Pagina 4 van 26

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 12:39
door Daniel
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Waarbij Maarn dan wel alleen in de tegenspitsrichting wordt overgeslagen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 12:48
door Bemined
Daniel schreef: za 06 feb 2021, 12:36 In het weekend stopt de 3100 op De Klomp volgens de adviesaanvraag ;) Doordeweeks betreft het inderdaad de IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam die daar stopt.
Grootste nadeel van dit model zal de aansluiting op het streekvervoer zijn. Doordeweeks overdag liggen de treinen verder uit elkaar (ik denk dat het grofweg 8/38 richting Utrecht en 22/52 richting Arnhem zal worden) waardoor je geen aansluitende halfuurdienst kunt bieden die vanuit beide richtingen gunstig is. En 's avonds en in het weekend heb je opeens andere tijden waar je op moet aansluiten. Maar ja, veel andere opties zijn er niet, met een kwartierdienst op Nijmegen - Arnhem gaat het niet lukken om vanaf Arnhem in 10/10/10 te rijden. Dat zal sowieso lastig worden met de 7500, die zal nu ook een kwartier verschoven worden vermoed naar het gat van circa 13 minuten tussen de 3000 en 3100.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 12:54
door sirvinniei
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 11:04 Het antwoord is al gegeven en staat ook gewoon in de adviesaanvraag: er is een kwartierdienst op Nijmegen - Arnhem die uit moet komen op een tienminutendienst in Utrecht. Dat kan alleen maar door één van de twee treinseries vanuit Nijmegen non-stop te maken tussen Ede-Wageningen en Utrecht Centraal. Samen men een iets kortere kering in Arnhem wordt de 3100 dan 5 minuten sneller dan de 3000 op Nijmegen - Utrecht Centraal. Vanuit Nijmegen liggen je treinen in 15/15, vanuit Arnhem in 13/7/10 en bij aankomst in Utrecht is het dan 10/10/10.
Ah, dus eigenlijk is Arnhem-Utrecht technisch gezien geen ETMET
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 11:42 De trein naar Rhenen gaat iig in het patroon van de huidige 7300 rijden (met eventueel een kleine minuutaanpassing) zoals nu ook al 's avonds en in het weekend. Voor de nieuwe IC Arnhem - Rotterdam heb ik de 3200 serie ergens voorbij zien komen.
Fijn voor de busaansluitingen op Db Vnd en Rhn

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 13:03
door Daniel
@Bemined: Ik denk dat de aansluitingen op het stadsvervoer vervelender uitpakken, met name voor het westen van Veenendaal. Lijn 83 sluit nu nog op de treinen in beide richtingen aan op De Klomp, maar heeft ook bij Veenendaal Centrum nog een treinknoop dus bestaat er een risico dat je op De Klomp net ongelukkig aansluit.
Voor lijn 80 biedt het juist kansen om de kwartiersdienst (die er vooral voor de scholierenpiek was, die verwacht ik daarmee wel terug post-corona) op een zinvoller manier te bieden. Namelijk met treinaansluitingen vanuit allevier de bussen waardoor de bezetting beter verspreid kan worden.

Lijn 87 is volledig gericht op de aansluiting van/naar Utrecht (met omklap halverwege de dag) en lijn 5 sluit ook nu al uitsluitend van/naar Utrecht aan.
Reizigers op lijn 50 zullen er dan ook nog wel gedeeltelijk last van hebben, maar die hebben naar Utrecht nog wel alternatieven.
Overigens is de gewijzigde ligging in de avond eigenlijk nog wel gunstig voor het meeste streekvervoer: lijn 80 kan met de avondligging makkelijker op zichzelf keren dan met de treinen verder uit elkaar zoals overdag en voor 50 ligt de pendel op De Klomp dan toch al los van de rest van de lijn.

