Pagina 22 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 21 apr 2022, 19:35
door cassie127
Klopt, de 3091 wordt ook wekelijks eenmaal verbust tussen Arnhem en Nijmegen. Met meestal kort daarna een buitendienststelling van het hele station van Arnhem en Nijmegen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 17 mei 2022, 23:14
door Bemined
Vanaf het wijzigingsblad van juni gaat de 8900 in beide richtingen op alle stations stoppen tussen Utrecht en Houten i.p.v. in de tegenspitsrichting als sneltrein te rijden.

Volgens de reisinformatie gaat trein 3943 ook niet meer in Amsterdam Centraal stoppen op werkdagen, geen idee wat hier aan de hand is, foutje?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:48
door Meltrain
De 3200 staat in beide richtingen 5 minuten stil te Amsterdam Zuid. Zou het een optie kunnen zijn om deze stop te verkorten naar 2 minuten en dan extra te stoppen bij Amsterdam RAI?
Dan heeft RAI doordeweeks 2x/uur een rechtstreekse verbinding met Utrecht Centraal.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 10:54
door Milco
Hoeveel mensen reizen dagelijks tussen beide stations, RAI en Utrecht?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 13:02
door Daniel
Nu heel weinig waarschijnlijk (in de statistieken van NS dan) omdat de reis met de metro vanaf Bijlmer ArenA altijd veel sneller is dan met de trein, als je bestemming niet ook al makkelijk vanaf Zuid te bereiken is.
Het aantal reizigers dat de IC naar Bijlmer pakt, een Sprinter naar Duivendrecht en dan weer een Sprinter naar RAI zal de nul wel naderen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 13:06
door hauptbahnhof
Dat is lastig te zeggen. Een directe reis betekent dat je naar Dvd moet, daar overstappen op de directe sprinter of eventueel eerst naar Asb en daar op de intercity. Makkelijker wordt het om naar Asdz te gaan en dan terugsteken.
Alleen die reis naar Asdz kan met 2-3 metrolijnen gedaan worden dus men hoeft ook niet perse met de trein te gaan en dan terug te steken.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 13:34
door PHS
Milco schreef: vr 27 mei 2022, 10:54 Hoeveel mensen reizen dagelijks tussen beide stations, RAI en Utrecht?
Geen idee, maar er is de afgelopen jaren behoorlijk gebouwd rond de RAI, waaronder verschillende grote kantoren (het Europees Medicijnagentschap!) en een nogal markant hotel dat lijkt op drie op elkaar gestapelde stukken taart.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 13:39
door Bemined
Probleem is dat je hiermee wel de verwachting creëert bij de reizigers dat deze verbinding blijvend is, terwijl er over enkele jaren mogelijk een heel ander dienstregelingmodel gereden gaat worden en de stop niet meer ingepast kan worden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 27 mei 2022, 17:30
door Z2N
Nu zou het ook maar om 2 van de 6 treinen per uur gaan, ik denk dat het schrappen op een later moment wel verdedigbaar is.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 28 mei 2022, 11:03
door sneltram
Leer dan de lokale politici kennen. Als je bij werkzaamheden een keertje een IC extra laat stoppen, heb je ze de volgende dag op stoep waarom hun IC verdwenen is. De grootste stroom reist Asdz-Ut. Als je extra stopt op Rai, geef je die groep meer reistijd. Dat is niet wenselijk, net zoals de lange stop van de 3100 op Asb ook niet wenselijk is, maar dat kan niet anders i.v.m. de (1)1600 die in de weg ligt tussen Dvd en Shl.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 28 mei 2022, 11:46
door PHS
We hebben het hier over Amsterdam hè, niet over Harderwijk of Hoogeveen ;)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 28 mei 2022, 17:41
door Meltrain
sneltram schreef: za 28 mei 2022, 11:03 De grootste stroom reist Asdz-Ut. Als je extra stopt op Rai, geef je die groep meer reistijd.
Maar uitsluitend die groep krijgt een langere reistijd. Shl - Ut en Ledn - Asb blijven qua reistijd gelijk.
sneltram schreef: za 28 mei 2022, 11:03 net zoals de lange stop van de 3100 op Asb ook niet wenselijk is, maar dat kan niet anders i.v.m. de (1)1600 die in de weg ligt tussen Dvd en Shl.
Dat vind ik wel bijzonder, aangezien dat hele traject vietsporig is.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 28 mei 2022, 18:07
door Bemined
Het is viersporig ja, maar de 1600/11600 en de 700/1800 zitten zo kort achter elkaar dat deze beide sporen nodig hebben (perronopvolging is langer dan de spooropvolging, dus bij Duivendrecht passen ze nog wel achter elkaar maar bij Amsterdam Zuid niet meer omdat beide treinen daar stoppen).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 29 mei 2022, 07:37
door MetroRET
Tevens past de 1600/11600 ook op Schiphol niet op de buitenste sporen, want daar is die dan tegelijkertijd met de 900.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 08:31
door Roeland
Is al bekend hoe de IC's op Utrecht - Arnhem gaan rijden als ze van 6x naar 4x/uur gaan?
Ik probeer een reis Klp - Amstel te plannen halverwege juni, maar de NS Reisplanner geeft nog steeds aan: "Je kunt op dit moment geen reis plannen, probeer het later nog een keer".

