De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Dat is mid jaren '80 geweest met dat dubbele Sloterdijk.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Dat zal ergens tussen 1983 en 1985 geweest zijn.
-
- Berichten: 1677
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Bij de opening van de Hemtunnel in 1983 kreeg de Zaanlijn een eigen station Sloterdijk Noord. In 1985 ging de lijn naar Haarlem ook via Sloterdijk Noord, dat toen de naam Sloterdijk kreeg terwijl Sloterdijk Zuid gesloten werd.
Station Zoetermeer Oost heette overigens voor juni 1973 gewoon Zoetermeer. Later in 1973 is het huidige station Zoetermeer geopend.
Station Zoetermeer Oost heette overigens voor juni 1973 gewoon Zoetermeer. Later in 1973 is het huidige station Zoetermeer geopend.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
De Haarlemse lijn bleef eerst gewoon de N200/S103 volgen neem ik aan? Hij heeft nu immers bij Sloterdijk zo 'vreemde' slinger om bij dat station aan te komen.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ja klopt. Volgens mij is de spoorlijn naar/van Haarlem inderdaad verplaatst.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Het oude tracé is deels in gebruik als trambaan voor (nu) lijn 19 op de Arlandaweg. Het oude station Sloterdijk lag aan de Molenwerf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Vanochtend op RTV Utrecht een documentaire gezien over de spoorlijn Bilthoven-Zeist.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Met linkjes is het iets handiger denk ik:
Deel 1 https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzen ... 0411-0800/
Deel 2 https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzen ... 0418-0800/
Deel 1 https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzen ... 0411-0800/
Deel 2 https://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzen ... 0418-0800/
-
- Berichten: 274
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Na de feedback van de hobbyisten van dit forum en de comments op Reddit, heb ik een verbeterde versie gemaakt van mijn spoorkaart.
Standaard versie: https://i.imgur.com/VxF2OFP.jpg
Versie met gesloten stations uitgesloten: https://i.imgur.com/srtJDsE.jpg
De aanpassingen van deze versie van groot naar klein zijn als volgt:
- De grijs laag fout in het noorden van Friesland en Groningen is gefixt
- De spoorlijn en stations tussen Franeker en Tzummarum zijn gefixt
- Lanaken is nu weer Belgisch
- Station Susteren, Wehl, en Doetinchem Stadion zijn toegevoegd
- Spellingsfouten (zoals Nijverdaal, Den Bolder, Heereveen, Idaad, Krabbedijk en Neunen)
- De lijnen van Den Helder en Zandvoort zijn verlengt zodat het aan de kust ligt
- Buitenlandse namen zijn consistent gemaakt
- Station Kampen Hanze is nu Station Kampen Zuid II, gezien met de eerdere naam iets teveel creatieve vrijheid was genomen
- Station Nijmegen Bottendaal is nu Station Nijmegen SS. Nadat ik de kaart van topotijdreis van ~1880 weer heb nagekeken, kan ik niet meer met zekerheid zeggen dat "Bottendaal" onder "station" gebonden is aan het woord erboven.
- Elten is vertoont als semi-Nederlands, gezien het voor een tijd een Nederlands station was
- De waddeneilanden zijn lichtelijk verplaats om de afstanden consistenter te maken
Ik wil iedereen bedanken die comments hier hebben achtergelaten. Veel van de bovenstaande punten had ik niet zelf kunnen vinden
Standaard versie: https://i.imgur.com/VxF2OFP.jpg
Versie met gesloten stations uitgesloten: https://i.imgur.com/srtJDsE.jpg
De aanpassingen van deze versie van groot naar klein zijn als volgt:
- De grijs laag fout in het noorden van Friesland en Groningen is gefixt
- De spoorlijn en stations tussen Franeker en Tzummarum zijn gefixt
- Lanaken is nu weer Belgisch
- Station Susteren, Wehl, en Doetinchem Stadion zijn toegevoegd
- Spellingsfouten (zoals Nijverdaal, Den Bolder, Heereveen, Idaad, Krabbedijk en Neunen)
- De lijnen van Den Helder en Zandvoort zijn verlengt zodat het aan de kust ligt
- Buitenlandse namen zijn consistent gemaakt
- Station Kampen Hanze is nu Station Kampen Zuid II, gezien met de eerdere naam iets teveel creatieve vrijheid was genomen
- Station Nijmegen Bottendaal is nu Station Nijmegen SS. Nadat ik de kaart van topotijdreis van ~1880 weer heb nagekeken, kan ik niet meer met zekerheid zeggen dat "Bottendaal" onder "station" gebonden is aan het woord erboven.
- Elten is vertoont als semi-Nederlands, gezien het voor een tijd een Nederlands station was
- De waddeneilanden zijn lichtelijk verplaats om de afstanden consistenter te maken
Ik wil iedereen bedanken die comments hier hebben achtergelaten. Veel van de bovenstaande punten had ik niet zelf kunnen vinden
bon jour
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik zie zo nog 2 fouten:
- Stopplaats 'Nijkerkerveen' heeft volgens mij nooit als zodanig bestaan. Dat heeft altijd 'Hoevelaken' geheten.