Waar de streekvervoerders zich nog wel zorgen over maken is de impact van corona. Als NS last-minute zou besluiten om de dienstregeling toch niet uit te breiden en dus gelijk aan de huidige te houden is er mogelijk te weinig tijd om de busdienstregeling daar weer op aan te passen. En da's pas echt vervelend voor de aanslutingen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 14:34
door MetroRET
Daniel schreef: za 06 feb 2021, 12:39
MetroRET schreef: za 06 feb 2021, 10:56 De 7300 is voortaan de vaste trein, de 7400 wordt juist de spitstrein die dan Maarn zou overslaan tbv kort keren in Vndc.
Waarbij Maarn dan wel alleen in de tegenspitsrichting wordt overgeslagen.
Correct.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 15:05
door sirvinniei
Daniel schreef: za 06 feb 2021, 13:03 @Bemined: Ik denk dat de aansluitingen op het stadsvervoer vervelender uitpakken, met name voor het westen van Veenendaal. Lijn 83 sluit nu nog op de treinen in beide richtingen aan op De Klomp, maar heeft ook bij Veenendaal Centrum nog een treinknoop dus bestaat er een risico dat je op De Klomp net ongelukkig aansluit.
Voor lijn 80 biedt het juist kansen om de kwartiersdienst (die er vooral voor de scholierenpiek was, die verwacht ik daarmee wel terug post-corona) op een zinvoller manier te bieden. Namelijk met treinaansluitingen vanuit allevier de bussen waardoor de bezetting beter verspreid kan worden.

Lijn 87 is volledig gericht op de aansluiting van/naar Utrecht (met omklap halverwege de dag) en lijn 5 sluit ook nu al uitsluitend van/naar Utrecht aan.
Reizigers op lijn 50 zullen er dan ook nog wel gedeeltelijk last van hebben, maar die hebben naar Utrecht nog wel alternatieven.
Overigens is de gewijzigde ligging in de avond eigenlijk nog wel gunstig voor het meeste streekvervoer: lijn 80 kan met de avondligging makkelijker op zichzelf keren dan met de treinen verder uit elkaar zoals overdag en voor 50 ligt de pendel op De Klomp dan toch al los van de rest van de lijn.

Waar de streekvervoerders zich nog wel zorgen over maken is de impact van corona. Als NS last-minute zou besluiten om de dienstregeling toch niet uit te breiden en dus gelijk aan de huidige te houden is er mogelijk te weinig tijd om de busdienstregeling daar weer op aan te passen. En da's pas echt vervelend voor de aanslutingen.
Lijn 50 kan inderdaad makkelijk op Veenendaal Centrum op de trein naar Utrecht aansluiten. Alleen Veenendaal noord en centrum verliezen dan hun aansluiting op de trein naar Utrecht, maar dat kan misschien opgevangen worden door de 280, die Syntus Utrecht volgens het laatste vervoersplan ook in het weekend en 's avonds naar Amersfoort wil gaan laten rijden (voor zolang syntus nog blijft rijden)
83 kan je qua tijdsligging veel mee spelen, omdat lijn 85 en in mindere mate lijn 5 overdag nauwelijks nog aan hoeven te sluiten op de treinenknoop in Ede.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 15:25
door Bemined
sirvinniei schreef: za 06 feb 2021, 12:54 Ah, dus eigenlijk is Arnhem-Utrecht technisch gezien geen ETMET
Het zal inderdaad OngeveerElkeTienMinutenEenTrein worden hier. Ik vraag me trouwens ook af hoe regelmatig de interval bij Schiphol zal zijn. Tot Amsterdam Bijlmer kun je prima een strakke 10 minuten interval rijden, maar daarna wordt het ook lastig. Tot Amsterdam Zuid wil je een tienminutendienst met de 3100, 3200 en 3500 en daarna een tienminutendienst tussen de 700/1800, 2400 en 3200. De 700/1800 en 3500 vormen nu juist een kwartierdienst met elkaar, net als de 700/1800 en 2400. Hierdoor zullen enkele treinen langere stops moeten gaan krijgen, in ieder geval tot een jaar later de koppeling van de ICD met het binnenlandse IC-net gereed is.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 16:56
door reisthijs
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 15:25Het zal inderdaad OngeveerElkeTienMinutenEenTrein worden hier.
Niet alleen hier. Amsterdam-Utrecht-Eindhoven is ook al geen volledig strakke ETMET. Het idee dat van een exact 10-minuten-interval heeft men een paar jaar geleden al losgelaten omdat het gewoon veel te lastig is om alle andere treinen daar omheen te plannen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 17:43
door Bemined
Maar op Eindhoven - Amsterdam is de interval nog iets gelijkmatiger, een 9/11/10 interval zou ik nog als ETMET accepteren. 13/7/10 gaat echter nog een stukje verder. In de toekomst als men naar 8 treinen per uur doorgroeit zal het nog erger worden, ik vermoed dat 6/9 intervallen dan de norm zullen worden omdat dit de enige manier is om sprinters te kunnen behouden op enkele tweesporige baanvakken.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 17:56
door Meltrain
Of we gaan, afgezien van de HSL, terug naar een een-treinen-systeem, waarbij alle treinen op alle stations stoppen. :p
Dan kun je makkelijk 15 tot 20 treinen per uur laten rijden. :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: za 06 feb 2021, 19:41
door RobertT
Hoe noemen ze dat ook weer?oh ja,metro ;)

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: zo 07 feb 2021, 18:19
door reisthijs
Meltrain schreef: za 06 feb 2021, 17:56 Of we gaan, afgezien van de HSL, terug naar een een-treinen-systeem, waarbij alle treinen op alle stations stoppen. :p
Op de HSL stoppen toch ook alle treinen op alle stations? (A)
Bemined schreef: za 06 feb 2021, 17:43 Maar op Eindhoven - Amsterdam is de interval nog iets gelijkmatiger, een 9/11/10 interval zou ik nog als ETMET accepteren.
Voor met name Amsterdam-Utrecht zijn de tijden vrij variabel, rond de tijden dat er een ICE rijdt is het soms 12/8.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 15:27
door Suus
De nieuwe spoordienstregeling vanaf december 2021 zal bijna ongewijzigd ook in 2023 gereden worden. De wijzigingen die voor december 2022 gepland stonden worden een jaar uitgesteld door vertraging in de levering van ICNG.

Bron: https://nieuws.ns.nl/ns-verlengt-dienst ... itgesteld/

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 16:26
door playertwo
Heeft dat ook nog gevolg dat ICR langer in dienst blijft?

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 16:30
door Klaasje
Nee, NS gaat de reizigers op de HSL in luchttreinen vervoeren. :twisted:

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 16:39
door Dennenboom
Vijftien jaar na de opening van de HSL Zuid passende treinen beschikbaar hebben, daar kunnen we als Nederland trots op zijn.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:00
door Bemined
Klaasje schreef: wo 17 feb 2021, 16:30 Nee, NS gaat de reizigers op de HSL in luchttreinen vervoeren.
Goed lezen: men verwacht nog steeds dat ICNG vanaf eind dit jaar gaat instromen. Maar voor de koppeling van de HSL aan de NoordOost zijn meer stellen nodig dan men in 2023 verwacht beschikbaar te hebben. De uitstroom van ICR gaat dus nog altijd van start eind dit jaar, misschien dat een klein aantal stammen iets langer door moet maar het is niet zo dat er tot 2024 met ICR gereden zal worden. Wel zal er geen tijdwinst zijn tussen Amsterdam en Breda tot 2024, zodra ICNG met 200km/u gaat rijden krijgt de 900 een lange stop in Rotterdam om weer op de oude tijd uit te komen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:10
door CamilleKreemers
Gaat de Brussel trein dan ook direct ICNG rijden? Lijkt me dat dat dan ook sneller gaat rijden.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:16
door Z2N
Waarom denk je dat? De levering van ICNG is vertraagd, dus ook de Benelux-stellen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:19
door CamilleKreemers
ik bedoelde dat als alle stellen zijn geleverd in 2023 dat in DR2024 ook de IC Brussel versneld wordt door de ICNG.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: wo 17 feb 2021, 17:20
door Jultar
De inzet van de ICNG in de IC Brussel stond officieel gepland vanaf 2025. Daarin is dus officieel niets gewijzigd.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: do 18 feb 2021, 07:41
door VIRM
Ik neem aan dat de vertragingen bij Alstom dusdanig lang zijn dat ze weten dit niet vóór eind 2022 in te kunnen halen? Beter dat NS dit nu al doorvoert/communiceert, dan last-minute moet gaan sleutelen aan dienstregelingen.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 10:37
door BusOV40
Wat me opvalt in de plannen dat er voor Brabant geen plannen zijn.

Michael

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: vr 05 mar 2021, 11:26
door Suus
Dat hebben we begin februari ook al besproken, er gebeurt wat in het uiterste zuidwesten van Brabant. Over twee jaar is Brabant weer aan de beurt.

Re: Dienstregeling 2022

Geplaatst: di 16 mar 2021, 11:24
door PHS
Het Locov heeft gisteren geadviseerd over de dienstregeling 2022. Staat weinig opvallends in, behalve dat Locov aan NS vraagt om een alternatieve dienstregeling te ontwerpen met minder treinen mochten de gevolgen van corona op het openbaar vervoer langer duren.

Linkje: https://locov.nl/publicaties/1912247.as ... eling-2022