Pagina 1 van 1

Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 05:42
door Daniel
Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen
In Nederland zijn vorig jaar 446 elektrisch op te laden bussen geregistreerd, het grootste aantal van Europa. Ook elders binnen de EU zijn dergelijke bussen in trek, vooral in Duitsland en Polen, zo meldt de Europese branchevereniging ACEA dinsdag.

Met het genoemde aantal van 446 elektrisch op te laden bussen geregistreerd neemt ons land ruim een kwart van de in 2020 in Europa verkochte elektrische bussen voor zijn rekening. De Europese verkoop nam vorig jaar met 18,4 procent toe tot 1.714 exemplaren op kenteken. Dat is goed voor een aandeel van 6,1 procent in het totale aantal registraties van bussen.

Lees verder

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 06:29
door CamilleKreemers
In de comments staat dat VDL met een Citea gaat komen die tot 600km kan afleggen in Stedelijk gebied. Mogelijk lengtes worden 12,2m, 13,5m, 14,9m en 18,2m.

Zou dit een extra concurrent kunnen leveren voor BYD en Ebusco?

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 07:42
door VIRM
Nederland neemt dus een kwart van de nieuwe elektrische bussen voor haar rekening. Hoe komt het dat het aandeel zo groot is en dat er (behalve in Duitsland en Polen minder elektrische bussen worden aangeschaft)?

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 07:53
door Suus
Omdat Nederland hier relatief vroeg landelijk beleid over heeft gemaakt en de Nederlandse industrie voorop loopt in de ontwikkeling van de elektrische bus. VDL heeft daardoor Europees een marktaandeel van 20%.

Ter vergelijking: Het Vlaamse De Lijn heeft in totaal 13 elektrische bussen, pachter Multiobus nog eens 12.

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 07:55
door Daniel
De overheden zetten hier gewoon zeer sterk in op verduurzaming. En zo'n grote elektrische vloot als afgelopen jaar is ingestroomd in IJssel-Vecht en begonnen is in te stromen in AML helpt natuurlijk ook wel qua hoeveelheden.

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: wo 31 mar 2021, 08:46
door The Greyhound
CamilleKreemers schreef: wo 31 mar 2021, 06:29 In de comments staat dat VDL met een Citea gaat komen die tot 600km kan afleggen in Stedelijk gebied. Mogelijk lengtes worden 12,2m, 13,5m, 14,9m en 18,2m.

Zou dit een extra concurrent kunnen leveren voor BYD en Ebusco?
VDL heeft nu al een sterke positie met 20% markt aandeel. Die zal met de nieuwe generatie Citea's alleen maar sterker worden. Bepalend kan wel worden of er effectief kan worden opgetreden tegen oneerlijke concurrentie vanuit vanuit China.
EBUSCO heeft op dit moment nog serieuze kwaliteits-issues met de in China gebouwde 2.2 en in Nederland een compleet nieuwe fabriek opzetten voor de 3.0 die volume en kwaliteit kan leveren lijkt mij een hele uitdaging.

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: do 01 apr 2021, 02:12
door dennistd
CamilleKreemers schreef: wo 31 mar 2021, 06:29 In de comments staat dat VDL met een Citea gaat komen die tot 600km kan afleggen in Stedelijk gebied. Mogelijk lengtes worden 12,2m, 13,5m, 14,9m en 18,2m.

Zou dit een extra concurrent kunnen leveren voor BYD en Ebusco?
Stedelijk gebied verbruik je ook gewoon veel minder, meeste bussen op de stadsdienst zit de tank na een dag rijden nog halfvol. Terwijl bij een volle dag op de streek het tanklampje gaat branden bij de laatste rit.

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: do 01 apr 2021, 02:14
door Aking
Maar die elektrieke dingen hebben toch helemaal geen tank, dat was toch juist het hele hippe enzo? (A)

Re: Nederland was in 2020 Europees koploper in aanschaf van elektrische bussen

Geplaatst: do 01 apr 2021, 05:08
door dennistd
Nee, daarbij is het verschil dus ook nog veel groter ook (veel terugwinning van remenergie die weer gebruikt wordt om de accu bij te laden)