er een veel betere laatste verbinding geweest.

Nu moet ik vanavond ofwel 20 minuten vanaf Ypb terugfietsen naar Delft door de donkere velden, ofwel ben ik een uur langer onderweg (inclusief snelbus vanaf Gv) en ben ik pas na half drie thuis... :X

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 21 apr 2022, 15:18
door tjoektjoek
Waarom is de nachttrein standaard een bus op sommige dagen? Er zijn toch niet elke week werkzaamheden?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 21 apr 2022, 15:21
door Jultar
Juist wel, dit zijn vaste onderhoudsroosters. Dus ja, er wordt elke week gewerkt daar. Op veel trajecten trouwens. Natuurlijk niet elke week op dezelfde plek, maar wel ergens op het baanvak.