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 08:48
door en-es
Kan toch pas 10 dagen van te voren?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 08:52
door Bemined
De 3200 is opgeheven, de 3100 stopt extra in Klp. Ik zie verder geen sporen van aangepaste tijden, men rijdt in een 20/10 interval zo te zien daar waar de 3200 wegvalt (op de extra rijtijd voor de 3100 na vanwege de extra stop natuurlijk, maar dat wordt opgevangen door een kortere stop in Utrecht).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 08:53
door Meltrain
Per wanneer is dat?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 09:16
door Roeland
Bemined schreef: ma 30 mei 2022, 08:52 De 3200 is opgeheven, de 3100 stopt extra in Klp. Ik zie verder geen sporen van aangepaste tijden, men rijdt in een 20/10 interval zo te zien daar waar de 3200 wegvalt (op de extra rijtijd voor de 3100 na vanwege de extra stop natuurlijk, maar dat wordt opgevangen door een kortere stop in Utrecht).
Vervalt dan de korte overstap in Utrecht van de 3100 op de IC's van/naar Amsterdam CS?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 09:23
door Bemined
Aankomst van de 3100 uit Nijmegen wordt :20/:50, dus de overstap op de 3900 om :19/:49 ben je kwijt ja. Andersom wordt het een officieel niet in de praktijk soms net wel aansluiting, de 3900 uit Amsterdam komt om :12/:42 binnen en de 3100 naar Nijmegen vertrekt om :13/:43.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 09:48
door reisthijs
en-es schreef: ma 30 mei 2022, 08:48 Kan toch pas 10 dagen van te voren?
Nee hoor, het staat al in de reisplanner.
Meltrain schreef: ma 30 mei 2022, 08:53 Per wanneer is dat?
Vanaf maandag 13 juni.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 10:28
door MetroRET
Bemined schreef: ma 30 mei 2022, 09:23 Aankomst van de 3100 uit Nijmegen wordt :20/:50, dus de overstap op de 3900 om :19/:49 ben je kwijt ja. Andersom wordt het een officieel niet in de praktijk soms net wel aansluiting, de 3900 uit Amsterdam komt om :12/:42 binnen en de 3100 naar Nijmegen vertrekt om :13/:43.
De 3100 vertrekt grotendeels :12/:42, alleen op tijden van de ICE om :13 (8:43 bij de 105).

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: ma 30 mei 2022, 10:33
door Bemined
Dan keek ik net bij een moment dat de ICE rijdt blijkbaar. Maar het effect blijft hetzelfde, want de 3900 heeft net zo'n dezelfde verschuiving, die komt standaard om :11/:41 aan dan waarna de 3100 om :12/:42 wegrijdt aan de andere kant van het perron.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 28 jun 2022, 15:29
door DDietzen
Het valt me op dat op Asd de 1019 en 145 binnenkort structureel in conflict worden gepland. Tussen maandag 18 juli en zaterdag 6 augustus komt elke dag (behalve zondag) de 1019 om 11:05 op spoor 10a aan en keert daar op de 1032 die om 11:25 vertrekt, maar vertrekt de 145 tussendoor om 11:10 van datzelfde spoor 10a. Uiteraard past dat niet.

Waarom wordt dat zo gedaan? :?:

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 28 jun 2022, 17:22
door Bemined
Kan zijn dat het simpelweg nog niet aangepast is, dagplan loopt niet zo ver vooruit in de reisplanner. In de basisdienstregeling liggen treinen wel vaker 'in conflict' omdat er simpelweg meerdere varianten van dezelfde trein, die hebben dan onderling uitsluiting met elkaar en pas bij de uitwerking voor een specifieke week wordt dat conflict dan opgelost door de juiste variant te pakken.