- Stopplaats 'Brandenborch' (lag tussen Vorden en Ruurlo) ontbreekt.
Daarnaast een vraag: waarom heb je het station "Lichtenvoorde" als zodanig aangemerkt en niet als "Lichtenvoorde-Groenlo"? Het station is onder de huidige naam geopend en heeft ook verreweg de langste periode deze naam gehad. Zelfs toen station Groenlo al geopend was (1884) had dit station nog heel lang de naam Lichtenvoorde-Groenlo (tot 1907).
Ik vraag me sowieso niet af of het handiger is om voor de stations die nog open zijn de huidige namen te gebruiken? (wat je overigens wel bij Hengelo FBK Stadion hebt gedaan, want de historische naam daarvan is 'De Waarbeek'). De meeste mensen kennen die stations immers onder de huidige namen en evt. tussen haakjes dan nog de historische naam/namen te noemen. Wellicht zou je er nog voor kunnen kiezen om dit alleen bij die 2e kaart te doen (waarop de gesloten stations sowieso al anders staan aangegeven).
- Stopplaats 'Nijkerkerveen' heeft volgens mij nooit als zodanig bestaan. Dat heeft altijd 'Hoevelaken' geheten.
- Stopplaats 'Brandenborch' (lag tussen Vorden en Ruurlo) ontbreekt.
Daarnaast een vraag: waarom heb je het station "Lichtenvoorde" als zodanig aangemerkt en niet als "Lichtenvoorde-Groenlo"? Het station is onder de huidige naam geopend en heeft ook verreweg de langste periode deze naam gehad. Zelfs toen station Groenlo al geopend was (1884) had dit station nog heel lang de naam Lichtenvoorde-Groenlo (tot 1907).
Ik vraag me sowieso niet af of het handiger is om voor de stations die nog open zijn de huidige namen te gebruiken? (wat je overigens wel bij Hengelo FBK Stadion hebt gedaan, want de historische naam daarvan is 'De Waarbeek'). De meeste mensen kennen die stations immers onder de huidige namen en evt. tussen haakjes dan nog de historische naam/namen te noemen. Wellicht zou je er nog voor kunnen kiezen om dit alleen bij die 2e kaart te doen (waarop de gesloten stations sowieso al anders staan aangegeven).
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ik ga waarschijnlijk nog een derde revisie maken voor de Nederlandse Spoorkaart, maar in de tussentijd had ik een klein projectje er naast gemaakt.
Hier is de link naar een kaart van alle Zeeuwse Tramsporen: https://imgur.com/meRSYrV
Ik heb ook nog een versie gemaakt waarin de huidige situatie is weergeven: https://imgur.com/lwmbGES
Ik hoop dat jullie hier ook wat plezier uit kunnen krijgen
Hier is de link naar een kaart van alle Zeeuwse Tramsporen: https://imgur.com/meRSYrV
Ik heb ook nog een versie gemaakt waarin de huidige situatie is weergeven: https://imgur.com/lwmbGES
Ik hoop dat jullie hier ook wat plezier uit kunnen krijgen
bon jour
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Overigens is eenzelfde soort kaart met alle oude en huidige spoorlijnen stations van een ander, nu te bestellen als pre-order
https://svdb.shop/nl/products/nederlandse-spoorkaart
https://svdb.shop/nl/products/nederlandse-spoorkaart
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Hoewel bij mij in de buurt is weet ik niet precies hoe het zat maar na de omlegging via Geldrop werd station Valkenswaard niet aangedaan?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Volgens mij is de omgelegde lijn vanaf Geldrop alleen voor goederenvervoer in gebruik geweest. Het oude station Valkenswaard lag ergens aan de Europalaan, waar de omgelegde lijn niet langs kwam. Er moet wel iets van een goederenstation geweest zijn waar nu het Schaapsloop industrieterrein is
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
De lijn is toch ook maar 2 jaar of zo in gebruik geweest
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
1959 tot 1973. Het "nieuwe" goederenstation staat er nog steeds, heb ik inmiddels uitgevonden, aan de Warande 67. Tegenwoordig zit de Valkenswaardse duivenvereniging in dat pand
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Misschien off-topic. Is dit dan de kortste lijn ooit in gebruik geweest of zijn er nog kortere?
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Van Ter Apel naar Ter Apel Rijksgrens is ook een goede kanshebber.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Dat is nog 6,4km,”Staatslijn G” van Venlo naar de gens met Duitsland is nog behoorlijk wat korter met 3,4km.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde in tijdsperiode. Zijn er lijnen in een kortere periode in gebruik geweest?
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Ter Apel - Ter Apel Rijksgrens is 2 jaar 11 dagen geopend geweest voor reizigersvervoer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Dat is kort. Daarna gelijk weer opgebroken?
Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten